|  | Köy Enstitüleri Dersler |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Köy Enstitüleri DerslerDersler Okullar tarıma elverişli arazisi olan köylerin yakınlarında kuruldu  Amaçlarından biri de köylülerin alternatif tarım tekniklerini öğretmekti  Arıcılık bilinmeyen köylerde arıcılık, bağcılık bilinmeyen köyde bağcılık öğretiliyordu  Enstitüye atanan öğretmen gittiği köyde okul binasını köylülerin yardımıyla yapabilecek kadar inşaat bilgisi de öğreniyordu  Köy enstitüsünü bitiren bir öğretmen sadece bir ilkokul öğretmeni olmuyor aynı zamanda ziraatçilik, sağlıkçılık, duvarcılık, demircilik, terzilik, balıkçılık, arıcılık, bağcılık ve marangozluk konularını da uygulamalı olarak öğreniyordu  Enstitülerin hepsinin kendisine ait tarım arazileri, atelyeleri vardı  Bu sayede öğretmenler kendi okullarını gittiği köyde köylülerin işbirliği ile inşa ediyor ve devletin okul yapmasına gerek kalmıyordu  [10][11] Hasanoğlan Köy Enstitüsü, diğer köy enstitülerini kuran köy enstitüsü öğrencileri tarafından inşa edilmişti  [12] Köy enstitülerinden mezun olan öğretmenlere yetiştirildikleri branşa ve gönderilecekleri köye göre 150 parçaya varan alet ve edevat veriliyordu  Öğretmenler bu alet ve edevat ile köylülerin de yardımıyla köy okulunu inşa ediyor ve köylülere hem modern tarım tekniklerini hem de okuma yazmayı ve hatta müzik aletleri çalmayı öğretiyordu  Hasan Ali Yücel Milli Eğitim Bakanlığı döneminde dünya klasiklerini Türkçe'ye tercüme ettirmişti  Köy enstitüleri öğrencileri her sene 25 tane klasik romanı okumakla yükümlüydü  Bu sayede zeki köy çocuklarından engin entellektüel birikimleri olan aydınlar oluşuyordu  Bu aydın köy öğretmenleri en az bir tane müzik aletini çalmasını da öğreniyordu  Aşık Veysel köy enstitülerinde müzik derslerinde öğrencilere bağlama çalmasını gösteriyordu  [13] Hasan Ali Yücel, uygulamalı tarım dersini denetliyor  Sabahın erken saatlerinde uyanan öğrenciler kızlı ve erkekli zeybek ve halk oyunları oynayarak sabah sporlarını da yapmış oluyorlardı  Daha sonra kahvaltı ardından zorunlu okuma saati vardı  Kahvaltıyı kendilerinden önce kalkıp fırında ekmek pişiren öğrenci arkadaşları hazırlıyordu  [13] Bu bakımlardan köy enstitüleri yaparak öğrenim konusunda dünyada benzeri görülmemiş bir örnek oluşturmuş ve birçok akademik inceleme ve araştırmaya örnek olmuştur  Aşağıdaki çizelgede Köy Enstitüleri'nde uygulanan derslerin 5 yıla dağılımı görülmektedir  [14] Ders Hafta Kültür Dersleri 114 Ziraat Dersleri ve Çalışmaları 58 Teknik Dersler ve Çalışmalar 58 Beş Yıllık Sürekli Tatiller 30 Beş yıllık eğitim süresince kültür derslerinin içeriğinin toplam saatleri aşağıdaki tabloda verilmiştir  [14] Ders Saat Türkçe 736 Matematik 598 Fizik 276 Tarih 232 Yurttaşlık bilgisi 92 Sanat Köylerde büyümüş öğrencilere klasik müzik enstrümanları ve geleneksel sazları çalması öğretiliyordu  Aşık Veysel, enstitüleri gezip öğrencilere saz çalmasını gösteriyordu  Hasanoğlan Köy Enstitüsü bu konuda en zengin enstrüman envanterine sahipti  Daha sonra açılan Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü'ndeki derslere Ankara Konservatuvarı öğretmenleri geliyordu  Köy kökenli öğrencilerden kurulu orkestralar müzik eserlerini seslendiriyordu  Bir köy enstitüsü orkestrası Mandolin, taşınması ve öğreniminin kolaylığı nedeniyle yaygınlıkla kullanılan enstrümanlardan biriydi  Müzik grupları, 17 Nisan şenlikleri, sınıf geceleri veya okulu ziyaret eden bir yönetici için kısa hazırlık provaları yaptıktan sonra konserler vermekteydi  Hasanoğlan Köy Enstitüsü'nde gerçekleştirilen bir bitirme töreni programı, enstitülerde yapılan sanatsal faaliyetlerin kapsamı konusunda örnek olarak gösterilebilir  İstiklal marşı ile başlayan programda sırasıyla; konuşma korosu (sağlık kolu mezunları), marş ve türküler (Akın Marşı, Halay Başı Türküsü), oyunlar (Arpazlı, Biço), mandolin konseri (Arılar, Semada Yıldızlar - öğretmen kolu mezunları), marş ve türküler (Vatan Marşı, Ördek isen Göle Gel Türküsü - yüksek kısım mezunları), oyunlar (Bengi, Dağlı), keman konseri (Mozart'tan rondolar; Allegro Vivo, Allegretto, Allegro A'la Turca - güzel sanatlar kolu), koro (Asker Dönüşü, Köy Okulu, İndim Dere Beklerim, Çoban - güzel sanatlar kolu), temsil (Anton Çehov'un Teklif adlı oyunu), konuşma ve diploma töreni, İleri Marşı (topluca), zeybek ve oyunlar (dışarıda topluca) yer almıştı  Programda ayrıca şiirler okunmuş ve müzik dersliğinde piyano ve saz konserleri verilmiştir  Sergilenmiş olan, yönetmenliğini Cüneyt Gökçer'in yaptığı oyunun yanı sıra enstitüde son bir yıl içinde sergilenen diğer tiyatro oyunları Moliere'in Zoraki Tabip ve Kibarlık Budalası adlı oyunları, Sofokles'in Kral Oedipus'u, Gogol'ün Müfettiş'i ve Shakespeare'in Bir Yaz Gecesi Rüyası adlı oyunudur  [15] Enstitülerde hazırlanan programlar, toplumun sanat ve kültür hayatına katkıda bulunulması amacıyla çevre il ve köylere de götürülerek sergilenmiştir  1945 yılında Hasanoğlan Köy Enstitüsü'ndeki müzik enstrümanları listesi şöyleydi  Çalgı aleti Sayısı Mandolin 259 Plaklar (Klasik Müzik) 160 Keman 55 Bağlama 37 Akordeon 8 Radyo 3 Piyano 3 Davul 3 Amplifikatör 1 Pikap 1 Metronom 1 Keman çalan öğrenci Keman çalan kız öğrenci Akerdeon çalan öğrenci Mandolin çalan öğrenci Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |