![]() |
Lobicilik Ve Pazarlama |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Lobicilik Ve Pazarlama1 ![]() Günümüzde iletişim ; reklam, halkla ilişkiler, radyo, televizyon, sinema, gazetecilik konularını içine alan bir tanım, bir iş sahası ![]() ![]() ![]() içinde, hepsinin kendi başlıkları altında, alt kolları, alt iş sahaları var ![]() halkla ilişkiler ana başlığı altında ele alınan bir konu olan lobicilik ![]() ülkemizde de çok sık duyulmaya ve telafuz edilmeye başlanan lobi ve lobicilik ; bazen siyaset hayatımızın içinde, uluslararası platformlarda, bazen de iş dünyamızda, şirketlerarası, markalararası büyük yarışta kısaca birçok yerde karşımıza çıkıyor ![]() Lobi kavramı, hol, koridor, ve kulis gibi anlamlara gelmesine rağmen daha çok “Bazı yolsuz çıkarlar sağlamak amacıyla biraraya gelerek parlemento koridorlarında , nüfuslu çevrelerde , basında ![]() ![]() ![]() topluluktur ![]() ![]() parlemento üyeleri ve halkın buluştuğu salondan çıkmıştır ![]() Yapılan başka bir tanımda ise; lobicilik; baskı gruplarının amaçlarına varmak için kongrede, parlementoda yaptıkları çalışmalar olarak ifade edilir ![]() gruplarının siyasal karar alma sürecinin etkileme amacına yönelik girişimleri ![]() da diğer adıyla kanun simsarcılığının olmadığı siyasal sistem yoktur ![]() koridorlarında yürütülen kulis çalışmalarına dayanmakla birlikte, bir yemek, ziyafet veya partiler lobicilik için uygun zeminlerdir ![]() etmeye çalışmak, haklı bir dava peşinde olduğuna dair gerekli bilgi ve doküman sağlamak, (1) Bayramoğlu , 1985 temsilcilerine destek sözü vermek gibi aktivitelerle sürdürülür ![]() temsilcisi olduğu grubun talepleri doğrultusunda kanun tasarısı taslakları hazırlayarak, bunların temsilciler vasıtasıyla yasalaşmasını sağlarlar ![]() ile kamuoyunda ve hükümette uygun bir hava oluşturmaya çalışırlar ![]() güçlü bir ticari ya da tarımsal kuruluşun veya işçi sendikasının bu işle görevli memurları, ücretle çalışan profesyonel lobiciler, istek ya da sorunlarını iletmeye çalışan sıradan vatandaşlar olabilir ![]() Lobicilik ; özellikle siyaset dünyasında bireylerin ya da bazı grupların kanun yapıcıları etkilemek için planlayıp , organize ettikleri her türlü girişim ve etkinliktir ve daha geniş bir ifade ile lobicilik; bir fikri, bir ürünü, bir konuyu satma, kamuoyunda olumlu izlenimler oluşturulmasını sağlama, lanse etme, yanlış izlenimleri silme yada düzeltme, gerektiğinde baskı grupları yaratma, aleyhte olan bir durumu lehe çevirme olarakta açıklanabilir ![]() Lobicilik; kamu yönetiminde daha çok yasa yapıcı ya da karar verici konumunda olan kişileri bilgilendirme ve etiketleme çabalarıdır ![]() organları ile çıkar grupları arasındaki ilişki ağları ve etkileme süresidir ![]() lobicilik karar alma süreçlerine katılmayı ve bu sürece etki etmeyi amaçlamaktadır ![]() mekanizmaya yönelik bir halkla ilişkiler faaliyeti “ olarak görülmektedir ![]() ya da bir kesimin tanıtımını yapmak ve onun yaklaşımları, beklentileri doğrultusunda kamuoyu oluşturmak olarak tanımlanabilen lobicilik halkla ilişkiler – duyurum kavramının daha geniş ve kontrollü bir boyutunu oluşturur ![]() hem ülke içi menfaat grupları tarafından hemde ülkenin genel menfaatleri doğrultusunda uluslar arası bir boyutta gerçekleşebilir ![]() Lobiciliği yapan kişiler çoğalınca, ; dünyanın gelişmiş ülkelerinde