Prof. Dr. Sinsi
|
Rosetta Taşı
Eski Mısırlıların kurduğu devlet, gelmiş geçmiş en uzun ömürlü devletlerden biridir: 3000 yıldan çok ayakta kalır Bu uzun süre boyunca Mısır’da piramitlerden mumyalara, hiyerogliflerden savaş arabalarına kadar çok etkileyici yapıtlar ortaya konur Kuşkusuz bunlar arasında en etkileyici olanları dev piramitlerdir; ama Mısır kültürüne açılan kapının anahtarı da gizemli yazıları hiyerogliflerdir
Mısır, Afrika’nın kuzeydoğusunda, çölün ortasında büyük bir vaha gibidir İnsanların binlerce yıl önce, yerleşmek için yeğlediği bölgelerin başında gelir MÖ 5000′li yıllardan beri tarımsal etkinliğin yapıldığı verimli Mısır toprakları, kuşkusuz bu özelliğini Nil ırmağına borçludur Nil her yıl düzenli olarak belli bir dönemde taşar Bu taşkınlara ba-ğımlı bir tarımsal nüfus, o dönemlerden beri hep olmuştur ve giderek de artmıştır Yaklaşık 5000 yıl önce (MÖ 3000′li yılların başında) Mısır tek bir yöneticinin hükümdarlığı altında, birleşik bir devlet halini aldı Eski Mısırlıların kurduğu bu devlet 3000 yıldan uzun bir süre ayak-ta kaldı Döneminin en güçlü ve varlıklı ülkesi Mısır’da eşi benzeri görülmemiş bir kültür doğdu Bu kültürün önemli öğelerinden biri de kuşkusuz yazıydı Eski Mısırlılar bir yazma sistemi bulan ender toplumlardandı Onların ‘Tanrı’nın sözleri’ olarak adlandırdığı yazı sistemine Eski Yunanlar ‘kutsal yazılar’ anlamına gelen hiyeroglif (hieros: kutsal, gli-fikos: yazı) diyordu Hiyeroglif, sembollerin kullanıldığı bir yazı sistemi Eski Gi-itliler, Anadolu’da yaşamış Luviler ve Mayalar da kendi hiyeroglif sistemlerini geliştirmişlerdi Bu sistemlerin hepsinin farklı yönleri vardı ve Mısır hiyeroglifleriyle bir ilişkisi yoktu
Mısır Hiyeroglif Yazısı… 
Eski Mısırlıların geliştirdiği hiyerog-lif yazısının kökeni bilinmiyor MÖ 2900′lü yıllarda doğduğu tahmin edili-yor Bu dönemde Mısır’ın Mezopotam-ya ile yakın ilişkileri var Mısırlıların ya-zı düşüncesini Sümerlerden aldığı sanı-lıyor Ne var ki iki yazı sistemi birbirinden çok farklı: Birbirlerinden bağımsız bir gelişme izledikleri çok açık
Mısır hiyeroglif yazısı, harflerden oluşan bir alfabeye dayanmıyordu Eski Mısırlılar yazılarında işaretlerin yanı sıra resimleri de kullanıyorlardı Bu yazının fonetik öğeleri de vardı İşaret-ler genellikle nesnelere karşılık gelirken bazıları da belli seslere ya da ses grup-larına karşılık geliyordu Yani bazı resim ya da işaretler tek bir harfe karşılık gelirken bazıları iki ya da üç harfe birden karşılık gelirdi Ayrıca başlı başına bir sözcüğü anlatan işaretler de vardı Hiyeroglif yazısında yedi yüz dolayında işaret kullanılırdı Binlerce yıl boyunca bunların sayısı çok az değişti Çok karmaşık bir yazıydı bu O nedenle okumayı ve yazmayı herkes bilmezdi Hiyeroglifleri, yazıcı denen ve özel olarak eğitilen kişiler yazardı Kuşkusuz o dönemde böylesi bir beceri, yazıcılara toplumda hem güç hem de saygınlık kazandırıyordu
Hiyeroglif yazısı hem soldan sağa hem de sağdan sola yazılırdı Yazıdaki insan ya da hayvan yüzleri sola dönükse, soldan sağa, eğer yüzler sağa dönükse de sağdan sola okunurdu Yazı için genellikle mürekkep ve fırçayla papirus denen, sazdan yapılmış özel kâğıtlar kullanılırdı
