08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Gabriel Faure
Gabriel Faure - Besteci
Fransız bestecisi (Pamiers, Ariege, 1845- Paris, 1924) Müzik öğrenimine Niedermeyer'in yanında başlayan Gabriel Faure, daha sonra Dietsch ve Saint-Saens'ın öğrencisi oldu Niedermeyer Okulu'nda armoni, beste, piyano ve org ödüllerini kazanarak, 1866'da önce Rennes, sonra da Notre-Dame de Clignancourt kiliselerinin orgçuluğuna atandı 1870 savaşından sonra Paris'teki Saint-Honore-d'Eylau kilisesinde görev aldı; daha sonra Saint-Sulpice kilisesinde, orgla eşlik görevini üstlendi; 1877'de Madeleine kilisesinin korobaşısı oldu (1877), 1896'da da orgçuluğunu üstlendi Almanya'ya yaptığı iki yolculuk sırasında Köln ve Münih kentlerinde Wagner'in müziğini daha iyi inceleme olanağı bulan Faure, 1883'te heykelci Fremiet'nin kızıyla evlendi Yayımcıların yapıtlarını çok devrimci buldukları için yayımlamak istememelerine, Ambroise Thomas' nın da aynı nedenle onu konservatuvarda beste hocalığına atamaktan kaçınmasına karşın, yapıtları özellikle Societe nationale'de birçok kez seslendirildi; ünlü Requiem'i de 1888 yılında Madeleine kilisesinde yorumlandı
1897'de, konservatuvarın yeni müdürü Dubois tarafından beste dersleri vermekle görevlendirilmesinin yanı sıra konservatuvar müfettişliği ve Figaro'da eleştirmenlik görevlerini de üstlendi 1898'de Londra'da, Maeterlinck'in Pelleas ve Melisande'ı için bestelediği sahne müziğinin yorumunu yönetti; 1900'de lirik trajedisi Promethee'yi Beziers amfiteatrında gerçekleştirdi Beş yıl sonra konservatuvarda Dubois'nın yerine atandı; 1909'da Akademi'ye alındı Yaşamının son yıllarında sağırlığının günden güne artması nedeniyle, 1920'de konservatuvardaki görevinden ayrılmak zorunda kaldı
KLASİK BİR EĞİTİM
Temelde klasik bir eğitimden geçen Gabriel Faure, Beethoven, Chopin, Schumann'a hayranlık beslemesinin yanı sıra, Wagner'in getirmiş olduğu yeniliklere de ilgi göstermiş, ama Fransız müzik geleneğinden de uzaklaşmamıştır Faure'nin sanatı ince ve gelişmiş, armonileriyse eşsizdir; son derece yoğun ve özlü olan yapıtlarının başlıca özelliği, duyguların içe dönük biçimde yansıtılmış olmasıdır Faure'nin insan sesi için bestelemiş olduğu çok sayıda yapıt vardır: Üç ezgi derlemesi; çevrimler (İyiŞarkı, Kapalı Bahçe, Havva'nın Şarkısı, Seraplar, Düşsel Ufuk); korolu yapıtlar (Cinler, Venüs'ün Doğuşu, bir missa, Requiem) Senfonik yapıtlarıysa (bir keman konçertosu ve bir senfoni) yayımlanmamıştır Piyano için yaptığı besteler arasında impromptü'ler, noktürnler, prelüdler, barkaroller, orkestra eşliğinde Ballad ve Fantezi sayılabilir Ayrıca, oda müziği parçaları da bestelemiştir: Piyano eşliğinde iki dörtlü; piyano ve keman için iki sonat; iki beşli; bir üçlü; bir yaylılar dörtlüsü Bestecinin sahne müziği çalışmaları arasında da Caligula, Shylock, Pelleas ve Melisande, Masques et Bergamesques ile iki lirik trajedi olan Promethee ve Penelope sayılabilir
|
|
|