|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bilgiler, çook, edebiyat, hakkında, kaçırmayın, önemli |
![]() |
Edebiyat Hakkında Çook Çook Önemli Bilgiler Kaçırmayın |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Hakkında Çook Çook Önemli Bilgiler KaçırmayınKLASİZM Edebiyatta eski Yunan ve Roma sanatını temel alan tarihselci yaklaşım ve estetik tutumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında Şinasi klasizme yakınlığıyla bilinir ![]() ![]() ROMANTİZM 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() REALİZM Bir estetik kavram olarak 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PARNASİZM Klasizm, romantizm ve realizmin bütününe tepkili bir akımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NATÜRELİZM 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() belirleyebilme gücünden yoksun oldukları için yaptıklarından sorumlu değillerdir ![]() Doğalcılığın kuramsal temelini Hippolyte Taine'in Historei de la Litterature Anglaise (İngiliz edebiyatı tarihi) adlı eseri oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMBOLİZM Sembolizma ve sembolizm, bir düşüncenin veya olayın sayılar ve şekillerle anlatılmasıdır ![]() ![]() kullanırız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() demodeliğe meydan okur, hem de varlığını başarıyla korur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EMPRESYONİZM Empresyonizm, 19 ![]() ![]() Bu akımda anlam açıklığından çok kapalılık yeğlenir ![]() ![]() Bu akımın edebiyattaki temsilcileri Baudlaire ve Verlaine'dir ![]() ![]() NEOKLASİZM Sembolizme tepki olarak doğan bir şiir akımıdır ![]() ![]() GELECEKÇİLİK 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DADAİZM Jean Arp, Richard Hülsenbeck, Tristan Tzara, Marcel Janco ve Emmy Hennings'in aralarında bulunduğu bir grup genç sanatçı ve savaş karşıtı 1916 yılında Zürih'te Hugo Ball'in açtığı cafe'de toplandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GERÇEKÜSTÜCÜLÜK (SÜRREALİZM) Avrupa'da 1'inci ve 2'nci dünya savaşları arasında gelişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Breton'un yanısıra Louis Aragon, Benjamen Peret, otomatik yazı yöntemleri üzerinde deneyler yaptılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HARFÇİLİK Öncülüğünü Romen asıllı şair Isidore Isou'nun yaptığı, 2'nci Dünya Savaşı sonrasında ortaya çıkan bir akımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VAROLUŞÇULUK İlk önce varoluşçuluğu tanımlayarak başlayalım ![]() ![]() ![]() ![]() İDEALİZM Dünyayı ve varoluşu bilinç ve düşünceye öncelik vererek açıklama öğretisinin temel olduğu felsefi akımın edebiyattaki uzantısıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KİŞİLİKÇİLİK Kişilikçilik, soyut düşüncülükle özdekçiliğin karşısına tinsel gerçekliği, sözü geçen iki bakışaçısının da parçalara böldüğü birliği yeniden yaratacak sürekli çabayı koyar ![]() ![]() Felsefi yönden Gottfried Wilhelm Leibniz bu akımın kurucusu, George Berkeley de başlıca kaynaklarından biri olarak kabul edilir ![]() ![]() ROMAN Olmuş veya olması muhtemel olayların anlatıldığı uzun yazılardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roman belli bir olay etrafında gelişir ve olaylar ayrıntılarıyla anlatılır ![]() ![]() ![]() ![]() Temsil ettiği akıma göre romantik roman, natüralist roman, realist roman; konusuna göre aşk romanı, toplumsal roman, polisiye roman, macera romanı gibi isimler alır ![]() Türk edebiyatında Tanzimat’tan sonra görülür ![]() ![]() ![]() ![]() HİKAYE Anlatımı bakımından romana benzeyen, ancak romandan daha kısa yazı türüdür ![]() Hikâyede olaylar genellikle yüzeyseldir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki tür hikâye görülür ![]() ![]() Mauppasant tarzı da denilen kilasik hikâye yukarıda anlattığımız özelliğe uyar ![]() Çehov tarzı denen modern hikâyede ise belli bir kişi olmadığı gibi belli olaylar da çoğu kez yoktur ![]() ![]() Türk edebiyatında yine Tanzimat’la görülmeye başlanan hikâye türünde Halit Ziya, Ömer Seyfettin, Memduh Şevket, Sait Faik önemli eserler vermişlerdir ![]() MASAL Halk dilinde anlatılarak oluşan sözlü edebiyat ürünüdür ![]() ![]() Masallarda olaylar tamamen hayal ürünüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DENEME Yazarın herhangi bir konudaki görüşlerini, kesin kurallara varmadan, kanıtlamaya kalkmadan, okuyucuyu inanmaya zorlamadan anlattığı yazı türüdür ![]() Deneme yazarı görüşlerini aktarırken samimi bir dil kullanır ![]() ![]() Deneme her konuda yazılabilir ![]() ![]() ![]() Denemenin özelliğini Nurullah Ataç’ın şu sözleriyle özetleyebiliriz: “ Deneme, ben’in ülkesidir ![]() ![]() Denemenin ilk örneklerini Fransız yazar Montaigne vermiştir ![]() ![]() Edebiyatımızda Cumhuriyet’ten sonra görülmeye başlanan bu türde Nurullah Ataç, Suut Kemal Yetkin, Sebahattin Eyüboğlu, Ahmet Haşim güzel örnekler vermişlerdir ![]() FIKRA Yazarın gündelik olayları özel bir görüşle, güzel bir üslupla, hiç kanıtlama gereği duymadan yazdığı kısa günübirlik yazılardır ![]() ![]() Fıkra, bir gazete yazı türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyatımızda özellikle Ahmet Rasim fıkralarıyla tanınır ![]() ![]() MAKALE Yazarın herhangi bir konudaki görüşlerini, belli kanıtlar, belgeler, inandırıcı veriler kullanarak kanıtlamaya çalıştığı ve böylece okuyucuyu bilgilendirmeyi amaçladığı yazı türüdür ![]() ![]() Makale, gazete ile birlikte ortaya çıkmış bir gazete yazı türüdür ![]() ![]() ![]() Makalede amaç bilgi aktarmak ya da görüşlerine okuyucuyu inandırmak olduğundan açık, anlaşılır, ciddi bir dil kullanılır ![]() ![]() Makale her konuda yazılabilir ![]() ![]() ![]() Edebiyatımızda Tanzimat döneminden beri görülen makale türünde Namık Kemal, Hüseyin Cahit, Ziya Gökalp, Peyami Safa, Falih Rıfkı Atay, Halit Fahri Ozansoy, Yaşar Nabi ünlü birkaç isimdir ![]() ELEŞTİRİ Bir sanatçının, bir sanat eserinin iyi ve kötü yanlarını ortaya koyarak onun gerçek değerini belirleyen yazılardır ![]() ![]() İki tür eleştiri vardır: İzlenimsel eleştiri ve nesnel eleştiri ![]() İzlenimsel eleştiri, Anatole France’in ilkelerini belirlediği ve eleştirmenin bir eseri kendi zevk ölçülerini göz önüne alarak incelediği eleştiri türüdür ![]() ![]() Nesnel eleştiride ise her eserin değerlendirilmesinde kullanılabilecek belli ölçütler vardır ![]() ![]() ![]() Avrupa’da Boielau, Saint Beuve, Taine, France eleştirileriyle tanınır ![]() Edebiyatımızda Hüseyin Cahit, Cenap Şehabettin, Ali Canip, Yakup Kadri, Nurullah Ataç, Mahmet Kaplan, Cemil Meriç, eleştiri alanında yazılar yazan ünlü birkaç isimdir ![]() GEZİ YAZISI Gezilip görülen yerler hakkında yazılan yazılardır ![]() ![]() Gezi yazısında yazar daima gezdiği yerleri anlatmalı, uydurma, yanlış bilgiler vermemelidir ![]() ![]() ![]() Eski edebiyatımızda gezi yazısına seyahatname denir ![]() ![]() ![]() ![]() Gezi yazılarını kitaplaştıran yazarlarımız da vardır ![]() ![]() ANI Bir yazarın kendisinin yaşadığı ya da tanık olduğu olayları sanat değeri taşıyan bir üslupla anlattığı yazılardır ![]() ![]() ![]() ![]() Üslup yönüyle gezi yazısına benzerse de, yazarın dış dünyadan çok kendinden söz etmesi anıyı belli eder ![]() ![]() Özellikle Tanzimat’la başlayan anı türündeki yazılar Cumhuriyet döneminde önemli bir tür olmuştur ![]() ![]() ![]() BİYOGRAFİ Bir kişinin hayatının anlatıldığı yazılardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazar eğer kendi hayatını anlatmışsa yazıya otobiyografi denir ![]() ![]() Otobiyografiler üslup yönüyle anıya benzer; ancak anı otobografi içinde bir bölüm sayılabilir ![]() ![]() MEKTUP Genel anlamda kişinin bir haberi, olayı, arzuyu bir başkasına anlattığı yazılardır ![]() ![]() ![]() Bu tür mektuplar açık olarak bir gazetede ya da dergide yayımlanır ![]() ![]() ![]() Mektup, Divan edebiyatında da kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() Bazı yazarlar mektuplardan oluşan romanlar da yazmışlardır ![]() SOHBET Bir konunun fazla derinleştirilmeden, biriyle konuşuyormuş gibi anlatıldığı fikir yazılarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Üslup olarak fıkraya benzerse da gazete yazı türü olması, az sözle çok şey anlatmayı amaçlamaması, dışa dönük olması onu fıkradan ayırır ![]() Edebiyatımızda Ahmet Rasim, Şevket Rado sohbet türüne özel bir önem vermişlerdir ![]() GÜNLÜK Ne gün yazıldığını belirtmek için tarih atılan, çoğu zaman her günün sonunda o gün olup bitenin, sıcağı sıcağına anlatıldığı, olaylarla ilgili yorumlar, değerlendirmeler yapıldığı yazılardır ![]() ![]() Oktay Akbal, Suut Kemal Yetkin, Seyit Kemal Karaalioğlu’nun günlükleri kitap halinde yayımlanmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebiyat Hakkında Çook Çook Önemli Bilgiler Kaçırmayın |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Hakkında Çook Çook Önemli Bilgiler KaçırmayınLİRİK ŞİİR Aşk, ayrılık, hasret, özlem konularını işleyen duygusal şiirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK: Sakın bir söz söyleme, yüzüme bakma sakın Sesini duyan olur, sana göz koyan olur Anmasınlar adını candan anan dudaklar Annen bile okşasa benim bağrım taş olur EPİK ŞİİR Destansı özellikler gösteren şiirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK: Bizdik o hücumun bütün aşkıyla kanatlı Bizdik o sabah ilk atılan safta yüz atlı Uçtuk Mohaç ufkunda görünmek hevesiyle Canlandı o meşhur ova at kişnemesiyle DİDAKTİK ŞİİR Bir düşünceyi, bir bilgiyi aktarmak amacıyla yazılan şiirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK: Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz Şahsın görünür rutbe – i aklı eserinde PASTORAL ŞİİR Doğa şiirlerini, çobanların doğadaki yaşayışlarını anlatan şiirlerdir ![]() ![]() ÖRNEK: Hülyana karışmasın ne şehir ne de çarşı Yamaçlarda her akşam batan güneşe karşı Uçan kuşları düşün, geçen kervanları an Madem ki kara bahtın adını koydu çoban SATİRİK ŞİİR Eleştirici bir anlatımı olan şiirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK: Benim bu gidişe aklım ermiyor Fukara halini kimse sormuyor Padişah sikkesi selam vermiyor Kefensiz kalacak ölümüz bizim DRAMATİK ŞİİR Tiyatroda kullanılan şiir türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dramatik şiir harekete çevrilebilen şiir türüdür ![]() ![]() Bizde dramatik şiir türüne örnek verilmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MISRA (DİZE) Ölçülü ve anlamlı, bir satırlık nazım birimidir ![]() BEYİT (İKİLİK) Aynı ölçüde olan ve anlamca bir bütünlük oluşturan ve iki dizeden oluşan nazım birimidir ![]() ÖLÇÜ (VEZİN) Şiirde dizelerin hece sayısına veya hecelerin ses değerine göre bir uyum içinde olmasıdır ![]() HECE ÖLÇÜSÜ: Şiirde dizeleri oluşturan sözcüklerin hece sayılarının eşitliğine dayanan ölçüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ARUZ ÖLÇÜSÜ: Dizelerdeki hecelerin uzunluk ve kısalığına göre, açık ya da kapalı oluşuna göre düzenlenmesidir ![]() ![]() ![]() İmale: Aruz kalıbına uydurmak için kısa hecenin uzun sayılmasıdır ![]() Zihaf: Uzun heceleri kısa okumaktır ![]() SERBEST ÖLÇÜ: Bu ölçüde hecelerin sayısı ya da uzunluğu kısalığı dikkate alınmaz ![]() REDİF Mısra sonlarında yazılışları, okunuşları, anlamları ve görevleri aynı olan eklerin, kelime ve kelime gruplarının tekrar edilmesine "redif" denir ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAFİYE Şiirde mısra sonlarındaki ses benzerliklerine denir ![]() ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAFİYE ÇEŞİTLERİ YARIM KAFİYE: Tek ses benzerliğine dayanan kafiyedir ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TAM KAFİYE: İki ses benzerliğine dayanan kafiye türüdür ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ZENGİN KAFİYE: Üç ya da daha çok ses benzerliğine dayanan kafiye türüdür ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() CİNASLI KAFİYE: Anlamları ayrı, fakat yazılış ve okunuşları aynı olan kelime ve kelime gruplarının mısra sonunda tekrarı ile oluşan kafiyedir ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAFİYE ÖRGÜSÜ DÜZ KAFİYE: "a a a b" ya da "a a b b" olmalı ![]() ÇAPRAZ KAFİYE: "a b a b" olmalı ![]() SARMA KAFİYE: "a b b a" olmalı ![]() TÜRK EDEBİYATI İslâm'dan Önceki Türk Edebiyatı: Eldeki