|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| aşkı, osmanlı, padişahlarının, peygamber, sav |
Osmanlı Padişahlarının Peygamber (S.A.V) Aşkı |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Osmanlı Padişahlarının Peygamber (S.A.V) AşkıBizim kültürümüz sembolcü kültürdür Atalarımız daha Orta Asya’dayken belirli eşyaları, cisimleri ve şekilleri belirli manalara sembol yapmışlar Mesela, “ok” Allah’a bağlılığın, “yay” da bu bağlılığın cihana yayılmasının sembolüydü Keza davulun, tuğun devlet babında değişik anlamları vardı İslam’ı kabulden sonra da devam eden bu sembolcü gelenek, Peygamber Efendimize de (s a v ) bir sembol bulmakta gecikmemiş ve O’na (s a v ) “Gül” sembolünü layık görmüştür Osmanlı hanedanı, diğer pek çok hanedandan farklı olarak tarih sahnesinde sanatkâr mizaçlı sultanlarıyla yer almış İyi bir eğitimden geçen Osmanlı şehzadeleri ve sultanları, daha ziyade mûsikîye ve şiire ilgi göstermişler Osmanlı sarayının diğer Türk devletlerinde de olduğu gibi, sanatçıları ve ilim adamlarını desteklemesi, kültür ve sanat hayatını canlı tutmuş![]() Osmanlı tarihi, padişahlarının, peygamber sevgisine ait asil duygularını her zaman ve mekânda açığa vurmalarının sayısız örnekleriyle dolu Tahsin Yıldırım ve Mehmet Kuzu Nesil Yayınları'ndan çıkan 'Osmanlı'nın Peygamber Aşkı' isimli kitapta bu örnekleri bir araya getirdi İşte bunlardan bazıları:Fatih Sultan Mehmet Güzel sanatların çeşitli dallarıyla ilgilenen Fatih Sultan Mehmet de (1432–1481) özellikle resme, şiire ve müziğe büyük önem vermiştir Fatih, Avnî mahlasıyla şiirler yazmıştır Fatih’in şiirlerinde Şeyhî ve Ahmed Paşa’nın etkisi görülür NA’T 1 Yüzün meh-i ‘îd ü ser-i, zülfün şeb-i EsrâGamzen yed-i Mûsâ leb-i la’lün dem-i Îsâ 2 Bu hüsn-ü hüdâyı ki Hüdâ sana verüpdür Mâni-i cihân yazmadı tasvîrine hem-tâ 3 Alnın kamerine yüzün ayına müşâbih Bunca göz ile görmedi bu çarh-ı muallâ 4 Avnî seni medheyledi çün tarz-ı gazelde Matla’ dedi yüzüne vü ağzına muammâ II BeyazıtII Beyazıt da (1448–1512) şair, sanatkâr ve âlim padişahlarımızdandır Yazdığı dini şiirlerle bilinmektedir Fatih’in halefidir NA’T-I ŞERÎF 1 Muhammed-i ‘ Arâbî kim resûl-i ekmeldir Tekarrübiyle kamu enbiyâdan efdaldir 2 Kılan resûllerin kavmineydi dâveti çün Nübüvveti ile bu ins ü câna mürseldir 3 Kim anı medh ede çün medhidir anın Lev lâk Defâtir-i dü cihân midhatinde mücmeldir 4 ‘Adû-yı bî-basar ana muhâlif olasa ne tan Sahîhi eğri görürler şular ki ahveldir 5 Eğerçi hatm idi Yûsuf’da hüsn-i icâzı Bu hüsn-i hulku ile cümlesinden ecmeldir 6 Eyâ mu’în-i beşer rahm kıl fütâdelere Şefâat âyeti şânında