|  | Guernica (Tablo) Tablonun Geçmişi |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Guernica (Tablo) Tablonun GeçmişiTablonun geçmişi 1937 Paris Dünya Fuarı Guernica ilk defa Temmuz 1937'de, Paris'te düzenlenen 1937 Dünya Fuarı'ndaki İspanyol pavyonunda sergilendi  İspanya iç savaşı sırasında kurulmuş olan İspanyol Cumhuriyetçi Hükümeti tarafından finanse edilen pavyonda, fuarın genel teması olan teknoloji değil, İspanya hükümetinin varlığını sürdürme çabası işleniyordu  Pavyonun girişinde Cumhuriyetçi askerlerin devasa bir fotoğrafı ile birlikte şu slogan asılıydı: İspanya'nın vazgeçilmez birliği için savaşıyoruz  İspanyol toprağının bütünlüğü için savaşıyoruz  Ülkemizin bağımsızlığı için ve İspanyol halkının kendi kaderini belirleme hakkı için savaşıyoruz  Pavyonda Guernica, Paul Ã?luard'ın bir şiiriyle birlikte sergileniyordu  Ayrıca, Cumhuriyetçilere sempati duyan Joan Miro ve Alexander Calder'in de eserleri pavyonda yer alıyordu  Fuar sonrası Paris'teki fuar sonrasında tablo dünya turuna çıkarıldı ve önce İskandinav başkentlerine, ardından da, Birleşik Krallık, İtalya, Fransa ve Almanya arasında düzenlenen Münih Antlaşması'nın imza tarihi olan 30 Eylül 1938 günü Londra'ya götürüldü  Whitechapel Art Gallery'deki sergi için ön hazırlıklar yapılmıştı ve halka açık sergileme Roland Penrose ile Clement Attlee tarafından organize edilmişti  Daha sonra kısa bir süre için Fransa'ya geri götürülen tablo, Francisco Franco'nun zaferinin ardından, İspanyol mültecilere yardım ve destek sağlamak amacıyla ABD'ye gönderildi  Picasso'nun talebi üzerine, tablo güvenli şekilde saklanabilmesi için New York'taki Museum of Modern Art'a (MoMA) teslim edildi  Tablo, 1939'da Nazilerin Polonya'yı işgalinden altı hafta sonra bu müzede açılan bir retrospektif Picasso sergisinin temel eseri olarak sergilendi  ABD dönemi Tablo 1939 ile 1952 arasında ABD içinde sürekli dolaştırıldı  1953 ile 1956 arasında Brezilya'da, İtalya'daki ilk retrospektif Picasso sergisi kapsamında Milano'da ve birçok büyük Avrupa kentinde sergilendi  Ardından Picasso'nun 75  doğum günü kutlaması olarak hazırlanan retrospektif sergi için MoMA'ya geri götürüldü  Şikago ve Philadelphia'daki sergilenişinin ardından, tablonun durumu hakkındaki endişeler sonucunda tek yerde sergilenmesine karar verildi  Tablo, MoMA'nın üçüncü katındaki bir odada, Picasso'nun birçok ön çalışmalası ve Dora Maar'ın bazı fotoğraflarıyla birlikte sergilenmeye başladı  Odadaki diğer eserler zaman zaman başka sergiler için müzeden çıkarıldıysa da Guernica 1981'e kadar MoMA'da kaldı  II  Dünya Savaşı sırasında Nazi işgali altındaki Paris'te yaşayan Picasso Gestapo tarafından sorgulanmıştı  Söylentiye göre bir Nazi subayı, ressamın evinde Guernica'nın fotoğrafını görünce, "Bunu siz mi yaptınız?" diye sordu ve Picasso'dan "Hayır, siz yaptınız  " cevabını aldı  Vietnam Savaşı süresince tablonun bulunduğu oda, savaş karşıtı eylemcilerin toplanma yeri oldu  Bu protestolar genelde sakin ve olaysız geçti  Ancak 1974'te Tony Shafrazi, William Calley'nin My Lai katliamı sırasında yaptıklarının Richard Nixon tarafından affedilmesini protesto etmek için, tabloya kırmızı sprey boyayla "KILL LIES ALL (TÜM YALANLARI ÖLDÜRÜN)" yazdı  Tablonun yüzeyi verniklenmiş olduğu için boya kolaylıkla çıkarılabildi  İspanya dönemi Daha 1968'de Franco, Guernica'nın İspanya'ya geri getirilmesini istiyordu  Ancak Picasso, İspanya halkı cumhuriyete yeniden kavuşmadan buna izin vermeyeceğini söyledi  Daha sonra buna, "kamu özgürlüklerinin ve demokratik kurumların" yeniden oluşturulması şartını da ekledi  Picasso 1973'te, Franco ise 1975'te öldü  Franco'nun ölümünün ardından 1978'de İspanya'da demokratik parlamenter monarşi kuruldu ve yeni bir anayasa kabul edildi  Ancak en büyük hazinelerinden birini kaybetmek istemeyen MoMA, parlamenter monarşinin, Picasso'nun vasiyetinde bahsi geçen cumhuriyeti tam olarak temsil etmediğini öne sürdü  Büyük baskılarla karşılaşan müze, 1981'de tabloyu İspanya'ya iade etmek zorunda kaldı  1970'ler boyunca tablo hem Franco dönemi İspanyol milliyetçilerinin hem de Bask milliyetçilerinin simgesi oldu  Resmin çeşitli bölümleri Bask solu tarafından birçok defa kullanıldı  Tablo yaklaşık iki düzine eskiz ve hazırlık çalışmasıyla birlikte 1992'de Prado Müzesi'nden, yine Madrid'de bulunan Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia'ya taşındı  Bu durum İspanya'da tepki yarattı, çünkü Picasso vasiyetinde tablonun Prado'da sergilenmesini istemişti  Ancak bu taşıma, Prado'da yer sıkışıklığı sebebiyle 19  yüzyıl başından sonrasına ait tüm eserlerin yakındaki bir başka binaya taşınması kararının bir sonucuydu  20  yüzyıl eserlerinden oluşan ulusal koleksiyonun sergilendiği Reina Sofia bunun için en uygun yerdi  Müzede, tablonun en iyi şekilde sergilenebilmesi için özel bir galeri inşa edildi  Tablo İspanya'yada ilk olarak, Prado'nun ek binası olan El Cason del Buen Retiro'da sergilendi  Burada normalde 19  yüzyıl başına ait eserler sergileniyordu ancak müzede Guernica'nın koyulabileceği kadar büyük bir duvar sadece burada vardı  Tablo kurşun geçirmez bir camın ardında ve makineli tüfekli korumalar eşliğinde sergileniyordu  Ancak o zamandan beri tabloya karşı hiçbir vandallık girişimi ya da güvenlik sorunu yaşanmadı  Reina Sofia'da ise tablonun güvenlik seviyesi diğer eserlerden farklı değildir  Bask milliyetçileri, özellikle Guggenheim Müzesi Bilbao'nun açılışının ardından, tablonun Bask ülkesine götürülmesi gerektiğini savundu  Reina Sofia Müzesi'nin yetkilileri ise, çok büyük boyutlardaki tuvalin artık taşınamayacak derecede kırılganlaştığını öne sürdüler  Guggenheim yetkililerinin de, tablonun kalıcı transferinin pek olası olmadığını düşünmelerine rağmen Bask hükümeti, en azından Bilbao'da geçici bir sergi açılmasını desteklemektedir  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |