![]() |
Hz. Nuh'un Yakarışı (İbn Arabi) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Nuh'un Yakarışı (İbn Arabi)Pek çok kadim tufan hikayesiyle benzeşen Nuh Tufanı, semavi üç büyük dinin kutsal kitapları; Tevrat, İncil ve Kur -an’da ayrıntılarıyla anlatılır ![]() Bilinen hikayeye göre; kavmini imana davet eden Nuh Peygamber'i putperestlikte ısrar eden kavmi dinlemez ![]() süren çabaları sonuçsuz kalınca, Allah’a yakaran Nuh Peygamber, bu azgın kavmin helâk olmasını diler ![]() vahyedilene uyarak yaptığı gemiye aldığı iman edenlerin ve canlı türlerinin haricindeki her şey çıkan büyük bir tufanla helâk olur ![]() Bu hikayenin Kur-an’da geçtiği ayetler okunduğunda algılanacak anlam bu özet doğrultusundaki ayrıntılar olacaktır ![]() ![]() engin hazinesinin anlamsal çok katlılığına örnek olan Şeyh-ül Ekber İbn Arabi’nin yorumuna ise hayret, merak ve şaşkınlığa düşmeden bakılması ve sağduyunun kabullenmekte zorlanmaması mümkün değil ![]() Ayette geçen hikayenin Arabi yorumunu daha anlaşılabilir kılacağından, öncelikle Arabi’nin varlık anlayışının ilgili bölümlerine değinmekte yarar var ![]() Vahdet-ül Vücud (Varlığın Birliği), anlayışına göre; Hakk’ın birbirine karşıt gibi görünen iki yönü bulunmakta ![]() ![]() ulaşmış olanlara bile perdeli kalan, “Mutlak Bilinmeyen” ![]() olanın yeteneği ölçüsünce kendini “Açığa Çıkaran” ![]() Arabi, Hakk’ın görünmeyen yönünü tenzih, görünen yönünü teşbih olarak isimlendiriyor ![]() soyutlama, arındırma anlamlarına gelen ve ilahi erişilmezliğin, aşkınlığın ifadesi olarak kullanılan tenzihi; mutlaklık anlamında kullanmakta ![]() ![]() şeylere benzetme anlamında kullanılmakta iken, Arabi’nin terminolojisinde Hakk’ın sınırlılık yönüne işaret etmekte ![]() ![]() Arabi, Hakk’a karşı takınılacak en doğru tutumun her iki yönün birleştirilmesi görüşünde ![]() kendini perdeleyen olmadığından, her yaratılmışta o yaratılmışın yeteneğine uygun olarak kendini açığa çıkardığından; yaratılmış her şeyin Hakk’dan ayrı bir varlığının olmadığının, ama o şeyin Hakk’ın kendisi de olmadığının idrakine vararak, birimsel akla koyduğu sınır kapasitesince bilmeye çalışmanın en doğru yaklaşım olduğunu ifade etmekte ![]() Hakk’ın görünen (zahiri) yönünü mantıki usa vurma yoluyla reddeden tutum için Arabi, “akıl yoluyla tenzih” ifadesini kullanıyor ![]() sınırlandırmak olacağı ve belirlenmişliğe düşüreceği görüşünde ![]() Nuh Peygamberin temsil ettiği tenzih türünü bu tutuma örnek gösteren Arabi’ye göre; Nuh peygamber çağının en belirgin eğilimi olan putperestliği yenebilmek için böylesi uç noktada bir tenzihte ısrar etmiş ![]() Arabi furkan adını vermiş ![]() furkanı ![]() ![]() Kur-an’da Nuh Suresi’nin 5 ![]() ![]() yakınarak: “5-Nuh dedi ki: Rabbim! Doğrusu ben kavmimi gece gündüz davet ettim ![]() 6-Fakat benim davetim, ancak onların kaçmalarını arttırdı ![]() ![]() Ayetin bilinen anlamı; kavminin inatçı inkarcılığı nedeniyle Nuh Peygamberin Allah’a yakınması ve onları bu günahkar tutumları nedeniyle itham ettiği şeklinde olmasına rağmen, ayetlerin Arabi yorumu oldukça şaşkınlığa düşürmekte insanı ![]() ![]() “Nuh’un söylemek istediği, kendi davetine olumlu cevap verdiği takdirde bunun zorunlu sonucunun ne olacağını bildiğinden dolayı, kavminin kendisine kulak vermediğidir ![]() övmekte olduğunun farkındadırlar ![]() onun bu davetinin eninde sonunda, furkana davet etmek olduğunu biliyordu ![]() Bu ifadeye göre anlaşılması gereken; kavmi Nuh peygamberin kendilerini davet ettiği şeyin mutlak bir tenzih olduğunu, böyle bir şeyin de Allah’a karşı doğru bir tutum olmadığını bilmekteydi ![]() insanı mutlak Gayb’a götüreceği, mutlak surette bilinemeyecek olana da ibadet edilemeyeceğini kavmi anlamış olduğu için Nuh peygamber, görünüşteki siteminin ardında aslında kavmini övmektedir ![]() Aynı surenin son ayetlerinde ise; 24- Gerçekte bunlar birçoklarını doğru yoldan çıkardılar ![]() (şaşkınlıklarından) başka bir şeylerini arttırma ![]() 25- Bunlar (yani zalimler) günahlarından (yani hatiatlarından) dolayı sularda boğuldular ve ateşe atıldılar ![]() O zaman kendileri için Allah’dan başka bir yardımcı bulamadılar ![]() 26- Nuh şöyle dedi: Ey rabbim! Yeryüzünde kafirlerden hiç kimseyi bırakma! 27- Çünkü, sen onları bırakırsan kullarını saptırırlar, ve onlar ancak facir ve kafir çocuklar doğururlar ![]() Nuh Peygamber’in ilahi gazabı putperestlerden oluşan kötü topluluk üzerine davet etmesi olarak anlaşılan 24 ![]() ayetin ilk bölümüyle ilgili Arabi’nin yorumu: Çok sayıda putun varlığının, Tek’in kendini çoklukta açığa çıkarması bakımından insanları hayrete düşürdüğü şeklinde ![]() olmayıp, Bir'likte çokluğu, çoklukta da Bir'liği müşahede eden insanların Birlik ve çokluk arasında döngüsel bir şekilde yaşadığı "hayret" anlamına gelmekte ![]() idrakte doğan bir izlenim ![]() Devamının yorumu ise daha da şaşırtıcı ![]() Arabi’nin yorumuna göre, nefsine zulmedenler en yüksek ve en değerli insan sınıfı ![]() ![]() Allah tarafından özel olarak seçilmiş olanlar ![]() ve şaşkınlık durumunu daha da arttırmasını dileyerek yakarmış Allah’a ![]() 25 ![]() anlamında ele aldığı için ayetin anlamı Arabi'ye göre; manevi yokluk haline ulaşabilmek için egoların Allah'ın yüce ilim ummanında boğulması gerektiği ve bu ateşi yaşaması gerektiği anlamını kazanmakta ![]() Allah'dan başkası yoktur ![]() 27 ![]() kelimesini ise, bunun karşıtı, kendisinin somut suretinin görünürlüğü altında Hakk’ı örten kimse anlamında değerlendiren Arabi'ye göre; bu insanlar hem perdelenmiş olanı açığa çıkaran, hem de görünür olanı perdeleyen insanlardır ![]() ![]() Sen onları bırakacak olursan, "kullarını hayrete düçar ederek onları kulluk makamından uzaklaştırırlar ve onları böylece hal-i hazırda gözlerine perdeli olan gerçek makamlarına yani Rabb makamına sürüklerler ![]() vaki olacak olursa, kendilerini kul olarak düşünenler artık kendilerine Rabb nazarıyla bakarlar" Özetleyecek olursak, Nuh Peygamber kavmi için; “Ey Allahım! İçinde yaşadığı çokluk alemiyle, varmak istediği Tek’lik arasında şaşkınlıkta olan ve kendi kişisel varlıkları olarak algıladıkları nefsleri nedeniyle Hakk’dan ayrı düşen bu insanların şaşkınlıklarını daha da arttır ki, artık benlikleri nedeniyle Hakk’dan ayrı düşen kimse kalmasın ![]() ![]() İbn-i Arabi hazretlerinin tartışmalı bir şahsiyet olduğu bilinmektedir ![]() denildiği gibi, Şeyh-ül Ekfer (Kafirlerin Şeyhi) de denilmiş ![]() karşıt iki uçta değerlendirdiklerini daha iyi anlıyor insan ![]() olsa da, böylesine derin bir İlmi insanların aydınlanması adına sembollere büründürmeden böylesine açık bir şekilde ifade etmesi elbette bıçak sırtında yürümesini gerektirecekti ![]() ve halâ tartışılan eserleri vasıtasıyla, nasibi olanlara ulaşmasını arzu ettiği bilgiyi ulaştırmaya devam ediyor görüşündeyim ![]() Bilginin bu derin kaynaktan günümüze kadar gelmesine vesile olan, Arabi'nin dev eseri Fusus'la ilgili çalışmaları bulunan: Kaşani'yi Profesör Afifi'yi, bu yazıda kaynağım olan Anahtar Kavramlar'ın yazarı Toshihiko Izutsu'yu, çevirmeni A ![]() ![]() Nuh Peygamber kavmi için dua ederek mi, beddua ederek mi yakardı Allah'a? *alıntıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Nuh'un Yakarışı (İbn Arabi) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Nuh'un Yakarışı (İbn Arabi)Nefsin; işte böyle farklı, başkaldıran,kendine buyruk,olayı gizemli hale getirmeni sağlayan, olaya tersden bakmanı sana süsleyerek göstererek seni Allahdan uzaklaştırır ![]() ![]() Sakın böyle anlamlara, böyle kafalara bulaşma yoksa Kaybedenlerden olursun ![]() ![]() Açık ve netdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalbin böyle düşüncelerle kesin ürperiyodur seni cezbediyordur işte bu yanlış olandır uzak dur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAlbini dinle aklını kullan ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Nuh'un Yakarışı (İbn Arabi) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Nuh'un Yakarışı (İbn Arabi)bilmediğiniz konularda konuşmayın ![]() ![]() ![]() Siz bilgi birikiminiz ve çevre faktörü itibariyle zahiri yorumlardasınız ![]() ![]() ![]() ![]() Cevap bile vermeye değmez ![]() ![]() Toshihiko Izutsu İbn Arabi'yi dahi olarka görmekte ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bakın İZ YAYINCILIK tan çıkan hiçbir İBN ARABİ kitabını okumayın ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|