![]() |
İl Genel Meclisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İl Genel MeclisiBİRİNCİ BÖLÜM Genel Hükümler Amaç ve Kapsam : Madde 1- Bu yönetmelik, il genel meclisinin çalışma esas ve usullerini belirlemek amacıyla düzenlenmiştir ![]() Kanuni Dayanak : Madde 2- Bu yönetmelik İl Özel İdaresi Kanununun 3360 Sayılı Kanunla değişik 119 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır ![]() Tanımlar : Madde 3- Bu yönetmelikte geçen deyimlerden Meclis: İl Genel Meclisini, Encümen: İl Daimi Encümenini, Dönem: İl Genel Meclisinin bir yıllık çalışma süresini, Birleşim: İl Genel Meclisinin belli bir gününde açılan toplantısını, Oturum: Bir birleşimin ara ile bölünen kısımlardan her birini, Mutlak çoğunluk: İl Genel Meclisi üye tam sayısının yarısından fazlasını, ifade eder ![]() İKİNCİ BÖLÜM İl Genel Meclisinin Toplantı Esas ve Usulleri Seçimden Sonra İlk Toplantı : Madde 4- Seçim sonuçlarının alınmasından itibaren 15 gün içinde il genel meclisi vali tarafından toplantıya çağrılır ![]() Başkanlıkça yoklama yapılarak çoğunluğun olduğu tespit edildikten sonra başkan tarafından meclisin en genç iki üyesi geçici katip olarak davet olunur ![]() ![]() Konuşmayı müteakip ikisi yedek olmak üzere dört katip üye gizli oyla seçilir ![]() ![]() başkan vekilleri ile il daimi encümen üyeleri seçimi gizli oyla yapılır ![]() dönem başı toplantısına kadar devam eder ![]() Olağan Toplantılar : Madde 5- İl genel meclisi her yıl Mayıs ve Kasım aylarının ilk haftasında olağan olarak toplanır ![]() ![]() Kasım ayı toplantısı dönem başı toplantısıdır ![]() Toplantı süresi sona erdiği halde konuların incelenmesi ve görüşülmesi neticelenmemiş ise il genel meclesi 10 günü geçmemek üzere toplantıyı uzatabilir ve valilikçe sebepleri İçişleri Bakanlığına bildirilir ![]() ![]() Olağanüstü Toplantılar : Madde 6- İçişleri Bakanlığı veya valilikçe lüzum görüldüğü takdirde zaman ve süresi belirtilerek il genel meclisi olağanüstü toplantıya çağrılabilir ![]() Ayrıca, il genel meclisi üyelerinin üçte ikisi gerekçeli olarak vali'den il genel meclisinin olağanüstü olarak toplanmasını isterlerse vali bu isteği görüşüyle birlikte İçişleri Bakanlığına bildirir ![]() ![]() Bu toplantıda, çağrıda belirtilen konulardan başka bir şey görüşülemez ![]() Toplantı Gündemi ve Çağrı Usulü : Madde 7- Toplantıların günü ve gündemi vali tarafından tespit edilir ![]() ![]() hallerde bu süre üç güne kadar indirilebilir ![]() yapılması zorunludur ![]() Olağanüstü toplantı çağrılarında, olağanüstü toplantının süresi de belirtilir ![]() ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İl Genel Meclisi Çalışmaları Toplantı Yeri : Madde 8- Meclis, toplantısını daha önceden tespit edilen il genel meclisi salonunda yapar ![]() ![]() Başkanlık Divanı : Madde 9- Meclise vali başkanlık eder ![]() ![]() İlin, vali vekili tarafından yönetilmesi halinde il genel meclisi başkanlığı vali vekili tarafından yerine getirilir ![]() İl genel meclisine vali veya vali vekilinin başkanlık etmesi esastır ![]() bulunmadığı takdirde ikinci başkan vekili başkanlık eder ![]() Başkanlık Divanının çalışmalarına yardımcı olmak üzere, görevli bulundurulabilir ![]() Toplantı Yeter Sayısı : Madde 10- İl genel meclisi üye tam sayısının yarısından bir fazlası hazır bulunmadıkça görüşmelere başlayamaz ![]() ![]() Yarısından bir fazlasının hesabında üye tam sayısının yarısı kesirli ise bu kesirli sayıya bir ilave etmek suretiyle bulunacak kesirli sayı tama yükseltilir ![]() Toplantı yeter sayısının sağlanamaması üzerine vali tarafından toplantı ertesi güne ertelenir ![]() gün sonraki toplantının günü ve saati üyelere tebliğ edilir ve mutad vasıtalarla ilan edilir ![]() Bu toplantıda da çoğunluk sağlanamazsa İl Özel İdaresi Kanunu'nun 125'inci maddesine göre işlem yapılır ![]() Görüşmeler ve Yönetim : Madde 11- Başkanlık divanı yerini aldıktan sonra başkan tarafından yoklama yaptırılır ![]() ![]() Gündeme geçilmeden önce, başkan tarafından görevlendirilen katip, bir önceki birleşimde mecliste görüşmelere katılan üyelerin adları ile konuşmaların, okunan belgelerin ve alınan kararların özetlerini kapsayan tutanağı okur ![]() ![]() imza edilir ![]() Gündeme geçilmeden önce meclise sunulacak konular varsa, başkan tarafından meclise bildirilir ![]() Vali tarafından havale edilmeyen konular mecliste görüşülemez ![]() Meclis üyelerinden herbiri il özel idaresini ilgilindiren konularda öneride bulunmaya yetkilidir ![]() ![]() Gündemin sırasında değişiklik yapılması veya gündeme ilave yapılması vali'nin veya meclisin mutlak çoğunluğunun kararıyla mümkündür ![]() Üyelerin gündem dışı konuşma isteği yazılı olarak başkana bildirilir ![]() ![]() Gündem konusunda ve usül hakkında yapılacak konuşmalar en fazla On dakika ile sınırlıdır ![]() ![]() Gündeme geçilerek konular sırayla okunur ve görüşmeye başlanır ![]() ![]() ihtisas komisyonuna, siyasi parti gruplarına ve üyelere sırasıyla söz almada öncelik tanınır ![]() ![]() Görüşme bütçeye ilişkin ise bütçe komisyonunca düzenlenen rapor okunduktan sonra üye tarafından konuşma yapılabilir ![]() İhtisas komisyonu ve siyasi parti grupları adına yapılacak konuşmalar en çok 20'şer dakikadır ![]() ![]() iki kat olarak uygulanır ![]() Meclis, sürelerin uzatılmasına karar verebilir ![]() Başkan veya üyelerin teklifi üzerine görüşmelerin yeterli olduğu meclisçe kabul edildiği takdirde başka üyeye söz verilemez ![]() Görüşülen konular hakkında üyeler her zaman tekliflerde bulunabilirler ![]() ![]() Meclisteki konuşmalar başkana hitaben yapılır ![]() ![]() Programlar meclisin mayıs toplantısında görüşülür ve karara bağlanır ![]() Görüşmeler halka açıktır ![]() İl genel meclisi gizli oturum yapılmasına mutlak çoğunlukla karar verebilir ![]() ![]() Bakanlığına bildirilir ![]() Mecliste Düzen Sağlanması : Madde 12- İl genel meclisi görüşmeleri sırasında söz alan üyelerin konu dışına çıkmaları, kişiliğe dokunur söz söylemeleri, konuşan kişilerin sözünü kesmeleri ve meclisin düzenini bozacak davranışta bulunmaları yasaktır ![]() Yukarıda belirtilen hallere, aykırı davranışta bulunan üyeler, başkanlıkça uyarılır ![]() meclise devamı yasaklanabilir ![]() ![]() Meclis görüşmeleri sırasında, görüşmelerin devamının mümkün olmadığının başkanlıkça tespiti halinde, başkan tarafından ilgililere ihtarda bulunulur ![]() sağlanamayacağı anlaşılırsa, başkan oturuma ara verebileceği gibi, görüşmeler bir gün sonraya da erteleyebilir ![]() DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Oylama Usülleri ve Karar Yeter Sayısı Oylama Usülleri : Madde 13- İl genel meclisinde oylama usülleri gizli, iş'ari ve ad okunarak (açık) olmak üzere üç türlüdür ![]() a) Gizli Oylama : İl genel meclisinin seçimler ve üzerinde tereddüt bulunan seçim tutanakları hakkında gizli oylama yapılır ![]() Gizli oy il genel meclisi üyelerinin oy pusulasına seçeceği kişi veya kişilerin adlarını veya kabul, red veya çekimser kelimelerini yazıp, tanıtıcı hiçbir işaret koymadan sandığa atmasıdır ![]() Gizli oylamalarda kullanılacak oy pusulaları zarfla birlikte başkanlıkça mühürlü şekilde düzenlenir ![]() çekimser kelimesini yazmak suretiyle oylarını kullanırlar ![]() Bundan sonra katipler tarafından başkanın gözetimi altında sandıktaki oy pusulaları sayılır ve üye adedince olduğu tespit edildikten sonra zarflar açılır ![]() veya çekimser kelimeleri sayı olarak tespit edilir ![]() ![]() Gizli oylamalarda , oylarda eşitlik halinde oylama bir defa daha tekrarlanır, yine eşitlik olursa kuraya başvurulur ![]() yazılı bulunan kağıtlar bir torbaya konularak katiplerden biri tarafından çekilir ![]() ![]() b) İş'ari Oylama: İl genel meclisi üyesinin elini yukarı kaldırarak veya ayağa kalkarak oy'unun alınmasıdır ![]() İş'ari oylamada alınan oyları tespit etmek başkanlık divanına aittir ![]() ![]() takdirde ad okunmak suretiyle açık oya başvurulur ![]() c) Açık Oylama: Üzerinde üyelerin ad ve soyadları yazılı oy pusulalarının sandığa atılması veya varsa elektronik oylama mekanizmasının çalıştırılması veya üyelerin adlarının okunması üzerine, adı okunan üyenin ayağa kalkarak "Kabul", "Çekimser" veya "Red" demesi suretiyle yapılan oylamadır ![]() Sandığa atılmak suretiyle yapılan oylamalarda sandık, başkanın gözetiminde ve meclis önünde katipler tarafından açılır ![]() sonra başkan sonucu meclise bildirir ![]() İş'ari ve açık oylamalarda eşitlik halinde başkanın bulunduğu taraf tercih olunur ![]() Karar Yeter Sayısı : Madde 14- İl genel meclisi kararları aksine hüküm bulunmadıkça toplantıda hazır bulunan üyelerin çoğunluğuyla alınır ![]() Bir konu hakkında hazır bulunan üyelerin çoğunluğunun oyu sağlanamazsa, o konunun görüşülmesi ertesi güne bırakılır ![]() oylarından fazlasına (nisbi çoğunluğa) itibar edilir ![]() Oyların eşitliği halinde başkanın bulunduğu taraf tercih olunur ![]() Birleşime Son Verilmesi : Madde 15- Birleşime son verme yetkisi başkana aittir ![]() Birleşime son verilirken gelecek birleşimin günü ve saati, başkan tarafından üyelere duyurulur ve meclis salonunun uygun bir yerine asılır ![]() Tutanak Düzenlenmesi ve Karar Yazılması : Madde 16- İl genel meclisi görüşmeleri açılıştan bitinceye kadar katipler veya divanın sorumluluğunda görevliler tarafından tutanağa geçilir ![]() faydalanmak mümkündür ![]() Tutanaklar görüşmelerin sonunda başkan ve katiplerce imzalanır ![]() ![]() ![]() BEŞİNCİ BÖLÜM Seçimler Başkan Vekillikleri ve Katiplerin Seçimi : Madde 17- İl genel meclisinin her dönem başı toplantısının ilk birleşiminde meclis üyeleri arasından birinci ve ikinci başkan vekili ile ikisi asıl, ikisi yedek olmak üzere dört katip üye gizli oyla seçilir ![]() ![]() Önce birinci başkan vekili, sonra ikinci başkan vekili daha sonra asıl katipler, sonra da yedek katip üyeler için ayrı ayrı seçim yapılır ![]() Başkan vekillikleri seçiminde birden fazla, katip seçiminde ise ikiden fazla isim yazılmış olması halinde oy pusulası geçersiz sayılır ![]() İl Daimi Encümeninin Kuruluşu ve Seçimleri : Madde 18- İl daimi encümeni valinin başkanlığında, beş seçilmiş ve üç tabii üyeden teşekkül eder ![]() İl genel meclisi her yıl dönem başı toplantısının ilk birleşiminde, üyeleri arasından gizli oyla önce beş asıl, daha sonra beş yedek üyeyi ayrı ayrı seçer ![]() Beşten fazla isim yazılı oy pusulası geçersizdir ![]() Oy pusulasına beşten az üye yazılması durumunda oy pusulası geçerli sayılır ![]() Oylama sonucunda en çok oy alan beş üye asıl üyeliğe seçilmiş sayılır ![]() ![]() İki veya daha çok sayıda yedek üyenin eşit oy alması halinde kur'a usulü ile yedek üyelik sıraları belirlenir ![]() Yedek üyelerin kendi aralarında sıralama işlemi seçim sonuçlarının alınmasını müteakip hemen yapılır ve seçim tutanaklarına geçirilir ![]() İl daimi encümenine seçilerek asıl ve yedek üyelerin ayrı ayrı ilçelerden olması zorunludur ![]() geçersiz sayılır ![]() Ancak, merkez ilçe dahil ilçe sayısı beşten az olan illerde il daimi encümenine nüfusu en çok olan ilçe'den iki üyenin adı yazılabilir ![]() Asıl üyeliklerin seçimi sırasında iki veya daha çok sayıda üyenin eşit oy alması veya aynı ilçeden birden çok üyenin eşit oy alması (ilçe sayısı beşten az olup, nüfusu en çok ilçeden iki üye seçilmesi hali hariç) hallerinde ad çekmeye başvurulur ![]() Encümenin seçilmiş üyelerinin görev süresi bir yıldır ![]() ![]() Encümenin seçilmiş üyeliklerinin herhangi bir nedenle boşalması halinde, yedek üyeler yukarıda açıklanan sıralamaya göre ve en üst sıradan başlanmak suretiyle vali tarafından göreve davet olunur ![]() Sıralamaya göre asıl üyeliğe davet edilecek yedek üyenin mensup olduğu ilçenin il daimi encümeninde temsil edilmesi (o ilçeden seçilen asıl üyenin encümende var olması) halinde bir alt sıradaki yedek üye davet edilir ![]() Bu şekilde sıra atlama uygulaması, il daimi encümeninde temsil edilmeyen ilçeden seçilmiş yedek üyeye sıra gelinceye kadar sürdürülür ![]() Yedek üyelerin tamamının asıl üyeliğe getirilmesinden sonra seçilmiş üyeliklerin boşalması halinde, meclis olağanüstü toplantıya çağrılarak noksan, asıl ve yedek üyeler için seçim yapılır ![]() Yeni seçilen asıl ve yedek üyelerin görevi meclisin dönem başı toplantısına kadar devam eder ![]() İhtisas Komisyonları Teşkili : Madde 19- İl genel meclisince kanunların il özel idaresine görev olarak verdiği konularda ön incelemeye ihtiyaç duyulan hallerde ihtisas komisyonları kurulabilir ![]() Komisyonların üye sayısı 3'den az, 7'den çok olamaz ![]() edilir ![]() ![]() İhtisas komisyonları, her siyasi parti grubunun il genel meclisindeki üye sayısının, meclis tam üye sayısına oranlanması suretiyle teşkil olunur ![]() Siyasi parti gruplarının komisyonlarda temsil edilecekleri üye sayısı, vali tarafından oranlama esasına göre belirlenerek, grup başkanlıklarına önceden yazılı olarak bildirilir ![]() Siyasi parti grup başkanlıklarınca, vali tarafından bildirilen sayıda gösterilecek adaylar meclisçe iş'ari oyla belirlenir ![]() Komisyon kendi arasından bir başkan, başkan vekili ve bir sözcü seçer ![]() Komisyonlar meslek kuruluşlarından ihtisas sahibi kişilerden yararlanabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() Komisyonlar çoğunlukla toplanır ve katılanların çoğunluğu ile karar alırlar ![]() Komisyon başkanı çalışmaları sonunda düzenleyeceği raporu il genel meclis başkanlığına sunar ![]() Komisyonlar, valilikçe temin edilecek yerlerde çalışırlar ![]() ![]() Komisyonun çalışmaları il genel meclisinin toplantı dönemleriyle sınırlıdır ![]() ![]() Gerektiğinde bir konu başkanca birden çok komisyona havale edilebilir ![]() ![]() Yürürlük : Madde 20- Bu yönetmelik İçişleri Bakanı'nın onayı tarihinde yürürlüğe girer ![]() Yürütme : Madde 21- Bu yönetmelik hükümlerinin İçişleri Bakanı yürütür ![]() |
![]() |
![]() |
|