bilgilere göre, Türklerin ilk anayurdu Orta Asya'dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözlü gelenek (ya da sözlü ebiyat): Bütün ulusların edebiyatında olduğu gibi, Türk ulusunun da başlangıçtan günümüze süregelen bir sözlü edebiyat geleneği vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazılı gelenek ya da yazılı edebiyat: Yazının bulunmasından sonra, sözlü geleneğin yanı sıra, yazılı edebiyat da başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İSLAM UYGARLIĞI ETKİSİNDE GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI Karahanlı hükümdarı Satuk Buğra Han'ın İslâm dinini devlet dini ularak kabul etmesi (940), Orta Asya Türk boylarının yavaş yavaş İslâm uygarlığının etkisine girmesine yolaçtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DİVAN EDEBİYATI Osmanlı ülkesinde, özellikle medreseden yetişen aydın kimselerin Arap ve Fars edebiyatlarını örnek alarak oluşturdukları yazılı edebiyata, "divan edebiyatı" adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kuruluş dönemi: Geçiş dönemi; olgunluk dönemi; çöküş dönemi ![]() Kuruluş dönemi (XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ceçiş dönemi (XV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olgunluk dönemi (XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çöküş dönemi (XVIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HALK EDEBİYATI Türklerin XI ![]() ![]() ANONİM HALK EDEBİYATI TEKKE EDEBİYATI AŞIK EDEBİYATI ANONİM HALK EDEBİYATI Anonim halk edebiyatı: Anonim halk edebiyatı, yazanı ya da söyleyeni bilinmeyen bütün sözlü ve yazılı ürünleri kapsar ![]() ![]() ![]() TEKKE EDEBİYATI Tekke edebiyatı (XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tekke edebiyatının ünlü temsilcileri arasında, XIII ![]() ![]() ![]() ![]() XVI ![]() ![]() ![]() AŞIK EDEBİYATI Âşık edebiyatı (XIV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XVII ![]() ![]() ![]() yy'da Dadaloğlu, Erzurumlu Emrah, Bayburtlu Zihni,ÂşıkSeyrani, Tokatlı Nuri, Ruhsati, Sümmani, XX ![]() Kağızmanlı Hıfzı, Huzuri, Âşık Veysel Şatıroğlu, Aii İzzet Özkan, vb ![]() ![]() BATI UYGARLIĞI ETKİSİNDE GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI XVII ![]() ![]() Batı ülkeleriyle ilişkiler yalnızca askeri, siyasal, iktisadi düzeyde kalmadı; Osmanlı aydınları, Batı kültür ve sanatıyla da yakından ilgilenerek, imparatorluk için yeni bir kültür ve sanat siyaseti oluşturmaya çalıştılar ![]() ![]() Batı uygarlığı etkisinde gelişen yeni Türk edebiyatının başlangıcı olarak, ilk sivil gazete olan Tercuman-ı Ahval'in çıkış tarihi (1860) kabul edilir ![]() TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI Tanzimat dönemi edebiyatı (1860-1869): Türk toplumunda, 1860-1896 yılları arasındaki edebiyat etkinlikleri, "Tanzimat edebiyatı" adı altında toplanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat döneminde ilk olarak Batı edebiyatından bazı romanlar çevrilmiş, bu çevirileri örnek alan Tanzimat romancıları, "Batılılaşma", "yanlış eğitim", "esirlik" gibi toplumsal kavram ve kurumları bazen alaycı, bazen de gerçekçi bir biçimde işlemişler, romantizm (Namık Kemal, Ahmet Mithat Ffendi, Şemsettin Sami) ve gerçekçilik (Recaizade Mahmut Ekrem, Nabizade Nâzım, Samipaşazade Sezai) akımlarını benimsemişlerdir ![]() ![]() Tanzimat dönemi Türk edebiyatı, birçok eksikliğine ve yanılgılarına karşın, Batı örneğinde Türk edebiyatının başlangıcını oluşturması bakımından önem taşır ![]() ![]() ![]() ![]() FECRİATİ DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI Fecriati Dönemi Türk Edebiyatı (1909-1912): Fecriatı edebiyatı, Servetifünun edebiyatına tepki olarak doğmuş bir akımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Servetifünuncuları eleştirerek ve artık onların döneminin kapandığını ileri sürerek kamuoyuna kendilerini tanıtan fecriaticiler, sanat ve edebiyatın duyguların eğitimine yardımcı olduğunu ileri sürerek, ulusun gelişmesini ilke edindiklerini bildirmişlerdir ![]() ![]() "Sanat sanat içindir" ilkesine bağlı kalan, "sanat, kişisel ve saygındır"görüşünü