Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
fransa, seferi

Fransa Seferi

Eski 08-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Fransa Seferi




II Dünya Savaşı sırasında Alman ordularının Fransayı istilasıyla sonuçlanan askeri harekat Fransa Seferi, Alman ordularının Belçika topraklarına saldırdığı tarih olan

10 Mayıs 1940 tarihinde başlamış, 10 Mayıs Gregorian Takvimine göre yılın 130 günüdür Sonraki sene için 235 (Artık yıllarda 236) gün var

23 Haziran 1940 tarihinde Fransa ? Almanya arasında imzalanan ateşkes sözleşmesiyle sonlanmıştır


Almanyanın Savaş Planı

23 Haziran Gregorian Takvimine göre yılın 174 günüdür Sonraki sene için 191 (Artık yıllarda 192) gün var

I Dünya Savaşı'nda Birinci Dünya Savaşı, 1914 yılında Avrupa'da başlamış, ancak dünyanın dört bir yanındaki ülkelerin katılması ve diğer kıtalardaki sömürgelere de yayılması nedeniyle "dünya savaşı" olarak adlandırılmıştır 1914'te başlayan savaş 1918 yılında sona ermiştir 30 Ekim 1918'de Osmanlı Devleti Mondros Mütarekesi'ni imzalayarak savaştan çekildi

Almanya'nın Fransayı istila planı, Majino Hattı'nın kuzeyini dolaşarak Belçika ve Hollanda topraklarından geniş bir yay çizerek Fransa topraklarında ilerlemek şeklindeki Schlieffen Planıdır


1891de Genel Kurmay Başkanı olan Prusyalı general Kont Alfred Von Schlieffen, I Dünya Savaşının Alman stratejistlerinin başında gelmekteydi


Schlieffen Planına göre Fransa topraklarında ilerleyen asıl saldırı güçleri, Manş Kanalı boyunca hızla güneye ilerlenmeli ve böylece Fransızların ana güçleri, geniş bir kıskaç içine alınmalıydı Diğer bir anlatımla, Fransanın istilasına ayrılan Alman kuvvetlerinin bir bölümü, Fransız mevzilerinin karşısında, Majino Hattı önünde pozisyon alacak, sabit çeneyi, deyim yerindeyse örsü oluşturacaktır İkinci bölüm, çenenin hareketli parçası, çekiç işlevini üstlenecek, Hollanda ve Belçika üzerinden ilerleyerek Fransız birliklerini batıdan çevirecektir


Ancak Hitler, artık herkes tarafından bilinen bu planı uygulamanın bir baskın niteliği taşımayacağını düşünecek kadar iyi bir stratejisttir


Zaten Alman istihbaratı da, Fransız ordularının önemli bir bölümünün ve İngiliz Yurtdışı Sefer Kuvvetinin, Fransanın kuzey topraklarında, Majino Hattı'nın bittiği nokta ile Manş denizi arasında yerleşmiş olduğunu göstermektedir Bundan anlaşılacak olan şudur ki, Müttefikler tam da Schlieffen Planına dayanan bir saldırı beklemektedirler ve savunma düzenlerini buna göre kurmuşlardır


Majino Hattı, Fransa- Lüksemburg sınırında keskin bir dönüş yapmakta, Lüksemburg sınırı boyunca devam etmekte ve Lüksemburg, Belçika ve Fransa sınırında sona ermektedir Hemen üstünde, Belçika sınırları içinde Arden Ormanları yer alır Engebeli ve ormanlık bir arazi Piyade birliklerinin ilerlemesi için bile hiç de uygun olmayan bir arazi olarak kabul edilir askeri çevrelerde Yani, kimse buradan bir saldırı beklemez


Daha sonraları "Sedan Planı" kod adını alacak olan plan, general Von Manstein tarafından formüle edildi Von Manstein, güney Belçika ve Lüksemburgdan Arden'lerden geçilerek batıya, Sedan yönüne zırhlı birliklerle saldırarak, -Maginot hattının sıyrılarak- geçilmesini ve müttefik güçlerinin ikiye ayrılmasını içeren bir savaş planı hakkında Guderianın görüşünü öğrenmek ister Guderian anılarında bu görüşmeden söz eder ve yeterince güçlü bir zırhlı harekatla bunun başarılabileceğine inandığını belirtir Von Mansteine


