|  | Pieter Bruegel |  | 
|  08-23-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Pieter BruegelPieter Bruegel Flaman ressamı , Breda yakınları, 1528'e doğru-Brüksel, 1569)  Köylü bir ailenin çocuğu olan, doğduğu kentin adını alan (asıl soyadının ne olduğu bilinmemektedir) Pieter Bruegel (ya da Brueghel), sanat eğitimine Hieronymus Bosch' un öğrencilerinden birinin yanında başladı; daha sonra Pieter Cock ve gravürcü Hieronymus Cock'un yanında çalıştı (bu iki sanatçı o dönemin Flaman resmindeki italyancı eğilimi temsil ediyorlardı); ama daha çok, ilk ustasından etkilendi: Esin ve teknik açısından, Flaman geleneğini ve Bosch'un doğrultusunu benimsedi  1551 yılında Anvers loncasına usta olarak alındıktan sonra Roma'ya gitmek üzere yola çıktı ve Fransa' nın bir bölümünü aştıktan sonra, ancak 1553 yılında varabildi  Roma' da kaldığı süre içinde, İtalyan akımından etkilenmedi  1554 yılında geri dönerek 1563'e kadar Anvers' de kaldı  O tarihte Pieter Cock'un kızıyla evlenince Brüksel'e yerleşti  Önceleri manzaralar ve büyük dinsel kompozisyonlar gerçekleştiren (sözgelimi Dağdaki Söylev] Bruegel'in sanatı, geliştikçe ayrıntılardan arındı, güncel yaşamdan kesitleri ele alan son tuvallerinde (Düğün Yemeği, Kermes, vb  ) gerçekçiliğe özgü bir yalınlığa ulaştı  MODERN BÎR SANATÇI Hieronymus Bosch gibi Bruegel de, boyayı tuvale saydam denebilecek kadar ince tabakalar halinde sürmüş, ama, ustasının etkisine egemen olmayı bilmeyi ve resmini hâlâ Ortaçağ özellikleri taşıyan çeşitli etkilerden kurtarmayı başararak, insan bedenini ve insan yüzünü daha titizlikle işlemiş, son yapıtlarının konularını da günlük gerçeklikten almıştır  Aziz Paulus'un Din Değiştirmesi ya da Haçın Taşınması gibi dinsel konulu büyük yapıtlarında Bruegel, tablonun dramatik içeriğini hafifletmek için kutsal olayları arka plana atarak ve güldürü öğesi taşıyan ya da küçük olayları yansıtan bir yığın dindışı çizimi dikkati dağıtmak için ön plana alarak, modern anlayışta bir sanatçı olduğunu göstermiştir  Köy yaşamından aldığı sahnelerdeyse, ayrıntının gerçekliğine önem verdiği için kompozisyondaki uyuma pek dikkat etmemiş, figürleri tablonun her yerine dağıtma yoluyla, kişilere canlılık veren serbest hareketleri yansıtmıştır  Yaşadığı dönemde bir karikatürcü sayılan Bruegel, hem tutucu, hem de yenilikçi bir sanatçıdır: Flamanların italyan ustaları kopya etme isteklerine karşı çıkmış, buna karşılık, ülkesinin folklor ve resim kaynakları üstünde durarak, gerçekçi bir ressamlar kuşağının (Brauwer, Van Ostade, Teniers vb  ) yetişmesine olanak sağlamıştır (ama söz konusu bu ressamların hiçbiri Bruegel'in düzeyine ulaşamamıştır)  BRUEGEL SÜLALESİ Baba Bruegel diye anılan Pieter Bruegel'in iki oğlu da ressamdır  Pieter II(Brüksel, 1564'e doğru-Anvers, 1637 ya da 1638), yapıtlarında, Bosch'ünkilere benzer yangın ve cehennem şahnelerine çok fazla yer verdiği için Cehennem takma adıyla anılan, usta ama özgün kişiliği olmayan bir sanatçıdır; daha çok babasının tablolarını kopya etmekle yetinmiştir  Pieter Bruegel'in ikinci oğlu olan Jan Bruegel (Brüksel, 1568-Anvers, 1625), Kadife Bruegel (sanıldığı gibi fırça vuruşlarındaki yumuşaklıktan dolayı değil, sürekli kadife elbiseler giydiği için) diye anılır  Aşağı yukarı bütün tablolarında (cennetten görüntüleri, alegorileri, mevsimleri konu alır) yer verdiği Çiçek ve meyve resimlerinde ustalaşmış bir sanatçıdır  İki kez evlenen Jan Bruegel'in dört çocuğundan Jan II de (1601-1678) çiçek ve meyve resimleri yapmış, onun oğullarından birçoğu da meslek olarak ressamlığı seçmişlerdir  | 
|   | 
|  | 
|  |