özellikle Avrupa ve lobiciliğin anavatanı Amerika’da lobicilik de bir iş, profesyonel bir meslek haline Geldi ![]() Lobbiying Act “ ile yasal bir çerçeve içine alınmış, federal hükümetler lobicilik faaliyetlerini, modern devlet sisteminin ve hükümet anlayışının önemli vazgeçilmez bir unsuru olduğunu kabul etmişlerdir ![]() kişiler Adalet Bakanlığı’na kayıtlı olarak çalışmalarını sürdürmüşler , bakanlığa her dört ayda bir düzenli raporlarla bilgi vermişlerdir ![]() gazetesi tarafından lobicilik konusunda yapılan bir araştırma yasaladaki bazı boşlukları ortaya çıkarmış, kayıtlı 2000 civarında loici olmasına karşılık devlet dairalerinde 10000 civarında kişinin faaliyette bulunduğunu saptamıştır ![]() kanunla bu işle uğraşan insanlara ve yaptıkları işlere bazı kısıtlamalar getirmiştir ![]() Bunlardan en önemlisi; özellikle, daha önce hükümette çalışıp, bu işi seçen kişilere getirilen; işten ayrıldıktan sonra bir yıl süreyle profesyonel olarak bu işi yapmayacaklarıdır ![]() Ülkemizde lobicilik ; yakın zamana kadar halkla ilişkiler kapsamında görülmeyen , ahlaki ve kanuni olmayan bir faaliyetti ![]() ülkemizde de lobi faaliyetleri gittikçe kabul görmeye başlamıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lobicilik Ve Pazarlama |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Lobicilik Ve Pazarlama2 ![]() Lobicilerin daha önceleri özellikle siyaset dünyasının yer altı faaliyetlerinin yaptıkları bilinirdi ![]() ![]() özellikle Amerika’da lobiciliğin tüm çalışma sahaları, iş teknikleri yada bir ülkenin haklarının savunulması , anlatılması , benimsetilmesi , haklı çıkarılması yolunda faaliyetler,kanunlar tarafından denetim altına altındadır ve demokratik sistemin bütünsel ve meşru bir parçası sayılmaktadır ![]() faaliyetleri bir çok kurum tarafından kullanılmaktadır ve sırf bu amaçla kurulan dev şirketler sistemin önemli bir parçası haline gelmiştir ![]() kuşkuyla yaklaşılmaktadır ![]() lobiciliğin ahlak dışı bir uygulama olduğu ve siyasilerle hukuk dışı bağlantılar kurulması şeklinde anlayışlar bulunmaktadır ![]() çoğu ülke tarafından lobicilik kabul görmeye başlamış ve bu konuda faaliyet gösteren kurumların sayısı artmıştır ![]() Özellikle lobicilik faaliyetlerinin dört ana grubu sayılan; işçi sendikaları, ticari kuruluşlar,kurumlar ve“çıkar grupları”bu haklardan ve bu mesleğin inceliklerinden değişik biçimlerde yararlanmakta bazı olabilecek başarısızlıkları pekala bir başarıya çevirebilmektedirler ![]() alabilmekte, kişi,firma, kurum, ve kuruluşların, ülkelerin birer birimi olarak çalışabilmektedirler ![]() ![]() Bu nedenlerle çoğu zaman; özellikle siyasi çevrelerde bilgilerine danışılan kişilerdir ![]() Lobicilik; bilgi toplayıcılar, temsilci ve ferdi lobiciler şeklinde üç gruba ayrılabilir: BİLGİ TOPLAYICILAR:Karar vericileri etkileyerek ilgili tam ve eksiksiz bilgi toplamaya çalışırlar ![]() konularda kullanılabilir ![]() TEMSİLCİ LOBİCİLER:Hedef ülkelerde geçerli huku sistemini iyi bilen belirli konularda uzmanlaşmış yasal danışmanlık yapan hukuk firmalarıdır ![]() FERDİ LOBİCİLERiyasal mekanıizma içerisinde karar organlarını etkileyebilmek için müşterinin çıkarları doğrultusunda çalışmalarını devam ettirirler Lobicilik mesleğini yapan kişileri incelendiğinde , bu kişilerin belirli bir konuda eğitimleri olmadığını, ancak her işte başarılı olabilmenin temel şartının; eğitim olduğu gibi, bu konuda da eğitimin ön şart olduğunu görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca iyi bir çevre de gerekliliklerden biri sayılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lobicilikte, başarılı olmanın yolları: Başarılı bir lobici olabilmek için eğitimin, tecrübenin ve iyi bir çevrenin bu iş için ne kadar önemli olduğu bilinen bir gerçekve genel şart ![]() o Kişisel olarak güvenilir bir imaja sahip olmalı, bu imajı zedeleyecek hiçbir davranışta bulunmamalı, o Gerçekten inanılmayan, iyi araştırılmayan, doğruluğu konusunda şüpheler olan bir konunun lobi çalışmaları asla yapılmamalı, o Konu tam olarak anlaşılmalı, yapılacak çalışmaların stratejisi tüm detaylarına göre saptanmalı, planlanmalı, o Yapılan planda savunma planları olduğu kadar saldırı planları da olmasına dikkat edilmeli, o Güvenilir bilgi alma kanallarına sahip olunmalı, o "Anahtar" kişiler, kurumlar iyi seçilebilmeli, o Zamanlama iyi yapılmalı, oLobi yapılan kişinin yetkileri asla kötüye kullandırılmamalı, yanlış bilgi verilerek yanlış rotalara saptırılmamalı, istenmeyen sonuçlarla karşılaşılmamalı, gerçeklerden ayrılmamalıdır, o Anlatım yalın, kolay anlaşılır olmalı, yanlış anlaşılmalara yolaçacak uzun anlatım / yazımlara, gereksiz detaylara girilmemelidir, o İletişim araçları çok isabetli seçilebilmelidir (mektup, gazete ilanı, gazetede haber, direkt görüşme vs ![]() o Sanat ve estetikten anlamalı, gerektiğinde bir reklam, gerektiğinde bir halkla ilişkiler kampanyasını yönlendirecek "vizyon"a sahip olmalıdır, o Rakipler asla küçümsenmemeli, kişilikler zedelenmemeli, saygı ölçülerine dikkat edilmeli, o Karşı lobi grubunun çalışmaları iyi izlenmeli, takipçi olunmalı, o Gerekli tüm toplantı, geziler, yemek, basın toplantıları, basın gezileri vs ![]() o Bilgilenme başvurularına olumlu bakılmalı, yardımcı olunmalıdır, o Sosyal klüpler ve derneklere üye olunmalı, o Sabırlı, uzlaşmalı, yardımsever olunmalı, saldırgan olunmamalıdır, o Alınacak sonuçlar iyi tahmin edilebilmeli, o "Çevre" ile devamlı, iyi niyete, sevgiye, saygıya ve dürüstlüğe dayalı düzenli bir iletişim kurulmalı, o Toplumun hassas olduğu konularda (çevre, tabii afetler vs ![]() o Birlikte çalışılan ekip gerektiğinde motive edilmelidir, o Alçak gönüllü olunmalı, o Yapılan çalışmalar sonucunda elde edilen başarı için övünmemeli, bu başarının keyfi, prestiji, adına çalışılan kişi/kuruluşa bırakılmalı, asla ön plana çıkılmamalıdır Ülkemizde maalesef henüz lobiciliği iş dalı olarak kabul etmiş kuruluşlar mevcut değildir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lobicilik Ve Pazarlama |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Lobicilik Ve Pazarlama3 ![]() Günümüzde gündemi genel olarak basın belirlemektedir ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Günümüzde medyanın her konuda hatta gündem yaratma, gündem belirleme konularında bile toplum üzerinde ve kamuoyu yaratma konusunda oldukça büyük etkileri vardır ![]() ![]() ![]() Sadece Lobiciler değil, herkes, bir şekilde basını kullanmak için yoğun bir çaba içindedir; ülkeler, firmalar, kişiler (işadamları, siyasetçiler, sanatçılar vs ![]() ![]() ![]() ![]() Lobicilik de çok fazla "Basınla İlişkiler" gerektiren bir iştir ve tüm Lobiciler öyle ya da böyle basının gücünden yararlanmak istemektedirler hatta bunun zorundadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Zamanlama kadar hedeflenen kişi/kişilerin ya da gurubun seçimi de oldukça önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Gazeteciler devamlı olarak iyi, ilginç, hatta "sansasyonel" haberler peşinde koşarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak tüm basın organlarına her gün yüzlerce haber, bilgi gelmektedir ve bunlar taşıdıkları öneme göre o yayın organının en uygun sayfalarında ya da (eğer bu bir televizyon kanalı ise) programları içinde yer almaktadır ![]() ![]() Basın, isteyerek ya da istemeyerek, kendisine gelen tüm haber kaynaklarını devamlı olarak takip etmekte, hangi kaynaklardan daha iyi, daha doğru ya da bunun tam tersi haberler geldiğini değerlendirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genelde bazı halkla ilişkilerciler ve Lobiciler, basında çalışan gazeteci arkadaşlarına, buradaki çevrelerine güvenirler ![]() ![]() Hatta ; zaman zaman bu işleri yapan kişiler basındaki bu arkadaşlarını rahatsız da ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Üretilen bir haberin, hangi yayın organın, hangi sayfasında yayınlanmasının daha iyi sonuçlar vereceği, bu amaca ulaşmak için haberin kime gönderileceği ayrı bir iştir ![]() 3 ![]() ![]() Lobicilik için davetler de oldukça önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle toplantılar ve buralarda yapılan konuşmalar basının ilgisini çekmek için önemli ortamlardır ![]() ![]() o Asla yalana kaçılmamalı, o Dürüst olunmalı, o Ciddi olunmalı (arada, az da olsa espri yapılabilir), o Gereksiz laf "ağız" değiştirilmemeli, o Açıklamalarda gereksiz detaylara girilmemeli, o Bilinmeyen konularda konuşulmamalı, cevap verilmemeli, böyle bir durum olduğunda, bu açıkça söylenmeli, sorunun cevabının araştırılıp, daha sonra yanıtlanabileceği belirtilmeli, o Yapılan konuşma ve açıklamalarda mutlaka enteresan, dinleyenlerin ilgisini çekebilecek bir şeyler bulunmalı, o Boş, gereğinden fazla konuşulmamalı, o Sır olması gereken konulara hiç girilmemeli, o Gündem dışındaki başka konulara girilerek, ilgi gereksiz yere dağıtılmamalı, ana konunun önemi azaltılmamalıdır ![]() 3 ![]() ![]() Her çeşit iletişim aracı, ait olduğu kişi, kurum ya da kuruluş hakkında bir takım mesajlar vermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konu "Lobicilik" olunca, bir Lobicinin en önemli iletişim araçlarından biri de; "Basın Bültenleri"dir ![]() ![]() Bunların başında, öncelikle yazım tekniğinin belirli kurallara uygun olmasının gerektiğidir ![]() o Yazılan kağıdın bir görsel kimliği (PR ya da Lobicilik şirketinin ya da Lobicinin kimliği) olmalıdır, o Haberin çarpıcı bir başlığı olmalıdır, o "Metin"de kısa, net ve kolay anlaşılır olunmalı, çok duyulmuş laflardan kaçınılmalıdır, o Gereksiz detaylara girilmemelidir, o Bültenin genel görünümünde, yazının genel dizaynında ve yazım dilinde ciddi olunmalıdır, o Gönderilen yayın organları ve kişiler doğru seçilmeli, kişilerin isim ve "titr"leri doğru yazılmalıdır ![]() 3 ![]() ![]() Lobicilik, kendisini en yoğun olarak Amerika’da, özellikle de "Siyaset Sahnesi"nde göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Yine ABD’deki Lobicilik faaliyetlerini incelendiğinde, Lobicilik şirketlerinin ülke içindeki fikir, iş ve siyaset dünyasındaki konular için önemli roller oynadıkları kadar, yabancı