Hürkuş Eğitim Uçağı Teknik Özellikler |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hürkuş Eğitim Uçağı Teknik ÖzelliklerTeknik Özellikler Seyir Hızı : 250 kts G Limitleri: +7g / -3 5 gTırmanma :15000 ft'e 5 dk ![]() Oturma Düzeni : Kademeli tandem Basınçlandırmaâ?: Var Anti-G sistemi: Var OBOGS : Var 0/0 Fırlatma koltuğu:Var Aviyonikler : Elektronik HÜRKUŞ uçağı aynı zamanda halk arasında "glass/cam kokpit" olarak bilinen tamamen dijital elektronik gösterge sistemlerine sahip olacaktır Bu dijital elektronik göstergelerin temel amacı kokpitteki aşırı miktarda gösterge saati kalabalığını azaltarak pilotların kontrol yeteneklerini artırmaktır Elektronik dijital göstergelerin kullanımı verilerin pilota, muharip uçaklardaki bütünlük içerisinde ulaştırılmasını sağlayacaktır Bu anlamda HÜRKUŞ oldukça çağdaş ve yüksek teknoloji kullanan bir eğitim uçağı olacak ve pilotları muharip uçaklara hazırlayacaktır Tüm uçuş, yatış-dönüş, suni ufuk ve durum göstergeleri, motor göstergeleri ve uçak sistemlerine ait göstergeler 2 ana LCD ekranda pilota iletilecektir Bunun dışında yedek uçuş göstergesi de bağımsız bir LCD ekran olacaktır Tüm seyrüsefer ve iletişim ekipmanları tek bir elektronik panelden kontrol edilecek, bu da kontrollerin oldukça düzenli olmasını sağlayacaktır Bu üstün elektronik yetenekleri HÜRKUŞ'u sınıfının en iyilerinden biri yapmaktadır Tahminlere göre 2010 lu yıllarda dünya ordu ve hava yollarının envanterlerindeki eğitim uçaklarının pek çoğu ekonomik ömrünü doldurmaktadır Dolayısı ile yüzlerce eğitim uçağı açığından oluşan ciddi bir Pazar beklenmektedir Bu nedenle HÜRKUŞ'un EASA'dan sertifiye edilmiş ve sınıfında üstün özellikler taşıyan bir uçak olması oldukça önemlidir Üstün elektronik özellikleri ve bir eğitim uçağı için sıra dışı olan uçak sistemleri (OBOGS, 0/0 fırlatma koltuğu gibi![]() ![]() ) sayesinde bir jet uçağındaki sistemlere oldukça yakındır Dolayısı ile HÜRKUŞ temel pilotaj eğitimi yanı sıra muharip pilotların temel eğitimlerinde de kullanılabilecek bir uçaktır![]() HÜRKUŞ aynı zamanda Türk mühendisleri tarafından geliştirilecek uçuş kontrol yazılımını içeren merkezi kontrol bilgisayarlarını da taşıyacaktır ![]() HÜRKUŞ'un içerdiği elektronik gösterge ve kontrol sistemleri şunlardır; 1 Elektronik uçuş göstergesi EFI2 Motor gösterge ve pilot ikaz sistemi EICAS3 Çoklu kontrol paneli CCP4 Entegre bağımsız gösterge sistemi ISIS5 Entegre ses ve veri kayıt sistemi CVRFDR6 İletişim Kontrol Sistemi IS7 Merkezi görev bilgisayarları MC1 ve MC28 Başüstü göstergeler HUD9 Başüstü kontrol paneli UFCPHÜRKUŞ'un farklı versiyonlarında içereceği aviyonik cihazlar şunlardır ![]() 1 Hava veri bilgisayarı ADC2 Acil durum yer bildiricisi ELT3 Durum ve baş doğrultusu referans sistemi AHRS4 Radar altimetre RADALT5 VHF seyrüsefer ve aletli iniş sistemi VOR/ILS/MB6 Otomatik yön bulucu ADF7 Mesafe ölçüm sistemi DME8 2 ADET VHF telsiz9 İkinci versiyonda V/UHF telsizler10 Telsizler için yedek kumanda paneli11 İlk versiyonda SSR verici12 İkinci versiyonda dost düşman ayırma sistemi IFF13 Elektronik uçuş göstergesi EFI14 Motor gösterge ve pilot ikaz sistemi EICAS15 Çoklu kontrol paneli CCP16 Entegre bağımsız gösterge sistemi ISIS17 Entegre ses ve veri kayıt sistemi CVRFDR18 İletişim Kontrol Sistemi IS19 Merkezi görev bilgisayarları MC1 ve MC220 Başüstü göstergeler HUD21 Başüstü kontrol paneli UFCP22 Entegre ataletsel seyrüsefer sistemi/küresel konumlandırma sistemi INS/GPS23 Görüntü kayıt sistemi VR24 Veri transfer sistemi DTSHÜRKUŞ projesinin yukarıdaki oldukça gelişmiş elektronik, mekanik ve aerodinamik konfigürasyonda gerçekleştirilebilmesi için TAI mühendislerinden oldukça kalabalık bir ekip çalışmaktadır ![]() HÜRKUŞ projesinde teknik özelliklerin sağlanmasının yanı sıra ürünün insan ilişkisi ile ilgili de çalışmalar yapılmaktadır HÜRKUŞ insan makine arayüzünün uygun bir şekilde sağlandığı, pilot güvenliği; pilot rahatlığı, kullanılabilirlik, güvenlik ve idame edilebilirlik kriterlerinin ergonomik açıdan da düşünüldüğü bir uçak olacaktır![]() Kaynak : Wikipedia |
|
|
|