![]() |
Dünya Hayatinin Eğlencesi Sizi Aldatmasin |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünya Hayatinin Eğlencesi Sizi AldatmasinDünya hayatına oyun ve eğlence denilmesinin sebebi ise, insan oyun ve eğlence ile meşgul olurken onlardan lezzet alır, sonra o lezzet aldığı şeyler sona erip bitince bunlardan geriye sadece bir nedamet ve pişmanlık kalır ![]() ![]() OYUN VE EĞLENCE MÜ'MİNE GÖRE DEĞİL "Dünya hayatı bir oyun ve eğlenceden başka (bir şey) değildir ![]() ![]() Pek çok tefsirde zikredildiği üzere öldükten sonra dirilmeyi ve kıyameti inkâr edenlerin dünyaya olan rağbetleri ve onun lezzetlerini elde etme istekleri çok büyük olduğundan Allahu Teâlâ dünyanın değersizliğine ve önemsizliğine dikkat çekmek için bu âyet–i celileyi zikretmiştir ![]() Şu bilinmelidir ki; uhrevî saadetleri kazanmak ancak dünya hayatında söz konusu olabileceğinden, bu hayatın bizzat kendisini zemmetmek mümkün değildir ![]() 1–Burada kastedilen kâfir?in hayatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu âyet–i celile mü'min ve kâfir? herkesin hayatı hakkında umumî bir ifade olup, bundan murad bu hayatta elde edilen lezzetlerle aranan zevklerdir ![]() ![]() Bunlara oyun ve eğlence denilmesinin sebebi ise, insan oyun ve eğlence ile meşgul olurken onlardan lezzet alır, sonra o lezzet aldığı şeyler sona erip bitince bunlardan geriye sadece bir nedamet ve pişmanlık kalır ![]() ![]() OYUN VE EĞLENCE İmam–ı Hasen'den rivâyet edildiğine göre, burada bir hazf ve takdir söz konusudur ki,buna göre mâna "Dünya hayatının ehli, ancak oyun ve eğlence ehlidir, zira onlar emrolundukları işleri bırakıp, fuzulî şeylerle meşgul olmaktadırlar ![]() ![]() Burada "dünya hayatının amelleri" şeklinde bir takdir de yapılmıştır ki, bu amellerden murad, ibadetler gibi salih amellerle geçim zarûreti için yapılanların dışında kalan, sadece dünya hayatına mahsus faydasız ve devamsız işlerdir ![]() Dünya hayatının "lehv ve la'ib" (oyun ve eğlence) diye isimlendirilmesinde birçok izah şekilleri vardır ![]() Oyun ve eğlencenin süresi az olup, bitip tükenmesi çok çabuk olduğu gibi, dünya hayatının müddeti de böyledir ![]() Oyun ve eğlence ekseriyetle mutlaka istenmedik şeylere sebebiyet verdiği gibi, dünya lezzetleri de böyledir ![]() Oyun ve eğlence işlerin dış görünüşlerine aldanma sırasında meydana gelir, ama iyice düşünülüp işlerin gerçekleri açıklandığında, geriye oyun ve eğlence diye bir şey kalmaz ![]() Bundan dolayı oyun ve eğlence çocuklara ve gafil olan cahillere uygun düşen şeylerdir ![]() ![]() Dünyanın güzelliklerinden lezzet alıp, iyi şeylerinden faydalanma da ancak işlerin hakikatlerinden habersiz olan gafil kimseler hakkında söz konusu olabilir ![]() ![]() Oyun ve eğlencenin beğenilen neticesi olmadığı gibi, dünya lezzetlerinin de iyi bir sonu yoktur ![]() ![]() İşte Mevlâ Teâlâ bunu beyan ettikten sonra: "Âhiret yurdu ise müttakiler için daha hayırlıdır ![]() ![]() Kurtubî, Hâzin Ruhu'l–Beyan ve Tâcü't–Tefâsîr de zikredildiğine göre; âyet–i celilede geçen: "Andolsun ki, dâr–ı âhiret, ittika edenler için daha hayırlıdır ![]() ![]() ![]() İbn Abbas Radıy ![]() ![]() Hasan–ı Basrî'ye göre, bu ifadeden, "Âhiretin bizzat kendisi daha hayırlıdır ![]() ![]() İmam–ı Esamm ise, buraya, "Âhiret ameline yapışmak daha hayırlıdır ![]() ![]() ![]() Âyet–i celilede geçen, "Sakınanlar için" kavl–i şerifi, bu hayırlı oluşun ancak küçük ve büyük günahlardan kaçınanlar hakkında geçerli olduğunu, bunun kâfir? ve fâsık için olmadığını beyan etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() DÜNYA MÜ'MİNE ZİNDANDIR Nakledildiğine göre, Bağdat ehlinden bir kadı, etrafındaki hizmetçileri ve tâbileri ile birlikte vezir gibi heybet ve haşmetle hamam ocaklarının bulunduğu sokaktan geçerken, sanki yanaklarından katran damlayan simsiyah bir cehennemlik sûretindeki