çünki münzeldir 7 Kapun gedâsı dürür Adlî anı reddetmeK’âna muhabbet-i âlim delîl-i a’deldir Yavuz Sultan Selim Hayatını Müslümanların birliğine ve dirliğine vakfeden büyük Türk Hükümdarı Yavuz Sultan Selim bu uğurda nice zorlukları göğüslemiş bunu yaparken de peygamber aşkını hayatının her safhasında göstermiştir “Merdüm-i dîdeme bilmem ne füsun etdi felek Giryemi kıldı füzûn eşkimi hûn etdi felek Şîrler pençe-i kahrımda olurken lerzân Beni bir gözleri âhûya zebûn etdi felek ”NA’T 1 Ey cemâl-i nûr-ı çeşm-i evliyâ El-meded v’ey mâden-i nûr-i Hüdâ Hâk-i pâyı tûtiyâ-yı asfiyâ El-meded ey mâden-i nûr-i Hüdâ ![]() 2 Kimse sensin bulamaz Hakka vüsûl Feyz-i lutfunda olur merd-i kabûl “Rahmeten lil-âlemîn” ‘sin yâ Resûl El-meded ey mâden-i nûr-i Hüdâ 3 Eyledim bî hadd cürm ile cerîmOldum eşhâs-ı hevâ ile nedîm Eyle isyânım şefâat yâ Kerîm El-meded ey mâden-i nûr-i Hüdâ 4 Ey kerem kânı Resûl-i Kibriyâ Kemterindir bu Selîm-i pür hatâ Dergehinden ilticâ eyler ‘atâ El-meded ey mâden-i nûr-i Hüdâ Kanunî Sultan Süleyman Şair padişahlar arasında en önemli kişidir Kanuni Osmanlı sultanları arasında en çok şiir yazan sultan şâir unvanına sahip olan Kanunî Sultan Süleyman, şiirlerinde Muhibbî, Meftûnî ve Âcizi mahlaslarını kullanmıştır Kanûnî Sultan Süleyman, biri Farsça olmak üzere iki Divân sahibidir Muhibbî Divânı’nda 2799 gazel bulunmaktadır Şiirlerinin toplamı 15 935 beyite ulaşmaktadır Bu haliyle o, aynı zamanda Divan edebiyatının en hacimli divânını kaleme alan şairdir Halk içinde mu’teber bir nesne yok devlet gibi Olmaya devlet cihanda bir nefes sıhhat gibi Saltanat dedikleri ancak cihân gavgâsıdır Olmaya baht ü sa’âdet dünyede vahdet gibi Ko bu ıyş u işreti çün kim fenâdır âkibet Yâr-ı bâkî ister isen olmaya tâ’at gibi Ola kumlar sagışınca ömrüne hadd ü aded Gelmeye bu şîşe-i çarh içre bir sâ’at gibi Ger huzûr etmek dilersen ey Muhibbî fârig ol Olmaya vahdet cihânda kûşe-i uzlet gibi ![]() NA’T 1 Nûr-i âlemsin bugün hem dahi mahbûb-ı HüdâEyleme âşıkların bir lahza kapından cüdâ ![]() 2 Gitmesin nam-ı şerîfin bu dilimden dem-be-demDertli gönlüme davâdır cân bulur andan safâ ![]() 3 Umaram her bir adın başka şefâat eyleyeAhmed ü Mahmûd Ebü’l-Kaasım Muhammed Mustafâ ![]() 4 Çünki denildi ana “ve’ş-şems” dahi “ve’d-duhâ”Rûyuna alnına mihr ü mâhı benzetsem nola 5 Bu libâs u hây u hûy ü tantana nedür dilâEğnine hil’at yeterken bir palâs ü bir abâ ![]() 6 Cürm ü isyânım bürûndur gerçi hadden serverâSen şefâat kânısın geldim sana şefkat uma ![]() 7 Bu Muhibb’î tevbe eyler tevbesin eyle kabûl8 Fitne-i şeytândan sakla anı Yâ Rabbenâ![]() Kanunî