Prof. Dr. Sinsi
|
Paul Claudel
Paul Claudel - Ressam
Louis-le-Grand Lisesi'nde öğrenim gördüğü yıllarda, on beş yaşındayken ilk metni L'Endormie'yi yazan Paul Claudel, on yedi yaşında Hukuk ve Siyasal Bilimler Okulu'na girdi 1886 yılında manevi açıdan büyük ölçüde etkilendiği iki olay yaşadı: Rimbaud'nun İlluminations adlı yapıtını okuyup hayran kaldı; Notre-Dame'da düzenlenen bir Noel ayinine katıldı ve bütün benliğiyle dine bağlandı Gerçekten, Paul Claudel, ömrü boyunca ateşli bir katolik olarak kalmış, Rimbaud'ya her zaman yakınlık duymuş, hattâ ilk oyunu Tete d'or'u (Altın Baş, 1889) ondan esinlenerek yazmıştır 1891 yılında tanıştığı Mallarme'nin de etkisi altında kalan Claudel, Fransız Dışişleri Bakanlığı'nm açtığı sınavı birincilikle kazanarak, yirmi beş yaşında New York'a konsolos olarak atandı; 1894 yılında L'Echange'ı yazdı; 1895'te önce Şanghay'a, sonra, FuÇou'ya atandı Connaissance de l'Est (Doğu'nun Tanınması, 1900) adlı yapıtında özgün bir biçimde yaklaştığı Çin'de, Japonya'da konsolos olarak çalıştıktan (1898) sonra, 1901 ve 1906 yıllarında iki kez daha görev aldı 1909'da L'Otage (Rehine), 1910'da Cinq Grandes Odes (Beş Büyük Od) adlı yapıtlarını yayımladı 1911 de Andre Gide, Jacques Copeau ve Jacques Riviere'le birlikte Nouvelle Revue française dergisini kurdu L'Annonce faite â Marie (Meryem'e Bildirilen Haber) adlı oyunu 1912'de sahneye kondu Daha sonraki yıllarda sırasıyla Hamburg'da konsolos (1913), Rio de Janeiro'da (1916) ve Kopenhag'da ortaelçi (1920), Tokyo' da (1921-1927), Washington'da (1927-1933) ve Brüksel'de büyükelçi olarak görev yaptıktan sonra, 1935' te emekliye ayrıldı 1946'da Fransız Akademisi'ne üye seçildi 1954 yılında Avrupa'da çeşitli gezilere çıktıktan sonra, ertesi yıl öldü
EDEBİYAT ANLAYIŞI
Claudel'in yapıtları modern edebiyatın bütünüyle dışında yer alır; şiirleri Rimbaud'dan çok Mezmurlar'ı ya da Aiskhylos'u, oyunlarıysa bazen Shakespeare'i çağrıştırır Bir ozan olarak, geleneksel dize (mısra) anlayışına karşı çıkan Claudel, ton ile ritimde kopukluklara başvurarak "düşüncenin gerilimini ve hareketini" yeniden yaratmak istemiş, aynı zamanda, Aquino'lu Tommaso'nun skolastik düşüncesini sürdürüp, Yaradılış'ın değişmediğini savunarak, oluşum kavramına karşı çıkmış, simgeci bir yazar olarak da, dünyanın anlamını çözümlemeye girişmiştir Ona göre ozan, köken sorununu ortaya atan, ama aynı zamanda da "her şeye bir ad veren" kişidir Görüşleriyle daha çok barok edebiyata yaklaşan Claudel'in oyunları,özellikle de parodiden trajediye kadar bütün türlerin bir karışımı olan Le Souiler de satin'i (Saten Pabuçlar, 1927),gizli kalmış coşkunun fışkırması gibidir
Çağının edebiyat anlayışına bütünüyle yabancı kalmış olan Claudel, Fransız edebiyatında çağıyla ters düşen, ama özgün, güçlü bir yazar sayılmaktadır
Eserleri:
Şiir: Cinq grandes odes (Beş Büyük Od, 1910); La Cantate â trois voix (Üç Sesli Kantat, 1912); Corona benignitatis anni Dei (Dinsel Yılın Lütuf Tacı, 1915); La Messe lâ-bas (Ötedeki Ayin, 1919); Poemes de guerre 1914-1916 (1914-1916 Savası Şiirleri, 1922); Feuilles de Saints (1925); vb
Tiyatro: Tete d'or (Altın Baş, 1889); La Ville (Kent, 1892);La jeune Fule Violaine (Genç Kız Violaine, 1892);Partage de midi (Öğle Payı, 1905); L'Otage (Rehine, 1909); L'Annonce faite â Marie (Meryem'e Bildirilen Haber, 1912); Le Soulier de Satin (Saten Pabuçlar, 1927); vb
Deneme-inceleme: Connaissance de l'Est (Doğu'nun Tanınması, 1900}; Art Poetique (Şiir Sanatı, 1907); Positions et propositions (Durumlar ve öneriler, 1928); İntroduction â la peinture hollandaise (Hollanda Resmine Giriş, 1934); vb
|