|  | Mantığın Tarihçesi |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Mantığın TarihçesiMantık biliminin kurucusu Aristotelestir  ( M  Ö  384-322 )  Aristoteles, Organan adlı altı kitabında mantık konularını incelemiştir  Aristo bu kitaplarda terimler, akıl yürütmeler ve çeşitli ispat şekilleri üzerinde durmuştur  Akıl yürütme şekillerinden en çok kıyasa önem vermiştir   Aristodan sonra Aristoteles MÖ 384 - MÖ 7 Mart 322 tarihleri arasında yaşamış Yunanlı filozof ve bilim adamı  Platon ile birlikte Batı düşüncesini en çok etkileyen en önemli iki kişiden biri olarak düşünülür  Stoacılar mantık konularıyla uğraşmışlardır  Stoacılar mantığı şekille ve dille ilgili bir bilim haline getirmeye çalışmışlardır   Gerek İslam dünyasında gerek İslam, Allah'ın insanlara Hz  Muhammed (sav) aracılığı ile gönderdiği son ilahi dindir   Arapçada seleme (Allah'a tamamen bağlanmak) kökünden gelen İslam sözcüğünün Türkçe anlamı "Allah'a ve onun buyruklarına kayıtsız şartsız inanan" demektir  Bu kelime aynı zamanda, Hz  Muhammed aracılığıyla ilkeleri bildirilen ve Müslüman adı verilen (Arapça İslamlığı kabul eden anlamına, müslim'den) 600 milyon insanı bünyesinde toplamış büyük bir dinin de adıdır   Avrupada Aristonun mantık anlayışı yüzyıllar boyunca egemen olmuş ve Aristo tek otorite olarak benimsenmiştir   İslam dünyasında mantık çalışmaları Aristonun eserlerinin Arapçaya çevrilmesiyle başlamıştır  Büyük İslam mantıkçıları arasında Farabi, İbni Sina, Fahrettin Razi ve Seyyid Şerif sayılabilir   Batıda mantık çalışmaları da Aristonun eserlerinin Latinceye çevrilmesiyle başlar  Ortaçağ Avrupasında Aristo mantığının büyük temsilcileri olarak Albertus Magnus, Thomas d Aquin, Pierre dEspagne adları sayılabilir  Aristonun Avrupada egemenliği Rönesansa kadar devam etmiştir   Avrasya olarak bilinen eski dünya kıtasının batısındaki büyük yarımada olan Avrupa, Sami dillerde Erep (yahut Irib) Güneşin Battığı taraf anlamına gelir  Fenikelilerden Yunanlılara geçen bu ad, Yunanca'da Europa olmuş ve Ege Denizi'ne göre batıda bulunan ülkelere bu ad verilmiştir   Rönesanstan sonra, doğa bilimlerindeki gelişmeler karşısında metod olarak Aristo mantığının yetersizliği ortaya çıktı  Aristo mantığının bel kemiğini oluşturan kıyasa Bacon ve Descartes karşı koydular  Kıyasın yetersizliğini göstererek yeni yollar aradılar  Düşüncelerin böyle bir yola yönelmesi bilimlerin gerek genel ve gerek özel metotlarının saptanmasına yol açtı   Rönesans "Yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir  15  yüzyılda başlayan bir süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı  Bu yenilikte, Roma ve Grek başarılarının yeniden cezalandırılması istemi vardır  Rönesans şu temel anlayışlara dayanıyordu  1)Yeryüzü ilgi çekici ve araştırılmaya değer bir yerdir, 2)İnsan güçlüdür ve bu gücüyle büyük başarılar elde edebilir, 3)İnsanın sürekli faal olması şerefli birşeydir ve 4)Gerçek güzeldir  i Yeniçağ felsefesinde bilimlerde metot sorunlarının öneminin artması, özelikle öğrenim amacıyla yazılan mantık kitaplarında, mantığın asıl konularının ihmale uğrayıp, metot sorunlarının ön plana alınmasına neden olmuştur  Böyle bir tutum, mantığın yalnız metot olarak anlaşılmasının bir sonucudur   Mantık bilimi 19  yüzyılın ikinci yarısında başka bir yönde gelişmiştir  Bu gelişme sembolik mantık alanında olmuştur  De Morgan ve S  Jevonsın bu alandaki çalışmaları ile Boole Cebiri adı verilen ve mantığı matematiğe dayandıran bir sistem kurulmuştur  Sonraki çalışmalarda ise mantık matematikten bağımsız olarak ele alınmış ve matematiği yeni mantığa dayanarak temellendirme amacı güdülmüştür   Önermeler Mantığı ile Niceleme Mantığından oluşan İki Değerli Mantık ilk olarak G  Frege tarafından kurulmuş, sonra da B  Russel ile A  N  Whiteheadin çalışmalarıyla bugünkü biçimini almıştır   Çok değerli mantık sistemleri ilk olarak J  Lukasiewicz ve E  L  Post tarafından kurulmuştur  Daha sonra H  Reichenbach " Olasılık Mantığı" adıyla sonsuz sayıda doğruluk değerli bir mantık sistemi kurmuştur   Daha sonraları " Kiplik Mantığı " , "Özdeşlik Mantığı", " Varlık Mantığı" kurulmuştur   Günümüzde mantık matematiğe, doğa bilimlerine, eleştirel düşünme ve akılcı tartışmaya uygulanmaktadır  özel isim,  yeni yüzyıl | 
|   | 
|  | 
|  |