![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı AçıklamalarÖzgüven ve Kendini değerli hissetmek Özgüven ne demektir? Özgüven bir çocuğun kendisine yönelik iyi duygular geliştirmesi sonucu kendisini iyi hissetmesi demektir ![]() ![]() Çocuk nasıl bir ortamda kendisini değerli hisseder ve özgüveni olur? Çocuğun kendisini değerli hissetmesinde rol oynayan etkenler Daha ilk yaşlardan, çocukların kendilerine yönelik iyi duygular geliştirmeleri, hayatlarındaki önemli insanlar (anne-baba, öğretmen ve diğer büyükleri, ilerleyen yaşlarda arkadaşları) tarafından nasıl değerlendirildiklerine bağlıdır ![]() Büyükleri tarafından sevgi gören, gereksinim duyduğunda beklediği yakınlık ve ilgiyi bulan, fikirlerine değer verilen ve önemsenen, göven duyulan ve sorumluluklar verilen, iyi yaptığı şeyler için övülen, gurur duyulan, yaptıklarında hataya yer verilen ve olduğu gibi kabul edilen çocuğun kendisine özgüveni olur ![]() Buna karşılık sevildiğini, önemsendiğini hissetmeyen, beklediği yakınlık ve ilgiyi göremeyen, sürekli eleştirilen ve olduğu gibi kabul edilmeyen çocuk kendisini değerli hissetmez ve özgüveni olmaz ![]() ![]() Çocukların özgüvenlerini sağlamak için : 1 ![]() ![]() Onlara olan sevginizin başarı ya da başarısızlıklarına bağlı olmadığını, var olmalarının sizin için ne kadar önemli olduğunu ve ne olursa olsun onları daima seveceğinizi söyleyin ![]() 2 ![]() ![]() Unutmayın kendine özgüven duymak kendini begenmişlik ya da kibirlilik demek değildir ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Çocuğunuzun zayıf yanlarını görmezlikten gelmeyin, dürüst olun, ama onları eleştirmeyin ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Her çocuğun farklı özellikleri ve yetenekleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Katıldıkları faaliyetleri ve ilgilendikleri şeyleri sorun, okulda katıldıkları faaliyetlerin gösterilerine gidin ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Duygularını, düşüncelerini, sevgisini, başarı ya da başarısızlıklarını, hayal kırıklıklarını aile fertleriyle rahatca paylaşabilen çocuklar özgüvenli olurlar ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Çocuklarınıza, onlarda görmek istemediğiniz davranışlarda bulunmayın ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() Her çocuğun farklı yapabilme kapasitesi ve seviyesi vardır ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() Küçük bile olsa yaptığı güzel birşey ya da davranışı için onu övün ve bunun ne kadar önemli olduğunu belirtin ![]() 11 ![]() ![]() Çocuklarınızı disiplin edin ama bunu hiç bir zaman sinirle ve katı kurallarla yapmayın ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() 13 ![]() "Yardimlarin çok işime yaradı, teşekkür ederim" ya da " Bak bu aklıma gelmemişti bu konudaki fikrini çok beğendim" gibi sözlerle onların katkılarına değer verdiğinizi gösterin ![]() 14 ![]() ![]() Çocuklar kendileri ile ilgili problemlerde kendilerine saldırılıp eleştirilmeden konuşulduğunda bu problemi çözmek için çaba sarfederler ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı AçıklamalarBebeğim Çok İştahsız, Acaba Psikolojik mi? Beslenmede yeterliliğinin gelişmesi pek çok açıdan çocuğun hayatında önemli bir yere sahiptir ![]() ![]() Yeme saatlerindeki ardışık aktiviteleri Yeme saatlerinde uyulması gereken sosyal kuralları Yeme saati rutinleri içinde çeşitli duyusal, motor, bilişsel ve iletişimsel entegrasyon Otonomi ve belirli yemek seçeneklerinin gelişimi Diğerlerinin beklentilerine ve sınırlarına uyum İçsel dürtülerin kendi kendine doyurulması gibi… Yeme, beslenme ve iştah ile ilgili sorunları değerlendirirken öncelikle emme, yutma zorlukları, reflü gibi medikal nedenler, taktil (dokunmaya) aşırı