08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Aristofanes
Aristofanes'in olası görünümü
Aristofanes (Aristophanes), İsa'dan Önce 456 - 386 yılları arasında yaşamış bir komedya yazarıdır
Eski komedyanın en büyük yazarı olarak nitelendirilen Aristofanes, Aegina'da doğdu Babasının adı Philippos'dur Gençliğine dair kesinlik taşıyan bilgiler olmamakla birlikte günümüze ulaşamayan ilk oyunu "Bilgelerin Şöleni"nin İ Ö 427'de oynandığı bilinmektedir Dolayısıyla, Aristofanes'in oyun yazarlığı döneminin, Perikles'in ölümünden (İ Ö 429) sonraki döneme tekabül ettiği söylenebilir Yazar, Atina demokrasisinin en parlak dönemine yetişmiştir
Perikles'in ölümünden sonra başa geçenlerin çıkarcı ve ikiyüzlü davranışları, Aristofanes'in komedyalarında sık sık yerilir Özellikle Peloponnes Savaşları esnasında savaş çığırtkanlığı yapan kişiler, Aristofanes'in "Barış Üçlemesi" diye adlandırılan komedya eserlerinde alaya alınırlar Bu üçleme yazarın "Lysistrata" veya "Kadınlar Savaşı"(İ Ö 411), "Barış"(İ Ö 421), "Kömürcüler"(İ Ö 425) adlı oyunlarından oluşmaktadır
Aristofanes geleneklere bağlı ve her yeniliğe tepki gösteren bir yazardı Düşüncelerinde tutucuydu Edebiyatta ve sanatta yapılan yenilikleri pek beğenmezdi Ona göre en iyi tragedya yazarı Aiskhylos'tur Oysa her yönüyle yeni olan Euripides'i tutmaz, komedyalarında onunla alay ederdi Yazarın tutumu Sophistlere ve doğal olarak Sokrates'e karşı da aynıydı; çünkü Aristofanes'in gözünde bunlar tehlikeli ihtilalcilerdi, gelenekleri yıkan, töreleri saymayan düşünürlerdi Tüm bunlara rağmen, İ Ö 411'de yazdığı "Lysistrata" oyununda gerçekleşeceğini umduğu barışı tesis etme görevini kadınlara verir Bu durum, kadınların yurttaş bile sayılmadıkları Atina toplumu açısından önemli bir adımdır
Aristofanes'in günümüze ulaşmayan ikinci oyunu ise "Babilonyalılar"dır(İ Ö 426) Bu oyun Atina'nın iç ve dış politikasını taşlayan bir eserdir Oyun, Dionysos şenliklerinde ve 3 kez de Lenaia bayramında oynanmıştır
Aristofanes, yapıtlarını koronun ve mimin önemini koruduğu dramatik dönemin sonlarında vermiştir Koroya yer vermeyen son oyunu da ("Plutos") kısa süren ve İ Ö dördüncü yüzyıldan önce yerini Yeni Komedya'ya bırakan Orta Komedya'nın günümüze kalan tek örneği olarak bilinir
Aristofanes'in yapıtlarının günümüzde de önemini koruması, diyaloglarındaki yaratıcılığa, genellikle yerinde ve ölçülü kullanılan yergi öğesine bağlanabilir Özellikle Euripides'i alaya aldığı parodilerinin parlaklığının ve koro şarkılarının canlılığının yanı sıra barış, kadın-erkek ilişkileri, iktidara yergi gibi evrensel temaları ele alması, yapıtlarının geçerliliğini sağlayan diğer niteliklerdir Her şeyden çok kadın ile erkek arasındaki aşk temasını işler Oyunlarında para ve saygıdeğerlilik mutlu son için yeterli şartlardır
Kaynak : Wikipedia
|
|
|