Mahatma Gandhi |
08-21-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Mahatma GandhiMahatma Gandhi Hindistanın büyük milli lideri Mahatma Mübarek lakabı ile tanınır Batı Hindistanda Kathiavvar yarımadasının Asyada bulunan ve yüzölçümü bakımından dünyada yedinci, nüfus bakımından ikinci sırada yer alan devlet Kuzeyinde Keşmir ve Çin, kuzeydoğusunda Nepal ve Bhutan, doğusunda Bangladeş ve Birmanya, güneydoğusunda Seylan, güneyinde Hint Okyanusu, kuzeybatısında Pakistan bulunur Üçgene benzeyen Hindistan yarımadası, ülkenin en büyük kısmını kaplar Ülkenin kapladığı alan 3287590 km2 olup, kuzey-güney uzunluğu 3200 km, batı-doğu uzunluğu ise 2400 kilometredir Porbandar şehrinde 1869da doğdu Ticaretle uğraşan tanınmış bir Ortodoks aileye mensuptu Babası soylu bir ailedendi Aynı zamanda Porbandar şehrinin başpapazı olan babası, Gandhiye disiplinli bir ilk tahsil temin etmiş ve 13 yaşında evlendirmişti Gandhi 18 yaşında Londraya tahsil için gitti İngilterede zamanını İncil ve diğer din kitapları ile bazı tanınmış batı felsefecilerinin eserlerini okuyarak geçirdi Gandhinin fikirlerinde bu felsefecilerin tesirleri görülür Hindistana döndüğü zaman, Bombayda avukatlığa başladı, ancak bir Hindistan firmasında çalışmak üzere Güney Afrikaya gönderildi Orada başarılı bir meslek hayatı olmasına rağmen, Güney Afrikadaki beyaz azınlığın, bölgedeki yerli Güney Afrikalılara ve Hindlilere uyguladıkları fena muamele ve ırk ayrımı, onun bölgedeki Hind toplumunun sosyal ve siyasi haklara kavuşmaları için mücadeleye başlamasına sebeb oldu Gandhi kendisini Hind milletine adadı Hindlilerin hakkını korumak için şiddete başvurmaksızın Güney Afrika hükümetine karşı mücadeleye girişti Bunun sonucunda birçok defa tevkif edildi, işkenceye maruz kaldı Fakat bunlar onu yıldırmadı Mumbai (Bombay), Hindistan'ın Maharaştra eyaletinin başkenti ve Hindistan'ın en büyük şehridir Nüfusu 13 milyon civarındadır Şehir, Salsette adası üzerine kurulmuştur Şehrin metropol bölgesinde 20 milyon insan yaşar ve bu, dünya'nın 4 en kalabalık yerleşim yerini oluşturur Şehrin derin bir doğal limanı vardır Güney Afrikada yerli Afrikalılarla batılı beyazlar arasında ırk ayrımı yapan Güney Afrika Cumhuriyeti, Afrika kıtasının güney ucunda 22°10'-34°55' güney enlemleri ile 16°30'-32°55' doğu boylamları arasında yer alan ülkedir GAfrika Cumhuriyeti, Afrika'nın güneyinin yaklaşık yarısını kaplar Güneybatısında Atlas Okyanusu, güney ve doğuda Hint Okyanusu, kuzeydoğuda Swaziland, Mozambik ve Zambiya, kuzeyde Botsvana, kuzeybatıda Namibya ile çevrili olan Güney Afrika Cumhuriyeti'nin sınırları içerisinde, topraklarının ortadoğu kesiminde Lesoto Devleti bulunmaktadır İngiliz ve Hollanda siyasetinin çok büyük bir düşmanıydı Gayretlerinin sonucunda 1914te Güney Afrika Birliği hükumeti, Gandhi ile Hind toplumunun haklarını arttıran bir anlaşma imzalamaya mecbur edildi Daha sonra kendisine çok para getiren işinden ayrılarak mücadele için tekrar 1915te Hindistana döndü Gandhi, Hindistanda siyasete atıldı Güney Afrikadaki ününe rağmen burada şiddete baş vurmaksızın uyguladığı fikirleri radikal Hindliler tarafından önce tutulmadı Ahmedabad şehrinde yerleşerek Hind halkına kendi kendini yönetme fikrini aşılamaya başladı Jalianvalla Bagh katliamının, şahıs haklarını kısıtlayan yeni kanunları ve İngilizlerin Pencap eyaletinde alacağı bazı şiddet tedbirlerini duyunca, bütün arkadaşlarının devlet hizmetinden çekilmesini ve sessiz bir mücadele, pasif bir direnişe geçmelerini sağladı Çıplak vücuduna bir beyaz bez sarıp, yanında bulunan keçinin sütü ile geçinerek pasif direnişi sürdürdü İngilizler ona önce güldüler Ancak zamanla idealine candan inanan ve memleketi için her şeyi fedaya hazır olan bu adamın, böyle sessiz mücadelesinde bütün Hindistanı arkasından sürüklediğini hayret ve dehşetle gördüler Gandhi 1922de hapse atıldı 1924te de bir ameliyatı müteakip serbest bırakıldı Aynı yıl "Bütün Hindistan Milli Kongresi"nin başkanı seçildi Bunu takib eden yıllarda sık sık hapsedildi Ölümüne kadar Hindistanın tartışmasız milli lideri sıfatını korudu Babası ve kendisinin servetini bu yolda harcadı Bu arada İngilizlerin yaptığı pekçok baskılara karşı durdu 1931de toplanan Londra Yuvarlak Masa Konferansı başarısızlıkla dağıldığında, Hindistana döndü ve yeni bir pasif direniş organize etti İkinci Dünya Savaşı esnasında Hindistanın bağımsızlığı garanti edildiği için, İngilterenin desteklenmesine karşı durdu Bu sırada teklif edilen bazı çözümleri reddetti Tam bağımsızlıkta ısrar etti Bağımsızlık yolundaki savaşı sırasında Hindistanda bulunan sınıf farklarına karşı çıktı Aynı zamanda azınlıkların haklarına saygılı olmayı savundu Dinlerin insanlar üzerindeki etkisini çok iyi anlayan Gandhi, İslam dinini ve Kuran-ı kerimi dikkatle incelemiş ve Müslümanlığa hayran olmuştu Bu hususta şöyle demiştir: "Müslümanlar en azametli ve muzaffer günlerinde bile mutaassıb olmamıştır İslamiyet, dünyayı yaratana ve onun eserine hayran olmayı emretmektedir Batı, korkunç bir karanlık içindeyken, doğuda parlayan göz kamaştırıcı İslam yıldızı, azap çeken dünyaya ışık, sulh ve rahatlık vermiştir İslam dini yalancı bir din değildir Hindlilerin bu dini saygı ile incelediklerinde onlar da benim gibi İslamiyeti seveceklerdir Ben, İslam dininin peygamberinin ve Onun yakınında bulunanların nasıl yaşadıklarını bildiren kitapları okudum Bunlar beni o kadar ilgilendirdi ki, kitaplar bittiği zaman bunlardan daha fazla olmamasına üzüldüm Ben şu kanaate vardım ki; İslamiyetin çok süratle yayılması, kılıç sebebiyle olmamıştır Aksine her şeyden evvel sadeliği, mantıki olması ve Peygamberinin büyük tevazuu (alçak gönüllülüğü) daima sözünü tutması, yakınlarına ve Müslüman olan herkese karşı sonsuz sadakati sebebiyle İslam dini birçok insanlar tarafından seve seve kabul edilmiştir Müslümanlık, ruhbanlığı ortadan kaldırmıştır İslamiyet başından beri demokratik bir dindir Yaratan ile yaratılan arasında ayrı bir müessese yoktur Kuran-ı kerimi (yani onun tefsirini ve İslam alimlerinin