![]() |
Müzik Aleti Çalmayı Öğrenmek İsrafmıdır |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Müzik Aleti Çalmayı Öğrenmek İsrafmıdırMüzik aleti çalmayı öğrenmek zaman israfı mıdır? Bu meseleyi üç yönden inceleyeceğiz ![]() 1-Çalgı aleti ve çalgıcı edinmek ![]() ![]() ![]() 2-Bunlar için ücret vermek, kiralamak satınalmak ticaretini yapmak ![]() 3-Müzikten lezzet almak ![]() 1- Çalgı aleti ve çalgıcı edinmek ![]() Bu hususta evvelâ Kur’andan şu ayetleri zikretmemiz gerekir: 1 ![]() “İnsanlardan bazısı var ki, lehve-l hadis’ i satınalır da onunla ilimsiz olarak Allah yolundan saptırmak ister ![]() ![]() [size="3"]Bu ayette söz konusu olan kelimeler –lehvel hadis- (lakırdının fuzuli eğlencesi) lafızlarıdır ![]() <<<İmam Kurtubi derki, İbni Mes’ud ve ibni Abbas –r ![]() ![]() ![]() Kurtubi devamla: Bu bahis konusu olan ayeti kerime, Kur’anda zikredilen ve alimlerin kendileriyle çalgının kerahetine ve men edilmesine dair delil getirdiği üç ayetten biridir ![]() İkinci ayeti kerime: Necm : 61 “Halbuki siz, gafillersiniz” ayetidir ki, ibni Abbas r ![]() ![]() Üçüncü ayeti kerime: İsra : 64 “Onlardan kime gücün yeterse onu sesin ile oynat…” Mücahid derki, Çalgı ve zurnalardır ![]() Bu ayet (lokman:6) hakkında söylenenlerin en ileri derecesi budur, ibni Mes’ud r ![]() ![]() ![]() İbni Ömer’den de r ![]() ![]() Şu’be ve Süfyan Hakem’den, Hammad da İbrahim’den rivayet ettiki şöyle demiştir: Abdullah ibni Mes’ud derki: Gına (çalgı), kalbte nifak bittirir ![]() ![]() ![]() Hasen derki: Lehvel hadis, megazif (çalgı aletleri) ve gınadır ![]() Kasım ibni Muhammed : Gına batıldır, batıl cehennemdedir ![]() İbni Kasım derki, Malik’e bundan sordum, dedi ki: Allahu teâlâ buyurdu: “Haktan öte, ancak dalalet vardır ![]() Hasen’den ayrıca: Küfür ve şirk olduğu rivayet edildi ![]() Ayetin çalgı aletlerini satın almak manasında olduğu hakkında merfu’ hadisler, ashabtan ve tabiinden gelen sözler çoktur ![]() ![]() ![]() Tirmizi ve diğerleri Enes ve başkalarının hadisinde Resulullah ![]() ![]() İbni Abbas’tan r ![]() ![]() ![]() Hazreti Ali’den r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Enes ibni Malik, Resulullah ![]() ![]() İşte bu zikrettiğimiz rivayetler sebebiyle alimler çalgının haramlığı ile hükmetmiştir ![]() Kurtubi devamla: Meşhur olarak bilinen çalgı –şarkı-, nefisleri hareketlendirir, onu hevaya sevkeder, kadınların bahsi olan, onları vasfeden, şaraptan bahseden ve diğer haramları zikreden türlerinin haramlığında ihtilaf yoktur ![]() ![]() ![]() Taberi derki: Muhakkak şehirler fukahası gınanın kerahatinde ve ondan men edilmesinde ittifak etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebul Ferec ve alimlerimizden Kaffal derki: Çalgıcı ve rakkas –dans- edenlerin şahitliği kabul değildir ![]() Kurtubi İsra 64 ![]() ![]() Nafi, ibni Ömer’den rivayet etti ki, kendisi zurna çalan birini işittiğinde ellerini kulaklarına tıkayıp yolunu değiştirdi ![]() ![]() ![]() ![]() Alimler derki, itidalden çıkmayan bir ses –çobanın kavalı- hakkında onların işi böyle olursa, bu zaman ehlinin gınası ve çalgılarına ne dersin? >>> Peki şimdiki zaman haline ne diyeceğiz? Yukardaki malum şahıs fetvayı vermiş ![]() |
![]() |
![]() |
|