![]() |
Nefs Çeşitleri .... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nefs Çeşitleri ....nefsin 7 mertebesi vardır ![]() Emmare Nefsin Galip Sureti 1- Mana alemi itibariyle nefs-i emmarenin tagutu ,ahlak ve tabiatiyle yaşadığı hayvanın suretine dönüşür;maddi bedenin suretinin hakilatinden uzaklaşır ![]() 2- Beyincik içerisindeki kirpi (1) suretinde nefsin istek ve arzularının =azimlerinin okları fiile geçireceği azanın sinir sistemi içerisinde hükümran olmasıyla derhal kalp ,kendisine has suretinden çıkar=lekelenir ![]() Azanın işlemesiyle de ruh mesh olup,işlediği işi kendisine ğalip olan hayvanın suretine dönüşür ;gazap itibarıyla köpek=tazılaşır,(2) şehvet itibarıyla domuzlaşır ![]() 3- İsteğine kavuşması için nifak ve riya=gösteriş vasıfları yüzünden bukalemun(4) veyahud da maymunlaşır (5) yahud da tilkileşir ![]() 4- Bütün bunlarda galip gelmesi için helal,haram demeksizin mideye celbettiği gıdalar sebebiyle diliyle otları karıştırıp yiyen inek (6) suretine girer ![]() 5-Şeytaniyye nefsi itibarıyla her bir an başka,başkahayvan suretine girer ![]() Bütün bunlarda maksadına ulaşamadığı zaman sırtlan=kaplanlaşır ![]() (7) Hırs hased ve ihtirasından dolayı kurt olur ![]() (8 Faaliyetinde başarısız olursa akrepleşir; (9)kendi kendini sokar=intihar eder ![]() Başarılı olduğu takdirde bir taraftan karga ve papağan (10)gibi kendini temize çeker;kırkayak (11)gibi onunla göründüğü güzel ahlakla kamuflaj yapar ve zehirli yılan (12)gibi sokar ![]() 6- Şeriatın= İslam dininin aleyhine döndüğü için kırkayak gibi onunla göründüğü güzel ahlakla kamuflaj yapar;inkarını gizlemekte timsah (13)suretine dönüşür ve ahtapot gibi gayrın kanını emmek için ona yapışır ![]() Ve artıkاَناَ <<Ben>> der; kendi kendine tapar yahud en çok korktuğu yahud en çok sevdiği gayrına tapar ![]() ![]() Levvame Nefsin Ne Galip Ne Mağlup Sureti 1- Zaman,zaman ilahi buyrukları işiten emmare nefsin tağutu yaptığı işlerinin sonucunu düşünüp korkar ![]() Korku kendisine telaş elem ve mahcubiyet verir yaptığından pişmanlık duymasıyla beyincik içerisindeki kirpi suretinde nefsin azimlerinin korkudan dolayı fiile geçiremeyeceği azanın sinir sistemi içerisinde zaif kalmasıyla derhal lekelenen kalb ruhun derin merkezlerinden kopan nurani parıltıları akseder;kendisine has suretine dönüşür ![]() 2- Eğer levvame=kendi kendini kınayan nefs;korku mahcubiyet ve utanç hasletleriyle hissen inandığı yahud muşahede ettiği ilahi buyrukların kılıcıyla adamakıllı korkup teslim olursa ,korkusu sevgiye dönüşür şirk,nifak ve riyadan, Tevhid,ihlas ve takvaya sarılır; utanç,korku,mahcubiyet halinde diliyle söylediği=zikrettiği lafzın telaffuzundan mesela اَللّهْ اَللّهْ (Allah Allah) değişinden nur kıvılcımları,dimağın içerisinde hayvan suretinde olan his ve duyguların üzerine şimşekler gibi yağar; teker,teker planlanan çizgi ve suretleri siler; artık önceki menfi tüm istek ve arzuları imha eder ![]() Tevbeyle, takvayla ilhamlanır ![]() ![]() ![]() İlhamlanan Nefsin Sureti 1- Mülheme=ilhamlanan nefs ilahi buyrukların kılıcıyla adamakıllı korkup teslim olduğu korkusu ilahi sevgiye;inkarı imana;şirk,nifak ve