08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü İstanbul`da İstanbul, Marmara Bölgesi'nde il ve Türkiye'nin en büyük kenti Tarih boyunca çeşitli imparatorluklara başkentlik yapan, 133 milyar dolarlık yıllık üretimiyle Dünyada 34 sırada yer alır Türkiye'nin kültür ve finans merkezidir İstanbul, 41° K, 29° D koordinatlarında yer alır Marmara kıyısı ve İstanbul Boğazı (Boğaziçi) boyunca, Haliç'i de çevreleyecek şekilde Türkiye'nin kuzeybatısında kurulmuştur
Kavacık ile Kavacık, AğrıKavacık - Ağrı ilinin köyü
Hisarüstü arasında, Asya ile Dünyanın en büyük kıtası Doğuda Pasifik Okyanusu, kuzeyde Kuzey Buz Denizi, güneyde Hint Okyanusu, batıda Avrupa kıtası ile çevrilidir Avrupa kıtası ile olan sınırı kesin tespit edilmiş değildir Eskiden Don Nehri, Asya ile Avrupa arasında sınır olarak kabul edilirdi Daha sonra Ural Dağları sınır olarak kabul edilmeye başlandı
Avrupa`yı Boğaziçi Köprüsü`nden sonra ikinci kez bağlayan asma köprü Yapımına 4 Aralık 1985`te başlanılan ve ankraj blokları arasındaki uzunluğu 1 510 m, orta açıklığı 1 090 m, genişliği 39 4 m, denizden yüksekliği 64 m olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 3 Temmuz 1988`de trafiğe açıldı Köprünün proje hizmetleri İngiliz Freeman, Fox ve Partners firması tarafından yerine getirilmiş, inşaatını ise Japon Ishikawajima Harima Heavy Industries Co Ltd , Mitsubishi Heavy Industries Ltd ve Nippon Kokan K K adlı şirketlerin oluşturduğu konsorsiyum 125 milyon dolar karşılığında üstlenmiştir
Teknik ve Temel Özellikleri
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü projesinin temel özellikleri, taşıyıcı kule temellerinin boğazın iki yakasındaki yamaçlara oturması, kulelerin tabliye mesnet düzeyinden başlaması ve tabliyesinin Boğaziçi Köprüsü`ndeki gibi ortotropik, berkitmeli panellerden oluşan aerodinamik enkesitli kapalı kutu biçiminde olmasıdır Boğaziçi Köprüsü`nden farklı olarak bu köprünün askı kabloları dikey olarak düzenlenmiştir Bu kablolar çiftli tertiplenmiş olup gerektiğinde bu kablolardan biri kolayca değiştirilebilecektir
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü`nün kule temelleri 14 m x 18 m boyutunda ve ortalama 6 m yüksekliğindedir Ama zemin durumuna göre yer yer kademeli olarak proje kotundan 20 m daha derine inilmiştir Temellerin üzerinde yükseliği 14 m`ye varan betonarme kaideler yer almakta ve çelik kuleler bu kaidelerin içine 5 m kadar ankre edilmiş bulunmaktadır
Köprünün ana bloklarına mesnet oluşturan bu kulelerin yüksekliği, temel betonu üst kotundan başlamak üzere 102,1 m`dir Kuleler yüksek mukavemetli berkitmeli çelik panellerin birbirine bulonlanarak birleştirilmesiyle 8 kademe halinde monte edilmiştir Boyutları tabanda 5 m x 4 m, tepede ise 3 m x 4 m`dir Düşey kuleler birbirlerine ikişer adet yatay kirişle bağlanmış olup, her birinin içinde bakım hizmetleri için bir asansör yerleştirilmiştir
Taşıyıcı ana kablolar, her kulenin tepesinde yer alan kablo semeri üzerinden geçmektedir Bunlar git-gel çekim yöntemi ile yapılmış, her seferinden ve bir doğrultuda 4 tel taşıyan kasnağın 4 m/sn gibi çok yüksek bir hızda çalışması sağlanmıştır Her ana kablo bir ankraj bloğundan öbürüne uzanan 32 tane büklüm grubundan, ayrıca tepedeki semerlerle ankraj blokları arasında yer alan 4 tane ek gergi bükümünden oluşmaktadır Her bir büklümde 504 tane , ek büklümlerde ise 288 ve 264 tane çelik tel vardır Galvanizli yüksek mukavemetli çelikten olan tellerin çapı 5,38 mm`dir
Kutu kesitli tabliye 33,8 m genişliğinde ve 3 m yüksekliğinde olup her iki yanında konsol olarak dışa taşan 2,80 m eninde birer yaya yolu bulunmaktadır Dört gidiş dörtte geliş olmak üzere toplam sekiz şeritli tabliyenin aerodinamik biçimi rüzgar yükünü azaltmaktadır Tabliye 62 üniteden oluşmaktadır Çeşitli uzunluktaki bu üniteler birbirine kaynakla birleştirimiştir Ağırlıkları 115-230 ton arasında değişen tabliye üniteleri, denizden palangalar ile yukarı çekilerek yerlerine yerleştirilmiştir
Köprü, 3 Temmuz 1988`de zamanın başbakanı Turgut Özal tarafından hizmete açılmıştır Köprüden geçen ilk araç Özal`ın resmi otomobili olmuştur
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Edirne- Ankara arasındaki `` Trans European Motorway`` ( TEM) in bir parçasıdır
Kaynakça
Encyclopaedia Britannica`nın Fatih Sultan Mehmet Köprüsü başlığı
CommonsKatFatih Sultan Mehmet Bridge
Linkler[http://www ibb gov tr/tr-TR/KenteBakis/GunlukYasam/GeziRehberi/ModernMimari/ İstanbul Büyükşehir Belediyesi Resmi Web Sitesi Tanıtım Sayfası][http://www kaliteliresimler com/cat1232 htm Fatih Sultan Mehmet Köprüsü Resimleri]
Bu makale, online kullanıcı topluluğu tarafından oluşturulan ve düzenlenen özgür ansiklopedi projesi Wikipedia'nın Türkçe versiyonu Vikipedi'deki Fatih Sultan Mehmet Köprüsü maddesinden kopyalanmıştır Bu makale, GNU Özgür Belgeleme Lisansı ilkeleri kapsamında özgürce kullanılabilir
|
|
|