![]() |
Cumhuriyet Dönemi > Atatürk > Atatürk Ve Türk Musıkisi > Ünison Koro Ve Şefle İdare Tarzı > |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cumhuriyet Dönemi > Atatürk > Atatürk Ve Türk Musıkisi > Ünison Koro Ve Şefle İdare Tarzı >ÜNİSON KORO VE ŞEFLE İDARE TARZI Türk musıkisinin klasik fasılcılığında kudüm ve tefle (tempo çalgıları) idare tarzı bir geleneğin devamıdır ![]() rahmetli Mesut Cemil bey tarafından kullanılmıştır ![]() ve üslupta bir dereceye kadar yeni bir canlılık getirmiştir ![]() durumu topluluğun karşısına geçip sâdece usul tutmak (vurmak)dan ibaret değildir ![]() Şef odur ki, karşısındaki musıki topluluğunu, eserlerin havasına sokmakta, bilgisi, otoritesi, frenklerin (Vision artistique) dedikleri duygu zenginliğine, zevk üstünlüğüne ve sanat gücüne sahip olacaktır ![]() Genel olarak küçük fasıl-büyük fasıl diye ikiye ayrılan bu musıki toplu icra tarzı, gelenek olarak (tef)le idare edildiği için ayrıca (şef)e lüzum görülmemiştir ![]() eski fasıl düzeninde usul (tutmak-vurmak) üstün tutulduğu için, gerek (tef), gerekse (kudüm) eserlerin usullerinin noksansız olarak vurulmasını sağlayan tempo çalgılarıdır ![]() meselesi son derece önemli tutulmuştur ![]() Türk musıkisinin (ikaa) düzeniyle, Avrupaî (şef) marifetiyle idare tarzı arasında gerçek ayrımlar vardır ![]() ![]() sözgelimi (devr-i kebir) usulünü 4/4 le idare etmeğe kalkışırsanız, eserin havasını veremezsiniz ![]() ![]() Geleneğe ait bir icra düzeni olarak, kısmen yaşatılmakta olan fasılcılıkdan ayrı ünison koro sisteminde yenilik sadece tef ve kudüm'ün yerini (şef)in alması değildir ![]() düzeninde peşrevden başlayarak çeşitli usullerde şarkı ve semailer, arada bir taksim, ya da gazel ve sonra yine birkaç şarkı ve saz semaisiyle sona ermesine karşılık, ünison koro sisteminde böyle bir sıra bahis konusu değildir ![]() üslubu ile sürdürülmekte olan ünison koro icra düzeninde bâzı (şef)lerin hafif ve tek vuruşlar (tanfor) ve (tanfebl) denilen kuvvetli-hafif ve ağır ritmik vuruşların, ölçü vuruşlarına tam olarak uymadıkları görülmektedir ![]() usul ve ritmik hareketlerin birbirine karıştırılmaması gerekir ![]() eksik bir görünüşüdür ![]() olmak durumuna düşmeyecektir ![]() Göze çarpan bir husus da (şef)le (solist) arasındaki ilişkidir ![]() (şef)le beraber el kol sallamaz, yâni kendi kendini idareye kalkışmaz ![]() en azından saygısızlık demektir ![]() Bir önemli husus da, Türk musıki repertuarının genişletilmesidir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|