savunan fecriaticiler, aslında, karşı çıktıkları servetifünuncuların açtığı edebiyat geleneğini sürdürdüler; şiirlerinde, doğa ve aşk konularını genellikle romantik biranlayışla İşlediler, toplum sorunlarını yüzeysel biçimde ele aldılar ![]() Meşrutiyetle canlan ![]() ![]() ![]() MİLLİ EDEBİYAT Milli Edebiyat (1911-1923) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selanik'te Ömer Seyfettin, Akil Koyuncu, Rasim Haşmet ve fecriaticilerden bazılarının çıkardıkları Genç Kalemler (1911) dergisiyle, ulusçuluk akımı, edebiyat alanına da girmiş oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milli edebiyat dönemi şairleri, başlangıçta fecriaticilerin şiir anlayışlarını sürdürdüler ![]() ![]() ![]() O sırada servetifünunculardan Tevfik Fikret ve Cenap Şahabettin hâlâ "usta" kabul ediliyor, Fecriati sairleri (Ahmet Haşim) de ünlerini sürdürüyorlardı, Hiç bir akıma katılmayan Mehmet Akif (Ersoy) de, dil bakımından oldukça eski, aruz ölçüsüyle yazılmış toplumcu çizgide şiirleriyle büyük ün yapmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milli edebiyat döneminin roman ve Öykülerinde, konular çoğunlukla toplum sorunlarından alınmış, konuşma dil ve üslubunu yaygınlaştırma amaç edinilmişti ![]() ![]() Ulusçuluk siyasal bir ideoloji olarak yaygınlaştırılmaya çalışıldı ![]() Kurtuluş Savaşı'nın çeşitli görünümleri, ilgi çekici gözlem ve yorumlarla yansıtıldı CUMHURİYET SONRASI TÜRK EDEBİYATI Cumhuriyet dönemi ve sonrası Türk edebiyatı (1923'ten günümüze) ![]() ![]() ![]() Beş Heciler'in yolundan giden bazı şairler, halk kaynağına yöneldiler, Anadolu'yu ve Türk tarihini konu edinerek, ulusçuluk bilincini güçlendirmeye çalıştılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet dönemi Türk romanı ve öyküsü, Anadolu insanının gerçeklerine, sorunlarına yöneldi,1930 yıllarından sonra toplumcu-gerçekçi roman akımının doğması, Anadolu'nun çeşitli bölgelerinde yasayan insanların yaşamını, sorunlarını gerçekçi gözlemlere dayalı olarak yansıtma olanağı sağladı ![]() ![]() Cumhuriyet ve sonrasında eleştiri ve edebiyat tarihi çalışmaları daha sağlam bir bilimsel temele oturtuldu ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebiyat Hakkında Çook Çook Önemli Bilgiler Kaçırmayın |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Hakkında Çook Çook Önemli Bilgiler KaçırmayınTÜRK EDEBİYATINDA DÖNEMLER İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI Türklerin İslamiyet'e girmeden önce meydana getirdikleri edebiyattır ![]() ![]() SÖZLÜ EDEBİYAT Her toplumda olduğu gibi Türklerde de kendine özgü sözlü edebiyat ürünleri vardır ![]() ![]() Sığır: Av törenlerine denir ![]() Şölen: Kurban törenlerine denir ![]() Yuğ: Yas,ölüm törenlerine denir ![]() Bu törenler şaman,kam,baksı ve ozan adını alan kişiler tarafından yönetilir ![]() ![]() İslamiyet Öncesi Türk Şiirinin Özellikleri: *Hece ölçüsüyle söylenmiştir ![]() *Yarım kafiye kullanılmıştır ![]() *Nazım birimi dörtlüktür ![]() *Dildeki kelime sayısı sınırlı kalmıştır ![]() *Tabiatla iç içe oldukları için sanatçılar benzetmelerde tabiattan yararlanmışlardır ![]() *Şiirlerde işlenen konular:kahramanlık,yiğitlik,ölüm,savaş ve aşktır ![]() SÖZLÜ ÜRÜNLER KOŞUK *Dörtlüklerle söylenilir ![]() *Hece vezni kullanılmıştır ![]() ![]() *Halk edebiyatındaki karşılığı ‘’koşma’’,Divan edebiyatındaki karşılığı ‘’gazel’’dir ![]() *Kafiye düzeni aaab,cccb,dddb şeklindedir ![]() SAGU *Devlet büyüklerinin ölümü üzerine duyulan acıyı dile getirmek için söylenen şiirlerdir ![]() *Kafiye düzeni koşuktaki gibidir ![]() *Halk edebiyatındaki karşılığı "ağıt", Divan edebiyatındaki karşılığı "mersiye"dir ![]() SAV Kısa ve özlü sözlerdir ![]() ![]() DESTAN Milletlerin zihinlerinde derin etki bırakan savaş,göç,afet,kıtlık gibi olayların etkisiyle söylenmiş,uzun manzum hikayelerdir ![]() *Olayların toplumda derin izler bırakmış olması ![]() *Olay ve kişilerin olağanüstü nitelikler göstermesi ![]() *Tanrıların olaylara karışması ![]() *Milli dil ve nazım şekilleriyle söylenmesi TÜRK DESTANLARI SAKA TÜRKLERİNİN DESTANLARI *Alp Er Tunga Destanı: Türk-İran savaşlarıyla Alp Er Tunga’nın yiğitliklerinin anlatıldığı destanlardır ![]() *Şu Destanı:İskender ile Türkler arasındaki savaşların ve Hükümdar Şu’nun destanıdır ![]() HUN TÜRKLERİNİN DESTANI *Oğuz Kağan Destanı: Hun Hükümdarı Mete’nin yiğitliklerini,ülkesini genişletip oğulları arasında nasıl bölüştürdüğünü anlatan destandır ![]() GÖKTÜRK DESTANI *Bozkurt Destanı: Savaşta yaralanan bir Türk’ün,dişi bir kurt tarafından kurtarılmasını,korunmasını ve Türklerin sözü edilen kurtla bu Türk’ten çoğaldığı anlatılır ![]() *Ergenekon Destanı: Bir yenilgi sonunda Ergenekon’a çekilen Türklerin orada çoğalıp,bir demir dağı erittikten sonra öçlerini alışlarını anlatan destandır ![]() UYGUR TÜRKLERİNİN DESTANI *Türeyiş Destanı: Uygur hakanının,üç kızını insanoğluyla evlendirmeyi uygun bulmayarak tanrıya, kızlarıyla evlenmesi ve Uygur Türklerinin bu evlenmeden çoğaldığı anlatılır ![]() *Göç Destanı: Türklerin,Kutsal taşı Çinlilere vermeleri üzerine, tanrı tarafından cezalandırılmaları kuraklığın başlaması nedeniyle de göç etmeleri anlatılır ![]() Diğer Milletlerin Destanları: İran: Şehname Alman: Nietbelungen Lied Hindistan: Mahabarata, Ramayana Japon: Şinto Rus: İgor Yunan: İlyada,Odyssa Fransı: Chasen de Rolland Fin: Kalevala YAZILI EDEBİYAT İslam öncesi Türk edebiyatına ait, bilinen yazılı ürün çok azdır ![]() ![]() ![]() ![]() Abidelerin ilki M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *Birinci taşın dili sadedir ![]() ![]() *Bu abideler de Göktürklerin bağımsızlıkları için Çinlilerle yaptıkları savaşlar ve bu savaşlar sonucunda devleti yeniden nasıl kurdukları anlatılır ![]() *Çin entrikalarına karşı halk uyrılır ![]() İSLAM ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI İLK DÖNEM VE İLK ESERLER KUTADGU BİLİG *11 ![]() ![]() *Karahanlı hükümdarı Tabgaç Buğra Han’a sunulmuştur ![]() *Kutadgu Bilig ‘’saadet veren bilgi ![]() ![]() *Didaktik bir eserdir ![]() *Mesnevi şeklinde aruz vezniyle 6645 beyit olarak yazılmıştır ![]() *Eserde 173 tane de dörtlük vardır ![]() *Eserde,toplum hayatındaki bozuklukları düzeltecek,insanı mutlu edecek yollar bulmak;bu yolları,devrin hükümdarına öğütler halinde göstermektir ![]() *Ahlak,dinin, önemi,devlet idaresi gibi konulara da değinilmiştir ![]() *Eserde dört sembolik şahsiyet yer alır ![]() *Hakaniye lehçesiyle yazılmıştır ![]() DİVAN-I LÜGATİ’T TÜRK *11 ![]() ![]() *Ebul Kasım Abdullah’a sunulmuştur ![]() *Türkçe’nin ilk sözlüğü ve dilbilgisi kitabıdır ![]() *7500 Türkçe kelimenin Arapça karşılığı verilmiştir ![]() *Türk dilini Araplara öğretmek amacıyla yazılmıştır ![]() ![]() *Yazar Türkçe kelimelerin karşılıklarını ve bunu halk dilinden derlediği örneklerle delillendirmiştir ![]() *Türk boyları ve coğrafyası ile Türklerin örf ve gelenekleri üzerine önemli bilgiler vardır ![]() *Devrinin Türk dünyasını gösteren bir haritada vardır ![]() *Hakaniye lehçesi kullanılmıştır ![]() ATABET’ÜL HAKAYIK *12 ![]() ![]() *Eser Sipehsalar Mehmet Bey adlı birine sunulmuştur ![]() *Atabet’ül Hakayık ‘’hakikatler eşeği’’ anlamına gelir ![]() *Aruz vezniyle mesnevi tarzında yazılmıştır ![]() *Didaktik bir eserdir ![]() *Cömertlik,doğruluk,ilim gibi konular işlenmiştir ![]() *Eserde 46 beyit ve 101 dörtlükten meydana gelmiştir ![]() *Dörtlükler manilerdeki gibi aaxa şeklinde kafiyelenmiştir ![]() *Eserin dili biraz ağıdır ![]() ![]() *Hakaniye lehçesiyle yazılmıştır ![]() DİVAN-I HİKMET *12 ![]() ![]() *Hikmet: Ahmet Yesevi’nin şiirlerine verdiği isimdir ![]() *Eserin dili sadedir ![]() *Eserin yazılma gayesi, halka İslamiyet'i hikmetli bir şekilde öğretmektir ![]() *Dörtlüklerle ve hece vezniyle yazılmıştır ![]() *Hakaniye lehçesi kullanılmıştır ![]() KİTAB-I DEDE KORKUT *Destan dan halk hikayesine geçiş döneminin ürünüdür ![]() *12 hikayeden oluşur ![]() *Olağanüstü olaylarla gerçeğe uygun olaylar eserde iç içedir ![]() *Türklerin eski yaşam tarzları ile ilgili ayrıntılar yanında İslam dini ile ilgili özelliklerde vardır ![]() *Eserde geçen ‘’Dede Korkut’’meçhul bir halk