gösterişi sıdk ve ihlasa dönüştüğü halde diliyle söylediği=zikrettiği lafzın telafuzundan mesela اَللّهْ اَللّهْ (Allah Allah) değişinden nur kıvılcımları , dimağın içerisinde hayvan suretinde olan his ve duyguların üzerine şimşekler gibi yağdığı andan itibaren basireti=kalp gözü açılır; melekler vasıtasıyla konuşturulur,ilahi buyruklar nefse öğretilir ![]() 2- İlahi sevgi ve emrlere teslim olmak sıdk ve ihlas nisbetinde feraseti=dimağın içinde altıncı hissi açılır ![]() Ve bu açılışla önceden hayal zannettiği uhrevi saadetleri,cenneti,cehennemi azap ve sevabı gözüyle görür gibi olur ![]() Mutmainne=Sukunet Bulan Nefsin Sureti 1-İlâhî sevgi ve emrlere teslim olan, sıdk ve ihlas nisbetinde ferâseti = dimağın içinde altıncı hissi açılan ve bu açılışla, önceden hayal zannettiği uhrevi saadetleri, cenneti, cehennemi, azab ve sevabı kalb gözüyle gören mülheme nefse, bir taraftan şeytan, bir taraftan melek musallat olur ![]() 2- Başta İlâhî inayet olmak üzere kâmil mürşid, mülheme nefse şeytan tarafından gelen vesveselerin yollarını kapatma usûlünü sâlike bildirir; salik de gördüğü, işittiği zihnî ışık ve telkinleri sarf-ı nazar edip, benliğini şeyhinin benliğine, iradesini onun iradesine fenâ buluncaya kadar dercetmekle mutmain olur = sükûnet bulur ![]() Artık şeytanın kaçmasıyla melek, sâlikin kalbi içinde oturur; oturan kâmil mürşidin rûhaniyeti olan melek, şeyhinin vazifesini görür, irşad eder ![]() ![]() ![]() Radiye Nefsin Sureti 1-Mutmain olan ve sükûnete eren ruh, kalb ve akıl, şeyhin vazifesini gören rûhâniyetinin = meleğin emr ve yasaklarını, kemâl-i teslim, kemâl-i ihlas ve kemâl-i muhabbetle kabul edip rıza gösterirse, derhal mutmaine nefs, râdiye makamına atlar = geçer ve basîreti tamamen açılır ![]() 2- Basîretin açılışı anında önceden hak ve gerçek gördüğü madde âlemi hayale, hayal zannettiği mana âlemi ise hakîkate dönüşerek bâriz bir sûrette görülür ve eşyanın hakîkati ortaya çıkar; dünyanın fânî olması, ahretin bâkî olması, hatta Arş-ı A?lâ görülür ![]() 3- Dışardan yine şeytan, ilkâ? ettiği vesveselerle sâlike benlik hissini verir: ? Kutub oldun? Şu oldun? Bu oldun?? der ![]() ![]() ![]() ![]() Merdiyye Nefsin Sureti 1- Bizzat madde âleminde cismânî buluşmakla şeyhinin emr ve telkinlerini kabul eden, dînî atbîkatlar aşırı derecede kendisine sevdirilen, önceden zorluğa katlanarak işlediği taat ve ibadetin zorluğu zeval bulan merdıyye nefsin nazarında = itikadında, dünya o kadar küçülür ki, kocaman yer küresi yumurta kadar küçülüp değersiz kalır ![]() ![]() 2- Burada artık madde âlemi bitmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() (resmler biraz olmamış ama idare edin ) ++++++++++++++++ 1- NEFS-İ EMMARE ( Kötülüğü emreden ve bundan zevk alan nefistir) Bu nefsin eserinden kibir benlik, hırs, şehvet, kıskançlık, cimrilik, kin, intikam, hiddet gibi huylar çıkar ![]() 2- NEFS-İ LEVVAME (Kötülük yaptığında bundan pişman olup af dileyen nefistir) Kendini kınayan, kötüleyen, azarlayan nefstir ![]() Bu nefs sahibi, günah işlediğinde pişman olup tevbe eder, kendisini kınar, yapmamak için karar verir ![]() ![]() ![]() ![]() Kendini