Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
fatih, köprüsü, mehmed, sultan

Fatih Sultan Mehmed Köprüsü

Eski 08-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Fatih Sultan Mehmed Köprüsü




Fatih Sultan Mehmed Köprüsü Asya ve Avrupa kıtalarını İstanbul Boğazında birbirine bağlayan ikinci köprü Köprü Anadolu yakasındaki Kavacık ile, Avrupa yakasındaki Hisarüstü mevkilerini birleştirir Bu köprü, ilk yapılan Boğaziçi Köprüsünün beş kilometre kuzeyindedir


Boğazın Anadolu yakası ile Avrupa yakasını birbirine bağlamak için ilk teşebbüs MÖ 513 yılında Pers Hükümdarı Dara tarafından yapılmıştır Dara ****en bin askerini Anadolu yakasından Avrupa yakasına geçirmek için, Anadolu Hisarı ile Rumeli Hisarının bulunduğu yer arasına, gemileri yanyana dizdirerek bir köprü gibi kullanmıştır


Daha sonra, ilk ciddi teşebbüs İkinci Abdülhamid Han tarafından yapılmıştır İkinci Abdülhamid Hanın hazırlattığı projeye göre, köprü ahşap olacak ve kuleleri bulunacak, üzerinden demiryolu geçecekti Fakat, siyasi hadiseler ve Abdülhamid Hanın tahttan indirilmesi bu projenin gerçekleşmesini önledi


Uzun süre, Boğazın iki yakası arasındaki ulaşım, vasıtaların feribotla geçirilmesiyle yapılmıştı Ancak, son zamanlarda vasıta sayısının süratle artması, feribotların kapasitesinin çok üstüne çıkmıştı Trafik yükünün artması, köprü yapılmasının tek çözüm olduğunu ortaya koydu 20 Şubat 1970te ilk köprü olan Boğaziçi Köprüsünün temeli atıldı 30 Ekim 1973te bu köprü trafiğe açıldı ( Boğaziçi Köprüsü) Trafiğin sürekli olarak artması ikinci bir köprünün yapılmasını ihtiyaç haline getirdi


29 Mayıs 1985 tarihinde temeli atılan ikinci köprü iki buçuk yıl gibi kısa bir sürede bitirilerek 4 Temmuz 1988de kısmen trafiğe açıldı Fatih Sultan Mehmed Köprüsünün trafiğe açılmasıyle şehir içi trafiği ve Boğaziçi Köprüsünün yükü kısmen hafifletilmiş oldu


Kınalı, Sakarya Karayolu kapsamında bulunan Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün yapımı için 122 milyon dolar (o günkü değeriyle 326960000000 TL) harcandı Köprünün yapımı, İmpregilo (İtalya), Sezai Türkeş-Fevzi Akkaya(Türkiye), İshikaçajima Haima, Mitsubishi ve Nippon Kokan (Japonya) firmalarının meydana getirdiği konsorsiyum tarafından gerçekleştirildi İki ayağı arasındaki uzaklığı 1090 m olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, dünyadaki asma köprüler arasında altıncı sıradadır Fatih Sultan Mehmet Köprüsünden önce gelen köprüler; İngilterede, Humber Köprüsü(1410 m), ABDde Verrazano (1298 m), ABDde Golden Gata (1280 m), ABDde Macteinos (1158 m), Japonyada Miami-Bisanseto (1100 m)dur Köprü deniz seviyesinden 64 m yükseklikte bulunmakta olup, bu mesafe milletlerarası denizcilik standartlarına uygundur Kulelerinin zemin seviyesinden yüksekliği 110 mdir Köprü; Anadolu Yakasında Kanlıca-Çamlıca, Gebze-Sakarya güzergahı ile; Avrupa yakasında Hisarüstü Kağıthane, Alibeyköy, Küçükköy ve Mahmutbeyden geçip E-5 karayoluna bağlanan güzergah üzerinde bulunmaktadır


Köprünün her iki ucunda taşıyıcı ana kablolarına gelen çekme kuvvetleri, kayazemine aktaran 50 x60 m boyutunda ve 35 m derinlikte masif betonarme birer ankraj blokuna aktarılır Ankraj bloklarının içinde kabloların tesbit edildiği birer oda bulunmaktadır


Köprü kule temelleri 14 x 18 m ebadında ve ortalama 6 m yüksekliğindedir Temeller üzerinde 14 m yükseklikte betonarme mesnetler yer almaktadır Çelik kuleler, 5 m kadar bu mesnetlerin içinde tutturulmuştur Köprünün ana bloklarına dayanak teşkil eden çelik kuleler, 102 m yükseklikte olup, sekiz kademe halinde monte edilmiştir Kulenin boyutları, tabanda 5 x 4 m olup, tepede 3 x 4 metredir Her kulenin içinde bakım işlerinde kullanmak için birer asansör bulunmaktadır


Her ana kablo 32 adet halat grubu ile dört adet ek gergi halatından meydana gelmiştir Her halatda 504 adet, ek halatlarda 288 adet çelik tel bulunmaktadır Teller, galvanizli yüksek dirençli çeliktir Askı halatlarının çapı ise 76 mm ve kopma mukavemeti 370 tondur


Kulelerde kullanılan çelik 7000 ton, tabiyede kullanılan çelik 13600 ton, ana kablo ve askılarda kullanılan çelik ise, 9500 tondur


Toplam genişliği 39,40 m olup, her iki yönde ikişer şeridi ağır vasıta trafiğe, iki şeridi hafif vasıtalara, ayrıca 30,5 m aralıkla hareket eden, 136 ton ağırlıkta tanklar 154 ton ağırlıkta treylerler ve 180 ton ağırlıkta tek vasıtalar geçebilecektir Köprünün Avrupa yakasından girişinde 16 gişe bulunmakta olup, saatte 7500 aracın geçişine uygundur Kenarlarda yaya yolları da bulunmaktadır


İstanbul-Fatih Sultan Mehmed Köprüsünden, Karayolları Genel Müdürlüğüne bağlı 17 Bölge Müdürlüğünün 941993 tarihli yazısına göre 371988 tarihinden 141993 tarihine kadar geçen araç sayısı (iki yönde) 80697230dir Geliri ise 588484322000dir


Kaynak: Rehber Ansiklopedisi

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.