hassasiyet gibi emmeyi, bazı besinleri ağza almayı zorlaştıran faktörler dikkate alınmalıdır ![]() ![]() Beslenme sorunları olan çocuklar sıklıkla ilişki sorunları yaşayan ebeveynlere sahiptir (Daws, 1994) ![]() ![]() ![]() Chatoor, Greenspan’in duygusal gelişim modelini kullanarak beslenme gelişiminde üç aşama olduğunu öne sürmüştür: homeostasis bağlanma ayrılma İlk aşama olan homeostasis evresi: Süt çocuğu kendini sakinleştirebilme, uykunun ritmini oluşturma, beslenme ve dışa atım döngülerini geliştirme becerilerini eş zamanlı olarak kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her türlü sıkıntı belirtisine yemek verilerek karşılık gören bir bebek daha sonra sıkıntı duyduğunda yemek gelmesini bekleyecektir ![]() ![]() ![]() Bazen aşırı duyarlı bebekler saatlerce ağzında besinleri tutabilir ya da ağzını açmayı reddedebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci aşama olan bağlanma evresi: Emzirme sürecinde anne ve bebek arasında eşine az rastlanır bir karşılıklı sözel ve görsel ilişki gelişir ![]() ![]() ![]() Öte yandan kendi anneleri tarafından reddedilen anneler çocuklarını daha fazla reddetmekte, kaçıngan, güvensiz bağlanma geliştirmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü aşama olan ayrılma ve bireyselleşme evresi: 6 ay ile 3 yaş arası bebek için bakım vericiden ayrılmanın aşama aşama gerçekleştiği ve kendilik hissinin oluşmaya başladığı yıllardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yemenin reddedildiği ya da aşırı bir seçiciliğin görüldüğü “infantil anoreksi nervoza” durumları bu süreçte gelişebilir (Chatoor, 1989) ![]() Çeşitli Yeme Bozuklukları 30 -71 haftalık 841 bebekle İsveç’te yapılan bir çalışmada (Lindberg ve ark, 1991), beslenme sorunları (kolik, kusma, iştahsızlık, yemeyi reddetme, yutma sorunları, katı gıdaları reddetme olarak tanımlanmış) ile çeşitli faktörlerin ilişkisi incelenmiş ![]() · Kızlarda yeme sorunları daha sık · Yeme sorunları olan çocuklar daha fazla kardeşe sahip · Kolik olan çocuklar beslenme sırasında daha az konsantre olabiliyorlar · Yeme sorunları olan çocuklarda çalışan anne oranı daha fazla · Ailede daha önce yeme sorunu öyküsü daha fazla · Kolik ya da yemeyi reddeden grupta gebelik sırasında fiziksel sorunlar daha fazla · Şiddetli emzirme sorunları ve kusmalar · Kolik grupta daha fazla diyare ve yemek sırasında daha fazla irritabilite · Çocuğun sağlığı ile ilgili daha fazla kaygı Büyüme – Gelişme Geriliği Büyüme- Gelişme Geriliği (BGG) olan çocukların ailelerinde yoksulluk, şiddet, medde kullanımı, suça karışma ve bozulmuş ilişkiler daha fazla görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() İnfantil anoreksi nervozası olan çocukların anneleri çocuklarını besleme esnasında daha beceriksizce tuttukları, kabaca ve sert bir şekilde yönlendirdikleri, onlardan gelen mesajları kaçırdıkları, ağızlarına zorla besin vermeye çalıştıkları gözlenmiştir (Chatoor ve ark, 1987) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı AçıklamalarOkul öncesi dönemde lisan, artık karşılaştırma yapabilme yetisini kazanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siz de onunla birlikte, başkalarında olup onda olmayanları sıralayın ![]() ![]() ![]() ![]() Onda olmayıp, arkadaşlarında olanları alabiliyorsanız alın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı AçıklamalarBebeğim Hiç Uyumuyor ![]() ![]() ![]() Uyku bozuklukları tüm yaş gruplarında çok sık görülen ve her yaşta kişinin günlük işlevselliğini, dikkat ve öğrenme becerilerini belirgin olarak bozabilen sorunlardır ![]() ![]() ![]() Uyku-uyanıklık döngülerinin oluşumunda, gün içi şekerlemelerin, uykuya gitme saatlerinin düzenlenmesi, uyku öncesi ritüellerin geliştirilmesi ya da uyandığında çocuğa kendi kendini sakinleştirmede yardımcı olabilecek araçlar, ör, oyuncak bebek kullanımı gibi yöntemlerle bakım verici çocuğa yardımcı olur ![]() ![]() İkinci, üçüncü yaşla birlikte uyku daha farklı anlamlar kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yedinci- dokuzuncu aylarda uyku sorunları genellikle denge sistemine yönelik uyarana aşırı istek duyma ile ilişkili olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uyku sorunlarının altında pek çok faktör yer alabilir ![]() ![]() ![]() Uyku-Uyanıklık Döngülerinin Gelişimi Çocuğun yaşı Çocukta beklenen uyku örüntüsü Yenidoğan günde 16,5 saat uyur ![]() 2-3 aylık 3-4 saat aralıksız uyur ve beslenmek için uyanır, aktif uyku %43’e düşer, 3 aylık olduklarında çocukların %71’i tüm gece boyunca uyur 4 aylık geceleri daha uzun uyur, gündüz daha az uyur ![]() 6 aylık günde 14,25 saat uyur, 5-6 saatlik uyku döngüsünde 1-2 kez uyanır, uyandıktan sonra çocukların 1/3 – ½’si kendi kendine yeniden dalar, çocukların %84’ü tüm gece boyunca uyur 10 aylık çocukların %90’ı tüm gece boyunca uyur 12 aylık günde 13,75 saat uyur, aktif uyku %30’a düşer 2 yaşında günde 13 saat uyur ![]() Uykunun diürnal (günlük) organizasyonu 24 saatlik gün içinde uyku sürelerinin düzenlenmesi olarak belirtilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süt çocukları uyku örüntüsü açısından ikiye ayrılabilirler: ebeveynlerine uyarı yollayanlar kendi kendilerini sakinleştirebilenler Uyanıp, ağlayarak ebeveynlerine uyarı yollayanlar beşiklerine genellikle uykulu olarak koyulmakta ve “uyku yardımı” (örneğin, emzik, oyuncak bebek) almamaktadırlar ![]() ![]() ![]() Uyku düzeni üzerine çevresel ve kültürel etmenler Uyku sorunlarını değerlendirirken en önemli faktörlerden biri de çocuğun uyuduğu ortamdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uyku Sorunlarının Değerlendirilmesi Şu soruların yanıtları araştırılmalıdır: Çocuk sabah kaçta kalkıyor? Gün içinde ne tür aktivitelerde bulunuyor? Ebeveynlerinden ayrılmak zorunda kalıyor mu? Gün içi etkinliklerde kurallara ve sınırlara ne kadar uyabiliyor? Ne kadar uyaranlara maruz kalıyor? Gündüz uykuları ne sıklıkta ve ne kadar sürüyor? Akşamları uygulanan rutin etkinlikler neler? Çocuk uyandığında ebeveynler ne yapıyor? Çocuk nerede, hangi odada, hangi yatakta, kiminle yatıyor? Çocuğun uyku sorunları ailenin diğer bireylerini nasıl etkiliyor? Çocukta gece terörü, kabus, uykuda yürüme var mı? Ebeveynlerde de uyku bozuklukları öyküsü var mı? Ebeveynler ya da çocuk hayatında önemli kayıplar yaşadı mı? Ebeveynler yalnız kalabiliyor mu? Yalnızlıkla nasıl başa çıkıyorlar? Uyku sorunları nasıl başladı? Artıyor mu? |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı AçıklamalarÇocuklarda Uyku Bozuklukları Sağlıklı düzenli bir uyku sürecinin ; çocukların biyolojik ve psikolojik gelişimleri açısından önemi büyüktür ![]() Çocuklarda %20-%30 oranında uyku bozukluklarına rastlanılmaktadır ![]() ![]() ÇOCUKLARDA UYKUNUN FİZYOLOJİSİ EEG, kas tonusu ve göz hareketi verilerine dayanarak tanımlanan; REM ve NREM dönemleri çocuk ve ergenlerde, erişkinlere göre farklılıklar gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() Anne rahminde durum daha farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rüyalar, uykuda yalnızca mental aktivitenin olduğu REM dönemi uykusunda oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() UYKU BOZUKLUKLARININ SINIFLANDIRILMASI Uyku problemi olan çocuklar, aşağıdaki üç belirtiden birini ya da daha fazlasını gösterirler: (1) Güçlükle uykuya dalarlar ya da uyuyamazlar; (2) gündüz uyuklarlar; (3) uyku sırasında alışılmadık ya da istenmeyen hareketler yaparlar ![]() Dissomniler : Yetersiz, aşırı veya verimsiz uyku ile karakterize uyku bozukluklarıdır ![]() Çocukları etkileyen iki sınıflandırması mevcuttur ![]() Solunumla ilgili uyku bozukluğu: Çocuklar arasında kronik uyku bölünmelerinin en sık görülen ve genellikle tanımlanmayan nedenlerinden birisi, soluk alma güçlüğüne bağlı uyku problemidir ![]() ![]() ![]() Uyku apnesinin üç tipi tanımlanmıştır: obstruktif, santral ve miksttir ![]() Santral uyku apnesi prematür bebek ve yenidoğanlarda geçici olarak yaygın olarak gözlenir ![]() ![]() Obstruktif uyku apneleri Pek çok çocuk, büyük bademcik ve geniz etine karşın, uyanıkken oldukça düzenli nefes alır; ancak derin uyku sırasında azalan kas tonusuna bağlı olarak hava yolu daralır, bunun sonucu olarak solunum işi artar ve geçici bir obstruksiyona yol açar ve herbir apne-hipopne olayına kısmi uyanmalar eşlik eder ![]() ![]() Yürüyen bebeklerde gelişme geriliği sendromunu andıran büyüme geriliği olabilir, bunun olası nedeni parçalı uyku sırasında yetersiz büyüme hormon salınımı ile ilişkilidir ![]() Uykuda “durmuş” veya “düzensiz” solunum, horlama ve ağız solunumu için uyku öyküsü pozitiftir ![]() ![]() Yürüyen bebek ve küçük çocuklarda obstruktif uyku apnesi sendromunu en sık büyümüş bademcik ve geniz eti sonucudur ve daha az sıklıkla aşırı obesiteden (şişmanlıktan) kaynaklanır ![]() Obstruktif uyku apnesi sendromlu çocukların tedavisi çok sıklıkla büyümüş, obstruksiyona neden olan geniz eti ve bademciklerin alınmasını kapsar ![]() Narkolepsi: Narkolepsinin başlangıç belirtilerinin; gündüz uyuklama ve başa çıkılamayan uyku atakları olduğuna işaret etmektedir, Narkolepsinin klinik belirtileri erişkinlerle benzerlik gösterir ![]() Tedavisi semptomatik olup, özgün semptomların şiddetine göre bireyselleştirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Protodissomniler: Çocuklarda güçlükle uykuya dalma ve devam ettirme en yaygın bozukluklardır ve okul öncesi yaşlarda çok yaygındır ![]() ![]() ![]() Çocuklardaki çoğu uyku bozuklukları çalışmaları gece uyanma üzerine odaklanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aileleri en sık kaygılandıran ve en sık başvuru nedeni gece uyanmalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Psikolojik olarak, her gece uykuya dalmak ve gecenin ortasında uyanma, tekrarlayan “ayrılık-tekrar bir araya gelme” yaşantısını temsil eder ![]() ![]() ![]() Oyun çocukları ve okul öncesi yaş grubu çocuklarında uykuya dalma güçlüğü ve gece uyanmalarının en sık nedeni uykuya başlama çağrışımları ile ilgili olanlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okul çağı çocuklarında uykuya dalma güçlüğü ve uyuyamama problemleri daha çok anksiyeteye, üzüntüye, stres ve korkulara bağlıdır ![]() ![]() Tedavinin ilk basamağı korku ve kaygının kökenin tanımlanması ve buna yönelik girişimlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gece uyanmaları için davranışsal girişimler genellikle gecenin ortasında uyanma zamanlarında bebeğin ağlamasına yanıt olarak anne babanın yanında varolması tarzındaki pozitif pekiştirmeyi azaltmaya odaklanılır (söndürme) ![]() ![]() ![]() Etkileşim kılavuzu, ilişki problemi olarak uyku problemi üzerine yaklaşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uyku problemleri yönünden sosyal sınıf farklılıkları olmamasına karşın, maddi güçlükler, hastalık ve konut sıkıntısı gibi sosyal stresi olan ailelerin çocukları daha kötü uyku paterni olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Batı toplumlarında uygunsuz sonuçları konusunda uyarılmasına karşın, bebek ve çocukların anne babalarının yataklarını paylaşması oldukça yaygındır ![]() ![]() ![]() ![]() Parasomniler Parasomniler uyku sırasında görülen bir grup alışılmadık ve istenmeyen davranışların olduğu uyku bozukluklarıdır ![]() Kısmi uyanma bozuklukları (Arousal disorders): uykuda korku bozukluğu (uyku terörü), uyurgezerlik bozukluğu ve konfüzyonlu kısmı uyanmalar küme halinde bir aradadırlar, Kısmi uyanma bozukluklarında belirtilerin gelişimsel sırası vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uyku-Uyanıklık Geçiş Bozuklukları: Uyku-uyanıklık geçiş bozuklukları; uyanıklıktan uykuya veya tersi olarak geçişlerde oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() Gece kabusları genellikle üç ile altı yaş arasında başlar, bu yaş grubu çocukların %10-50’sini etkiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı AçıklamalarAnneni mi Daha Çok Seviyorsun Babanı mı? Küçükken hemen hepimizin çok sık karşılaştığı bazı sorular vardır ![]() Bu sık karşılaşılan sorulardan biri de “Anneni mi daha çok seviyorsun, yoksa babanı mı?” sorusudur ![]() ![]() ![]() - Tamam biliyorum, ikisi de çok seviyorsun da, birini daha çok seviyorsundur ![]() Çocuğun aklından soruyu soran kişinin maksadının ne olduğu geçmeye başlar ![]() ![]() Bazen bu soruyu kendi kendine düşünür ![]() - “Ben babamı daha çok seviyorum” der ![]() Erkek çocuk 5 yaşlarında annesini daha çok sever, babasını “rakip” olarak görebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 yaşına gelmeden önce genellikle çocuklar için anne ya da babası bir gün, bir saat “dünyanın en iyi insanı” iken, bir diğer gün, diğer saat “en kötülerinden biri” oluverir ![]() ![]() Aslında baba ve anne için düşünülen bu tasarımlar hayatın diğer bölümlerinde de gözükür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bardağın hem dolu, hem de boş bir yarısı varsa bardağın “boş” ya da “dolu” oluşundan söz edilemez ![]() ![]() ![]() Sarı ile mavi karışırsa artık sarı, ya da maviden değil, yeşilden söz edilebilir ![]() ![]() Bir çocuğu çocuk yapan hem anne, hem de babadır ![]() ![]() Her zaman bir şeyi diğer bir şeye tercih etmek gerekmez, çünkü o iki şeyin bileşimi olmadan üçüncü şey olamayacaktır ![]() ![]() ![]() Hem annemi hem de babamı çok seviyorum ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı AçıklamalarPabucu dama mı atılıyor ![]() ![]() Pabucunun dama atılma korkusu, kardeşi olan her çocuğun korkulu rüyasıdır ![]() ![]() ![]() Pek çoğumuz kardeşlerle birlikte büyürüz ![]() ![]() Yeni bir bebeğin dünyaya gelişi, aile ortamını değiştirir ![]() ![]() AİLENİN YENİ BİR ÇOCUK KARARI Aile artık çocuklu bir hayata alışmış, anne ve baba kendi rollerine adapte olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Artık ailede yeni bir üyenin katılımı için uygun dönemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu sorular değerlendirilmeli ve mutlaka hazırlık aşaması geçirilmelidir ![]() ![]() KARDEŞİNİ NASIL KABUL EDECEK? Çocuğun pabucu dama atılmıştır ![]() ![]() Hayatındaki bu önemli hayal kırıklığı, anne-babanın davranışları ile temel bir yol ayrımına giredecektir ![]() ![]() Bu uyum zorlukları ile ilk çocuk-ebeveyn arasındaki ilişki birbirine parelellik gösterir ![]() ![]() ARTIK YENİ BİR AİLEYİZ Artık evde yeni bir üye var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anne-babanın birbirleri ile ne kadar iyi geçindikleri de, kardeş ilişkilerini etkiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÇOCUĞUMU KARDEŞİNİN GELİŞİNE NASIL HAZIRLAMALIYIM? İlk çocuğun duygusal ihtiyaçlarının tam karşılanabilmesi için ilk 3 yıl anne sevgisinin yeni bir kardeşle kesintiye uğramaması önemlidir ![]() İkinci çocuk kararı verildikten sonra,özellikle anne, bir kardeşin gelişi ile ilgili yaşanmakta olan her aşamayı ilk çocuğa anlatmalı, yapılan hazırlıkları göstermeli ![]() ![]() Kardeşin doğumuyla ilk çocukta görülebilecek olan, tamamlamış olduğu erken gelişim evrelerine geri dönüş davranışlarını ( parmak emme, yalnız kalamama, alt ıslatma ) tolere edebilmek gerekir ![]() Anne-babanı özellikle annenin çocuğuna sevgisini fiziksel ve sözel olarak ifade etmeye devam etmesi, ilk çocuğun yaşayabileceği gözden düşme tehdidine karşı sevginin sürdüğünü tasdik edecektir ![]() Kardeşin doğumundan sonra da anne gerçekçi olarak ilk çocuğuyla paylaşacağı zamanı ve şekli belirlemeli ve buna uymalıdır ![]() ![]() Anne ve baba çocukların bakımında artan bir işbirliğine gitmelidir ![]() ![]() Büyük çocuğun yaş grubuna ve yetilerine göre,istekli olduğunda kardeşinin ihtiyaçlarında küçük işbirliklerine gidilebilir ![]() ![]() Temelde kardeş olsalar da,aynı ebeveynler tarafından yetiştirilseler de, iki ayrı insanın söz konusu olduğu, benzer yönleri olsa da çok farklı kişiliklerinin ve özelliklerinin olabileceği unutulmamalıdır ![]() Çocuklar arasında kıyaslama kesinlikle yapılmamalı, çocuğu utandıracak, üzecek, suçlu hissettirecek mesajlardan, şaka şeklinde bile olsa uzak durulmalıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı AçıklamalarAnne - Baba Ayrılığı Anne-babasının boşanması, her çocukta duygusal ve davranışsal sorunlara neden olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Bir daha babamın elini tutmayacaksın tamam mı tutmayacaksın ![]() ![]() Anne babasının yıllar süren kavga-dövüşünde bıkmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan her çocuk boşanmadan eşit olarak etkilenmez ![]() ![]() ![]() ![]() Yaş faktörüne gelince; 3–6 yaş çocukları ne olup bittiğinin farkına varamazlar ![]() ![]() ![]() - Oğlumun okul durumunu öğrenmeye gittiğimde zayıf olmayan tek bir dersi bile yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meğer oğlumun dersleri son altı aydır bozuktu ![]() ![]() ![]() ![]() İyi ki dersleri bozulmuştu ![]() ![]() Boşanmaya engel olamadı iseniz, Çocukların boşanmadan etkilenmesine engel olun… Daha büyük çocuklar, boşanmaya engel olabileceklerini düşünürler ![]() ![]() ![]() Bazı çocuklar anne babalarının yeniden birleşeceği ümidimi hiç yitirmezler ![]() ![]() Boşanmanın çocuklar üzerindeki etkisini azaltmak için ebeveyn; aralarındaki anlaşmazlığı çocuklara yansıtmaktan vazgeçmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Boşanma, ebeveyn için de zorlayıcı bir durumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aileye yeni bir anne ya da babanın katılması da çocuk açısından kabulü zor bir durumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IA, 14 yaş Kız: — Bir çocuk daha doğurursan çok kızarım ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı AçıklamalarTelevizyon Çocuğumun Psikolojisini Bozar mı? Günümüzde televizyon (TV) artık hayatımızın çok önemli parçalarından biri olmuş durumda ![]() ![]() ![]() Bu açıdan, özellikle şiddet ve cinsel içerikli programlar ve filmlerin çocuğun ruh sağlığını etkileme olasılığı üzerinde durulmakta ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peki, TV tümüyle kötü bir şey mi? Tabii ki hayır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel bir bakışla, söylenebilecek olan, TV seyredilmesi üzerine ebeveynlerin çocuklarının yaş, gelişim düzeyi ve ilgi alanlarına göre programlı, kurallı bir çerçevede tutum sergilemelerinin doğru olduğudur ![]() Okul öncesi çocuklarda Özellikle 5 yaşına kadar TV’nin içerik ve süre açısından kontrolü ebeveynde olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlkokul çağı çocuklarında Bu yaş grubunda çocuğun TV’de program seçme özgürlüğü başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ergenlerde Ergenlerin TV hürriyeti olağan olarak daha fazladır ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bunların