Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Biyografiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
cocteau, jean

Jean Cocteau

Eski 08-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Jean Cocteau




Jean Cocteau - Ressam

On altı yaşında Paris'te sanat çev­relerine giren Jean Cocteau, Diaghilev ve Stravinski'yle dostluk kurdu Birinci Dünya savaşı sırasında çürüğe ayrılarak, başlangıçta Paris' te geri hizmette bulunduysa da, son­radan Fransız hava subayı Roland Garros'nun uçuşlarına katıldı (Apollinaire'in bazı şiirlerini anımsatan Le Cap de Bonne-Esperance [Ümit Burnu, 1916] adlı şiirini ona adamıştır) Apollinaire, Blaise Cendrars, Modigliani, Picasso, Max Jacob gibi yazar ve sanatçıların çev­resine katıldı 1923'te yayımladığı, Birinci Dünya savaşına katılmak için başka bir kişinin kimliğine bürü­nüp bir kahraman olarak ölen bir gencin serüvenini dile getirdiği Thomas I 'İmposteur (Hileci Thomas) adlı yapıtında, en sevdiği düşünce­lerden birini geliştirdi: "Ozanın yalanı, gerçeğin en katışıksız anlatımlarından biridirDirıaır 1924 te geçirdiği bir sinir bunalımı sonucu uyuşturucu (afyon) kullanmaya baş­ladı (bu konudaki anılarını, 1930 yılında yayımladığı UyuşturucuMaddeden Kurtulma Tedavisinin Güncesinde dile getirmiştir) İlk filmini (Le Sang d'un poete [Bir Ozanın Kanı]) 1931'de gerçekleşti­ren, bilinçli olarak seçilmiş simgeler içermesine karşın, gerçeküstücü doğrultuda yer alan bu filmi Fransa'da sinema çevrelerinde ilgiyle kar­şılanan Cocteau, 1938'de yayımladı­ğı, büyük başarı kazanan tiyatro oyunu Les Parents terribles'in (Müt­hiş Ana-babalar) Fransa'nın işgal edildiği yıllarda yasaklanmasından sonra, 1945 yılından başlayarak sinemayla daha yakından ilgilendi: Bir peri masalının uyarlaması olan Le Belle et la Bete (Güzel ile Hayvan, 1945); Orphee (Orpheus, 1950)
1955'te Belçika Krallık Akademisi' ne ve Fransız Akademisi'ne üye se­çildi; 1936'da Villefranche-sur-Mer'deki Saint-Pierre kilisesinin fresklerini yaptı

SANAT ANLAYIŞI
Gerçeküstücü akımın öncüsü Andre Breton şiirsel yaratıyı, insan düşün­cesinin bilinçdışı çağrışımlarından oluşan "otomatik yazı"ya indirger­ken, Jean Cocteau bu yaratıyı insa­nın dışında bir kaynağa bağlıyor, çeşitli belirtiler yayan gizli güçlere boyun eğdiğini ileri sürüyor ve ozanın görevinin bu belirtilerin anlamını çözmek olduğunu söylüyor­du (Orphee adlı filmde, oyunculardan Jean Marais'nin dinlediği, ken­dinden başka herkes için anlaşılmaz haberler veren radyo, Cocteau'nun şiirsel yaratıcılık sürecinden ne anladığını gösteren değerli bir sim­gedir) Böylece, Breton ile Cocteau arasındaki temel ayrım ortaya çık­mış oluyordu: Breton'a göre, şiir, insanın öbür işlerine benzeyen bir etkinliktir; Cocteau'ya göreyse ozan, işlevi yeryüzünün gizemini çözmek olan bir medyumdur Sanat­çının filmlerinde ve metinlerinde ortaya koyduğu kahramanlar, ger­çekte ozanı simgeleyen somut örnek­lerdi ve ozan "ben her zaman ger­çeği söyleyen bir yalanım" demek istiyordu (gerçekten Cocteau, şaşır­tıcı niteliği ağır basan yapıtlarını bu anlayış çerçevesi içinde işlemiştir), Jean Cocteau, ayrıca, bir desinatör ve bir ressam olarak, deseni el yazısına yaklaştırmak istemiş ve bu alanda,daha çok afiş sanatında kul­lanılan bir üslup ortaya koymuştur

Eserleri:

Şiir: Plaint-Chant (1923); Opera (1927); Clair-Obscur (Işık-Gölge, 1955); Le Requiem (Ölüler Duası, 1962); vb

Roman: Thomas T İmposteur (Hileci Thomas, 1923; 196 5't e Georges Franju tarafından sinemaya aktarıl­dı); Le Potomak (1924); Müthiş Çocuklar (Les Enfants terribles, 1929; 1949'da jean-Pierre Melville tarafından sinemaya aktarıldı); vb Oyun: Oedipe roi (Kral Oidipus, 1928); İnsan Sesi (La Voix humaine, 1930); Les Parents terribles (Müthiş Ana-babalar, 1938); La Machine â ecrire (Yazı Makinesi, 1941); Cehen­nem Makinesi (La Machine infernale, 1934); İki Başh Kartal (L'Aigle â deux tetes, 1946; j Delannoy tarafından sinemaya aktarıldı); vb

Eleştiri-anı: Visites â Maurice Barres (Maurice Barres'e Ziyaretler, 1921); Le Secret professionel (Mes­lek Sırn, 1922); Essai de critique indireete (Dolaylı Eleştiri Denemesi, 1932); Portraits-souvenirs (Anı Port­reler, 1935); Le Foyer des artistes (Sanatçıların Yuvası, 1947); La Difficulte d'etre (Var Olmanın Güç­lüğü, 1947); Journal d'un inconnu (Bir Tanınmayanın Güncesi,1952);vb

Film: Le Sang d'un poete (Bir Ozanın Kanı, 1931); La Belle et la Bete (Güzel ve Hayvan, 1945); Orphee (Orpheus, 1950); Le Testament d'Orphee (Orpheus'un Vasiyetna­mesi, 1960); Ebedi Dönüşün (L'Eter-nel Retour, 1943) senaryosu

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.