Zamanla hiyeroglif yazısı evrim geçirdi Daha doğrusu hiyeroglifin yanı sıra başka bir yazı ortaya çıktı: Hiyeratik Mısırlılar günlük yaşamlarında daha kolay ve hızlı yazılan hiyeratiği kullanmaya başladı İlk ve Orta Krallık dönemlerinde hiyeratik yaygın olarak kullanıldı Bu yazıda işaretlerin çizimleri, daha basit simgelere dönüştürülmüş, sanki karakterleştirilmişti Bir süre sonra demotik (halkın yazısı) denen daha da kolay bir yazı türü ortaya çıktı Binlerce yıl içinde yazıdaki değişimlere karşın tapınaklarda hep hiyeroglif yazısı kullanıldı ve bu yazma sistemi hiyeratik ve demotikle birlikte varlığını korudu
Eski Mısır, sınırlarının en geniş ol-duğu, en güçlü dönemini MÖ 1539-1075 yılları arasındaki Yeni Krallık döneminde yaşadı Sonra zayıflamaya baş-ladı MÖ 525′te Persler Mısır’ı işgal etti Bundan yaklaşık iki yüz yıl sonra da MÖ 332′de Büyük İskender, Makedon ve Yunan askerlerden oluşan ordusuyla geldi İskender’in MÖ 323′te ölümünden sonra büyük imparatorluk, onun generalleri arasında paylaşıldı Mısır, İskender’in çocukluk arkadaşı ve en güvendiği generali olan Ptolemi’nin payına düştü Ptolemi bir süre sonra firavun oldu Mısır’ın son büyük hanedanlarından 32 Hanedan’ın isim standardını benimsedi Böylece onun soyundan gelen bütün erkekler Ptolemi ve bütün kadınlar da Kleopatra olarak adlandırıldı
Üç yüz yıllık Ptolemi Hanedanı döneminde Mısır’da hem Eski Yunanca hem de Eski Mısır dili konuşuluyordu Yazı olarak da halkın kullandığı sistem demotikti Rahipler hiyeroglif yazısını ve yöneticiler de Eski Yunanca’yı kullanıyordu Ne var ki bir süre sonra (MÖ 30) Mısır Romalıların eline geçti Bundan sonra Mısır’da yazı olarak yalnızca Latince kullanılmaya başlandı Çok ender olarak da Yunanca kullanılıyordu Yak-laşık yüz yıl gibi kısa bir sürede hiyeroglif yazısı da demotik de unutuldu Onları okuyup yazabilen kimse kalmadı , Öyle ki bir süre sonra Romalılar o işaretlerin bir yazı olduğunu bile unuttu
Tıpkı Pers ve Makedon imparatorlukları gibi bir süre sonra Roma da çöktü Eşsiz ve engin Mısır kültürüne ilişkin geriye çok az şey kaldı Bunlardan biri de Avrupa’daki Mısır ilgisiydi Av-rupalılar Mısır’ın antik bilgeliğin ülkesi olduğunu düşünüyorlardı Bu bilgelik de kuşkusuz gizemli hiyeroglif yazılarında saklıydı
Hiyeroglifleri, bu gizemli şekilleri, çözmek isteyen birileri hep çıkar ama hep de başarısız olurdu Örneğin 1633′te yabancı dillere meraklı ve bilim-le de ilgilenen Athanasius Kircher adlı bir Cizvit papazı, hiyeroglifleri çözmeye çalıştı Mısır’da konuşulan Kıpti dilinin dilbilgisi üzerine de çalışan Kircher, hiyeroglif işaretlerin birer fonetik simge olduğu düşüncesiyle yola çıkmıştı Ne yazık ki yüzlerce simge arasından yalnızca tek bir simgeyi doğru olarak bulabil-di Hiyeroglifleri çözme çalışmaları 17 ve 18 yüzyıllarda çok az yol aldı Zamanla onlara ilişkin çok değişik düşünceler üretildi, söylentiler çıkarıldı Bazı bilim insanları hiyerogliflerin bütün dillerin kaynağı olduğunu bile düşünürken ba-zıları da onları hiçbir anlamı olmayan işaretler dizisi olarak görüyordu
Napolyon Mısır’da Mısır antik çağdan beri doğuya açılan önemli bir kara yoluydu Onu elde tutmanın getireceği, başta ticari açıdan olmak üzere, birçok üstünlük vardı Bu nedenle tarih boyunca bölgedeki bütün büyük imparatorluklar ve devletler onu ele geçirmeye çalışmıştı Napolyon Bonaparte komutasındaki Fransız kuvvetleri de 1798′de Mısır’a saldırdı Kısa bir sürede Mısır’ın yönetimi Fransızlara geçti Napolyon’un amacı hem İngilizlerin Hindistanla olan ilişkisini kesmek hem de Kuzey Afrika’da kalıcı bir üs kurmaktı Napoleon, Mısır’ın tarihini, coğrafyasını ve ekonomisini araştırıp öğrenmek için 167 bilim insanı, teknisyen, matematikçi ve ressamı da beraberinde Mısır’a getirmişti Fransızlar Mısır’da çok değil, üç yıl kadar kaldı; ama kaldıkları süre boyunca Mısır kültürüne yönelik çok değerli bilimsel araştırmalar yaptılar Araştırmacıların incelediği he-men her şey, gizemli simgelerden olu-şan hiyeroglif yazısıyla kaplıydı Kısa sürede anlaşıldı ki Eski Mısır kültürünü anlamanın anahtarı, bu garip yazıydı
