08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Johannes Vermeer
Johannes Vermeer - Ressam
Delftli Vermeer olarak da adlandırılan Johannes Vermeer'in yaşamıyla ilgili pek bilgi yoktur Doğduğu kentte yaşadığı, sınırlı bir başarıya ulaştığı ve yoksulluk çektiği bilinir Vermeer' in yaşadığı dönemde Delft, büyük bir resim okulu merkezi değildi ama yüze ve natürmorta ağırlık veren ressamlanyla da belli ölçüde tanınmıştı 1650'ye doğru, Carel Fabritius gibi bir usta yetişmiş ve çalışma biçimiyle Vermeer'in haberciliğini yapmıştı Carel Fabritius'un öğrencisi olduğu sanılan Vermeer'in pek fazla yapıtı yoktur, günümüzde kendisine kırk kadar tablo mal edilir Zaten yapıtlarının bütünü tartışma konusu olmuştur ve bu arada, sürekli Vermeer tabloları üreten sahteci Van Meegeren olayını anımsatmak gerekir Çok ağır çalıştığı bilinen Vermeer'in bir yapıtını tamamlayabilmesi için aylarca çalışması gerekiyordu Sanatçının yalnızlıktan ve tek basına olmaktan hoşlandığı da sanılmaktadır Yaklaşık iki yüzyıl boyunca unutulmuş olan Vermeer 1860'ta eleştirmen Thore-Bürger tarafından yeniden keşfedilmiş ve o tarihten sonra, izlenimci ressamlar tarafından hayranlıkla benimsenmiş, geniş bir kitleye de M Proust tarafından duyurulmuştur
Sanatçının gerçekleştirmiş olduğu ilk tuvallerin, caravaggiocu ressamlarla İtalyan sanatçıların etkisinden kaldığı görülür (Diana üe Su Perileri, 1654'e doğru); resim alanındaki evrimi çok kısa sürmüştür; çalışmalarının en başından beri tabloyu aydınlatmaya yönelmesi ve fırça darbelerindeki çarpıcı yoğunluk açıkça fark edilir; ışığa bu ustaca egemen oluşuyla Vermeer, Van Eyck'i anımsatmaktadır
Sanatçı uzam ve optik sorunlarıyla da ilgilenmiştir Yapmış olduğu yirmi altı enteryör kompozisyonuyla, hareketsiz nesnelerin ve kişilerin yerlerini saptayan ana eksenlerin belirlediği bu ideal uzamı vermeyi bilmiştir Çünkü Vermeer, çok sonra Cezanne'da görüleceği gibi zamansal olmayan bir sakinlik içinde taşlaşmış nesnenin ressamıdır Hacim oyunları hep dikkatini çekmiştir, özellikle oda duvarlarındaki dikdörtgenlerle bunları süsleyen tablolar, vb arasında kurulan uyumları vermede özellikle başarılı olmuştur Vermeer, ev içi samimiyetini yansıtmaktan hoşlanan bir ressamdır ve yapıtları XVII yy Hollanda'sının günlük yaşamıyla ilgili belgeler niteliğindedir
Bu yapıtlarda bir sükûnet duygusu, bir taşra kenti yaşamında geçeri zamanın ağırlığı yansıtılmıştır
BİR KADIN RESSAMI
Vermeer'in yapıtlarında erkek figürlerine az raslanır (Astronom, Atölyesinde Çalışan Ressam) Vermeer özellikle kadınları konu alan resimler yapmıştır; yapıtlarında kadınlar, İnci Küpekli Kız ister evrensel olsun (Sütçü Kadın, 1658'e doğru), ister Hollanda'ya özgü (Dantelci Kadın, 1665), gündelik işlere kendilerini kaptırmış olarak sunulmuştur Öte yandan, yapıtlarında müzik de büyük rol oynar, nesneler ve insanlar arasında kurulan gizli uyumu vurgular (Virginali [küçük klavsen] Başında Ayakta Duran Kadın, Müzik Dersi, vb ) Vermeer'in yalnızca iki manzarası kalmıştır Bunlardan ünlü Delft Görüntüsü (1658) adlı tablosu, aydınlatılmasındaki gizemli gücü ve büyüsüyle izleyicileri son derecce etkilemektedir
|
|
|