ozanıdır ![]() *Hikayelerde oğuzların çevredeki boylar ile aralarındaki savaşlar ve kendi iç mücadeleleri yer alır ![]() *Hikayelerin konuları;aşk,yiğitlik gösterisi,karamanlık,boylar arasındaki savaştır ![]() *15 ![]() ![]() *Eserin yazarı belli değildir ![]() *Nazım ile nesir iç içedir ![]() *Hakaniye lehçesi kullanılmıştır ![]() HALK EDEBİYATI Halk Edebiyatının Genel Özellikleri: *Kullanılan dil halkın kullandığı,konuştuğu dildir ![]() *Halk deyimlerine ve güzel halk söyleyişlerine yer verilir ![]() *Şair şiirlerini saz eşliğinde,belli bir ezgi ile söyler ![]() *Nazım birimi dörtlüktür ![]() *Hece ölçüsü kullanılmıştır (genellikle 7’li,8’li ve 11’li) ![]() *Yarım kafiye kullanılır ![]() ![]() *Azda olsa benzetmelerden faydalanılmıştır ![]() (Boy serviye, yüz aya, kaş kaleme, diş inciye, yanak güle) *İşlenen konular; aşk,tabiat,ayrılık,hasret,ölüm,yiğitlik,topl um,din , zamandan şikayet sık sık işlenen konulardır ![]() *Şiirlerin başlığı yoktur,Nazım şekilleri ile adlandırılır ![]() A)ANONİM HALK EDEBİYATI Kim tarafından söylendiği bilinmeyen halkın ortak malı sayılan ürünlerin oluşturduğu edebiyattır ![]() *Sözlü geleneğe dayanır ![]() *Halk diliyle söylenir ![]() *Anonim halk edebiyatıürünleridir; mani, ninni, türkü, destan, tekerleme, bilmece, masal v ![]() ![]() *Bu ürünlerde ölüm, aşk, hasret, yiğitlik gibi tüm insanlığı ilgilendiren konular işlenir ![]() NAZIM ŞEKİLLERİ MANİ *Aşk, sevgi, yiğitlik, evlat sevgisi, toplum olayları ve ölüm gibi temaları işleyen bir türdür ![]() *Hecenin 7’li kalıbı ile söylenir ![]() *Bir dörtlükten oluşur ![]() *İlk iki dize hazırlıktır;yani doldurmadır ![]() *Asıl maksat son iki dizelerde söylenir ![]() *Kafiye örgüsü aaxa şeklindedir ![]() *Dört dizeden fazla olan manilerde vardır ![]() NİNNİ Annelerin çocuklarını uyutmak için belli bir ezgi ile söylediği sözlü edebiyat ürünüdür ![]() *Hece ölçüsü ile söylenir ![]() ![]() Anne çocuğuna ilişkin isteklerini, iyi dileklerini, kendi sevincini, üzüntülerini anlatır ![]() TÜRKÜ *Kendine özgü bir ezgi ile söylenen bir nazım biçimidir ![]() *Daha çok hecenin 8’li ve 11’li kalıbıyla söylenir ![]() *İki bölümden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *Bentler ve kavuştaklar kendi aralarında kafiyelidir ![]() *Aşk,tabiat,ayrılık,gurbet,harset,sevgi ve güzellik gibi konular işlenmiştir ![]() *Konusu ve şekli devirden devire ve çevreden çevreye değişir ![]() AĞIT Ölen kimsenin arkasından söylenen ve ölen kimsenin hayattaki başarılarını anlatan şiirlerdir ![]() B)AŞIK HALK EDEBİYATI *Aşık adı verilen halk şairleri tarafından oluşturulmuştur ![]() *Aşıklar genellikle okur, yazar değillerdir ![]() *Aşıklar, köy, kasaba, şehir ve asker ocaklarında yetişir NAZIM ŞEKİLLERİ KOŞMA *Sevgi,doğa,türlü acılar,insanlık sevgi ve yiğitlik gibi bir türdür 11’li hece ölçüsüyle söylenir ![]() ![]() *Nazım birimi dörtlüktür ![]() ![]() *Son dörtlükte ozanın adı yer alır ![]() *Kafiye düzeni abab,cccb,dddb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Koşmalar konuları yönüyle kendi içinde de isimlendirilmiştir ![]() a)Güzelleme:Aşk, hasret, ayrılık, doğa sevgisi gibi lirik konuları işleyen koşmadır ![]() b)Taşlama: Bir kimseyi yermek ya da toplumun bozuk yönlerini eleştirmek amacıyla yazılan şiirlerdir ![]() c)Koçaklama: Coşkun ve yiğitçe bir üslupla savaş ve dövüşleri anlatan şiirlerdir; d)Ağıt: Bir kişinin ölümünden duyulan acı ifade edilir ![]() *Belli bir ezgi ile söylenir ![]() SEMAİ *Hece ölçüsünün 8’li kalıbıyla söylenir ![]() *Koşma gibi kafiyelenir ![]() *En az 3,en fazla 5-6 dörtlükten oluşur ![]() *Kendine özgü bir ezgi vardır ![]() *Koşmada işlenen temaların ve konuların hepsi,semai de kullanılır ![]() *Koşmada ayrılan yönleri;bestesi ölçüsü ve dörtlük sayılır ![]() VARSAĞI *İlk olarak toroslarda yaşayan Varsak boyunda ozanlar tarafından kullanılmıştır ![]() *Kendine özgü bir bestesi vardır ![]() *Müziğinde ve sözlerinde meydan okuyan,babacan erkekçe bir hava duyulur ![]() *Hece ölçüsünün 8’li kalıbıyla söylenir ![]() *Diğer nazım şekillerinden farklı bre,behey,hey gibi ünlemlere yer verilmesidir ![]() *Hayattan ve talihten şikayet işlenir ![]() DESTAN *Yiğitlik,savaş,deprem,yangın gibi toplumsal açıdan önemli konular işlediği bir türdür ![]() *Nazım birimi dörtlüktür ![]() ![]() *Genellikle 11’li hece ölçüsü ile yazılır ![]() *Kafiye örgüsü koşma ile aynıdır ![]() *Kayıkçı Kul Mustafa’nın Genç Osman Destanı ‘’en ünlüsüdür’’ ![]() AŞIK EDEBİYATININ SANATÇILARI KÖROĞLU *16 ![]() ![]() *Bolu Bey’i ile yaptığı mücadele ile tanınır ![]() *Şiirleri arasında yiğitçe,coşkun bir seslenişle söylenmiş koçaklamaları önemli bir yer tutar ![]() *Aşk,tabiat gibi konuları işlediği şiirleri de vardır ![]() KARACAOĞLAN *17 ![]() ![]() *Bütün aşık edebiyatı şairlerini etkilemiştir ![]() *Aşk ve tabiat şairidir ![]() *Dili sadedir arı ve duru bir Türkçe’dir ![]() *Şiirlerinde tasavvufa ve dini konulara yer vermemiştir ![]() *Şiirlerini hece ölçüsü ile yazmıştır ![]() GEVHERİ *17 ![]() ![]() ![]() *Şiirden Şam’a, Arabistan’a gittiğini bir kaynaktan da Rumenli de bulunduğunu ve bir paşanın yanında katiplik yaptığını öğreniyoruz ![]() *Şiirlerinde divan edebiyatının etkisi vardır ![]() *Yer yer aruz ölçüsünü de kullanılmıştır ![]() *Şiirlerinde yabancı kelimelere ve divan edebiyatı mazmunlarına yer vermiştir ![]() SEYRANİ *Kayseri’nin Develi kasabasında doğmuştur ![]() *İstanbul a gelmiş ancak devrin büyüklerini hicvettiği için,memleketine dönmek zorunda kalmıştır *Hicivleriyle tanınır ![]() *Aruzlar da yazmakla birlikte asıl şöhretini hece ölçüsüyle bulmuştur ![]() DADALOĞLU *Toroslardaki göçebe Türkmenlerin Avşar boyundan olan Dadaloğlu’nun hayatı hakkında fazla bilgimiz yoktur ![]() *Şiirlerinde yiğitçe bir sesleniş olduğu gibi içli söyleyiş de vardır ![]() *İçinde bulunduğu tarih ve toplum olaylarını şiirlerine yansıtmıştır ![]() ERZURUMLU EMRAH Zamanın ünlü şairlerindendir ![]() ![]() AŞIK VEYSEL SATIROĞLU *Sivas’ın Şarkışla ilçesinin Sivri alan köyünde doğmuştur ![]() *Çocukluğunda geçirdiği çiçek hastalığı yüzünden gözlerini kaybetmiştir ![]() *İçli bir saz şairidir ![]() *Şiirlerinde insan,yurt,tabiat sevgisini dile getirmiştir ![]() *Ankara ve İstanbul radyolarında program yapmıştır ![]() *Ahmet Kudsi Tecer tarafından edebiyatımıza kazandırılmıştır ![]() Eserlerieğişler,sazımdan sesler,dostlar beni hatırlasın ![]() C)TEKKE VE TASAVVUF HALK EDEBİYATI *Dini tasavvufi düşünceyi yaymak düşüncesiyle gelişen bir edebiyattır ![]() *Bu edebiyatın konusu Allah aşkı ve Vahdet-i Vücud düşüncesidir ![]() *Şairleri hem divan edebiyatı hem de halk edebiyatı nazım şekillerinde kullanılmıştır ![]() *Aruz vezni ve hece vezni birlikte kullanılmıştır ![]() *Dili halkın anlayabileceği bir dildir ![]() NAZIM ŞEKİLLERİ İLAHİ *Allah’ı övmek ve ona yalvarmak için yazılan şiirlere denir ![]() *Özel bir ezgiyle okunur ![]() *Hecenin 7’li 8’li 11’li kalıbıyla söylenir ![]() NEFES *Bektaşi şairlerinin söyledikleri şiirlere denir ![]() *Tasavvuftaki Vahdet-i Vucud düşüncesi anlatılır ![]() *Hz ![]() ![]() ![]() NUTUK Pirlerin ve mürşitlerin, tarikata yeni giren dervişlere tarikat derecelerini ve tarikat adabını öğretmek için söyledikleri şiirlerdir ![]() DEVRİYE Devir kuramını anlatan şiirlere denir ![]() ŞATHİYE İnançlardan teklifsizce, alaylı bir dille söz eder gibi yazılan şiirlerdir ![]() TEKKE VE TASAVVUF EDEBİYATI SANATÇILARI YUNUS EMRE (1249-1322) *Eskişehir’de doğup öldüğü söylenir ![]() *Hayatı efsanelerle örülmüştür ![]() *Dili sadedir ![]() *Allah inancını ve insan sevgisini işler ![]() *Şiirlerinde coşkun bir lirizm vardır ![]() ![]() *Şiirlerinde hem aruz hem de hece vezni kullanılmıştır ![]() *İşlediği konular yönüyle evrenseldir ![]() Eserleriivan,Risaletün Nushiye PİR SULTAN ABDAL (?-1560) *16 ![]() ![]() ![]() ![]() *Tasavvuf,tabiat,aşk ve halkın gerçek yaşayışıyla ilgili konular işler ![]() *Divan edebiyatında etkilenmemiştir ![]() ![]() HACI BEKTAŞ-I VELİ (1209-1270) 13 ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinen en önemli eseri ‘’Makalat’’tır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|