|  | Askeri Denizaltılar |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Askeri DenizaltılarBu madde Denizaltı maddesine çok benzemektedir ve bu ikisinin tek başlık altında birleştirilmesi önerilmektedir  Birleştirme işlemini yerine getirdikten sonra lütfen Geçmiş birleştirme şablonunu açıklamalara uygun şekilde kullanarak madde geçmişlerinin birleştirilmesini sağlayın  Asker denizaltılar (Alm  Unterseeboot (U-Boot) (n), Fr  sous-marin (m), submarine)  Deniz sathının altında seyredebilen deniz vasıtası  Denizaltı tarihi çok eski zamanlara dayanır  Denizaltıda dikey ve yatay olmak üzere iki hareket vardır  Denizaltıda dikey hareketalma ve çıkma olarak tarif edilir  Dalmak için denizaltı basınca dayanıklı sarnıçlarına su alır  Ağırlaşan denizaltı dalışa geçer  Satha tekrar çıkabilmek için alınan su dışarı atılır  Bazı denizaltılarda ise mukavim tekne dışında yer alan mukavim olmayan dalma sarnıçları vardır  Denizaltılara yatay hareketi ise pervane motoru sağlar  Ayrıca yatay ve dikey hareket, ufk ve amud dümenlerle yönlendirilir  Modern denizaltılarda dalışı hızlandıran gemi baş tarafında yer alan burgu ufk dümenler mevcuttur  Ana mukavim tekne, denizaltının dalabileceği umku (derinliği) tayin eder  Mukavemet denizaltı teknesinin şekli ile de ilgilidir  Daire kesitli sigara biçimindeki denizaltı basınca dayanıklıdır  Ceviz gibi küre denizaltı daha mukavim olup, çok derine dalabilir, ancak hidrodinamik yapı silindirik şekli ön plana geçirmiştir  Ayrıca denizaltıda mümkün mertebe az delik olmalıdır  Buna rağmen Periskop, Anten, Şnorkel, Çıkış kaportası, Torpido kapakları gibi birçok delik vardır  Bu delikler su sızdırmaz bir şekilde kapatılır  Mukavim tekne dışında kule ve dalma sarnıçları vardır  Dalma sarnıçları bazan geminin başında ve kıçında; bazan da bütün bünyeyi yorgan gibi sararcasına yer almıştır  Her dalma sarnıcında iki delik vardır  Bir delik altta olup, dalışta su bu delikten girer  Diğer delik yukarıda olup, dalış yapılacağı vakit açılarak sarnıçtaki havanın kaçmasına yarar  Boşalan hava yerine su dolunca, denizaltı dalışa geçer  Tekrar su üstüne yükselebilmek için yukardaki delikten sarnıca bu defa hava üflenir  Basınçlı hava sarnıçtaki suyu alt delikten dışarı atınca, denizaltı yukarı çıkar  Denizaltının dalışı gemi pervanesine yol vererek, dümenler kullanarak hızlandırılır  Geminin su altında dengeli olarak durabilmesi için gemi içinde ayrıca suyu birbirine nakleden tirim (denge) sarnıçları vardır  Geminin aşağı yukarı hareketini hassas olarak ayarlayan bir de nazm (telaf) sarnıçları vardır  Kapalı bir hacim olan Klasik ve Nükleer denizaltıda, makine ve cihazların hacimleri dışında kalan hacme serbest hacim denmektedir  Bu serbest hacimde personelin soluduğu hava ile birlikte çeşitli kaynaklardan çıkan gaz ve parçacıklarda bulunur  Bunlar; Personelin ürettiği karbon dioksit, Cihazlardan çıkan ozon, Dizellerden çıkan karbon monoksit-kurum-motorin buharı-yağ buharı, Pillerden çıkan stibin-hidrojen, Mutfaktan çıkan yağ buharı, Elbiselerden çıkan parçacıklar ve sigaradan çıkan kül-karbon dioksit  Klasik denizaltıda mecbur kalınmadıkça bu atmosfer şnorkel işlemi ile değiştirilir  Nükleer denizaltıda deniz suyunun elektrolizi sonucu elde edilen oksijene diğer solunum gazlarının ilavesi ile değiştirilir  Her iki gemi tipinde de bu karışımdaki parçacıklar Filtrelerden ve Statik toz tutuculardan geçirilerek süzülür  Diğer gazlara nisbeten fazla olan ve başlangıçta gemi içi atmosferde binde bir olan karbon dioksit, klasik denizatıda serbest hacime-personel sayısına bağlı olarak bir süre sonra yüzde 1  9 seviyelerine ulaştığında hava yüzde 98 sodyum hidroksit-yüzde 2 sodyum silikat'tan oluşan karbon dioksite aç bir madde tanecikleri ile dolu "Kalipatron" kutularından geçirilir  Bu sayede boğucu olan bu gazın oranı,düşünme hızını yavaşlatan yüzde iki seviyesine yükselmeden sabit tutulur  Başlangıçta yüzde 21 oranında olan oksijen, yüzde 18 sınırından sonra tüplerden personelin harcama miktarınca kontrollu bir şekilde bot içi atmosfere verilmektedir  3-Denizaltıda acil durumlar: Bir denizaltı için en tehlikeli acil durum yangındır  Akaryakıt,elektrik,metal ve adi (kağıt-bez) yangınlar doğru teşhis edilmeyip yanlış müdehalede,çok çabuk birbirlerini tetikliyebilmektedirler  Yangın bakımından geminin bütününü riskli kabul edilip Kontrol-Bakım-Kayıt ile bu risk kontrol altında tutulmaktadır  Satıhta veya dalmış haldeyken başka gemiyle çarpışma sonucu veya tekne delinmesi/basınçlı deniz suyu devrelerinde hasar sonucu bot dahiline yüksek basınçlı su girmesi de diğer bir acil durumdur  Giren deniz suyunun "Pil asidi" ile karışması halinde sarımsak kokulu zehirleyici,"Klorin" gazının çıkmasına sebebiyet verirerek,ikinci bir acil durumu tetikleyebilir  Bu nedenle hassas durumdaki denizaltının seyirlerinde, diğer gemilerin rota-sürat-mesafe değerleri devamlı takip edilmekte ve tekne saçı,kaynak yerleri,denizsuyu basıncına dayanıklı boru devrelerinin sörveyi periodik olarak yapılmaktadır  Geminin çeşitli faaliyetlerine göre acil durumlar çeşitlenmektedir  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |