|  | Azteklerin Dini |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Azteklerin DiniAztek mitolojisi veya Aztek dini, Meksika/Aztek uygarlığı tarafından Meksika Vadisinde 14  ve 16  yüzyıllar arasında geliştirilmiş bir dini inanç, mitoloji ve geleneksel bütündür  Politeistik yapıya sahip bu inanış, gerek kendisinden eski gerekse kendisiyle eş zamanlı olarak aynı coğrafi bölgede ortaya çıkmış inançlar, mitler, kültürel ve kozmik imgelerden yoğun oranda etkilenmiştir  Ayrıca Aztek dini çok önemli ve sıkı bir mistik karaktere sahiptir ve liturjik açından çok gelişmiştir  Seremoniler ve ritüeller büyük bir titizlikle, belirli takvimleri çok sıkı bir şekilde takip ederek gerçekleştirilir ve dinî olduğu kadar siyasî ve toplumsal açıdan da önem arz ederdi  Ayrıca uzun yıllar boyunca kurgu eserlerinde yer almış antik ritüellerde insan kurban edilmesi anlayışı da Aztek inancında yer etmiş, ritüellerde gerçekten insan kurban edilmiştir  Tarih ve yaratılışPaylaştıkları ortak dil sebebiyle Aztek kültürü genellikle '' Nahua'' olarak bilinen kültürel kompleks ile gruplandırılmıştır  Efsaneye göre,  Texcoco Gölü civarındaki Anahuac vadisine, daha sonra Aztekleri oluşturacak olan çeşitli gruplar, kuzeyden gelmişlerdir  Vadinin yeri ve gölün mesafesi belirli olsa da, Azteklerin kökenine dair kesin pek bir şey bilinmemektedir   Huitzilopochtli betimlemesi  150px Kökenlerine dair farklı kaynaklar ve düşünceler mevcuttur  Efsaneye göre Meksika/Aztek halkının ataları kuzeyde '' Aztlán'' olarak anılan bir yerden gelmiş, yedi nahuatlacalardan sonuncusu güneye doğru yolculuğu yapmış ve "Azteka" ismini almıştır  Diğer kaynaklar halkın kökenini '' Chicomostoc''a ("yedi mağranın yeri") veya '' Tamonachan''a (tüm uygarlıkların efsanevi kökeni, çıkış yeri) dayandırırlar   Meksika/Azteklerin tanrıları Huitzilopochtli tarafından yönlendirildiği söylenirdi  Göldeki bir adaya vardıklarına bir meyve dolu bir nopak kaktüsüne konmuş bir kartal görürler  Bu görüntü onlara tam o noktada yeni evlerini kurmalarını öğütleyen bir kehaneti tamamlamaktaydı  Böylece Aztekler  Tenochtitlan şehrini bu mevkiye kurmuş, bugünkü  Mexico Citynin merkezinde bulunan, harika bir suni ada inşa etmiştirler   Efsaneye göre, Meksikalılar Texcoco civarındaki Anahuac vadisine vardıklarında, diğer tüm halkların en az uygar olanı olarak görülmekteydiler; fakat Meksika/Aztek halkı öğrenmeyi tercih etti ve diğer halklardan, özellikle de antik Toltecten (ki Toltec uygarlığını bir parça daha eski bir uygarlık olan Teotihuacan ile karıştırmaktaydılar), alabildikleri kadar bilgi, gelenek ve kültürel öğe aldılar  Azteklere göre Toltec halkı tüm kültürün yaratıcısı olan halktı; "Toltecayotl" kültür sözcüğüyle eş anlamlıydı   Aztekler birkaç farklı geleneği benimsedikleri ve kendi daha eski gelenekleriyle birleştirdikleri için, birkaç tane yaratılış efsanesine sahiptiler  Bunlardan bir tanesi bugünkü dünyadan önce yaşanmış ve hepsi  felaketle sonlanmış dört çağ olduğunu belirtir  Buna göre bugün yaşadığımız çağ, '' Nahui-Ollin'', beşinci çağ veya beşinci yaratılış yıkımdan güneşe dönüşmüş olan bir tanrının kurbanı ile kurtulmuştur  Bu efsane (mit) antik Teotihuacan şehri ile ilgilidir ki şehir Aztekler oraya vardığında zaten terk edilmiş ve yıkılmıştı  Bir başka mit dünyayı,  Ometeotlun çocukları ikiz tanrılar  Tezcatlipoca ve  Quetzalcoatlın yarattığını tarif eder  Tezcatlipoca dünyayı yaratırken ayağını kaybetmiştir ve bu sebeple bu tanrıların tüm betimlemelerinde o bir ayağı eksik ve kemiği ortaya çıkmış bir biçimde betimlenmiştir  Quetzalcoatla "Beyaz Tezcatlipoca" da denir   Yaratılış ve evren modeli Aztek panteonu için büyük bir önem taşır; tanrıların (veya ilahi varlıkların) diziliği bu evren modeline göredir  Panteondaki bu ilahi varlıklar 13 kattan oluşan gök kubbede ve 9 kattan oluşan yer altı dünyasında (ahiret alemi) farklı yerlerde ortaya çıkar  PanteonAztek mitolojisi, gerek arkeolojik bulgular gerekse yazılı belgelere göre, çok kalabalık bir panteona sahipti  Varlığın fark edilebilir her yüzünün ayrı bir kutsiyeti ve doğal olarak kutsal varlığı mevcuttu  Her ne kadar  İspanyollar Azteklerin "teotl" olarak andıkları bu güç veya varlıkları sıklıkla "tanrı", "aziz" veya "cin" diye çevirmiş olsa da bu tip tanımlamalar pek doğru değildir zira Aztek mitolojisinde bu  terminolojinin vurguladığı çeşitli hiyerarşik veya  teolojik anlamların karşılığı yoktu  "Teotl" kutsal bir güçtü ve doğa olaylarında ve formlarında örneğin bir bitki veya yağmurda ortaya çıkabileceği gibi, -çoğunlukla mistik- belirli yerlerde (yani mekânlarda)  ve diğer birçok mitolojide olduğu gibi fark yaratmış bireylerde de ortaya çıkabiliyordu  Bununla birlikte Aztek mitolojisinde de temeli yaratılış efsanesine dayanan daha temel bir ?tanrılar dizisine rastlamak mümkündür denilebilir  İnanılan evren modeliyle sıkı sıkıya ilişkili olan bu dizilimde, kavramların farklı yönlerini temsil eden tanrılar evrenin de farklı noktalarında bulunur   Aztek inanışında tanrılar insanlar tarafından gözle görülemezdi  Bununla birlikte Aztekler rüyalarında ve kehanetlerde tanrıları görebilirdi  Bunun dışında teixiptla olarak adlandırılan ve tanrıları temsilen kutlamalarda veya ritüellerde ortaya çıkan, tanrıları taklit eden, tanrıların içlerinde vücut bulduğu şeyler vardı ? bunlar da Azteklerin tanrıları ?görmesini sağlıyordu  '' Teixiptla'', tanrıya veya olaya göre değişebilir, bir insan veya şekil verilmiş tahta veya taş oymalarda olabilirdi  Aztekler tanrılarını yoğun biçimde betimlemiştirler  Betimlemeler antromorfiktir; bir hayvan veya bir nesnenin formunu aldığında - örneğin kutsal köpek  Xolotl veya bıçak tanrı  Itztli - dahi tanrının çeşitli insani özellikleri bulunur, kollar, bacaklar veya yüz gibi   Azteklerin baş tanrısı ve inandıkları en yüce tanrı Ometeotl idi  Her şeye kadir, her yerde var olan, evrenin yaratıcısı bu tanrı her şeyin ilk sebebiydi  Kendinde hem eril hem de dişil özellikler barındırmaktaydı ki onun bu tarafları birçok küçük tanrıyla birleşmiştir  Eril yön ateş ve güneş ile ilişkiliyken dişil yön bereket ve arz ile ilişkiliydi  Diğer birçok mitolojide de görülen, doğrudan eylemsiz fakat varlık açısından yüce baş tanrı kavramı, Aztek mitolojisindeki Ometeotlda da kısmen görülebilir  Örneğin evrenin yaratılışının büyük kısmını çocukları gerçekleştirmiştir  Ometeotl Aztek panteonunda, cennetin 13  ve en yüksek katında yer alırdı  Ayrıca onun bu makamı bebeklerin ruhlarının dünyaya doğmak için indikleri yerdi   Aztek kalıntılarından: Xiuhtecuhtli maskesi130pxleftthumb Aztek panteonundaki bir sonraki önemli tanrı olarak Tezcatlipoca zikredilebilir zira Azteklere göre ana yaratıcı güçtür  Baş büyücü olarak kabul edilen Tezcatlipoca birçok tanrıyla birlikte tanımlanmıştır; örneğin takvim ve bıçak tanrı Itztli ile   Aztek panteonundaki bir diğer yaratıcı tanrı da antik ateş tanrısı ola Xiuhtecuhtlidir  Xiuhtecuhtli Yeni Ateş seremonisindeki yaratıcı ve yeniden doğan tanrıdır ki bu ona, gerek dinî gerek toplumsal açıdan önem katar  Her 52 yılda bir, takvimin son buluşuyla yapılan bu seremonide bir esirin kalbi kurban edilir ve esirin göğsüne yakılan ateşle Xiuhtecuhtli tekrar doğardı   Tlaloc Başka bir önemli tanrı ise, Aztek panteonunun antik tanrılarından olan, bereket vurgusunu da kavramsal olarak içeren yağmur tanrısı Tlalocdur  Aztek uygarlığında tarımın çok önemli olması sebebiyle, Tlaloc toprağa bereket getiren tanrı olarak çok önemliydi  Nitekim Tlalocun türbesi (kutsal saklama yeri, ''shrine'')  Templo Mayorda Huitzilopochtlininkiyle birlikte bulunurdu  Diğer Aztek tanrılarında olduğu gibi Tlaloc da başka tanrılarla yakından ilişkilidir; bunlar rüzgâr tanrı  Ehécatl, su tanrıçası  Chalchiuhtlicuedur  Ehécatl, tanrı  Quetzalcoatlın suretlerindendir   Aztek mitolojisinde ana tanrıçalar ve bereket tanrıçaları da bulunmaktaydı  Panteondaki en güçlü tanrıçalar teteoinnan olarak anılan ana tanrıçalardı  Cinsel güçler ve tutkularla ilgili  Tlazolteotl ile aşk ve cinsel arzunun tanrıçası  Xochiquetzal bunlardandır  Bunların dışında önemli bereket tanrıçalarından bazıları;  Xilonen,  Centeotle ve  Mayahueldir  SeremoniAztek mitolojisi seremonileri açısından çok çarpıcıdır  Seremoniler çok sıkı bir göksel takvim baz alınarak yapılırdı ve dinî olduğu kadar sosyal öneme sahipti  Tüm seremoniler iki ritüel takvime göre yapılırdı; '' tonalpohualli'' (365 günlük takvim) ve 260 günlük bir başka takvim  Yörelere göre çeşitlilik gösteren seremoniler genelde üç devreye sahipti: hazırlık, kurban ve tanrıların beslenmesi  Hazırlık günlerinde oruç, çeşitli saflaştırma uygulamaları, şarkılar ve benzeri diğer kültürlerde de görülen dinî ve kutlamaya dayalı uygulamalar yer alırdı  Hazırlık devresini kurban devresi takip ederdi  Bu devrede kurban edilen insanlar genellikle ya esir ya kölelerdi  Seremoniden seremoniye kurban etme şekli değişiklik gösterebilirdi, nitekim Aztek seremonilerinde yakma, baş kesme gibi farklı kurban etme şekillerine rastlanır  Genellikle kurbanın kalbi çıkarılır ve tanrılara, beslenmeleri için, sunulurdu  Aztek inancında önemli bir yere sahip olan bu insan kurban etme imgesi, gerek edebi gerekse görsel kurgu eserlerinde fazlasıyla kullanılmıştır   Aztek mitolojisi çok sıkı ve gelişmiş bir kozmogoniye dayanmaktaydı, evrenin dengesini korumaları gerekiyordu  İnsan kurban edilmesi sık sık evrenin dengesini korumak adına, Güneşi veya bir başka tanrıyı yenilemek veya güçlendirmek amacıyla yapılırdı  İnsan kurban edilmesi Aztek mitolojisinde seremonilerde yer almasının yanı sıra efsanelerin ve genel inancından da önemli bir noktasını oluşturmaktaydı  Beşinci çağın yaratılmasında, Güneşi desteklemek için büyük sayılarda insan kurban edilmesinin yanı sıra, tanrılar da kendilerini kurban etmişlerdi  Bu tip efsanevi temellerle insan kurban edilmesi, zaman zaman büyük sayılarda, devam etmiştir  | 
|   | 
|  | 
|  |