Sultân Süleymân Hânın bir başka na’tı ![]() I AhmetI Ahmet şiirlerinde tasavvufî birikimi yoğun olarak görülen bir şair padişahtır Şiirlerinde Bahtî mahlasını kullanmış olan I Ahmed (1590-1617), Mevlevî olmakla beraber, Şeyh Üftâde müridlerinden olan ve Bayramiyye’nin Celvetî kolunun pîri ünlü mutasavvıf Aziz Mahmud Hüdâyî’ye (1543-1628) bağlı idi Bu bağlılık, aynı zamanda her ikisi de şair olan I Ahmet ile Hüdâyî’nin şiirlerine de yansımıştır Aziz Mahmud Hüdâyî III Murat’ın vefatı üzerine:Nola tâcım gibi başımda götürsem dâim Kadem-i pâkini ol Hazret-i Şâh-ı Rüsül ‘ün Gül-i Gülzâr-ı nübüvvet o kadem sâhibidir Bahtiyâ durma yüzün sür kademine o gülün III AhmetNecip mahlasıyla şiirler yazan III Ahmet’i unutmamak gerekir III Ahmet, (1673-1736), zamanda hattattır Topkapı Sarayı önünde yaptırdığı çeşmenin cephesine, şu tarihi bizzat kendisi yazmıştır: III Ahmet, sarayın arz odası üzerindeki besmeleyi de bizzat kendisi yazmıştır Târihi Sultân Ahmet’in cârî zebân-ı lüleden Aç Besmeleyle iç suyu Hân Ahmed’e eyle du’â ![]() III SelimOsmanlı Devleti’nin musikişinas sultanlarından biri olan III Selim’in çeşitli makamlarda besteleri bilinmektedir III Selim’in pek çok makamda 103 civarında beste yaptığı bilinmektedir Âb–ü tâbile bu Şeb hâneme cânân geliyor Halvet ülfete bir Şem-i Şebistân geliyor ![]() NA’T 1 Nola fahretse yazarken hâme na’tü midhatin Ol resûl-i kibriyânın vasf-ı zât-ı devletin 2 Bî-nazîr mahbûb-ı Hakdır görmemiş mislin felek Nûrdan bir serve benzetmiş görenler kametin 3 Hilkat-i dünyâya bâis zât-ı pâkindir seninArştan a’lâ Yâ Resûlallâh kadr ü rif’atin 4 Hamd ola Hakka bizi çün ümmetinden eylediŞükrün etmek nice mümkündür bu uzmâ ni’metin 5 Da’vî-yi küfr ü cehâlet etseler bed-meşrebân Geldiler îmâna gördükde zuhûr-ı şevketin 6 Cevher-i hâk-i kudûmu tûtiyâdır çeşmimeBelki mahşerde olur tahlîse elde hüccetin 7 İki âlem âfitâbı sensin ey fahr-ı resûl Pertev-i mihr-i nübüvvet iledir hatmiyyetin 8 Eylemezsen ben kulundan lutf u ihsânın dirîg Ey şehinşâh-ı dü-âlem var kemâl-i re’fetin 9 Ey kerem kânı zulâm-ı gamdan âzâd et beni Mazhar-ı feyz-i şefâat kıl bu nâçâr ümmetin 10 Şem’-i şevkın pertevi her dem derunumda niyâzBâis-i zevk u ferahtır sînede germiyyetin 11 Nüh feleklerde melekler ins ü cinn hep bendedir On sekiz bin âlemi doldurdu şân ü şöhretin 12 Dâimâ zikr-i salâtım ola evrâdım benimOlur ise ey şeh-i taht-ı risâlet himmetin 13 Bin salât ile selâm eyler revân-ı pâkine Eyler İlhâmî ricâ nakd-ı şefâat ruhsatın 14 Koyma Yâ Rabbî dili tâb-ı teb-i isyândaEbr-i lütfundan neşreyle âb-ı rahmetin ![]() ''Alıntıdır'' |
|
|
|