|  | Köprü Köprü Projelendirilmesi Ve İnşaası |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Köprü Köprü Projelendirilmesi Ve İnşaasıKöprü projelendirilmesi ve inşaası İlk adım köprünün gerekli olup olmadığını belirlemektir  İşin bu kısmı ekonomik olarak neticelendirilir  Daha sonra ilgili sahanın kamulaştırılması gerekir  Bu adımda mühendislik çalışmaları başlar  Arazinin topografik haritası çıkarılır, temel sondajları yapılır  Bundan sonraki adım, köprü tipinin seçilmesidir  Köprü tipi; yerine, amacına, açıklığına, kullanılacak malzemeye ve çevre ile uyumuna bağlı olarak seçilir  Ekonomik olması yönünden, kiriş köprüler 6-300 m; kemer köprüler 60-300 m; kafes sistem köprüler 60-450 m; konsol köprüler 150-550 m ve asma köprüler 300-1500 m arasında tercih edilir  Köprünün projelendirilmesinde dış kuvvetlerin yapıya olan tesirleri inceden inceye analiz edilir  Dış yükler, köprü ağırlığı gibi statik yükler olabildiği gibi, trafik yükü gibi dinamik de olabilir  Dinamik yükler ağırlık bakımından önemli olmasalar bile, meydana getirecekleri titreşim yönünden önemlidirler  Rüzgar yükü de bu yönden mühimdir  Özellikle dikkat isteyen bir nokta da, köprü ayaklarının inşasıdır  Ağır yük taşıdıkları gibi, akıntıya, dalga ve buz hareketine karşı dururlar  Köprülerin projelendirilmesinde bilgisayarlar her geçen gün daha önemli olmaktadırlar  Köprünün çeşitli yükler altındaki analizi bilgisayar ile yapıldığı gibi, model deneyleri de yapılabilir  Köprü temellerinin inşaası, üst yapısı kadar pahalı olabilir  En önemli zorluk temelin su içinde yapılmasıdır  En eski metodlardan biri köprü ayağı kadar bir yeri kazıklarla çevirip suyunu boşaltıp, temelin inşaasıdır  Diğer bir inşa tarzı da altı açık bir kutunun temel zeminine indirilip, basınçlı hava ile suyun itilip, temelin yapılmasıdır  Köprü ayağı, çakılan kazıklar üzerine de oturtulabilir  Köprü ayaklarının inşaası bittikten sonra iş üst yapının yapılmasına gelir  Bu özellikle köprünün tipine bağlıdır  İskele yapılarak köprü iskele üzerine inşa edilir, sonra iskele kaldırılır  İskelenin yapılmasının mümkün olmadığı durumlarda ikinici bir yöntem de köprü parçalarının yüzdürülerek getirilip, daha sonra monte edilmeleridir  Özellikle konsol köprülerde, köprü adım adım inşaa edilerek ilerler  Yeni kısımlar, eski kısımlara taşıttırılır  Kafes sistem köprülerde ise, köprü karada inşa edilir  Daha sonra diğer kıyıya sürülür  Asma köprülerde ise inşaa, ayaklardan başlar, ortaya doğru asma kabloya bağlı olarak ilerler  Yöntem ne olursa olsun köprünün inşaa edilmesi sırasında emniyetin sağlanması çok önemlidir  Wikimedia Commons'ta Köprü ile ilgili çoklu ortam belgeleri bulunur  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |