| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| başkanlığı, cumhuriyeti, sayıştay, tarihcesi, türkiye | 
|  | Türkiye Cumhuriyeti Sayıştay Başkanlığı Tarihçesi |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Türkiye Cumhuriyeti Sayıştay Başkanlığı TarihçesiTarihçesi Tarihsel gelişim içinde, mutlak yetkili hükümdarların yasama yetkilerini seçimle iş başına gelen parlamentolara devretmek zorunda kalmalarıyla birlikte devlet gelirlerinin toplanmasına ve giderlerinin yapılmasına izin verme yetkisi, ya da özlü bir deyişle "bütçe hakkı", parlamentolara geçmiştir      Türkiye Büyük Millet Meclisi adına genel ve katma bütçeli dairelerin gelir ve giderleriyle, onların mallarını denetlemek ve sorumluluklarını hesap ve işlemlerini muhakeme yoluyla, kesin hükme bağlamakla ve kanunlarla verilen diğer işleri yapmakla görevli, merkez bir idar karar ve yargı organı olan anayasa kuruluşu  Sayıştayın eski adı Dvan-ı Muhasebattır  Sayıştaya benzer görev yapan kuruluşların tarihi çok eskidir  Devletle birlikte varlık kazanmışlardır  Devletin görevlerini yerine getirirken büyük harcamalar yapması, onu yapılan harcamaları denetlemeye mecbur etmiştir  Böylece sayıştaya benzer müesseseler doğmuştur  Osmanlı Devletinde bu işe çok önem verilmiştir  Osmanlılarda bütün para işleri defterlere kayıt edilerek yapılırdı  Bu defterler vasıtasıyle harcamaların, sayıştay vazfesi gören kuruluşlarca denetlenmesi mümkün olurdu  Gelir ve giderlerin sıkıca takibi ve kontrolü sayesindedir ki, dünyanın en muazzam devleti ve ordusu asırlarca ayakta durmuştur  Osmanlılarda, denetleme müessesesinin ne zaman kurulduğu kesin olarak bilinmemekle birlikte, bu vazfeyi yerine getiren "Muhasebe-i Evvel"e (Baş Muhasebe), Fatih Kanunnamesi'nde rastlanmaktadır  Baş muhasebe, Defterdarlığın (Maliye Bakanlığının) işlemlerini denetlerdi  Baş Defterdarın (MaliyeBakanının), hazne aleyhine emirlerini redde yetkiliydi  Baş muhasebeci, devletin en değerli maliyecilerinden birincisidir  Bu makama, ancak meslekten olanlar gelebilirdi  Defterdar siyasi bir şahsiyet, baş muhasebeciyse teknokrattı (İnsan unsurunu her zaman göz önünde bulundurmayan devlet adamı veya memur)  Bu müessesenin kayıtlarının mükemmelliği, intizamı dünyadaki bütün devletlerce o zaman bilinmiyordu  Baş muhasebeci, gerçek bir sayıştay başkanıydı  Maliye müsteşarı olarak da kabul edilebilir  Baş muhasebeci devrinin en tanınmış, en namuslu maliyecileri arasından seçilirdi  Bu kuruluş, hem devletin merkezinde, hem de eyaletlerle teşkilatlanmıştı  Yalnız Baş Muhasebe ve Anadolu Muhasebesi denilen en mühim iki dairede 250'şer memur çalışıyordu  Baş Muhasebe kuruluşundan, 3 Zilhicce 1281 (1866) tarihinde Dvan-ı Muhasebat Nizamnamesi ile Dvan-ı Muhasebat (Sayıştay) doğmuştur  1876 tarihli Kanun-i Esas'nin (Anayasa) 105'inci maddesinde Sayıştay, hem idar kararlar hem de yargıyla ilgili hükümler verir  Ancak bir Anayasa kuruluşu olduğu için, idar kararlardan ve yargı hükümlerinden dolayı, Danıştayın denetimine tabi değildir  Sayıştayın, kuruluşunu, işleyişini denetim usullerini, mensuplarıyla ilgili hükümlerini 21 Şubat 1967 tarih ve 832 sayılı kanun düzenlemiştir  Sayıştayın kuruluşu, iki yönlü (idar ve yargı) görevlerine göre düzenlenmiştir  Daireler, Daireler Kurulu, Temyiz Kurulu ve Genel Kurul idar ve yargı işlerine bakar  Memurlar Seçim ve Disiplin Kurulu ve Yüksek Disiplin Kurulu ise Sayıştayın iç düzeniyle ilgili kurullardır  1982 Anayasasında Sayıştay, yargı bölümünde ve 160'ıncı maddede düzenlenmiştir  Buna rağmen yüksek mahkeme sayılmamaktadır  Bu Anayasa, Sayıştayın kararlarına karşı başka yargı organına başvuruyu önlemiş ve kararlarının kesin olduğunu bildirmiştir  Sayıştayın idar görevleri; vize, tescil, uygunluk bildirimi ve görüş bildirmedir  Anayasaya göre Sayıştayın başkan ve üyeleri azledilemezler, kendi istekleri olmadıkça emekliye ayrılamazlar  Sayıştay dairelerinde yürütülen yargılama işleri, saymanların hesapları konusundaki raporlar üstünde bir hesap yargılaması şeklinde olur  Çeşitli belgeler incelenip değerlendirilerek, yapılan harcamaların kanuna ve usule uygunluğu tespit edilir  Savaş, yangın gibi sebeplerle belge ve kayıtların bulunmasına ve gönderilmesine imkan bulunmadığını, idare kurulları tutanakla tasdik ederse, sayman eldeki delillerle yetinerek yargılanır  Hesapların yargılanması sonunda beraat, zimmet veya tazmin kararı verilir  Sayıştayın yargı kararları üzerine, temyiz, karar düzeltmesi ve yargılamanın iadesi yollarına başvurulabilir  Ancak bu başvuru, sayıştayın içindeki, görevli kendi organlarına olabilir  Sayıştay dışındaki başka bir yargı organına olamaz  Sayıştayın kesin hükümleri hakkında, ilgililer yazılı bildirim tarihinden tibaren 15 gün içinde bir kereye mahsus olmak üzere karar düzeltilmesi talebinde bulunabilirler  Vergi ve benzeri mal yükümlülükler ve ödemeler hakkında Danıştay ile Sayıştay kararları arasındaki uyuşmazlıklarda Danıştay kararları esas alınır  Yabancı ülkelerde de bizdeki Sayıştay müessesesinin fonksiyonunu yerine getiren kuruluşlar mevcuttur  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |