Prof. Dr. Sinsi
|
Amos Bronson Alcott
Alcott , 29 kasım 1799'da , Connecticut / Wolcott'ta doğdu Bir keten çiftçisinin oğlu olan Alcott , tahta döşemelerin üzerine kömür parçalarıyla harfler yazarak okuma yazmayı öğrendi Bir yandan , kendi kendini eğitirken ; diğer yandan , çiftçilikle uğraşıyordu Alcott'ın resmi eğitimi 13 yaşında sona erer
Sonraları , bir saat fabrikasında çalışmaya başlar Fabrikadaki bu işten sonra , evden ayrılmış ve hayatını kazanmak için henüz 15 yaşındayken , gezgin satıcı olarak Amerika'nın güneyine gitmiştir Aile bütçesine destek olmak için çıktığı bu geziden , 400 dolarlık bir borçla geri dönmüştür
Alcott , 1822'de , bir *****r topluluğuyla bir süre yaşamış ; 1823'te ise , New England ve Pennysylvania'daki okullarda öğretmenlik yapmaya başlamıştır 1824'te , Wolcott'ta evinin yakınında bulunan bir okulda çalışmaya başlamıştır 1824'e kadar , Connecticut'ta birçok okulda ders vermiştir "Boston Anaokulu Derneği" tarafından , öğretmenlik yapmak için davet edilmiş ; burada , kısa bir süre sonra eşi olacak olan Abba May ile tanışmıştır Alcott ve Abba May , 1830'da evlenmişler ; aynı yıl Alcott'ın ilk kitabı , "Çocuk Öğretiminin Kural ve Yöntemleri Üzerine Gözlemler" çıkmıştır 1822'de ilk kızları Anna , 1833'te de Louisa May doğmuştur
1834 yılında Alcott , Boston Temple School adıyla bilinen Masonic Temple'ı kurar ve kendi okulunda öğretmenliğe başlar Eğitimde , Sokrates'in eğitim felsefesini benimsemiştir
1815'te , asistanı Elizabeth Peabody'nin yardımıyla , "Bir Okulun Kayıtları : Tinsel Kültürün Genel Prensiplerinin Bir Örneği" adlı eserini ; 1836'da ise , "İncil Üzerine Çocuklarla Söyleşiler" ve "İnsan Kültürünün Doktrin ve Disiplinleri" adlı eserini yayınlar Aynı yıl , 3 çocuğu Elizabeth dünyaya gelir Alcott , kitapları yayınladıktan sonra halkın tepkisini almış ; 1839 yılına kadar , okulunda sadece iki çocuk kalınca , okulu kapatmaya karar vermiştir
Aile , 1840'ta , çiftçilik yapmak üzere Concord'a taşınır Alcott , Emerson ve Thoreau ile dostluk kurar Transandantal (Aşkıncı) , yani ; bilgiye deneyle değil sezgiyle ulaşılabileceğini savlayan bir kulübe üye olur Kulübün çıkardığı Dial dergisi ile ilgilenmeye başlar:
Aynı yıl , Alcott'ın , "Orpheus'ca Sözler" adlı eseri yayınlanır Orpheus'ca Sözler'den 50 tanesi , Dial dergisinde yayınlanır Derginin ocak 1841'deki üçüncü sayısında ise , bu sözlerin 50 tanesi daha yayınlanır Orpheus'ca Sözler'den seçilen 12 söz ise , nisan 1842'de "Güncenin Günleri" adı altında , yine aynı dergide yayınlanır
1843 yılında , Alcott Ailesi , dostları Charles Lane ile Massachusetts'de , "Meyva Ülkesi" adı verilen ütopik bir topluluk kurar Asla başarıya ulaşamayacak bu deneme , 1844'te sona erer
Yeni cennet kurma düşüncesi , Alcott'ın aklına 1842 yazında gelmiştir Temple School'daki başarısızlığından sonra Emerson'dan borç alan Alcott , İngiltere'ye gitmiş ;orada , Charles Lane ve Henry Gardner Wright'ın çalışmalarını görmüştür Bu bir grup öğretmen ve filozof , Alcott'ın düşüncelerini temel olarak alarak , "Alcott Evi" adlı bir okulu yönetmekteydiler Bu çalışmalardan etkilenen Alcott , böyle bir topluluk kurma hayaline kapılmıştır
Böylece , Alcott , Charles Lane , onun oğlu William ve bir kaç İngiliz mistik ; yanlarında , çok önemli kitaplardan oluşan bir kütüphaneyle , Concord'a geri dönerler Birçok araştırmadan sonra , Meyva Ülkesi için bir yer saptanır Concord'un 20 km uzağında 36 hektarlık bir çiftlik , Lane tarafından 1800 dolara satın alınır
Birçok çalışmadan sonra , orta sınıftan 11 kişi , Meyva Ülkesi'nin ilk üyeleri olur Meyva Ülkesi'nde hayvansal gıda tüketilmiyordu Hatta , hayvan gücü bile kullanılmıyordu Bitkilerin kullanımında da ; aşağıya doğru büyüyen bitkiler yasak , yukarıya doğru büyüyenler ise serbestti Meyva Ülkesi üyeleri , asla tükettiklerinden fazla üretmiyorlardı
Bir süre yolunda giden Meyva Ülkesi hayali , gerçeğe dönüştükçe , çözülmeler başladı Zaten ağır ilerleyen işler , iyice yavaşlamaya başladı Üyeler , giderek meyva Ülkesi'ni terkediyordu
Meyva Ülkesi , Alcott'ın yüksek ülküleri uğruna , harekete geçme gereksiniminin sonucu olarak ortaya çıkmıştır Başarısızlık kısa sürede gelince , Meyva Ülkesi projesi , ocak 1844'te sona ermiştir
Alcott ailesi , Meyva Ülkesi girişiminden sonra , birkaç yıl Boston ve New Hampshire bölgelerinde dolaşıp durmuş ; sonunda , 1857'de Concord'a geri dönerek Orchard House'a taşınmış ve burada , Emerson ve Hawthorne'lara komşu olmuştur Alcott burada , çeşitli okulların müdürlüklerini yapmış ; ancak , aile yine de para sıkıntısı çekmiştir 1865'te , biyografik bir çalışma olan "Ralph Waldo Emerson" çıkar 1868'de , Louisa May'in , "Küçük Kadınlar" adlı eseri başarı kazanmış ; aile parasal yönden rahatlamıştır Aynı yıl , Alcott'ın "Levhalar" adlı eseri yayınlanır
1872'de ise , Alcott , "Concord Günleri" adlı eserini yayınlar 1877'de , karısı Abba May ölür ; ardından , "Sofra Söyleşisi" adlı eseri yayınlanır
Alcott , 1879'da , Concord Felsefe Okulu'nu kurmuştur Daha sonraları , bu okulun dekanlığını da üstlenmiştir 1882'de , "Soneler ve Kanzoneler" adlı kitabı yayınlanan Alcott ; aynı yıl felç geçirmiştir 1887'de gençliğinin şiirsel anlatımı olan "Yeni Connecticut" yayınlanır Alcott , bu kitaptan bir yıl sonra , 4 mart 1888'de ölmüştür
Alcott'ın eğitim kuramları , İsviçreli eğitimci Pestalozzi'nin etkisini taşır Ancak Alcott , daha çok Sokrates ve İncil'den etkilenmiştir
Onun amacı , düşünmeye özendirmek ve ruhu uyandırmaktı Karşılıklı konuşmaya dayanan öğretim yöntemiyle , konuşmaya karşı saygılı ve sevecen bir öğreticiydi Disiplin sorunlarında sınıfı bir bütün olarak ele alırdı
Alcott , bir vejetaryendi Köleliğe karşıydı ve kadın hakları savunucusuydu Kendini çıkara değil , gerçeğe adamıştı Tinsel bir düşünce yapısı vardı Yaşam biçimiyle , İsa'nın yaşamına öykünmüştü Şiddet içermeyen sivil itaatsizlik konusunda , Thoreau'yu oldukça etkilemişti Alcott , şiddet içermeyen direnişin büyük babasıydı
Kaynakça :
We Allcotts
Aileen Fisher-Olive Rabe 1968
The Oxford Companion to American Literature
James D Hart 1962
Ana Britannica
Ana Yayıncılık 1986
|