Prof. Dr. Sinsi
|
Kurtubi
Kurtubi Endülüste yetişen Ünlü tefsir alimlerinin büyüklerinden İsmi, Ebu Abdullah Muhammed bin Ahmeddir Künyesi Ebu Abdullah olup, Kurtubi diye bilinir Doğum tarihi kesin bilinmemektedir Maliki mezhebi alimlerinden olan Kurtubi, Mısırda, Münyet-i Beni-Hasibde ikamet etti ve 1272 (H 671) tarihinde aynı yerde vefat etti
Kurtubi; İbn-i Revvac, İbn-i Cümmeyzi, Ebu Abbas Ahmed bin Ömer Kurtubi, Ebu Ali Hüseyin bin Muhammed bin Muhammed Bekri ve başkalarının derslerini dinledi Oğlu Şihabüddin Ahmed ondan rivayette bulundu
Kurtubi, salih bir zattı İlmiyle amel eden bir alimdi Zühdü çok olup, dünyaya düşkün değildi Kendisini ilgilendiren, ahirette saadetine vesile olacak işlerle uğraşırdı Haram ve haram olması muhtemel, şüpheli şeylerden sakınıp, mübahları lazım olduğu kadar kullanırdı Vaktinin büyük bir kısmını ibadet ve kitap yazmakla geçirirdi
Kurtubi; tefsir, hadis ve dört mezhebin inceliklerinde çok derin bir alimdi Tefsirinde rivayet cihetine önem vermiş, dirayet bakımından da muvaffakiyet göstermiştir Bu tefsirinin mukaddimesinde Kuran-ı kerimin faziletlerine, kıraatlerine, tefsirine, icazına, derlenip toplanmasına ve başka hususlara dair bilgi vermiş, müfessirlerin derecelerini bildirmiştir
Kurtubi, El-Camiu li Ahkamil-Kuran adlı tefsirinde, tefsir ilmindeki yüksek derecesini göstermiştir Tefsirinde, tefsirle ilgili nükteleri, lügatleri, irab ve kıraatleri bildirmiştir Akideleri bozuk olan, bidat sahiplerine ve doğru yoldan sapanlara gereken cevapları vermiştir Hükümlerle alakalı pekçok hadis-i şerifi, ayet-i kerimelerin nüzul (inme) sebeplerini ve manalarını, manaları ile ilgili olarak Eshab-ı kiram, Tabiin ve Tebe-i tabiinden ve sonra gelen Ehl-i sünnet alimlerinin açıklamalarını bildirmiştir Hadis-i şerifleri ve diğer rivayetleri bildiren kimseleri de açıklamıştır Müfessirlerin tefsirlerinde bildirdikleri kıssalardan, tarihçilerin verdikleri haberlerden sadece lazım ve meseleyi açıklığa kavuşturmak için zikredilmesi zaruri olanları almıştır
Kurtubi hazretleri bu kitabında, Selef-i salihinden, tefsir ve hükümlerle ilgili nakiller yapmıştır Naklettiği her sözün sahibini de bildirmiştir Özellikle bu rivayetleri ahkam ile ilgili kitap yazanlardan ve müfessirlerden nakil ile yapmıştır İbn-i Cerir Taberi, İbn-i Atıyye, İbn-i Arabi, Kiya el-Herasi ve Ebu Bekr el-Cessas bunlardandır
Kurtubi tefsirinde, uzaktan ve yakından ayet-i kerime ile alakası olan ihtilaflı meseleleri delilleriyle birlikte ortaya koymaya çalışmıştır
Kısaca söylemek gerekirse, Kurtubi, tefsir ve onunla alakalı ilimlerde yükselmiş bir alimdir O, sözlerinde, tenkidlerinde ve ilmi münazaralarında insaf ve adalet sınırının dışına çıkmamıştır
Eserleri:
1) El-Camiu li Ahkam-il-Kuran-il-Kerim, 2) Şerhü Esma-il-Hüsna, 3) Kitab-üt-Tezkar fi Efdal-il-Ezkar, 4) Kitab-üt-Tezkire bi Umur-il-Ahireti: Kurtubinin bu eserini İmam-ı Şarani (r aleyh) kısaltmıştır 5) Kitabü Şerh-it-Tekassi, 6) Kitabü Kam-il-Hırs biz-Zühdi vel-Kanaati, 7) Et-Takrib li Kitab-it-Temhid, belli başlı eserlerindendir
Kaynak: Rehber Ansiklopedisi
|