beğenme, çekişme, gizli riya, makam ve şehvet tutkusu gibi nefs-i emmârenin bazı vasıfları bu mertebede de bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() Hali muhabbet, gidişi tarikat, mahalli Kalp'tir ![]() ![]() ![]() ![]() 3- NEFS-İ MÜLHİME ( Allah'tan ilham alan nefistir) Allahu Tealâ nefsin isyan ve itaatini vasıtasız ilham ettiği için bu makamda nefsin adı mülhime olmuştur ![]() ![]() Nefs, tevbe, zikir, rabıta ve mücahedeyle günahların ağırlığından ve şehvet bağından kurtulunca, ilham ve feyiz almaya kabiliyet kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() Alemi Ruhlar Alemi, mahalli Ruh'tur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu makamda salik, sırlara vakıf olduğundan esrar ile meşgul bulunduğu cihetle bunun üstünde olan kemalden mahcup kalmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() 4- NEFS-İ MUTMAİNNE (Tatmin olmuş nefistir) Cenab -ı Mevlâ'nın ?Ey tatmin olmuş Nefs? (Fecr , 27) hitabıyla ıstıraptan kurtulup huzura eren nefstir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Azizim! Malum ola ki, sıfat-ı mutmainnede bulunan zevatın halleri şöyle olur: Bunlar, artık tereddütlerden ve iç kuruntulardan kurtulmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5- NEFS-İ RADİYYE ( Allah'tan razı olmuş nefistir) İster bela, ister sefa, Allah'ın bütün fiillerinden razı olan, O'ndan başka her şeyi gözünden silip atan ve sadece Rabbi'nin rızasına nazarını diken nefstir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Azizim! Malum olsun ki, nefs-i radiyye sıfatında olan bu zatlar, yine bu hal ile bazan ilerler, bazan da gerilerler ve böylece zikrine ve fikrine devam ve sebat ederlerse, Cenab-ı Hakk?tan (CC) kendilerine teveccüh eden her şeye rıza-i külli ile razı olurlar ve onlar için keder ile sürur müsavi olur ![]() ![]() ![]() Allah (CC) Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6- NEFS-İ MARDİYYE (Allah'ın razı olduğu nefistir) Ariflerin makamıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ?Onun işiten kulağı olurum, gören gözü olurum, konuşan lisanı olurum, yürüyen ayağı olurum ![]() ![]() 7- NEFS-İ KAMİLE (Seçkin, saf, tertemiz nefstir) Allah'ın en seçkin dostları olan Gavs ve Kutupların makamıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cenab-ı Hak onlarla alemlere ikramda bulunur, belaları def eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pak ve tertemiz yüzleri huzur ve aydınlık saçar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dünyada onların kapısında bulunmaktan daha büyük devlet ne olabilir? Onlar olmadan bunca sarp yollar nasıl aşılır? Azizim! Malum ola ki, ruh-u hayvanın kendisine mahsus olan yaratılışı sıfat-ı emmare ve ruh-u sultanın kendisine mahsus olan yaratılışı sıfat-ı safiyyedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynaklar [1] Yusuf S ![]() ![]() [2] El-Kıyame S ![]() ![]() [3] Eş-Şems S ![]() ![]() [4] El-Fecr S ![]() ![]() [5] Er-Rad S ![]() ![]() [6] El-Fecr ![]() ![]() ![]() [7] Buhari Rikak 38 ![]() ![]() ![]() [8] El-İnsan S ![]() ![]() [9] El-Kasas S ![]() ![]() [10] Miftahul Kulub ![]() ![]() alıntı |
![]() |
![]() |
|