|  | İ. Theodosius |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   İ. TheodosiusHükümdaradı = I  Theodosiusbaşlık      = Roma İmparatoruresim      =  150pxaltyazı     = hüküm süresi      = Ağustos Ağustos Gregorian Takviminde senenin sekizinci ayı, 31 günden oluşur   378 - 378 yılı olayları, ölümler, doğumlar ve diğer önemli gelişmeler 15 Mayıs 15 Mayıs Gregorian Takvimine göre yılın 135  günüdür  Sonraki sene için 230 (Artık yıllarda 231) gün var 392 ( batının başındaki Gratianus ve II  Valentinianus ile birlikte  doğunun imparatoru olarak);  15 Mayıs  392 -  17 Ocak,  395 (imparatorluğun tamamında)tahta geçmesi =diğer ünvanları   =tam adı    = Flavius Theodosiusönce gelen  = batıda  Valens, doğuda  II  Valentinianussonra gelen    = doğuda  Arcadius, batıda  Honoriusvarisi      = kraliçe      = gözdesi     = eş 1    = Aelia Flaccillaeş 2    = Galla ( I  Valentinianus`un kızı)eş 3    = eş 4    = eş 5    = eş 6    = çocukları      = Aelia Flaccilla`dan Arcadius, Honorius ve Pulcheria; Galla`dan Galla Placidiahanedan     =  Theodosius Hanedanıresmi marşı  = babası     =  Yaşlı Theodosiusannesi     = Thermantiadoğum tarihi  =  11 Ocak  347doğum yeri = ölüm tarihi  =  17 Ocak  395ölüm yeri =  Milanodefin tarihi =mezar yeri =  Konstantinopolis (bugünkü  İstanbul) Flavius Theodosius (d  11 Ocak  347 - ö  17 Ocak  395) I  Theodosius ve Büyük Theodosius olarak da bilinir  379`dan  395`e kadar  Roma imparatorluğu yapmıştır  İmparatorluğun doğu ve batı kısımlarını birleştiren Theodosius  Doğu ve  Batı Roma`nın ikisini birden yönetmiş son imparatordur  Ölümünde sonra imparatorluk ebediyen ikiye ayrılmıştır  Aynı zamanda  Hıristiyanlık`ı  Roma İmparatorluğu`nun resmî dini yapmış olmasıyla da bilinir  Kariyeri Cauca`da (bugünkü İspanya`da Coca) üst düzey bir subay olan Yaşlı Theodosius`un oğlu olarak doğan Theodosius 368 yılında Büyük Komplo`yu bastırmak için Britanya`da bulunan babasına eşlik etmişti  374`te aşağı  Tuna`da bir eyalet olan  Moesia`nın askerî kumandanıydı (``dux``)  Ancak kısa süre sonra babasının aniden gözden düşüp, idam edilmesiyle aşağı yukarı aynı zamanda Theodosius Cauca`da emekliğe ayrıldı  Emekliliğinin nedeni ve babasının ölümüyle (şayet varsa) alakası net değildir  374`ün sonlarında Theodosius`un iki lejyonunun  Sarmatyalılara karşı kaybedilmesinin ardından imparator  I  Valentinianus tarafından yol verilmiş olması mümkündür  I  Valentinianus`un ölümü siyasi karışıklıklar yarattı  Ailevi bağlarından ötürü daha fazla zulme uğramaktan korkan Theodosius aniden ailesinin malikhanesine çekildi ve yerel bir aristokrat hayatı yaşamaya başladı   364`ten 375`e kadar Roma İmparatorluğu iki ortak imparator, I  Valentinianus ve  Valens kardeşler tarafından yönetildi  Valentinianus 375`te ölünce oğulları  II  Valentinianus ve  Gratianus  Batı Roma İmparatorluğu`nun yöneticileri olarak yerine geldiler  378`de Valens`in  Edirne Savaşı`nda öldürülmesinin ardından Gratianus Theodosius`u ölen imparatorun yerine doğunun `` augustus``u olarak atadı  Gratianus  383`de bir isyanda öldürüldü  392`de Theodosius`un çeşitli mütegallibelere karşı desteklediği II  Valentinianus`un ölümünün ardından  6 Eylül  394`te  Frigidus Savaşı`nda  Eugenius`u yenen Theodosius yegane imparator haline geldi  Ailesi İlk karısı Aelia Flacilla`dan Arcadius ve Honorius adında iki oğlu ve Pulcheria adında bir kızı vardı  Arcadius doğudaki, Honorius ise batıdaki vârisiydi  Pulcheri ve Aelia Flacilla, ikisi de  385 yılında öldüler  I  Valentinianus`un kızı olan ikinci karısı  Galla`dan ileride  III  Valentinianus`un annesi olan  Galla Placidia adında bir kızı vardı   Gotlarla diplomatik tedbirlerBalkanlar`da yerleşen Gotlar ve müttefikler dikkatini buraya çekti  Got krizi o kadar kötüydü ki batıdaki ortağı  Gratianus`un  İlliryum eyaletinin idaresinden feragat edip Theodosius`un hiçbir engel olmaksızın faaliyet gösterebilmesi için  Galya`da  Trier`e çekilmişti  Edirne`deki yenilginin ardından Roma`nın konumundaki önemli bir zayıflık  barbarlara karşı savaşmak için barbarların askere alınmasıydı  Batıdaki Roma ordusunu yeniden yapılandırmak için Theodosius`un güçlü askerlere ihtiyacı vardı bu yüzden kısa süre önce imparatorlukta yerleşmiş olan barbarlara yöneldi  Bu barbarlarla yapılan savaşta birçok soruna neden oldu zira yeni alınan savaşçıların Theodosius`a doğru dürüst sadakati yoktu   Gratianus İlliryum`u Gotlardan temizlemek üzere generallerini bu bölgeye gönderdi ve sonunda Theodosius açık arazide geçirdiği iki mevsimin ardından 24 Kasım 380 günü Konstantinopolis`e girdi  Kalan Got kuvvetleriyle  3 Ekim  382`de imzalanan son antlaşmalar Gotların büyük destek kuvvetlerinin  Trakya bölgesinde  Tuna sınırında yerleşmelerine ve büyük ölçüde kendi kendilerini yönetmelerine de izin veriyordu  Antlaşmalar sonucunda imparatorluk içinde yerleşen Gotların Roma kuvvetlerine eklenmemekle birlikte ulusal bir birlik olarak Romalılar adına savaşma yükümlülükleri vardı  Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  34 Ancak Gotların çoğu Roma lejyonlarında görev yaparken diğerleri `` foederati`` olarak tek bir sefere katılııyorlardı  Got topluluklarının değişken sadakati imparatorluğun kontrolü için verilen iç mücadelelerde istikrarasızlık yaratan bir unsurdu  Theodosius`un yönetiminin son yıllarında öne çıkan  I  Alaric adındaki bir Got lideri  394 yılında Theodosius`a  Eugenius üzerine yaptığı seferde eşlik etmiş ancak Theodosius`un ölümünden sonra Theodosius`un oğlu ve halefi  Arcadius`a karşı asi davranışlarda bulunmuştur  İmparatorluktaki iç savaşlar383`te Gratianus`un ölümünden sonra Theodosius dikkatini Batı Roma İmparatorluğu`na, İtalya dışındaki tüm batı eyaletlerini ele geçiren mütegallibe Magnus Maximus`a yöneltti  Magnus Maximus Theodosius`un çıkarlarına aykırıydı zira Maximus`un düşmanı olan tahttaki imparator  II  Valentinianus Theodosius`un müttefikiydi  Ancak Theodosius askerî eksikliklerden dolayı Maximus ile ilgili çok fazla bir şey yapamıyordu ve dikkatini yerel meselelere vermek zorundaydı  Ne var ki, Maximus  387`de İtalya`yı işgale girişince Theodosius harekete geçmek zorunda kaldı  Theodosius ve Maximus`un orduları  388`de Poetivio`da karşılaştılar ve Maximus yenilgiye uğradı  Maximus  28 Ağustos  388`de idam edildi  Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  64 Valentinianus`un odasında asılmış şekilde bulunmasından sonra yeniden sorunlar çıktı  `` Magister Militum``  Arbogast bunun bir intihar olduğunu iddia etti  İmparator olmaya uygun olmayan Arbogast bir belagat hocası olan  Eugenius`u imparator olarak seçti  Eugenius  pagan inancı yeniden diriltmek için girişimlerde bulundu ve Theodosius tarafından tanınmak için beyhude bir çaba içine girdi  Theodosius  393`ün  Ocak ayında oğlu  Honorius`u batının  Augustus`u yaparak Eugenius`un gayrimeşru olduğunu ima etti  Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  129 Theodosius Eugenius`un üzerine bir sefer yaptı  İki ordu  394`ün Eylül ayında  Frigidus Savaşı`nda karşı karşıya geldi  Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  134 Savaş  5 Eylül  394`te Theodosius`un Eugenius`un güçlerine önden saldırmasıyla başladı  Theodosius bozguna uğradı ve Eugenius savaşın sona erdiğini zannetti  Theodosius`un kampında günün kayıpları morallerin düşmesine neden oldu  Rivayete göre Theodosius`u beyazlar içinde iki semavi atlıWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  129 ziyaret etti ve kendisine cesaret verdiler  Ertesi gün savaş başladı  Theodosius`un güçlerine o gün çıkan  bora da yardımcı oldu  Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  129 Bora doğrudan Eugenius`un kuvvetlerinin üzerine gitti ve hattı bozdu   Eugenius`un kampı dağıldı ve Eugenius da çok geçmeden yakalanarak idam edildi  Böylece Theodosius yegane imparator oldu  İznik Hıristiyanlığının resmî din haline gelmesi Theodosius Hıristiyanlık içinde İznik teslisini ve imparatorluk içinde de HIristiyanlığı teşvik etti  391`de Hıristiyanlığı imparatorluğun yegane meşru dini ilân etti ve geleneksel Roma dinine olan desteğe son verdi   İznik itikatı4  yüzyılda Hıristiyanlık alemi  İsa`nın tanrısallığı, Baba  Tanrı ile olan ilişkisi ve teslisin doğası üzerine tartışmalarla çalkalanıyordu  325`te  I  Konstantin`in topladığı  Birinci İznik Konsili Oğul İsa`nın Baba`ya eşit, Baba`yla bir ve aynı özden olduğunu beyan etti (Yunanca ``homoousios``)  Konsil teolog  Arius`un Oğul`un Baba Tanrı`dan aşağı bir varlık olarak yaratıldığı ve Baba ve Oğul`un benzer (Yunanca ``homoiousios``) ama aynı olmayan bir özden olduğu şeklindeki öğretilerini uygunsuz buldu  Konsilin hükmüne rağmen tartışma devam etti  Theodosius başa geçtiğinde hâlen başka  Kristolojileri destekleyen muhtelif farklı kilise hizipleri vardı  Ariusçular İmparatorluktaki hiçbir kilise adamı açık şekilde Arius`u ya da öğretilerini kabul etmese de hâlâ homoiousios formülünü kullananlar olduğu gibi özden (``ousia``) hiç bahsetmeden sadece İsa`nın Baba Tanrı gibi (Yunanca ``homoios``) olduğunu söyleyerek tartışmanın etrafından dolaşanlar da vardı  Tüm bu İznik itikatının dışında olanlar muhalifleri tarafından sık sık  Ariusçu olarak mimlenirdi (her ne kadar İznik itikatının dışındakiler kendilerini bu şekilde adlandırmasa da)  (Theodosius başa gelmeden önceki vaziyetle ilgili kısa bir inceleme için Lenski`ye başvurabilirsiniz  Lenski, Noel, ``Failure of Empire``, U  of California Press, 2002, ISBN 0-520-23332-8, pp  235-237) İmparator Valens ``homoios`` formülünü kullanan grubu tercih ediyordu  Bu  teoloji doğunun büyük bölümünde önemli bir konuma sahipti ve Büyük Konstantin`in oğullarının döneminde batıda yer bulmuştu  Öte yandan Theodosius ise İznik itikatına yakından bağlıydı  Batıda hâkim olan hizip buydu ve büyük öneme sahip  İskenderiye Kilisesi tarafından destekleniyordu  İznik ortodoksluğunun kurulması Theodosius Konstantinopolis`e geldikten iki gün sonra ( 24 Kasım 380) İznik itikatından olmayan psikopos Demophilus`u kovdu, Meletius`u Antakya patriği olarak atadı ve Antakya`dan Kapadokyalı Babalardan olan Nazianzuslu Gergory`yi Konstantinopolis patriği yaptı  Theodosius, Hıristiyanlığın ilk yıllarında yaygın olduğu üzere ciddi bir hastalıkla boğuştuğu sırada psikopos Selanikli Acholius tarafından henüz yeni vaftiz edilmişti  Şubat ayında Theodosius ve Gratianus tüm tebalarının Roma ve İskenderiye psikoposlarının inancını uygulamaları gerektiğini belirten bir ferman yayınladılar  Bu girişim ağırlıklı olarak Aryanizm`den doğan çeşitli inançlara bir darbeydi ancak  Makedonyalılar gibi daha ufak muhalif mezhepler de yasaklanmıştı  381`in Mayıs ayında Doğu ve Batı arasındaki bölünmeyi İznik ortodoksluğuna dayanarak çözmek için Konstantinopolis`de yeni bir ekümenik kurul topladı  Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  54 Kurul teslisin gizemli üçüncü şahsı Kutsal Ruh da dahil olmak üzere ortodoksluğu tanımlamak için çalışmaya başladı  Kutsal Ruh Baba`ya eşit olmasına karşılık O`ndan gelirken Oğul O`ndan vücut bulmuştu  Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  55 Ayrıca kurul Apollon ve Makedonya sapkınlıklarını suçlu bulmuş kilisenin yasal yetkilerine göre psikoposlukların sivil sınırlarıyla netleştirmiş ve Konstantinopolis`in Roma`nın ardından ikinci sırada geldiğine karar vermişti  Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  55 Ariusçuların koruyucusu Valens`in ölümüyle Homoian grubun pozisyonu da muhtemelen zarar gördü  I  Theodosius`un yönetimi döneminde pagan çatışmaları Batı Roma İmparatoru II  Valentinianus`un ölümü 15 Mayıs 392 günü II  Valentinianus  Galya`daki Vienne şehrinde asılmış halde bulundu  Valentinianus`un muhafızı ve  magister militum  Frank askeri pagan  Arbogast bunun bir intihar olduğunu öne sürdü  Arbogast ve Valentinianus Batı Roma İmparatorluğu`nun yönetimi üzerine sık sık tartışıyorlardı ve Valentinianus Theodosius`a Arbogast`ın kendisi üzerindeki kontrolünden şikayet etmişti  Bu yüzden Valentinianus`un ölüm haberi Konstantinopolis`e ulaştığında Theodosius Arbogast`ın yalan söylediğini ve Valentinianus`un ölümünü planladığını düşündü ya da en azından şüphelendi  Arbogast`ın pagan bir memur olan  Eugenius`u Batı`nın imparatoru yapmasıyla ve Milano psikoposu  Ambrose`nin Valentinianus`un cenazesinde yaptığı konuşmasıyla bu şüpheler iyicene arttı  II  Valentinianus`un ölümü batının hâkimiyeti için  Frigidus Savaşı`nda Eugenius ve Theodosius arasında bir iç savaşa yolaçtı  Doğunun zaferi Roma İmparatorluğu`nun son kez kısa bir süreliğine birleşmesine neden oldu   Paganlığın yasaklanması Yönetiminin ilk bölümünde Theodosius Hıristiyan psikoposların yarı resmî konumlarını görmezden gelmiş gibidir  Hatta tapınakların ve pagan heykellerin kullanışlı kamu yapıları olarak korunması için desteğini dile getirmiştir  Hükümdarlığının başlarında nüfuz sahibi pagan yönetici sınıfın desteğine ihtiyaç duyduğundan Theodosius paganlara karşı oldukça toleranslıydı  Ancak zamanla paganlığın son kalıntılarının da kökünü büyük şiddet kullanarak kazımıştır  Theodosius I, Catholic Encyclopedia, 1912  [http://www  newadvent  org/cathen/14577d  htm] Paganlığa getirdiği ilk kısıtlama 381 yılında Konstantin`in dönemindeki kurban yasağını geri getirmesiydi  Ancak hükümdarlığının ilk yıllarında genellikle imparatorluktaki paganlara karşı oldukça toleranslıydı  388 yılında Theodosius pagan derneklerini dağıtmak ve tapınaklarını yıkması için bir memurunu Suriye, Mısır ve Anadolu`ua gönderdi  İskenderiye`deki  Serapis tapınağı bu sefer sırasında yıkılmıştı  Socr  , V, 16 389`da Theodosius kararları olarak adlandırılan bir dizi kararla Hıristiyan tatili haline getirilmemiş pagan bayramlarının artık iş günü olduğu beyan edildi  391`de kan kurbanı yasağını geri getirdi ve kimsenin insan eliyle yapılmış tapınaklara gitmeyeceğini, tapınaklarda yürümeyeceğini veya heykellere bakmayacağını ilan etti  [http://www  vinland  org/scamp/grove/kreich/chapter4  html Michael Routery, ©1997, ``The First Missionary War  The Church take over of the Roman Empire``, Ch  4, The Serapeum of Alexandria] Kapatılan tapınaklar terk edilmiş kabul ediliyordu  Psikopos İskenderiyeli Theophilus mekanları yıkıp yerine Hıristiyan kiliseleri yapılması için izin aldı  Onay alan bu girişim 5  yüzyılda Roma İmparatorluğu`nda inşa edilen kilise ve yapınakların temelini oluşturdu  Theodosius Pagan yapılara yönelik Hıristiyan eylemlerine iştirak etti  Hıristiyan kaynaklarına göre Theodosius tarafından İskenderi`yedeki Serapis tapınağı ve kütüphanenin ayaktakımı tarafından yıkılması Theodosius`un onayıyla olmuştu  [http://www  vinland  org/scamp/grove/kreich/chapter4  html Michael Routery    1997, cit  ] Eusebius ta 249 yılında İskenderiye`de Hıristiyanlarla Hıristiyan olmayanlar arasında yaşanmış sokak kavgalarından bahseder  341 ve 356 yıllarında Hıristiyan olmayanlar Athanius`a karşı mücadelelerde yeralmışlardı  363 yılında psikopos Yorgo`yu zulüm, ******* ve şehirdeki en kutsal hazinelerin yağmalanması gibi eylemlerinden ötürü öldürmüşlerdi  Ramsay McMullan, ``Christianizing the Roman Empire A  D  100-400`` (Yale University Press) 1984: 90  391 yılındaki bir fetvayla Theodosius Greko-Romen paganizmin bazı kalıntılarına akıtılan subvansiyonlara son verdi  Roma Forumundaki Vesta tapınağındaki ebedi ateş söndürüldü ve  Vesta bakireleri dağıtıldı  Kahinlik ve büyücülük cezaya tabi oldu  Senatonun pagan üyeleri senato binasındaki Zafer Mihrabının geri getirilmesi için Theodosius`a başvurdular ancak o reddeti  393 yılındaki son  Olimpiyat Oyunlarından sonra Theodosius oyunları iptal etti  Theodosius artık sikkelerde kendini `` labarum``u tutarken resmediyordu  Theodosius kararlarına sebebiyet veren politikalardaki gözle görülür değişikliler genellikle Miilano psikoposu Ambrose`nin artan nüfuzuna bağlanır  390 yılında Ambrose`nin  Selanik`teki askerî valisinin suikastte öldürülmesine misilleme olarak şehrin 7  000 sakinini katlettiren Theodosius`u afaroz ettiğini belirtmek gerekir  <ref name=Nor>J  Norwich, ``Byzantium: The Early Centuries``, 112 Modern tarihçiler paganlara karşı konulan yasaların sonuçlarını sorgulamaktadırlar  R  Malcolm Errington, Christian Accounts of the Religious Legislation of Theodosius I  in Klio 79, 1997, pp  398ff  Ölümü Theodosius 7 Ocak 395 günü Milano`da ödemle mücadelesi sonunda hayatını kaybetti  Ambrose Theodosius`un Milano`daki katafalk törenini düzenledi ve yönetti  Ambrose Stilicho ve Honorius`un huzurunda Theodosius`un sapkınlık ve paganizmi bastırışını detaylı bir şekilde anlatan ``De Obitu Theodaii``Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  139 başlıklı bir kaside sundu  Son olarak Theodosius  8 Kasım  395`te  Konstantinopolis`te defnedildi  Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994  140 Notlar Kaynakça Kaynak Kaynak wiki url=http://en  wikipedia  org/wiki/Theodosius_I tarih=3 Ekim 2007 dil=İngilizce madde=Theodosius I Brown, Peter, ``The Rise of Western Christendom``, 2003, s  73-74 Williams, Stephen & Friell, Gerard, ``Theodosius: The Empire at Bay``, Yale University Press, 1994  başlangıç kutusu sıra kutusu önce = Valens başlık= Roma İmparatoru yıllar= 379–395 Gratianus, II  Valentinianus,  Arcadius ve  Honorius ile  sonra=  Honorius ve  Arcadius bitiş kutusu Roma İmparatorları Bu makale, online kullanıcı topluluğu tarafından oluşturulan ve düzenlenen özgür ansiklopedi projesi Wikipedia'nın Türkçe versiyonu Vikipedi'deki I  Theodosius maddesinden kopyalanmıştır  Bu makale, GNU Özgür Belgeleme Lisansı ilkeleri kapsamında özgürce kullanılabilir  | 
|   | 
|  | 
|  |