Von Manstein bu planı general Von Rundstendtin olumlu görüşü ile 4 Aralık 1939 günü Kara Kuvvetleri Yüksek Komutanlığına sunar


7 Şubat 1940 da haritalar üzerinde yapılan bir harp oyununda Guderian, aynen Manstein Planına uyan bir harekat önerir, Meuse nehrini Sedan bölgesinde zırhlı birliklerle geçmek, fakat nehir geçişinde bir köprübaşı oluşturunca piyadeyi beklemeyerek geniş ve derin bir kama halinde düşman mevzilerine dalmak General Halder karşı çıkar ama Guderian önerisinin değerini şiddetle savunur Bölge hakkındaki detaylı istihbarat raporları da Guderianın görüşünü destekler tarzda olunca, öneri ister istemez dikkate alınır


14 Şubat 1940 da yapılan diğer bir savaş oyununun ardından yoğun tartışmalar yaşanır ve Guderian görüşlerini kabul ettirmekle kalmaz, Arden Ormanlarından yapılacak bir zırhlı birlik harekatı için görevlendirilmesini de sağlar Guderian, Sedan Planında 1, 2 ve 10 Zırhlı Tümenlerden, bir piyade alayından ve bir havan taburundan oluşan kolorduya komuta edecektir Fakat halen bu plana Guderian, Von Manstein ve Hitlerden başka başarı şansı veren yoktur Ama Schlieffen Planını artık uygulamaya olanak da yoktur Bir uçak kazası sonucu Schieffen Planının dökümleri müttefiklerin elinde geçmiştir


Müttefikler de zaten Shiliffen Planına hazırlıklıdırlar 17 Kasım 1939 da Pariste toplanan Müttefik Yüksek Savaş Kurulu, Belçika üzerinden bir Alman saldırısına karşı bir planı kabul etmişlerdi D Planı olarak kayıtlara geçen bu plana göre, iki Fransız ordusu ile İngiliz Yurtdışı Sefer Kuvveti, kuzeye hareket ederek Belçikadaki ana savunma hattını tutacaktır Bu da demektir ki, Belçikaya bir saldırı başladığında, Fransanın kuzeyindeki kuvvetler hızla daha kuzeye kayacak ve o bölge boşalacaktır Tam da Sedan Planıyla vurulacak bölgedir bu


Burada hafiften bir risk de yok değil Schlieffen Planıyla karşı karşıya olmadıklarını kısa sürede anlayan Fransız-İngiliz kuvvetleri, Alman kamasının sağ kanatlarına saldırabilir ve gerisiyle irtibatlarını kesebilir Demek ki, bu kuvvetleri bulundukları yere bağlamak gerekecektir Bunun için de vazgeçilmez Schlieffen Planı yeniden gündeme gelir "Schlieffen Planına göre saldırmak, bunun gölgesinde Sedan Planını uygulamak" Gerçekte aynı anda iki savaş planı birlikte uygulamaya konulmuştu


Savaş tarihinin belki de en kusursuz savaş planlarından biridir bu Hitler, sol gösterip sağ vurmayı bile aşmış, sağ gösterip sol vurmuştur Alman ordusu sağ gösterip, Belçikaya saldıracak, Fransız-İngiliz güçleri bunu önlemek üzere Belçikaya akarken sol yumruk, bir kama gibi girecek, müttefikler torbaya düşeceklerdir


Almanların saldırmayı düşündükleri Müttefik kara gücü, asker sayısı bakımından kendilerinden neredeyse 1,5 kat fazladır İki tarafın tank sayıları neredeyse birbirine yakınsa da, Fransız tanklarının daha üstün nitelikte olduğu kabul edilir Almanların tek üstün durumda olduğu unsur hava kuvvetleridir


Bu şekliyle Sedan Planı, 24 şubat 1940 da resmen kabul edildi

Sedan Planına göre sağ kanattaki B Ordu Grubu, mareşal Von Bockun komutasında, 4 zırhlı tümen ve 30 piyade tümeninden oluşuyor Sol kanat ise mareşal Von Rundstendt komutasında A Ordular Grubudur 40 piyade tümeninden ve üç panzer kolordusunda 7 zırhlı tümenden oluşuyor Bu kanattaki asıl vurucu güç, general Kleistin ordusunda toplanmıştı, Ardenlerden taarruz edecek olan işte bu panzer kolordularıdır Guderianın 19 Panzer Kolordusu da Von Kleistin emrindedir


Sedandan Manşa

10 mayıs 1940 sabahı Alman hava indirme birlikleri Lahey ve Rotterdamdaki ulaşım tesislerine bir baskın düzenledi Aynı anda Alman birlikleri de Hollanda sınırını geçtiler İki noktadan gelen bu şok darbe, Luftwaffenin yoğun saldırılarıyla da pekiştiriliyordu


Sıradan bir gözlemci o gün Hollandada hemen her yere yağmur gibi Alman paraşütçülerinin yağdığına yeminler edebilirdi 4000 paraşütçü dışında diğerleri maketti oysa Sadece 180 kayıp veren bu paraşütçüler, önemli köprüleri ele geçirmeyi başardılar


Paraşütçülerin hedefi olan köprüler son anda Alman paraşütçüler tarafından kontrol altına alınabilmişti Hatta bir tanesinin ateşlenmiş olan fitilinin, henüz inmiş paraşütçüler tarafından söndürüldüğü bilinir Birkaç saniyelik bir olaydır bu ama Fransa Seferinin gidişatını belirgin biçimde etkilemiştir Bu köprüler Belçikalılar tarafından atılabilmiş olsaydı, Alman panzerlerinin Belçika ovalarında ilerleyişi birkaç gün gecikirdi


Dört bin Alman paraşütçü, nakliye uçaklarıyla sevk edilen 12 bin mevcutlu bir hafif piyade tümeniyle desteklenmişti Yine de Almanlar bu köprüleri elde tutabilmek için epeyce terlemek zorunda kalacaklardır Hollandalıların sert saldırılarına dayanmışlar, iki gün sonra ulaşan general Von Kuechier komutasındaki 18 ordunun bu köprülerden akmasına olanak sağlamışlardır


Köprüleri kontrol altına alan panzer birlikleri hızla Belçika savunmasına yükleniyorlar Öyle ki harekatın ikinci günü Belçika kuvvetleri geri çekilmek zorunda kaldılar Tam da İngiliz ve Fransız birliklerinin yardım için Belçika ovalarına ulaştıkları anda


Müttefik kuvvetlerinin ilk tepkisi kuzeye, Belçika ve Hollanda topraklarına doğru ilerlemek olmuştu Burada, bu tampon bölgede Alman ilerlemesi durdurulmalıdır İlk iki gün Luftwaffe, kayda değer bir akın düzenlemez Müttefik kuvvetlere Rahatça ve olabildiğince hızlı ilerlemelerine izin verirler, Sedan Planı gereği olarak 12 mayıs günü ise hava akınları başlar


12 mayısta Guderianın zırhlı birlikleri Sedan kentini ve kalesini ele geçirirler Meuse nehrinin doğu kıyılarına dayanmışlardır O sırada Müttefikler savaşın gidişatından memnundurlar Fransız ordusunun büyük bir bölümü, 1, 7 ve 9 ordular ile İngiliz Yurtdışı Sefer Kuvveti, Belçikalıların cephe hattının güney ucundan Sedana kadar olan hattı tutmuşlardır


Aynı gün Guderian, Meuse nehrini, piyade tümenlerini beklemeden, panzerleriyle geçmeyi öneriyor General Von Kleist de buna onay veriyor Piyade birlikleri olmadan zırhlı birliklerle girişilecek böyle bir harekatın, yoğun hava desteğine ihtiyacı olacaktır


13 mayıs 1940 da Alman öncü birliklerine bağlı piyadeleri şişme botlarla Meuse nehrini geçmeye başladığında, o ana kadar sakin olan göklerden ateş yağmaya başlar Luftwaffenin bin kadar taktik bombardıman uçağı bu bölgede de Fransız mevzilerini, özellikle topçu bataryalarını yoğun biçimde bombalamaya başlar Alman tanksavar ve uçaksavar *****ları da, Meuse nehrinin karşı kıyısındaki Fransız beton koruganlarını ve ***** yuvalarını hedef alırlar Neredeyse 70 kmlik bir cepheyi dört Fransız tümeni tutmaktadır Bunlar, yaşı ileri askerlerden oluşan ihtiyat tümenleridir ve hemen hemen hiç tanksavar ve uçaksavar *****ları yoktur Daha önce de belirtildiği gibi kimse bu bölgeden bir saldırı beklemiyor


Akşama doğru Guderianın öncü birlikleri Meuse nehrinde bir geçiş yeri elde ediyorlar Gün bitmeden Rommelin 7 Zırhlı Tümeni de 70 km batıda, Dinantta bir geçiş elde ediyor


Aynı gece Alman istihkamcılar, zırhlı ve motorize araçların geçebilmesi için Meuse nehri üzerinde köprüler inşaa etmektedirler Ertesi sabah Guderianın zırhlı birlikleri karşı kıyıya geçmeye başlayacaktır


14 mayıs 1940, Fransa Seferinde bir dönüm noktasıdır Kuzeyde, Hollanda teslim olur Hükümet üyeleri ve kraliçe, İngiltereye çekilirlerken, Ardenlerde de Guderianın 19 Zırhlı Kolordusuna bağlı iki zırhlı tümen Sedanda Meuse nehrini öğleden sonra geçerek kuzey Fransanın düzlüklerine çıkmışlardır Zamanla yapılan bir yarıştır bu, Fransızlar, "yumuşak karına" yönelen bu kamayı fark edip yedekleri bölgeye sürmeden önce panzerlerin nehri geçip bir köprü başı tesis etmeleri gerekmektedir


Bu arada Rommelin 7 Panzer Tümeni, kısa bir süre için kayıplara karışıyor Ne Rommelle ne de kurmay heyetiyle temas kurulamıyor Koskoca bir panzer tümeni, kuşatılıp imha mı edilmiştir, yardım istemeye bile zaman bulamadan Gerçek neden sonra anlaşılır, Rommel öylesine hızlı ilerlemiştir ki, telsiz menzilinin dışına çıkmıştır Rommelin 7 Panzer Tümeninin adı Hayalet Tümene çıkıyor böylece Rommel aynı şeyi Fransa Seferinin ikinci ayağında da yapacaktır, Güney Fransaya doğru zikzaglar çizerek ilerlerken koskoca bir tümen bir süre için kayıplara karışacaktır


17 mayıs 1940 sabahın erken saatlerinde, Kara Kuvvetleri Yüksek Komutanlığının ?dolayısıyla Hitler'in-, ileri harekatın durdurulması yönündeki emri ile ordu komutanı Von Kleist çıkagelir Emirlere uymadığı gerekçesiyle ?ileri harekatını başına buyruk sürdürmektedir- sıkı bir zılgıt yiyen general Guderian, görevden alınmasını ister Önce bu öneriye şaşıran Von Kleist, hemen kendini toparlayıp kabul eder Neyse ki aynı gün A Ordular Grubu komutanı mareşal Von Rundstendt devreye girer Guderian görevde kalmıştır, üstüne üstlük bir cebri keşif emri almıştır Guderian bu emri biraz esnek yorumlar ve üst komutanlık da sessiz kalır bu yorumlayışa Böylece harekatın tüm sorumluluğu Guderianın üzerine yıkılmış olmaktadır Eğer başarısız olursa, ondan başka kimse sorumlu tutulamayacaktır Guderianın buna bir itirazı olmaz Zırhlı savaşı kuramına ve kendine, sarsılmaz bir güveni vardır


