08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bilgisayar Mimarisi Başarım
Başarım
Bilgisayarın başarımı sıklıkla saat hızı terimleriyle tanımlanır (genellikle MHz ya da GHz olarak) Bu CPU'nun ana saatinin saniyedeki döngüleriyle ilgilidir Ancak, Bu ölçüm bir şekilde yanlış yönlendirse de, yüksek saat hızlı bir makine olarak mutlaka daha yüksek bir performansı olmayabilir Sonuç olarak AMD gibi yapımcılar saat hızını bir performans göstergesi olarak almamaktadırlar Çağdaş CPU'lar birden fazla emri bir saat döngüsünde gerçekleştirirler ve böylece programın hızı oldukça artar Veri yolu hızları, kullanılabilir bellek ve programlardaki emirlerin tipi ve sırası gibi hızı etkileyen bileşenler de çalışır
Hızın iki ana tipi vardır: gecikme(latency) and throughput Kısaca gecikme, bir işlemin başlangıcı ve sonuçlanması arasındaki süredir Throughput ise belli bir zamanda yapılan işin miktarını belirtir Kesilme gecikmesi sistemin bir elektronik olaya (disk sürücüsünün bilgi aktarımını bitirmesi gibi) vereceği garanti edilmiş en fazla yanıt zamanıdır Bu sayı çok geniş sıralı bir tasarım seçenekleri tarafından etkilenir Örneğin, önbellek eklemek lgecikmeyi yavaşlatırken, throughput iyileşir Mekanizmayı yöneten bilgisayarlar genellikle düşük kesilme gecikmelerine gerek duyarlar Bu bilgisayarlar gerçek zaman diliminde işlem yaparlar ve bu işlem belirlenen sürede bitmezse işlem başarısız olur
Bilgisayarın performansı ,uygulama tanım alanına bağlı olarak, diğer ölçümler kullanılarak da hesaplanabilir Sistem CPU bound (sayısal hesaplamalarda), I/O bound (web sunucusu uygulamalarında) or Memory bound(video düzenlemelerde) olabilir Güç tüketimi sunucu ve diz üstü bilgisayarlar gibi taşınabilir cihazlar için önemli hale gelir Ölçütleme (benchmarking) bilgisayar bu test program serisini çalıştırıken kullandığı süreyi ölçerek bütün bunları bir hesaba aktarmaya çalışır Ölçütleme gücü yüksek gösterse de bu bilgisayar seçmede yardımcı olmayabilir Sıklıkla ölçülen makineler farklı ölçümlere ayrılır Örneğin bir sistem bilimsel uygulamaları hızlıca idare ederken, diğeri popüler video oyunlarını kolayca oynatabiliyordur Dahası yazılım veya donanımlara değişik özellikler eklemek isteyen tasarımcılar özel bir ölçüte izin verirler Böylece hızlı kontrol sağlanır fakat diğerleriyle, çoğunlukla genel işlevlerle benzer avantajlara sahip olmazlar En iyilemenin (optimization) genel planı bilgisayarın farklı taraflarındaki değerleri bulmak içindir Denge içindeki bir bilgisayar sisteminde bilgi hızı bütün bölümler için sabit olacaktır ve değer bunu garantiye almak için eşit olarak dağıtılacaktır Bilgisayar sisteminin kesin formu en iyi şekilde belirlenmiş baskı ve amaçlara bağlı olacaktır
Kaynak : Wikipedia
|
|
|