Yahudi külhancı (ocakçı), kadı efendinin önüne çıkıp, katırının yularından tutarak: "Allah kadıyı kuvvetlendirsin! Sizin Peygamberinizin; "Dünya mü'minin zindanı, kâfir?in ise cennetidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünya âhiretten önce insanlara yakınlığı veya denâeti (alçaklığı) itibarıyla bu ismi almıştır ![]() ![]() Allahu Teâlâ gayba iman teklifi ortadan kalkmasın diye, âhireti gözlerden uzak yapmıştır ![]() ![]() Mevlâ Teâlâ kullarını imtihan için dünya üzerindeki eşyayı bir ziynet yapmıştır ![]() ![]() ALLAH KULUNU SEVDİ Mİ ONU DÜNYADAN KORUR Muhakkik âlimlerin beyanına göre, yaratılıp yok olma âleminden olan gökler, yerler ve içlerindeki her şey, dünya tarifine dâhildir ![]() ![]() "Ey dünya! Bana hizmet edene sen de hizmet et, sana hizmet edeni ise yor (kendine hizmetçi yap)"(4) diye hitap buyurmuş olduğundan bunu mecazı manasını şöyle açıklamışlardır, "dünya bazı Allah dostlarına kocakarı sûretinde gelerek evlerini süpürür, bazılarına da her gün pide getirir ![]() "Eğer Allahu Teâlâ bu dünyayı mü'minler için yarattığı hâlde niçin ona karşı isteksiz olmayı emretmiştir?" denirse, buna şöyle cevap verilir: "Düğün şekerleri de damat için hazırlanmış olduğu hâlde, başına saçılan şekerleri damat toplamaz, zira milletin huzurunda onları alacak olsa ayıp olur ![]() ![]() ![]() ![]() Katade b ![]() ![]() ![]() "Allah bir kulunu sevdiği zaman, sizin birinizin, hastasını sudan korur olduğu gibi o da onu dünyadan korur ![]() Doktorlar bazı hastalara su içmeyi yasaklarlar, bu durumda hasta sahipleri, hastaları ne kadar su içmek istese de ona su vermezler, almak istese de mani olurlar ![]() ![]() Ebû Musa el–Eş'arî Radıy ![]() ![]() "Dünyasını seven âhiretine zarar verir, âhiretini seven de dünyasına zarar verir, o halde bâkî olanı fânî olana tercih edin!"(6) İmam Rabbânî Kuddise Sırruhu'nun yetmiş üçüncü mektupta naklettiği şu rivâyet de bu hadis–i şeriften mânen alınmış olsa gerektir ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() "Sen dünyada sanki bir garip (vatanından uzak bir yabancı) gibi yahut bir yoldan geçen (yolcu) gibi ol ![]() ![]() Abdullah b ![]() "Akşamladığın zaman sabahı bekleme (daha evvel ölebileceğini düşün), sabahladığında ise akşamı gözleme ![]() ![]() ![]() DÜNYANIN SİVRİSİNEK KANADI KADAR DEĞERİ YOK Dünyanın zemmiyle alâkalı olarak, Sehl b ![]() ![]() ![]() "Eğer Allah indinde dünya, sivrisineğin kanadı kadar bir değer taşısaydı, kâfir?e ondan bir yudum su içirmezdi ![]() Ebû Hüreyre'den rivâyet edilen başka bir hadis–i şerifte ise Resûlullah Sall ![]() ![]() ![]() ![]() Ruhu'l–Beyan tefsirinde, sadedinde olduğumuz âyet–i celileye şu işârî mânalar verilmiştir: Dünyevî ve nefsânî zevklerle çocuk oyunu ve isyan ehlinin eğlencesi hâline gelen hayat, Allahu Teâlâ ile kul arasındaki perdeleri artırır ![]() ![]() "Ben seni kendim için seçtim ![]() Ey Allah'ımız! Bizi, ömrümüzü zayi etmekten muhafaza eyle ve işin gerçeğine hidâyet eyle, çünkü muhakkak sen son derece hibe eden, karşılıksız veren ve hidâyet buyuransın ![]() Dipnotlar: 1– En'âm, 32 2– İbnü'l–Esir, "en–Nihâye", 2/102; Ebû Hayan, "el–Bahru'l–Muhît", 4/484 3– Müslim, Zühd4, no: 2956, 4/2272; Tirmizî, Zühd 16, no: 2324, 4/562; İbn Mâce, Zühd 4, no: 4113, 2/1378 4– İsmail Hakkı Bursevî, "Ruhu'l–Beyan", 3/23 5– Tirmizî, Tıb 1, no: 2036, 4/381; Hâkim, "el–Müstedrek", no: 8757, 4/344; Taberânî, "el–Mu'cemü'l–Kebir", no: 4296, 4/252 6–Ahmed b ![]() Hâkim, "el–Müstedrek", no: 7853, 4/343; Beyhaki, "Şuabü'l–İman", no: 10337, 7/288 7– Mektûbât, 1/83 8– Buhârî, Rikak 3, no: 6053, 5/2358; Tirmizî, Zühd 25, no: 2333, 4/567; İbn Mâce, Zühd 3, no: 4114, 2/1378 9– Tirmizî, Zühd 13, no: 2320, 4/560; İbn Mâce, Zühd 3, no: 4110, 2/1377 10– İbn Mâce, Zühd 3, no: 4112, 2/1377; Tirmizî, Zühd 14, no: 2322, 4/561 11– Tâhâ, 41 |
![]() |
![]() |
|