Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
askeri, denizaltılar

Askeri Denizaltılar

Eski 08-20-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Askeri Denizaltılar





Bu madde Denizaltı maddesine çok benzemektedir ve bu ikisinin tek başlık altında birleştirilmesi önerilmektedir

Birleştirme işlemini yerine getirdikten sonra lütfen Geçmiş birleştirme şablonunu açıklamalara uygun şekilde kullanarak madde geçmişlerinin birleştirilmesini sağlayın


Asker denizaltılar (Alm Unterseeboot (U-Boot) (n), Fr sous-marin (m), submarine) Deniz sathının altında seyredebilen deniz vasıtası Denizaltı tarihi çok eski zamanlara dayanır
Denizaltıda dikey ve yatay olmak üzere iki hareket vardır Denizaltıda dikey hareketalma ve çıkma olarak tarif edilir Dalmak için denizaltı basınca dayanıklı sarnıçlarına su alır Ağırlaşan denizaltı dalışa geçer Satha tekrar çıkabilmek için alınan su dışarı atılır Bazı denizaltılarda ise mukavim tekne dışında yer alan mukavim olmayan dalma sarnıçları vardır Denizaltılara yatay hareketi ise pervane motoru sağlar Ayrıca yatay ve dikey hareket, ufk ve amud dümenlerle yönlendirilir Modern denizaltılarda dalışı hızlandıran gemi baş tarafında yer alan burgu ufk dümenler mevcuttur
Ana mukavim tekne, denizaltının dalabileceği umku (derinliği) tayin eder Mukavemet denizaltı teknesinin şekli ile de ilgilidir Daire kesitli sigara biçimindeki denizaltı basınca dayanıklıdır Ceviz gibi küre denizaltı daha mukavim olup, çok derine dalabilir, ancak hidrodinamik yapı silindirik şekli ön plana geçirmiştir Ayrıca denizaltıda mümkün mertebe az delik olmalıdır Buna rağmen Periskop, Anten, Şnorkel, Çıkış kaportası, Torpido kapakları gibi birçok delik vardır Bu delikler su sızdırmaz bir şekilde kapatılır
Mukavim tekne dışında kule ve dalma sarnıçları vardır Dalma sarnıçları bazan geminin başında ve kıçında; bazan da bütün bünyeyi yorgan gibi sararcasına yer almıştır Her dalma sarnıcında iki delik vardır Bir delik altta olup, dalışta su bu delikten girer Diğer delik yukarıda olup, dalış yapılacağı vakit açılarak sarnıçtaki havanın kaçmasına yarar Boşalan hava yerine su dolunca, denizaltı dalışa geçer Tekrar su üstüne yükselebilmek için yukardaki delikten sarnıca bu defa hava üflenir Basınçlı hava sarnıçtaki suyu alt delikten dışarı atınca, denizaltı yukarı çıkar
Denizaltının dalışı gemi pervanesine yol vererek, dümenler kullanarak hızlandırılır Geminin su altında dengeli olarak durabilmesi için gemi içinde ayrıca suyu birbirine nakleden tirim (denge) sarnıçları vardır Geminin aşağı yukarı hareketini hassas olarak ayarlayan bir de nazm (telaf) sarnıçları vardır
Kapalı bir hacim olan Klasik ve Nükleer denizaltıda, makine ve cihazların hacimleri dışında kalan hacme serbest hacim denmektedirBu serbest hacimde personelin soluduğu hava ile birlikte çeşitli kaynaklardan çıkan gaz ve parçacıklarda bulunurBunlar;

Personelin ürettiği karbon dioksit,


Cihazlardan çıkan ozon,


Dizellerden çıkan karbon monoksit-kurum-motorin buharı-yağ buharı,


Pillerden çıkan stibin-hidrojen,


Mutfaktan çıkan yağ buharı,


Elbiselerden çıkan parçacıklar ve sigaradan çıkan kül-karbon dioksit

Klasik denizaltıda mecbur kalınmadıkça bu atmosfer şnorkel işlemi ile değiştirilirNükleer denizaltıda deniz suyunun elektrolizi sonucu elde edilen oksijene diğer solunum gazlarının ilavesi ile değiştirilir
Her iki gemi tipinde de bu karışımdaki parçacıklar Filtrelerden ve Statik toz tutuculardan geçirilerek süzülürDiğer gazlara nisbeten fazla olan ve başlangıçta gemi içi atmosferde binde bir olan karbon dioksit, klasik denizatıda serbest hacime-personel sayısına bağlı olarak bir süre sonra yüzde 19 seviyelerine ulaştığında hava yüzde 98 sodyum hidroksit-yüzde 2 sodyum silikat'tan oluşan karbon dioksite aç bir madde tanecikleri ile dolu "Kalipatron" kutularından geçirilirBu sayede boğucu olan bu gazın oranı,düşünme hızını yavaşlatan yüzde iki seviyesine yükselmeden sabit tutulurBaşlangıçta yüzde 21 oranında olan oksijen, yüzde 18 sınırından sonra tüplerden personelin harcama miktarınca kontrollu bir şekilde bot içi atmosfere verilmektedir
3-Denizaltıda acil durumlar: Bir denizaltı için en tehlikeli acil durum yangındırAkaryakıt,elektrik,metal ve adi (kağıt-bez) yangınlar doğru teşhis edilmeyip yanlış müdehalede,çok çabuk birbirlerini tetikliyebilmektedirlerYangın bakımından geminin bütününü riskli kabul edilip Kontrol-Bakım-Kayıt ile bu risk kontrol altında tutulmaktadır
Satıhta veya dalmış haldeyken başka gemiyle çarpışma sonucu veya tekne delinmesi/basınçlı deniz suyu devrelerinde hasar sonucu bot dahiline yüksek basınçlı su girmesi de diğer bir acil durumdurGiren deniz suyunun "Pil asidi" ile karışması halinde sarımsak kokulu zehirleyici,"Klorin" gazının çıkmasına sebebiyet verirerek,ikinci bir acil durumu tetikleyebilirBu nedenle hassas durumdaki denizaltının seyirlerinde, diğer gemilerin rota-sürat-mesafe değerleri devamlı takip edilmekte ve tekne saçı,kaynak yerleri,denizsuyu basıncına dayanıklı boru devrelerinin sörveyi periodik olarak yapılmaktadır
Geminin çeşitli faaliyetlerine göre acil durumlar çeşitlenmektedir

Kaynak : Wikipedia

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.