kitaplarını) okuyan herkes, Allahü tealanın buyruklarını öğrenir ve Ona tabi olur Bu hususta Allah ile onun arasında bir mani yoktur Hıristiyanlığın birçok eksiklikleri olduğu için türlü reformlara tabi tutulmak zorunda kalmışken, Müslümanlığın ise, ilk günlerindeki şeklinden hiçbir şey değiştirmemiştir Hıristiyanlıkta demokratik ruh yoktur Bu dine demokratik bir veche vermek için Hıristiyanların milliyet hislerinin artması ve buna göre reformlar yapılması gerekmiştir" 1946da İngilizlerin tahrikiyle de Hindularla, Müslümanlar arasında çarpışmalar başlamış, daha sonra bütün Hindistana yayılmıştır 15 Ağustos 1947de Hindistan istiklalini elde etmesine rağmen, Gandhi son aylarını, bu çarpışmalardan, İngilizlerin Hindistanı bölüp, bir kısmını Pakistan olarak ayırmalarından ve milyonlarca insanı, özellikle Müslümanları İngilizlerin Pakistana göçe zorlamasından dolayı üzüntü ile geçirmiştir Gandhi 1930lardan itibaren ülke yönetiminde söz sahibi olmuş ve Vallabhbhai Patel, Mevlana Ebul Kelam azad ve Jawaharlal Nehru gibi seçilmiş idareciler kendisiyle pekçok meseleleri istişare etmişlerdir Gandhinin en önemli başarısı Hindistanı bağımsızlık yıllarından alıp, kararlı bir idare kurmasıdır 30 Ocak 1948de, Hindistanın bölünmesinden onu sorumlu tutan bir aşırı fikir sahibi tarafından vurularak öldürüldü Kaynak: Rehber Ansiklopedisi I GANDHİ'NİN ÇATIŞMA NORMLARI 1 Hedefler ve Çatışma N 11 Çatışma durumlarında harekete geç! N 111 Şimdi davran! N 112 Burada davran! N 113 Kendi grubun için davran! N 114 Çatışmadan etkilenenlerin onayıyla davran! N 115 İnançların doğrultusunda davran! N 12 Çatışmanın ne olduğunu kesin olarak belirle! N 121 Hedeflerini açık biçimde ortaya koy! N 122 Karşıtlarının hedeflerini anlamaya çalış! N 123 Ortak ve uzlaştırılabilir hedefleri vurgula! N 124 Çatışma açısından tayin edici olguları nesnel olarak belirle! N 13 Çatışmaya olumlu yaklaş! N 131 Çatışmanın olumlu yönlerini vurgula! N 132 Çatışmayı karşıtınla karşılaşmanın bir vesilesi olarak düşün! N 133 Çatışmayı toplumu yeniden şekillendirme fırsatı olarak düşün! N 134 Çatışmayı kendini değiştirmenin bir fırsatı olarak düşün! 2 Çatışma süreci N 21 Çatışmalarda şiddet kullanma! N 211 Yaralayıcı ya da zarar verici eylemlerden kaçın! N 212 Yaralayıcı ya da zarar verici sözlerden kaçın! N 213 Yaralayıcı ya da zarar verici düşüncelerden kaçın! N 214 Karşıtının malına zarar verme! N 215 Şiddetin bile korkaklıktan daha iyi olduğunu unutma! N 216 Kötülük yapana bile iyilik yap! N 22 Hedefe/amaca uygun davran! N 221 Çatışmaya daima yapıcı, ileriye götürücü bir unsur katmaya çalış! N 222 Hedefleri açığa çıkarıcı mücadele biçimlerini kullan! N 223 Gizli değil, açık davran! N 224 Mücadeleyi esas hedefe yönelt! N 23 Kötü ile işbirliğini reddet! N 231 Kötülüğü körükleyen kurumlarla işbirliği yapma! N 232 Kötülükten oluşan bir mevki ile işbirliği yapma! N 233 Kötülük getiren eylemlere katılma! N 234 Kötülüğe karşı çıkmayan kişilerle işbirliği yapma! N 24 Fedakarlığa hazır ol! N 241 Cezalandırılmaktan kaçınma! N 242 Olağanüstü durumlarda yaşamını vermeye hazır ol! N 25 Yapay cepheler oluşturmaktan kaçın! N 251 Husumet ile karşıtını birbirlerinden ayırt etmesini bil! N 252 Kişi ile statüsünü birbirlerinden ayırt etmeyi bil! N 253 Karşıtınla ilişkini sürdür! N 254 Kendini karşıtının yerinde hissetmeye çalış! N 255 Tarafların ve tutumların belirlenmesinde katı olma! N 26 Gereksiz taşkınlıktan kaçın! N 261 Tavrına olabildiğince bağlı kal! N 262 Kimseyi kışkırtma ve seni kışkırtmalarına izin verme! N 263 Kimseyi aşağılama ve seni aşağılamalarına izin verme! N 264 Çatışma hedeflerini genişletme! N 265 En yumuşak çatışma biçimlerini kullan! 3 Çatışmanın Çözümü N 31 Çatışmaları çözüme ulaştır! N 311 Çatışma sürecini uzatma! N 312 Karşıtınla daima pazarlık yolları ara! N 313 Olumlu toplumsal değişimler için çaba harca! N 314 İnsani değişimler için çaba harca! kendinde! karşıtında! N32 Öze ilişkin olmayan şeyler üzerinde değil, öze ilişkin şeyler üzerinde ısrarlı ol! N321 Öze ilişkin sorunlar konusunda seninle pazarlık edilmesine izin verme! N 322 Öze ilişkin olmayan sorunlarda uzlaşmaya hazır ol! N 33 Kendini yanılabilir bir insan olarak gör! N 331 Yanılabileceğini unutma! N 332 Hatalarını açıkça kabul et! N 333 Daima aynı fikri savunmanın önemli olmadığını bil! N 34 Karşıtına karşı hoşgörülü ol! N 341 Karşıtının zaaflarından yararlanma! N 342 Karşıtını kendinden daha katı biçimde yargılama! N 343 Karşıtının sana güvenmesini sağla! N 35 Zorlama, ikna et! N 351 Daima kabul edilebilecek çözümler ara kendin için! karşıtın için! N 352 Karşıtını baskı altın alma! N 353 Karşıtını inandığın düşünceye ikna et! "Şiddet göstermeme, inancımın birinci maddesidir Aynı zamanda o, benim itikatımın da son maddesidir" diyen pasifist siyasetçi ve düşünce adamı Mohandas Karamchand Gandhi (Hollanda, Kuzey Avrupa'da bir ülkedir Başkenti Amsterdam'dır Kuzeybatı Avrupada, Almanya ile Belçika arasında kalan bir kıyı devleti 53°33-50°46 kuzey paralelleriyle, 3°22-7°13 doğu meridyenleri arasındadır 3°33-50°46 kuzey paralelleriyle, 3°22-7°13 doğu meridyenleri arasındadır Kuzey-güney uzunluğu 306 km, doğu-batı genişliği ise ortalama 250 kilometredir Genellikle düz ve alçak olan topraklarının % 40ı denizleri doldurmak suretiyle kazanılmıştır Toplam yüzölçümü 41,526 2 Ekim 2 Ekim Gregorian Takvimine göre yılın 275 günüdür Sonraki sene için 90 (Artık yıllarda 91) gün var 1869?1869 yılı olayları, ölümler, doğumlar ve diğer önemli gelişmeler 30 Ocak 30 Ocak Gregorian Takvimine göre yılın 30 günüdür Sonraki sene için 335 gün var (Artık yıllarda 336) 1948) Hindistan'ın ruhani ve siyasi önderidir Mahatma (büyük, yüce ruh) adını çok sonradan alan Gandhi Hindistan'ın Britanya İmparatorluğu'ndan bağımsızlık kazanma mücadelesinin lideridir Hayatı boyunca şiddet ve *****izmi reddetmiştir Bir suikast sonucu öldürülmüştür Pasifizm akımının en önemli figürüdür Türk Kurtuluş Savaşı'nı desteklemiş ve Atatürk'ün fikirlerinin 3 dünya ülkeleri için yol gösterici olduğunu söylemiştir |
|