![]() |
Wihelm Dilthey |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Wihelm Dilthey19 Kasım 1833'de Biebrich'te doğup, 1 Ekim 1911'de Bozen'de ölmüş olan Alman filozofu ![]() ![]() ![]() ![]() Dilthey, Almanya'da tinsel bilimlerle doğal bilimler akımını uzlaştırmaya çalıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir devrin ruhu kavranılmadan, bireyseli kavramak imkansızdır ![]() ![]() ![]() ![]() Einleitung in die Geisteswissenschaften (1883) Ideen Über ein Beschreibende und Zergleidernede Psychologie (1894) Jugundgeschichte Hegels (1906) Der Aufbau der Geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften (1910) Die Typpen der Weltanschauung (1911) Das Erlebeniss und die Dichtung, Lessing, Goethe, Novalis, Hölderlin (1906) |
![]() |
![]() |
![]() |
Wihelm Dilthey |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Wihelm DiltheyWilhelm Dilthey Kimdir? (1833-1911) 19 ![]() ![]() ![]() Dilthey, yaşadığı dönemde doğa bilimlerinin yaygın etkisine karşı, “insan” ı değişkenliği ve olumsallığı bağlamında ele alan bir yaşam felsefesi geliştirmiştir ![]() İlahiyat öğreniminden felsefeye geçen düşünürümüz, öğretmenlik döneminden sonra, akademik düzeyde felsefi araştırmaya yöneldi ![]() Çok değişik konularda yoğun araştırmalara girişti ![]() ![]() 1864’te Berlin’de doktorasını tamamladı ve 1866’da Basel Üniversitesi’nde çalışmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önceleri “insan, toplum ve devlet bilimleri” olarak biraz da bulanık biçimde özetlediği, ama daha sonra Geisteswissenschaften (Tinsel Bilimler) adını verdiği bilimlerin felsefi temelini araştırdı ![]() ![]() ![]() ![]() Dilthey’m etkilendiği başlıca kaynaklar, Vico, Herder, Goethe, Schleiermacher’in yenilediği şekliyle 19 ![]() ![]() O, bu etkiler çerçevesinde yöneldiği Batı tarihinin tümünü, özellikle Batı bilim ve sanat tarihini, didiklercesine araştırmış ve yorumlamıştır ![]() ![]() Dilthey bu derinleşme ve yoğunlaşma içerisinde; tarihi ve toplumu konu edinen bilimlerin (tin bilimlerinin) dayanacağı ve fakat doğa bilimlerinin dayandığı ve Kant’ın “salt akıl eleştirisi”nde işaret ettiği zeminden farklı olacak bir epistemolojik zemini araştırmaya yönelmiş, ölümüyle yarım kalan bir “tarihsel akıl eleştirisi”ne kendini adamıştır ![]() ![]() KAYNAK Ana Britannica; “Hermeneutik ve Tin Bilimleri” çevirisi ön sözü; Doğan Özlem |
![]() |
![]() |
![]() |
Wihelm Dilthey |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Wihelm DiltheyWilhelm Dilthey Kimdir? (1863-1936) Felsefe, tarih ve insan bilimleri üzerine olan muhtelif yazılarında, Wilhelm Dilthey, hem tarihselcilik ve hem de hayat felsefesinden muhtelif öğeleri, doğa bilimlerinin başarılarına duyulan takdirle birleştirir ![]() Tarihselcilik ve hayat felsefesi, tarihin insan hayatını anlamada anahtar olduğu inancında bir araya gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde, Hegelci aklın spekülatif idealizmi, pozitivizmin indirgeyici rasyonalizmine karşıt dahi olsa, dogmatik, ve son çözümlemede de savunulamaz bir yaklaşımdır ![]() ![]() Dilthey, doğa biliminde sergilenen rasyonalite, nesnellik ve kesinliği asla küçümsemez ![]() ![]() Dilthey, inançlı bir empirist olarak, öyleyse, her tür bilginin son çözümlemede tecrübeden türetildiğini düşünür ![]() ![]() ![]() "Locke, Hume ve Kant tarafından inşa edilen bilen öznenin damarlarından gerçek kan akmaz; akan, sadece sulandırılmış akıl sıvısıdır, yalnızca bir düşünce sürecidir ![]() ![]() ![]() İnsani tecrübenin tarihi boyutu, onun ‘tarihselliği’, aynı zamanda, pozitivist bir yaklaşımın kavramayı kaçınılmaz olarak başaramadığı şeyin merkezi bir yönüdür: "Zira [Dilthey için] şimdi, uzatılmış bir an değil, fakat içinde dolayımsız tecrübenin hep geçmişin bilinci ve geleceğin sezilişi yoluyla zenginleştirildiği akışın küçük, yapı kazanmış bir parçasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Entellektüel ya da bilişsel tecrübe bile, bu durumun bir sonucu olarak, insani tecrübenin, indirgenemezcesine tarihsel olan, akışı içinde vuku bulur ![]() Dilthey’in insani tecrübeye ilişkin daha safkan yorumu, bir yanda romantizm, hayat felsefesi ve idealizmle, diğer yanda pozitivizm arasındaki çelişkinin bir çözülüşünü önerir ![]() ![]() İnsan bilimlerini pozitivizmin tahrif edici etkisinden kurtarmak için, Dilthey tarih, klasik dil ve edebiyat araştırmaları, antropoloji ve psikoloji gibi disiplinlerdeki nesnellik standartlarıyla ayırıcı metodolojiyi gözler önüne serer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dilthey, bilginin elde edilmesi bağlamında söz konusu olan iki karşıt yaklaşımı, ‘açıklama’ (Erklüren) ve ‘anlama’ (Versthen) olarak tanımlar ![]() "Açıklayıcı bir bilimden, bir fenomenler dizisinin, açık seçik olarak tanımlanmış öğeler (yani, bağın bileşenleri) aracılığıyla, nedensel bir bağ içine sokulmasını anlıyoruz ![]() Açıklama amacı güden bilim, pozitivizm için hakim bilim modeli olduğu kadar, Kant’ın saf akla ilişkin eleştirisinin de, açıktır ki, başlıca kaygısıdır ![]() ![]() ![]() Fakat, insan bilimleri daha çok zihin ya da tinin çeşitli dışavurumlarıyla ilgilenir ![]() "Duyularca alınan göstergelerde, deruni bir içeriği tanıma sürecine, anlama adını veriyoruz ![]() ![]() ![]() Anlamanın, ‘yeterli bir nesnellik derecesine haiz sistematik bir sürecin’ bir parçası olduğu yerde, Dilthey ‘yorum’ dan söz eder) Anlama, nedensel düzenliliklerin tespitinden ziyade, anlamların yeniden ele geçirilmesiyle ilgilidir ![]() ![]() ![]() Fiziki olayların tersine, insan varlıklarını anlama teşebbüslerimiz de, kendi zihinlerimizin nasıl işlediğini önceden biliyor olmak gibi bir avantaja sahip görünürüz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte, başkalarının zihinsel hayatını dolayımsız olarak bilemeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAYNAK Kıta Avrupası Felsefesine Giriş, David West, Paradigma Yayınları; Türkçesi: Ahmet Cevizci |
![]() |
![]() |
![]() |
Wihelm Dilthey |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Wihelm DiltheyWilhelm Dilthey Kimdir? (1863-1936) Seçkin bir tarihçi olan Dilthey, olguculuktan yola çıkmış, bununla birlikte büyük ölçüde Kant’ın da etkisi altında kalmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Temel sorunu, yaşam ve yaşamın kavranılmasıdır ![]() ![]() ![]() Dilthey ayrıntılı bir tin bilimleri bilgi kuramı ortaya koymuştur (Hermeneuflk) ![]() ![]() ![]() Yaşamının son yıllarına doğru Dilthey, bir dünya görüşü öğretisine varmıştır: Weltanschouung, sonul olarak, inansal davranış ile yücelik taşıyan farklı dirimsel tutumlara indirgenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAYNAK Çağdaş Avrupa Felsefesine Giriş; J ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|