yanında iyi bilinmektedir ki, TV ya da çevresel diğer tüm etkiler biyolojik olarak daha hassas (ör, sosyal gelişim yetersizliği olan, dürtüsel, davranım problemleri olan çocuklar vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Psikolojisi Ve Detaylı Açıklamalar1-2 Yaş Dönemi Çocuk Oyunları Çocuklar büyüdükçe becerileri çeşitlendiğinden oyun ve oyuncak seçenekleri de artmakta ![]() ![]() 1-2 yaş: Bir yaşını deviren çocuğunuz artık eskiye oranla çok daha hareketli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yürümek, koşmak, tırmanmak çocuğunuzun yeni öğrenmekte olduğu beceriler ![]() ![]() ![]() ![]() Ev içinde mobilyalara tutunarak sıralamaya başlayan çocuğunuz, zamanla kendi kendine yürüyebilir hale gelecek ![]() ![]() ![]() Çocuğunuzun ev dışında koşup oynamaya da gereksinimi var ![]() ![]() ![]() ![]() Hareketlerine hakimiyeti arttıkça oyun parklarından daha da büyük bir zevk alacak ![]() ![]() ![]() Parklardaki kum havuzları çocuklar için çok cazip oyun alanları ![]() ![]() ![]() Açık havada çocuğunuza doğayı ve canlıları tanıtın ![]() ![]() Çocuğunuz 2 yaşına geldiğinde oyun hamurları, kum, parmak boyaları, su ile oynamaktan çok hoşlanacak ![]() ![]() ![]() Çocuğunuz suyla oynarken asla onu yalnız bırakmayın ![]() Karalama yapması için mum boyalar verebilirsiniz eline, sizi yazı yazarken gördükçe o da sizi taklit etmeye çalışacak ![]() ![]() ![]() Çocuğunuzun el becerileri geliştikçe oyuncaklarıyla daha da keyifle oynayacak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaştaki çocuklar nesneleri birbirine uydurmaktan keyif alır ![]() ![]() Kutuları açıp kapamayı severler ![]() ![]() Şekilleri tanımaya başladığı bu dönemde nesneleri şekillerine göre sınıflandırmak hoşuna gidebilir ![]() ![]() El ve göz koordinasyonunun gelişmesi ve şekilleri tanıma ile birlikte oynayabileceği oyuncak çeşidi de artacak ![]() ![]() Bu yaşta çocuğunuz yap-bozlarla da oynamaya başlayabilir ![]() ![]() ![]() Çocuğunuz bir yaşını doldurduktan sonra artık sizin her yaptığınızı dikkatle izleyecek, her sözünüzü dikkatle dinleyecek ![]() ![]() ![]() ![]() Taklit etme becerisini iyice pekiştirdikten sonra hayali oyunlar kurmaya başlayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuklar bu yaşta içine girip oynayabilecekleri çadır büyüklüğünde bezden evlere bayılırlar ![]() ![]() ![]() Çocuğunuz ipinden tutup çektiğinde onun peşi sıra gelen oyuncaklar da çok keyif verir ![]() ![]() Tüylü oyuncaklar ve bebekler 2 yaşındaki çocuğunuz için vazgeçilmez oyuncaklardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğunuz hemen büyümek, bir an önce sizin yapabildiklerinizi yapabilmek istese de, bir yandan hâlâ çok küçüktür, ve rahatlatılmaya gereksinim duyar ![]() ![]() ![]() ![]() Oyuncak ayılar ve benzeri tüylü oyuncaklar çocuklara çok sempatik gelir, kendilerini rahat, güvende hissetmelerini sağlar ![]() Bu yaşta düşünsel sistemin gelişimi ile birlikte çocuğunuz nesneleri oyun içinde olduklarından farklı işlevlerde kullanmaya başlarlar ![]() ![]() Elbette ki bunca gelişmeye karşın çocuğunuzun yaşam ile ilgili bilgi ve deneyimleri hâlâ çok sınırlı, yaşantıları üzerindeki etkileri zayıf ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğunuz dil gelişiminin de etkisiyle 1 yaşından itibaren kitaplara karşı giderek artan bir ilgi göstermeye başlayacaktır ![]() ![]() Bu yaş için seçeceğiniz kitabın basit ve net resimler içermesine, kalın ve sağlam olmasına dikkat edin ![]() ![]() ![]() ![]() Prof ![]() ![]() Oyun hamurunun hazırlanışı: 2 bardak un 1 bardak tuz 1 yemek kaşığı sıvı yağ 2 bardak kaynayan su Gıda boyası ( isteğe bağlı) Gıda boyasını kaynayan suya katın ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|