Simone Weil |
08-21-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Simone WeilportalFelsefe 150pxSimone Weil ``An Anthology`` Simone Weil (d 3 Şubat 3 Şubat Gregorian Takvimine göre yılın 34 günüdür Sonraki sene için 331 gün var (Artık yıllarda 332) 1909 – ö 24 Ağustos 24 Ağustos Gregorian Takvimine göre yılın 236 günüdür Sonraki sene için 129 (Artık yıllarda 130) gün var 1943) Fransız filozof ve mistik ==Hayatı== Weil, 1909`da ataları Musevi olmakla birlikte kendisini ve büyük erkek kardeşini agnostik olarak büyüten bir ailenin çocuğu olarak Paris`te dünyaya geldi Hayatı boyunca başağrıları ve sinizütten dolayı acı çekti Weil`in oniki yaşında Antik Yunanca öğrenerek ileri düzeyde kitapları okuyabilmesi ileride sergileyecek yeteneklerinin bir ön habercisiydi í?cole Normale Supí©rieure`deki sınıfının ikincisi olmuştu 1919`da on yaşındayken Bolşevik olduğunu ilan etti Gençliğinde işçi hareketine katıldı Politik yazılar kaleme aldı, gösterilerde yürüdü ve işçi haklarını savundu 1931`de öğretmenlik diplomasını alarak Le Puy adlı kız okulunda felsefe öğretmeni oldu Öğretmenliğinin yanısıra tüm eleştirilere rağmen marksizme inanan bir kişi olarak işsiz ve grevdeki işçiler arasına girerek yerel politik eylemlere katıldı Sonraları Marksist görüşlerinden vazgeçmesine rağmen demokratik ve kapitalist toplumlara ilişkin görüşlerini yazmaya devam etti Weil kapitalizm ve sosyalizmin sınırları hakkında kötümser bir görüşe sahipti 1934`de sıradışı metotları sebebiyle öğretmenliği bırakmaya zorlandı ve Paris fabrikasında çalışmaya başladı Kötü sağlığı ve eksik fiziksel gücü sebebiyle fabrikada fazla çalışamadı 1936`da öğretmenliğe geri dönmüş ancak artık tüm şevkini kaybetmişti Aynı yıl İspanya`ya gider ve İspanya İç Savaşı`nda anarşist cepheye katılır ***** kullanmaz ancak cephe gerisinde çalışır Kaynar suyla yaralanır ve Fransa`ya geri döner Savaşdan sonra Weil ilgisini dine yöneltir Tanrı ve onun kendi yaşamı ile ilgili iradesi hakkında daha fazla şey keşfetmenin peşine düşmüştür İlk mistik deneyimini Solesmes Manastırında keşişlerin söyledikleri ilahileri dinlerken yaşar Bu deneyiminden sonra hayatının geri kalanını Tanrı`nın kendi yaşamıyla ilgili iradesini keşfetmeye ve deneyimlerinin entelektüel sonuçlarını ifade etmeye adamıştır Weil`e 1943`de tüberküloz teşhisi konmuştur Doktorları tarafından dinlenmesi ve iyi bir diyet programı takip etmesi istendi ancak o, politik eylemlere katılmaya, ülkesindeki direniş sebebiyle duyduğu üzüntüyle yiyeceğini ülkesindeki insanlarının yiyeceği oranında kısıtlar ve çoğu kez çok az yiyecekle yetinir Paraya önem vermeyişi özel bir tedavi kabul etmesine izin vermez Sağlığı gittikçe kötüleştiğinden İngiltere`de Ashford`da bir senatoryum`da yatmak zorunda kalır Kimilerince 20yüzyılın en ilginç filozoflarından kabul edilen Simone Weil, 1943 yılının Ağustos ayında 34 yaşındayken kalp yetmezliğinden dünyaya gözlerini kapar Ölüm raporunda şu ifadeler yer alır; Merhume zihin dengesini yitirerek yemek yemeği reddedip kendini öldürdü Çoğu eseri ölümünden sonra yayınlanmıştır ==Hakkında== Simone Weil`i evinde ağırlayan ve kendisine yazı taslaklarını vererek eserlerinin günümüze taşınmasına ön ayak olan Gustave Thibon, Weil`in ilk basılan eseri ``La Pesanteur et la Graceın önsözünde (Yerçekimi ve Tanrı`nın Lütfu, adıyla Türkçe`ye çevirilmiştir aşağıdaki alıntı da bu Türkçe çeviriden alınmıştır) şunları söylemektedir: Yarım yüzyıl önce yazılan bu satırlara ne ekleyebilirim? Tin için ışık ve ruh için besin olan Simone Weil`in yapıtının güncelleştirilmeye gereksinimi yoktur, çünkü bu yapıt, bütün zamanların ve bütün yerlerin dışına taşan varlığın doruğundan çıkmaktadır Platon`un veya Marc-Aurele`in bir düşüncesine, Eschyle`in bir dizesine veya bir Shakespeare kahramanının çığlığına nasıl tarih koyabiliriz? Aynı şey Simone Weil için de söz konusudur Gerçek ışık sönmüyor ve gerçek kaynakların yenilenmeye gereksinimleri yoktur Andre Gide için Weil Bu yüzyılın en spiritüel yazarı, Camus için zamanımızın en büyük ruhu, TSEliot için bir azizin sahip olduğu türden deha sahibi bir kadın idi Eleştirmen Leslie Fiedler ise onu yabancılaşma çağında Aziz olarak yabancı biri olarak tasvir etmişti ==Kitaplarından== ``Yerçekimi ve Tanrı`nın Lütfu`` adlı eserinden; Zaman, açıkçası yoktur (sınır olarak şimdinin dışında) ve buna rağmen biz zamana tabiyiz Bu bizim durumumuzdur Varolmayan şeye tabiyiz İster edilgen olarak acı çekilen -fiziksel acı, bekleyiş, pişmanlık, vicdan azabı, korku gibi- zaman olsun, ister çekip çevrilen -düzen, yöntem, zorunluluk gibi- zaman olsun, her iki durumda da tabi olduğumuz şey var değildir Ama itaatimiz vardır Biz, gerçekdışı zincirlerle gerçekten bağlanmışız Gerçekdışı olan zaman, her şeyi ve bizi gerçekdışılıkla örter İnsan kendini her zaman bir buyruğa adar Doğaüstü esin dışta tutarsak, bu buyruğun merkezi, ya kendidir, ya da özel bir varlıktır (bu özel varlık bir soyutlama olabilir) Buyruk bu varlığın içinde taşınır (askerleri için Napolyon, Bilim, Parti, vs) Perspektifsel buyruk Görüşler arasında seçim yapma zorunluluğu yoktur; bunların hepsini kabul etmek ama onları dikey olarak sıralamak ve uygun yerlere yerleştirmek gerekir Okumalar Okuma -belirli bir dikkat niteliği hariç tutulursa- yerçekimine itaat eder Yerçekimi tarafından telkin edilen görüşler okunur (insanlar ve olaylar üzerine olan yargılarımızda tutkuların ve toplumsal konformizmin büyük payı) Olmak ve sahip olmak -İnsanın varlığı yoktur, yalnızca sahip olduğu vardır İnsanın varlığı perdenin arkasında, doğaüstünün olduğu taraftadır Kendisi hakkında bilebileceği şey, yalnızca koşulların ona verdiği şeydir Ben benim için gizlidir (ve başkası için de); ben Tanrı tarafındadır, Tanrı`dadır, Tanrı`dır Gururlu olmak, Tanrı olduğunu unutmaktır Perde, insanın sefaletidir; İsa için bile bir perde vardır ==Kitapları== ``La Pesanteur et la Grace`` (``Gravity and Grace``) ( 1947)``L`Enracinement`` (``The Need for Roots``) ( 1949)``Attente de Dieu`` (``Waiting on God``) ( 1950)``Oppression et Libertí©`` (``Oppression and Liberty``) ( 1955) ==Simone Weil Üzerine== Jacques Cabaud - Simone Weil (1964) Richard Rees - Simone Weil (1966) Simone Pí©trement - Simone Weil: A Life (1988, orig French edition 1973) Dorothy T McFarland Simone Weil (1983) Robert Coles - Simone Weil: A Modern Pilgrimage (1987) Pat Little - Simone Weil (1988) Gabriella Fiori - Simone Weil: An Intellectual Biography (1989) Stephanie Strickland - Red Virgin: A Poem Of Simone Weil 1993 Heiz Abosh - Simone Weil (1994) Francine du Plessix Gray - Simone Weil (2001) ==Türkçede Simone Weil== Yerçekimi ve Tanrı`nın Lütfu, çev Mehmet Mukadder Yakupoğlu, Mor Yayınları, Ankara, 1999 ==Kaynak== [http://enwikipediaorg/wiki/Simone_Weil Wikipedia Simone Weil maddesi] [http://wwwnewcriterioncom/archive/20/mar02/weilhtm Simone Weil: A saint for our time? by Jillian Becker] [http://membersaolcom/geojade/Introductionhtm Simone Weil`s Life] [http://wwwhermitarycom/house/weilhtml Simone Weil on Society and Solitude] Linkler [http://wwwiwmat/publ-jvc/jc-07-03pdf Simone Weil: Love and Language] [http://wwwabcnetau/rn/relig/enc/stories/s116621htm Simone Weil] [http://wwwcesnurorg/2002/slc/bauerhtm SIMONE WEIL: Kenotic Thought and Saintetí© Nouvelle] [http://enwikipediaorg/wiki/List_of_female_philosophers Women Philosophers-Wikipedia] Bu makale, online kullanıcı topluluğu tarafından oluşturulan ve düzenlenen özgür ansiklopedi projesi Wikipedia'nın Türkçe versiyonu Vikipedi'deki Simone Weil maddesinden kopyalanmıştır Bu makale, GNU Özgür Belgeleme Lisansı ilkeleri kapsamında özgürce kullanılabilir1955 |
|