08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kütahya (Merkez) Güzel Sanatlar
Güzel sanatlar
Germiyanoğulları Beyliği'nin başlıca mimar eserleri Kütahya'da görülür Bu devir camileri, klasik osmanlı camileri planında, tek kubbeli ve revaklı, üç bölümlü son cemaat yeri olan yapılardır
Kurşunlu Camii 1377'de, ahi şeyhi Mehmed tarafından yaptırıldı Kare mekanı, türk üçgenleriyle geçilen kubbe örter Son cemaat yerinin ortasında ayna tonoz, yanlarda küçük kubbeler yer alır
İshakfakih Camii (1433), kesme taş tuğla duvarları ve gösterişli bir cephesi vardır Son cemaat yeri üç bölümdür Bir bölümü türbe durumundadır Gösterişli cephesi ve düzenli mimarsi dikkati çeker Son cemmat yerinde kesme taşların çevresi kırmızı tuğlalarla çevrilidir Sütun başlıkları türk üçgenlidir Taş mihrabın çevresini 15 yüzyıl özelliği gösteren iki renkli çinilerden bir sıra bitkisel bezemeli çini çevirir
Ulu Cami, Yıldırım Bayezid'in başlattığı ve Musa Çelebi'nin 1410'da tamamlattığı caminin yerine yeniden yapıldı (1889-1891) Son devir osmanlı mimarsinin önemli ve klasik ölçüye bağlı az rastlanan yapılarından biridir Burada, arka arkaya iki kubbe, altı yarım kubbe ile çevrilmiş, köşelere de birer kubbe yerleştirilmiştir Mihrap dışa doğru beş köşeli bir çıkıntı halindedir Üzeri yarım bir kubbeyle örtülüdür Dört aynalı tonoz ve ortada kubbenin yer aldığı beş gözlü son cemmat yerinin eski yapıdan kalma olduğu sanılır Osmanlı mimarsinin en karışık devrinde, çok başarılı bir yapı olarak görülür
Germiyanoğlu Yakup Bey II'nin (1390-1428) külliyesi, medrese, mescid ve imaretten meydana gelir, kendi türbesini de içine alır Günümüzde kitaplık olarak kullanılan ve yapılış tarihi kesin olarak belli olmayan külliye, Germiyanoğulları'nın en önemli din yapılarındandır Ortada büyük kubbeli, şadırvanlı, kapalı avluya üç yönden açılan, üç kubbeyle örtülü eyvan ve üç kemerli dışarıya açılan, üç kubbeli giriş revakının iki yanında kubbeli odalar vardır Eyvanların üzerinin kubbelerle örtülü olmasının dışında, T planlı, köşeli veya yan mekanlı tip olarak nitelendirilen osmanlı yapılarıyla benzerlik gösterir Yakup Bey'in türbesi, parmaklıklarla yan eyvanlardan ayrılmıştır Sanduka, bir bölümü 15 yüzyıl'dan bir bölümü de son onarımlardan kalma çinilerle kaplıdır Soldaki kubbeli mekan, külliyenin mescididir Yazıtlar üç bölümlü giriş revakında büyük yer tutar Germiyanoğlu mimarsinin erken bir örneği olan Vacidiye Medresesi, Anadolu Selçukluları'nın kapalı medreseler geleneğine bağlıdır
Kaynak : Wikipedia
|
|
|