Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
batiskaf

Batiskaf

Eski 08-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Batiskaf




Alm Bathyskaph, Tiefseeboot (n), Fr Bathyscaphe, İng Bathyscaphe Okyanus ve denizlerin dibinde inceleme ve araştırma yapmaya yarayan araç Latince bathus (derin) ve skaphs (kayık) kelimelerinden meydana gelir Batiskafı, ilk defa balonlar üzerinde de hayli çalışmalar yapmış olan Prof Auguste Piecard yapmıştır Yapılışı, Arşimed prensibine dayanır Denizin dibine doğru dik olarak hareket ederek yer değiştirir Eğer yoğunluğu suyun yoğunluğundan fazla ise batar, az ise su yüzüne çıkar, eşit olduğunda su içinde dengede kalır


Esas olarak, içi benzinle dolu yüzücü bir şamandıra ile buna bağlı çelikten küre biçiminde bir kabinden meydana gelir Bu kabin, deniz dibindeki büyük basınçlara dayanacak şekilde kalın çelikten yapılmış olup, kalınlığı l0 santimetreden fazladır Hatta 20 santimetreye yaklaşanlar vardır Çok ağır olduğundan taşınması için bir şamandıraya bağlanmıştır Kabinin içi araştırma yapmak için çeşitli aletlerle techiz edilmiş olup, dışarıyı görebilmek için iki tane yarım koni şeklinde "lomboz" denilen saydam malzemeden yapılmış penceresi vardır Bunlar koni tabanı dışarıya gelecek şekilde ve basınca maruz kaldığında sıkışıp sızıntıyı önleyecek şekilde yapılmıştır Ayrıca çevreyi aydınlatmaya yarayan farları vardır


Şamandıra kısmının içi, yoğunluğu sudan daha az olan benzinle doldurulduğundan su yüzünde kalabilme kabiliyeti vardır Şamandıranın içindeki silindirik bölmelerin bazısında hava vardır Dalmak için pompalar yardımıyla buralara su basılır Battıkça alt kısımda bulunan bir delikten deniz suyu içeri girerek benzini sıkıştırır Böylece iç basınç dış basınca daima eşit kalır ve şamandıranın büyük basınçlar altında ezilmesi önlenmiş olur Bu sebepten şamandırayı daha hafif malzemelerden yapmak mümkün olur Aksi taktirde kabin gibi çok sağlam yapmak gerekirdi Araç battıkça, şamandıra içine giren su, benzini sıkıştırdığından benzinin yoğunluğu artar Dolayısıyla batma hızı da artar ve araç yüzme kabiliyetini kaybeder Bunu önlemek için "safra" diye adlandırılan ve elektromıknatıslarla aracın silolarında tutulan demir talaşları kısmen salınır Ağırlık azaldığından hızı azalır Batiskaf deniz dibine indiğinde aracı kontrol etmek için yine safralardan ve zincirlerden faydalanılır Araca asılı zincirler deniz dibine dokununca, araç, zincir ağırlığından kurtulup hafifler ve hızı azalır; tekrar yüzme kabiliyeti kazanır Sağa sola hareketleri ise küçük elektrik motorlarıyla sınırlı olarak sağlanır Ayrıca sualtı akıntılarından da bu gaye için faydalanılır


Batiskaf su üstüne çıkmak istediği zaman çelik bilyalardan meydana gelen safraları boşaltır ve hafif olan benzin, balon gibi aracı su üstüne çıkarır Su üstüne çıkınca hava bölmelerindeki su, sıkışan hava tarafından dışarı atılır Elektrik kesilmesi gibi durumlarda elektromıknatıslarla tutturulan safralar kendiliğinden bırakılır Ayrıca tehlike anında safra görevi yapan bazı ağır aletler de elektromıknatıslarla taşınır


Prof A Piccardın gerçekleştirdiği ilk batiskaf, Belçika Bilimsel Araştırma Milli Fonu (FRNS) tarafından desteklendiğinden FRNS-2 olarak adlandırıldı (Piccard, balon çalışmaları da yaptığından FRNS-1 ismi balonuna verilmişti) Bu araç l948de 1 kilometreden biraz daha fazla derinlere inmeyi başardı Arkasından FRNS-3 ve İtalyada Trieste batiskafını gerçekleştirdi Çeşitli dalışlar neticesi Trieste l960da Büyük Okyanustaki Mainas Çukuruna 11 kilometreye yakın bir dalış yaptı l96lde ise Arşimed batiskafı denize indirildi Çok derinlere inebilme kabiliyeti olan bu aracın kabin iç çapı 2 m civarındadır Su altındaki hareket kabiliyetini artırmak için üç tane pervane eklenmiştir Bunlardan biri itme kuvvetini sağlarken, ikincisi yön değiştirmeye, üçüncüsü ise az miktarda dik doğrultudaki hareketlerini sağlar Fransa, Sovyetler Birliği, ABDde hala batiskaf konusunda çalışmalar sürdürülmektedir


Kaynak: Rehber Ansiklopedisi

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.