Lobicilik Ve Pazarlama |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Lobicilik Ve Pazarlama1 LOBİ VE LOBİCİLİKGünümüzde iletişim ; reklam, halkla ilişkiler, radyo, televizyon, sinema, gazetecilik konularını içine alan bir tanım, bir iş sahası ![]() ![]() Her biri birbiri ile bir şekilde ilintili, iletişim içinde, hepsinin kendi başlıkları altında, alt kolları, alt iş sahaları var Örneğin, daha çok halkla ilişkiler ana başlığı altında ele alınan bir konu olan lobicilik Yine son on yıl içinde, ülkemizde de çok sık duyulmaya ve telafuz edilmeye başlanan lobi ve lobicilik ; bazen siyaset hayatımızın içinde, uluslararası platformlarda, bazen de iş dünyamızda, şirketlerarası, markalararası büyük yarışta kısaca birçok yerde karşımıza çıkıyor Lobi kavramı, hol, koridor, ve kulis gibi anlamlara gelmesine rağmen daha çok “Bazı yolsuz çıkarlar sağlamak amacıyla biraraya gelerek parlemento koridorlarında , nüfuslu çevrelerde , basında ![]() ![]() çıkarcı bir siyaseti geçerli kılmaya çalışan kimselerin oluşturduğu bir topluluktur “ (1) şeklinde tanımlanmaktadır Başlangıcı , İngiliz parlementosunda, parlemento üyeleri ve halkın buluştuğu salondan çıkmıştır ![]() Yapılan başka bir tanımda ise; lobicilik; baskı gruplarının amaçlarına varmak için kongrede, parlementoda yaptıkları çalışmalar olarak ifade edilir Kişilerin ya da özel çıkar gruplarının siyasal karar alma sürecinin etkileme amacına yönelik girişimleri Lobiciliğin ya da diğer adıyla kanun simsarcılığının olmadığı siyasal sistem yoktur Çoğunlukla meclis koridorlarında yürütülen kulis çalışmalarına dayanmakla birlikte, bir yemek, ziyafet veya partiler lobicilik için uygun zeminlerdir Çalışmalar kongre ya da parlamento üyelerinin ikna etmeye çalışmak, haklı bir dava peşinde olduğuna dair gerekli bilgi ve doküman sağlamak, (1) Bayramoğlu , 1985 temsilcilerine destek sözü vermek gibi aktivitelerle sürdürülür Ayrıca baskı grupları, temsilcisi olduğu grubun talepleri doğrultusunda kanun tasarısı taslakları hazırlayarak, bunların temsilciler vasıtasıyla yasalaşmasını sağlarlar Yine baskı grupları propaganda yolu ile kamuoyunda ve hükümette uygun bir hava oluşturmaya çalışırlar Lobicilik yapan kişiler güçlü bir ticari ya da tarımsal kuruluşun veya işçi sendikasının bu işle görevli memurları, ücretle çalışan profesyonel lobiciler, istek ya da sorunlarını iletmeye çalışan sıradan vatandaşlar olabilir Lobicilik ; özellikle siyaset dünyasında bireylerin ya da bazı grupların kanun yapıcıları etkilemek için planlayıp , organize ettikleri her türlü girişim ve etkinliktir ve daha geniş bir ifade ile lobicilik; bir fikri, bir ürünü, bir konuyu satma, kamuoyunda olumlu izlenimler oluşturulmasını sağlama, lanse etme, yanlış izlenimleri silme yada düzeltme, gerektiğinde baskı grupları yaratma, aleyhte olan bir durumu lehe çevirme olarakta açıklanabilir ![]() Lobicilik; kamu yönetiminde daha çok yasa yapıcı ya da karar verici konumunda olan kişileri bilgilendirme ve etiketleme çabalarıdır Aynı zamanda karar organları ile çıkar grupları arasındaki ilişki ağları ve etkileme süresidir Anlaşılacağı üzere lobicilik karar alma süreçlerine katılmayı ve bu sürece etki etmeyi amaçlamaktadır “Siyasi mekanizmaya yönelik bir halkla ilişkiler faaliyeti “ olarak görülmektedir Belli bir grubun ya da bir kesimin tanıtımını yapmak ve onun yaklaşımları, beklentileri doğrultusunda kamuoyu oluşturmak olarak tanımlanabilen lobicilik halkla ilişkiler – duyurum kavramının daha geniş ve kontrollü bir boyutunu oluşturur Lobicilik, çağdaş demokrasilerde , hem ülke içi menfaat grupları tarafından hemde ülkenin genel menfaatleri doğrultusunda uluslar arası bir boyutta gerçekleşebilir ![]() Lobiciliği yapan kişiler çoğalınca, ; dünyanın gelişmiş ülkelerinde özellikle Avrupa ve lobiciliğin anavatanı Amerika’da lobicilik de bir iş, profesyonel bir meslek haline Geldi Lobicilik faaliyetleri ilk kez 1946 yılında Amerika’da “Federal Regulation of Lobbiying Act “ ile yasal bir çerçeve içine alınmış, federal hükümetler lobicilik faaliyetlerini, modern devlet sisteminin ve hükümet anlayışının önemli vazgeçilmez bir unsuru olduğunu kabul etmişlerdir Bundan sonra , tüm lobicilik faaliyetlerinde bulunan kişiler Adalet Bakanlığı’na kayıtlı olarak çalışmalarını sürdürmüşler , bakanlığa her dört ayda bir düzenli raporlarla bilgi vermişlerdir Ancak 1976 yılında Washinton Post gazetesi tarafından lobicilik konusunda yapılan bir araştırma yasaladaki bazı boşlukları ortaya çıkarmış, kayıtlı 2000 civarında loici olmasına karşılık devlet dairalerinde 10000 civarında kişinin faaliyette bulunduğunu saptamıştır 1991’de yüürürlüğe giren yeni bir kanunla bu işle uğraşan insanlara ve yaptıkları işlere bazı kısıtlamalar getirmiştir Bunlardan en önemlisi; özellikle, daha önce hükümette çalışıp, bu işi seçen kişilere getirilen; işten ayrıldıktan sonra bir yıl süreyle profesyonel olarak bu işi yapmayacaklarıdır ![]() Ülkemizde lobicilik ; yakın zamana kadar halkla ilişkiler kapsamında görülmeyen , ahlaki ve kanuni olmayan bir faaliyetti Fakat tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de lobi faaliyetleri gittikçe kabul görmeye başlamıştır |
|
|
|