Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Biyografiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
atamulu, hakkı

Hakkı Atamulu

Eski 08-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Hakkı Atamulu




Türk heykelcisi (Nevşehir, 1912) 1934'te İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü'ne giren Hakkı Atamulu, önce Mahir Tomruk'un yanında çalıştı; sonra Rudolf Belling'in atölyesine geçti Akademi' yi bitirdikten (1938) sonra, Belling'in önerisine uyarak, sanatını geliştir­mek amacıyla Almanya'ya gitti, Frankfurt ve Berlin'de Garbo ve Arnobrekker'le çalıştı Yurda dönünce 1946'da Nijat Sirel'le birlikte Malat­ya'daki Atatürk ve İnönü heykelleri­ni gerçekleştirdi 1951'de projesini Yavuz Görey'in çizdiği İstanbul Üni­versitesi bahçesindeki üçlü figür grubunu yaptı 1960'ta doğduğu yöre olan Derinkuyu'ya yerleşti Be­lediye başkanı olarak 1972'ye kadar çalıştığı bu ilçede, heykellerden oluşan bir açık hava müzesi oluştur­maya çalıştı Özellikle 1971-1972 yıl­larında 10 non-figüratif (soyut), 5 fi­güratif heykel içeren ve aralarında 9,70 m yüksekliğinde taştan Atatürk heykelinin de yer aldığı bir Kültür Sitesi'nin oluşturulmasında büyük çaba harcadı
ANIT—HEYKELLER
Açılışı 23 Temmuz 1965'te yapılan Erzurum'daki Atatürk ve Erzurum Kongresi adlı anıt-heykel Hakkı Ata­mulu'nun en tanınmış yapıtıdır Kaidesinde bir kabartma frizi halin­de Erzurum Kongresi'nin konu alın­dığı, Atatürk'ü ayakta asker ünifor­masıyla temel figür olarak anıtlaş­tıran bu heykelde, sanatçının konu­ya bağlı kalmakla birlikte, soyut et­kilere de büyük ölçüde açık olduğu görülür Bütün akademik nitelikleri­ne karşın, özellikle Atatürk heyke­linde sert ve geometrik biçimlere, ayrıntıdan uzak temel işlevlere önemli yer verilmiştir Ayrıca, Nev­şehir'deki Atatürk'ü at üstünde gös­teren taş heykel ile gene Nevşehir' deki Damat ibrahim Paşa heykelin­de de, söz konusu özelliklere rastlanır 1946'da açılışı yapılan Damat İbrahim Paşa heykeli, bronz malze­menin etkileyici havası ile Osmanlı tarihinin ünlü bir kişisini yansıtan tarih bilinci arasında, zorlamasız bir dengenin bulunduğunu ortaya koyar Gene bronza dökülmüş olan Malatya'daki İnönü heykeli de, yük­sekliği 6 m'yi bulan anıtsal görkemiyle, Cumhuriyet Türkiyesi'nin çağ­daşlık savaşını yansıtır
Hakkı Atamulu'nun figür özelliğini koruyarak ve malzemenin olanakla­rına bağlı kalarak heykelde ölçülü ve sınırlı soyutlamalara gitmesi, Ru­dolf Belling'in bir katkısı olarak yorumlanabilir Ama sanatçıda, ay­nı dönemin anıt tasarımcılığını belli ölçütler üstüne oturtan geleneksel düşüncenin de etkili olduğu tartışma götürmez: ayrıca, çağdaş heykel kavramını doğup büyüdüğü yöreye götürmüş olması da, sanatçının kişi­liği açısından ilgi çekici bir özellik­tir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.