Fransız cephesinde tam bir bozgun yaşanmaktadır Ardı arkası kesilmeyen hava saldırıları öncelikle topçu bataryalarını hedef alırken, saatte 50 km hızla ilerleyen çok sayıdaki panzerin karşısında direnmek olanaksızdır Böylece canını kurtarmak için panik halinde kaçışan askerler, aynı durumdaki sivillerle birlikte ulaşım hatlarını tıkarlar Sivil halkın büyük bir kısmı kendi korkuları dolayısıyla kaçmaktadırlar ama, birkaç kentin halkı da, Fransız radyolarıyla aynı frekansta yayın yapan Alman radyolarından Fransızca olarak verilen "kenti boşaltın" alarmının kurbanıdırlar


21 mayıs 1940 da da kuzeye dönerek torbanın içindeki müttefik birliklerinin deniz bağlantısını kesme yolundadır Boulogne ve Pas-de-Calais birbiri ardına düşer Guderian, elindeki 3 Zırhlı Tümenini doğrudan Dunkerquee sürmeyi planlamıştır ama bu tümen emrinden alınmıştır aynı gün


22 mayıs 1940 da Guderianın öncü birlikleri Manş kıyısındaki son liman olan Dunkerquee 16 km kadar yaklaşmış durumdadır Dunkerque Almanların eline geçtiğinde İngiliz Yurtdışı Sefer Kuvvetinin deniz bağlantısı kesilecek, ikmalsiz, takviyesiz olarak Alman panzerleri tarafından kuşatılmış olacaklardır


Guderianın 19 Zırhlı Kolordusu, gerçekten de bir kama gibi Fransa topraklarına dalmış, Müttefik güçlerini ikiye ayırmıştır Kuzeydeki birlikler bir yandan general Von Bockun orduları tarafından cepheden sıkıştırılmakta, diğer yandan da güneyden çevrilmişlerdir Tam anlamıyla kuşatılmış durumdadırlar


Bütün bunlar, 12 gün gibi inanılmaz derecede kısa bir sürede olup bitmiştir Ne var ki Alman Üst Komutanlığının işi değildir bu Sedan Planı uygulamaya konulmuş, ama daha Mouseu geçiş anında orijinal planın uygulanmasından vazgeçilmiştir Sedan Planı, zırhlı birliklerin hızla Manş Kanalına ilerlemesine dayanıyordu Oysa 15 mayıs 1940 da general Von Kleist, Guderianın 19 Kolordusunu durdurmaya kalkacaktır 17 mayısta da bu kez Hitlerin dur emri geliyor Hemen ardından da Guderianı biraz serbest bırakıp, onun cüretkarlıklarına göz yumuyorlar Görünen o ki, Fransa Seferinin, en azından ilk ayağında Alman ordularının sağlamış oldukları başarıyı, Hitlere ya da Alman Yüksek Komutanlığına atfetmek pek doğru olmayacaktır Guderian, onları ve savaşı sürüklemiş görünmektedir Pek çok tarihçi de bu kanıdadır


Bu noktaya gelindiğinde Müttefikler açısından durumun en vahim yanı da, Dunkerque de Almanların eline geçecek olursa, denizden tahliye olanaklarını da yitirecek olmalarıdır İki ateş arasında kaçınılmaz olarak imha edileceklerdir Ancak bir mucize onları kurtarabilir O mucize de gerçekleşiverir


22 mayıs 1940 da, tam da Guderianın önünde Dunkerquee 16 km kalmışken, Hitler'in emriyle Guderian olduğu yerde çakılır kalır Hitler'in bu kararı niçin aldığı bugün bile bilinmiyor Bu konuda sadece spekülasyonlar var


Her şey bir yana o tarihte hiç kimse, Müttefiklerin Dunkerqueden tahliyesinin kısa sürede sağlanabileceğini düşünmüyordu Ama İngilizler denizden tahliyeyi umulmadık derecede kısa bir süre içinde tamamlayacaklardır


Kuzeyde kuşatılan Müttefik kuvvetleri için ilk yapılacak şey, Dunkerque limanını mutlaka elde tutmaktır Eğer Fransa topraklarında kalınacaksa Dunkerque, ikmal ve takviye için tek şanslarıdır Eğer kalınmayacaksa, denizden tahliyenin yapılabileceği tek liman Ohalde hiç zaman kaybedilmeden öncelikle Dunkerquee çekilinmelidir Ve öyle yaparlar Kısa bir durum değerlendirmesi ardından, Dunkerquede direnme olanağı olmadığına karar verilecek ve denizden tahliye edilecektir 25 mayıs 1940 akşamı general Gort, birliklerine Dunkerquee çekilme emri verecektir


Hitler'in, Guderianı durduran emrinin hemen ertesi günü, İngiltere limanlarından yüzlerce tekne Dunkerquee hareket ediyor İrili ufaklı 900 dolayında tekne Küçük motorlar ve yatlardan, balıkçı teknelerinden şileplere kadar çeşitli tonajda tekne Teknesi olan her İngiliz vatandaşı, kurtarabileceği kadar vatandaşını alabilmek için denize açılıyor İngiliz birlikleri tahliye edilirken, 1 ve 7 Fransız orduları umutsuzca savaşmaya devam ediyorlar

27 Mayıs 1940 günü, Belçika cephesi general Bockun saldırısı altında çöküyor ve Belçika hükümeti ateşkes istemek zorunda kalıyor Böylece Müttefiklerin bir kanadı çökmüştür Müttefiklerin, bu boşluğu dolduracak yedekleri de yoktur


Luftwaffenin ilk yoğun hava akını 29 Mayıs 1940 da oluyor Dar liman şeridinde İngilizler cesaretle savaşıyorlar, yoğun Luftwaffe bombardımanına, Alman topçusunun ateşine ve iki günlük molanın ardından üzerlerine çullanan panzerlere karşı Alman avcı uçakları, çevrede İngiliz uçağı göremediklerinde ki bu sıklıkla olan bir şeydir pike yapıp makineli tüfekleriyle kumsaldaki askerleri tarıyorlar


İzleyen dört gün boyunca Luftwaffenin sürekli akınları nedeniyle tahliye çok yavaş ilerliyor RAFın savunma çabaları da Alman uçaklarının sayı üstünlüğü ve üslerinin görece daha yakın olması dolayısıyla daha uzun süre havada kalabilmeleri sonucu yeterince koruma sağlayamıyor


Karada bu can pazarı sürerken deniz de çok sakin değildir Alman uçakları, kıyıya yanaşmaya çalışan ya da askerleri İngiltereye götürmek için denize yeniden açılan teknelere saldırmaktadırlar Stukalar büyükçe teknelere bomba bırakmaktadırlar Avcı uçakları dişlerine kestirdikleri motorlara, yatlara, diğer gemilerin güvertelerine makineli tüfekleriyle, 20 mmlik toplarıyla saldırmaktadırlar Altı İngiliz destroyerinin de aralarında olduğu irili ufaklı 230 dolayında tekne sulara gömülür Sahile yanaşan ya da ayrılan tekneler, yüzen cesetlerin arasında geçmektedirler


Bu kurtarma operasyonu tarihe "dinamo planı" kod adıyla geçecektir

2 Haziran 1940 gecesi İngilizler kıtadan ayrılır Fransanın kuzeyinde direnmeye devam eden Fransız ordularının "kılıç artığı" da 4 haziran 1940 günü teslim olurlar


Fransa Seferinin birinci ayağının sonudur bu Fransaya intikal eden İngiliz ordusu, Belçika ve Hollanda orduları ve 3 Fransız ordusu saf dışı bırakılmıştır Almanyanın insan kayıpları 10 bin ölü ve 50 bin yaralı ya da kayıptır


Dunkerque tahliyesi sonunda 225 bin İngiliz ve Kanadalı, 120 bin Fransız askeri olmak üzere 345 bin asker, ölüm çemberinden kurtarılmıştır Dunkerquede kuşatılan Müttefik askerlerinin yaklaşık olarak yüzde 80 idir bu sayı Altı yüze yakın tank ve bine yakın top da Dunkerque kumsallarında ya harap olmuştur ya da Almanlara terk edilmiştir


Fransa Seferinde İkinci Ayak

Fransa Seferinin ikinci ayağı 5 Haziran 1940 da Almanların Manş tarafından güneye doğru yaptıkları saldırıyla başlıyor Esasen üç ana kol üzerinden saldırmayı planlamışlardı Fransanın batı topraklarından, Parisin hemen doğusundan ve Maginot hattının gerisini yalayarak İsviçre sınırına Doğal olarak her ana saldırı kolu da başlangıçta güneye doğru akacaktı Ancak, Parisin kuzey yaklaşımında sert Fransız direnişi Almanların işlerini biraz güçleştiriyordu Fransızlar zaman zaman zırhlı birlikleriyle karşı taarruzlara girişirlerse de pek başarılı olamazlar General Weygandın tüm çabalarına karşın Fransızların cepheye sürebildikleri güçler, Alman kuvvetlerinden sayıca çok azdır


General Weygand, doğu-batı doğrultusunda uzanan Somme ve Aisne nehirlerinin hemen gerisinde derinliği olan, Weygand Hattı olarak tarihe geçen bir savunma hattı oluşturuyor


Almanlar, ilk iki gün ciddi bir Fransız direnişiyle karşılaşıyorlar Ancak 7 haziran 1940 günü Fransız savunması çöktü 9 haziranda Seine nehrini geçerken de ciddi bir sorun yaşamıyor Almanlar


General Weygandın savaşla ilgili tüm umutları çökmüştür 7 haziranda hükümete barış görüşmelerine başlanmasını önerir Gerçekten üç koldan saldıran Almanlar, yer yer sert direnişlerle karşılaşıyor olsalar bile cephedeki duruma tümüyle hakimdirler Birkaç gün gecikmeyle de olsa harekat planlarını sürdürüyorlar ve Fransızlar, son güçlerini de tüketirken cepheleri birbiri ardına çöküyor


Almanlar 14 Haziran 1940 da Parise girdiler 16 Haziranda başbakan Reynaud istifa ediyor Yeni kabineyi kuran mareşal Petain, aynı gün Hitler'e mütareke talebini iletti Hitler mütareke görüşmelerinin Compiegne ormanında, özel olarak istediği bir vagonda yapılmasında ısrar etmişti


Bu vagon, Almanya ile Fransa arasında 11 Kasım 1918 de yapılan ateşkes anlaşmasını imzalandığı, Şark Ekspresinin 2419 numaralı vagonunda vagondur Fransızlar, I Dünya Savaşının ardından tarihi öneminden dolayı müzeye alınan söz konusu vagonu bulunduğu müzeden çıkarıp istenilen yere getirmişlerdir ve Hitler, mütareke görüşmelerini bu vagonda yapmıştır Sözkonusu vagon, daha sonra Almanya'ya götürüldü 1945 yılında Almanya'nın teslim olmasından kısa bir süre önce bu vagon bir SS birliği tarafından imha edildi Böylece Almanya ikinci, defa bu tarihi vagonda anlaşma imzalama ihtimalinden kurtuldu


Fransızlar 23 haziranda Almanya'nın koşullarını kabul ederek teslim oluyorlar ve ateşkes 25 haziran günü 01:35 de yürürlüğe giriyor Teslim şartlarına göre kuzey Fransa ve Manş denizi kıyılarını oluşturan topraklar Almanyaya bırakılacak, geri kalan güney toprakları işgal edilmeyecektir Fransa topraklarının yüzde altmışıdır bu *****lı kuvvetler dağıtılacak ve *****ları Almanlara teslim edilecekti Deniz kuvvetleri de *****tan arındırılacak, Almanya ve İtalyanın gözetiminde tutulacak, ancak her iki ülke de bu *****ları herhangi bir çatışmada kullanmayacaktı


Kaynakça
İkinci Dünya Savaşı, Cilt 1 - İbrahim Artunç
Bir Askerin Anıları, Cilt 1 - Heinz Guderian
İkinci Dünya Savaşı Tarihi, Cilt 1 - Liddell Hart
20 Yüzyıl Savaşları , Cilt 1- Mehmet Tanju Akad
Panzer Birlikleri - KJMackseyMC

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.