08-22-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Fetih Sonrası İstanbul
İstanbul'un fethinin İstanbul'un fethi 29 Mayıs 1453, Salı günü geçekleşmiştir Fatih Sultan Mehmed padişah, olduktan sonra ilk iş olarak, devamlı ayaklanma çıkaran Karamanoğlu Beyliğine karşı sefere çıktı Karamanoğlu İbrahim Bey af diledi Fatih İstanbul'un fethini düşündüğü için onu bağışladı
Türk, Türk kelimesinin aslı "türümek" fiilinden gelmektedir Bu fiilden türetilmiş, kişi ve insan anlamında "türük" ve nihayet hece düşmesiyle "Türk" kelimesi ortaya çıkmıştır Nitekim Anadolu'da bir kısım göçebeler de yürümekten "yürük" adını almışlardır Türk kelimesi, ayrıca, çeşitli kaynaklarda; "töre sahibi, olgun kimse, güçlü, terk edilmiş, usta demirci ve deniz kıyısında oturan adam" manalarında kullanılmaktadır
Coğrafi ad olarak Turkhia (Türkiye) tabiri ise altıncı yüzyıldak
İslam ve dünya açısından önemli ve tarihin akışına yön verecek olan sonuçları vardır Bu nedenle bir çok tarihçi İslam, Allah'ın insanlara Hz Muhammed (sav) aracılığı ile gönderdiği son ilahi dindir
Arapçada seleme (Allah'a tamamen bağlanmak) kökünden gelen İslam sözcüğünün Türkçe anlamı "Allah'a ve onun buyruklarına kayıtsız şartsız inanan" demektir Bu kelime aynı zamanda, Hz Muhammed aracılığıyla ilkeleri bildirilen ve Müslüman adı verilen (Arapça İslamlığı kabul eden anlamına, müslim'den) 600 milyon insanı bünyesinde toplamış büyük bir dinin de adıdır
İstanbul'un fethiyle İstanbul, Marmara Bölgesi'nde il ve Türkiye'nin en büyük kenti Tarih boyunca çeşitli imparatorluklara başkentlik yapan, 133 milyar dolarlık yıllık üretimiyle Dünyada 34 sırada yer alır Türkiye'nin kültür ve finans merkezidir İstanbul, 41° K, 29° D koordinatlarında yer alır Marmara kıyısı ve İstanbul Boğazı (Boğaziçi) boyunca, Haliç'i de çevreleyecek şekilde Türkiye'nin kuzeybatısında kurulmuştur
Ortaçağ'ın sona erdiğini kabul eder
Fetihle birlikte Osmanlılar, Anadolu'da kurulmuş bulunan çok sayıdaki Türk Beyliğine karşı üstünlüğünü pekiştirmiş bulunuyordu Bu nedenle İstanbul'un fethi, Anadolu'daki Türk birliğinin sağlanmasında önemli bir etkendir Osmanlıların sadece Anadolu'daki Türklerin değil, aynı zamanda bütün İslam ümmetinin lideri olması süreci de fetihten sonra başlar Böylece Osmanlı Beyliği bir dünya devleti haline gelecektir
Fetihten sonra, Osmanlı liderliğindeki İslam, dünya pol itakasının temel dinamiklerinden biri olmuştur O dönemde Eski Dünya'da yaşanan bütün uluslararası olaylarda Müslümanların belirleyici bir rolü vardır
Avrupa Hrıstiyanlığı yaklaşık üç asır boyunca Haçlı Seferleri ile İslamiyeti Ön-Asya'dan çıkarmaya çalışmıştı Bu mücadelede İstanbul Haçlılar için bir sınır karakolu işlevi görüyordu İstanbul'un fethinden sonra Ön-Asya'daki İslam egemenliği Hrıstiyan dünyasınca kesin olarak kabullenilecek ve bir daha bu toprakları kurtarmak için Haçlı seferi düzenlemeyecektir Aksine İslam Avrupa içlerine yönelecektir İstanbul'un Fethi Müslümanlar için Avrupa'ya karşı kazanılmış ve uzun yıllar sürecek bir üstünlüğün başlangıç noktasıdır İstanbul'un fethinin dünya tarihi açısından önemli olmasının bir diğer sebebi de Rönensans üzerindeki etkisidir Fetih'ten sonra bir çok Bizans'lı düşünür ve sanatçı yanlarına çok değerli yazma eserleri de alarak, çoğunlukla Roma'ya göç ettiler Bu kimseler klasik Yunan kültürüne dönüşte önemli rol oynadılar ve kısa bir süre sonra Avrupa'da Rönensans hareketi başladı
Fetihten sonra Fatih Sultan Mehmet bir çok Fetih'te bulunarak Karadeniz'in Türk gölü haline gelmesini sağlamıştır Bu böyle Osmanlı Devletinin duraklama devrine kadar devam etmiştir Osmanlı İpmaratorluğu yıkıldıktan sonra şu an hale devam etmekte olam Türkiye Cumhuriyeti Kurulmuştur
|
|
|