ülkelerin Amerika’daki uluslararası platformlardaki çıkarlarını da korumak için profesyonelce ve yasalar çerçevesinde çalıştıklarını görülmekte ![]() ![]() ![]() Neredeyse tüm dünya ülkelerini ABD içinde de güçlü olmaya, ABD’nin siyaset dünyasını da kendi menfaatleri doğrultusunda etkilemenin gerekli olduğuna, bu ülkenin tüm dünya üzerindeki askeri ve ekonomik gücü itmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lobicilik Ve Pazarlama |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Lobicilik Ve Pazarlama4 ![]() Lobicilik uygulama yöntemleri ve lobi stratejileri üçlü bir görünüm içinde karşımıza çıkmaktadır ![]() Doğrudan lobicilik yöntemleri Dolaylı lobicilik yöntemleri İletişim kanallarını açık tutmaya yönelik lobicilik yöntemleridir ![]() Lobicilik yöntemleri altında oluşturulan stratejileri şu şekilde sıralayabiliriz: YASAL YOLLARA BAŞVURMA STRATEJİLERİ Haksız kararların engellenmesi için idari müdahele sağlamak , yargı ile olumsuz kararı düzeltmek ve belge yaratmak esastır ![]() Dava açmak idari sağlamak , Emsal yaratmak gibi faaliyetlerde bulunulur ![]() KOALİSYON-İŞBİRLİĞİ STRATEJİLERİ: Aynı malları üreten işletmeler , aynı Pazar engelleri ile karşılaşan işletmeler ve yan sanayii dallarındaki aynı menfaat ve çıkarlara sahip örgütlü grupların lobicilerin ortak amaçlarını geçekleştirmek için işbirliği yada koalisyon yapmalarıdır ![]() SEÇMEN ETKİSİ VEYA BASKI STRATEJİLERİ Lobi yapacak işletmenin dayandığı grup gücü, çalışanların yaratabileceği politik fonlar önem taşımaktadır ![]() Mektup ve telgraf kampanyaları Nüfuzlu üyelerin hedef karar vericileri etkilemek için kullanılması Genel kurul ve çeşitli toplantıların karar tutanaklarını kamuoyuna yayınlamak Politik yardım kampanyaları yapmak gibi taktik faaliyetler uygulanmaktadır ![]() ENFORMASYON STRATEJİLERİ: Burada amaç , hedef karar vericiyi bilgi vererek iletişim kanallarını açık tutmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırma sonuçları yayınalamak, Halkla ilişkiler faaliyetine girmek Uzmanlık bilgisi sağlamak Oturumlarda tanıklık etmektir ![]() ENGELLEMEK YADA KARŞI OLMAK STRATEJİLERİ: Burada işletmenin bir çıkarı ile ilgili alınmış bir karara karşılık söz konusudur ![]() ![]() ![]() Protestolar ve yürüyüşler, İhbar veifşaatlar, İşletme ortak ve çalışanlarını aksiyon içine çekmek gibi faaliyetlerdir ![]() Lobiciliğin başarısı temsil ettiği kitlenin özellikleriyle yakından ilgilidir ![]() Avrupa Birliği (AB) kurumlarında her anlamda sesinizi duyurmanız için bıkıp usanmadan lobicilik yapmak zorundasınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yurtdışındaki Türklerin lobicilik faaliyetleri güçleniyor mu? Burada Türkiye-Amerika ve AB üçgeni önem kazanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() içinde İsrail de önemli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Brüksel'de Türkiye ağırlıklı çalışan sizden başka bir lobi şirketi var mı? Cem Duna'nın başında bulunduğu AB Danışmanlık var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ise, şirketleri şirketlerle tanıştırıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'ye yatırım yapmak için başvuran çok şirket var mı? Çok büyük yatırımlar yapmak isteyen olduğunu söyleyemem ![]() ![]() Helsinki'den bu yana yatırımlar konusunda Türkiye'ye olan bakış açısı değişti mi? Hem AB hem de ABD yatırımcılarında bir rahatlama görüldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama sözünü ettiğim yatırımcıların sezonluk veya kısa vadeli yatırımları olduğu için bir kayıptan söz edemeyiz ![]() ![]() ![]() Yatırımlar genel olarak hangi alanda yoğunlaşıyor? Genellikle hizmetle sektöründe ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AB kurumlarında Türkiye'ye olan bakış açısı değişti mi? 1992 yılında komisyonda staj yaptığım sırada, 'Sizin burada ne işiniz var' diye sorarlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Türk lobisi Amerika'da sesini yeterince duyurabiliyor mu? ABD'de Türkiye'nin lobisini yapan şirketler var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() için ise oy verenlere hitap etmeniz gerekiyor ![]() ![]() ![]() Brüksel'de lobici olmak daha mı kolay? Zaten Türkiye'nin menfaatleri burada daha fazla ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk lobi şirketlerinin sayısı artacak mı? Sesinizi duyurmak istiyorsanız bu kaçınılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'nin yolu uzun diye hiç umutsuzluğa kapıldığınız, karamsarlığa düştüğünüz zamanlar olmuyor mu? Türkiye bir yola girdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() CPS iş başında Corporate&Public Strategy Advisory Group ya da kısa adıyla CPS'nin Brüksel merkezinde altı kişi görev yapıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ÜLKE adına çeşitli etkinliklerle lobi oluşturmak için Türkiye Tanıtım Araştırma Demokrasi ve Laik Oluşum Vakfı kuruldu ![]() ![]() ‘‘TÜRKİYE Lobisi’’ denilen oluşumun onur kurulunda İsmail Sivri, Ahmet Piriştina, Ziya Beşe, Rıfat Nalbantoğlu, Kemal Çolakoğlu, Ekrem Demirtaş gibi isimler yer aldı ![]() ![]() ÜLKENİN adını çeşitli etkinliklerle duyurup lobi oluşturmak için Türkiye Tanıtım Araştırma Demokrasi ve Laik Oluşum Vakfı kuruldu ![]() ![]() ‘‘TÜRKİYE Lobisi’’ denilen oluşumun onur kurulunda İsmail Cem, İstemihan Talay, Zuhal Olcay, Kamran İnan, İsmail Sivri, Hikmet Çetin, Ahmet Piriştina, Ziya Beşe, Rıfat Nalbantoğlu, Kemal Çolakoğlu, Ekrem Demirtaş, Yılmaz Karakoyunlu, Necmettin Cevheri gibi isimler yeraldı ![]() Haksız suçlama TÜLOV, panel, konferans ve konserlerle Türkiye'yi tanıtırken sorunları kültür, sanat ve bilim yardımıyla aydınlatmaya çalışacak ![]() ![]() TARTAN, ‘‘2000'li yılların en önemli özellikleri lobi ve lobicilik faaliyetlerinin yoğunlaşmasıdır ![]() ![]() ![]() Demokratik bir ülke olan Türkiye’de çıkarları paralelinde olan hür teşebbüs hakiki veya hükmi şahısların biraraya gelerek dernek , birlik , oda ,sendika, federasyon ve konfederasyonlarını kurmalarının , kamuoyu ve devlet yöneticilerini etkilemeye ve yönlendirmeye çalışmalarının doğal karşılanması gerekmektedir ![]() ![]() Odalarda küçük büyük her kuruluş tek oy sahibidir ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde basınla ilişkiler, spesifik ürünlerin duyurusunu amaçlayan ürün tanıtımı, iç ya da dış hedef kitlelerle iletişim, firmanın daha iyi anlaşılmasını sağlamak için gerçekleştirilen kurumsal iletişim (corporate communication), yasa koyucu ve hükümet üyeleriyle iletişimi sağlamak için yapılan lobicilik faaliyetleri, kamusal olaylar, işletmenin durumu ve imajı hakkında yönetime danışmanlık yapmak halkla ilişkilerin görev ve uygulama alanı içinde yer almaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
|