Fransızlar Kahire’de Mısır Enstitüsü’nü kurdular Eski Mısır kültüründen kalan yapıtların büyük bir bölümünü burada topladılar Yaklaşık üç yıl süren araştırmaların sonucunda ‘Mısır’ın Betimlemesi’ adlı dev bir yapıt ortaya çıktı ve 1809′dan 1828′e kadar 19 cilt halinde Fransa’da yayımlandı Bu yapıt Mısır’ın antik eserlerine karşı büyük bir ilgi ve hayranlık uyanmasına yol açtı Araştırmacı, gezgin, antikacı ve define avcısı binlerce Avrupalı Mısır’ın zenginliklerini aramak için bu sıcak ve gizemli ülkeye aktı
Koyu Mavi-Gri Bir Taş……
Bilim insanları hiyeroglif bilmecesi üzerinde yıllarca çabalayıp hiçbir sonu-ca ulaşamadılar; ta ki 1800′lü yılların başlarına kadar Napolyon’un askerleri Mısır’ın kontrolünü hala tümüyle ele ge-çirememişti Bunun için büyük çaba harcıyorlardı Konumlarını güçlendirmek için İskenderiye’nin 56 km kuzey-doğusundaki liman kenti Reşit’teki (Rosetta) Saint Julien Kalesi genişletilmesi kararlaştırıldı Yapılacak inşaat için bir grup asker o bölgenin temizlenmesiyle görevlendirildi Bu temizleme çalışma-ları sırasında ordu mühendisi yüzbaşı Pierre-François Bouchard, 1799′da Temmuz’un ortalarında üzerinde uzunca bir metin olan bir taş buldu Boyut-ları 114 cm x 72 cm x 28 cm olan koyu mavi-gri, bazalt taşın ağırlığı 760 kg’dı
Yaklaşık bir masa üstü büyüklü-ğündeki taş hemen bilim insanlarınca incelenmek üzere Kahire’deki Enstitü’ye gönderildi Taş bilim insanları arasında büyük bir heyecan yarattı Onun, yüzlerce yıldır, bütün uğraşlara karşın bir türlü çözülemeyen Mısır hiyerogliflerinin anlaşılmasında anahtar bir rol oynayabileceği fark edilmişti Gerçekten de öyle oldu MÖ 196′dan kalma taşın üzerinde aslında bir değil üç metin vardı Taşı özel yapan şey de bu üç metnin, iki dilde ve üç farklı yazıyla yazılmış aynı metin olmasıydı Üstteki 14 satırlık metin hiyeroglifle, ortadaki 44 satırlık metin demotikle ve alttaki 54 satırlık metin de Eski Yunanca yazılmıştı İki Mısır yazısını da yaklaşık 1500 yıldır okuyabilen kimse yoktu ama Eski Yu-nanca bilinen bir yazıydı Enstitü’deki bilim insanları alttaki metnin çevirisini hemen yaptılar
Eski Yunanca metnin çevirisi 1600-1700 sözcük dolayında ve 20 paragraf tuttu (Aslında sağdan kırık olan taşın üzerindeki metin tam olarak çevrilemedi; ama çevrildiği kadarıyla içeriği ortaya çıktı) Bulunduğu yerin adıyla, Rosetta Taşı olarak anılmaya başlanan taş, gerçekte o dönemin rahiplerine, çok eskiden beri geleneksel olarak tanınan vergi ayrıcalıklarının yinelendiğini gösteren ve bu ayrıcalıklara karşılık firavuna övgüler düzen bir belgeydi Yazıları Memfis tapınağının başrahibi yazdırmıştı Beşinci Ptolemi’nin (MÖ 205-180) hükümdarlığının dokuzuncu yılında, firavunun bağışladıklarını özetliyor, onun yaptığı güzel işlerin listesini sunuyor ve ona övgüler düzüyordu Yazılar taşın üzerine özellikle üç değişik yazıyla yazılmıştı: Rahiplerin tarzında (hiyeroglifle), günlük işlerde kullanılan yazıyla (demotikle) ve yönetimin resmi diliyle (Eski Yunanca)
Fransız bilim insanları Taş’ın üzerindeki incelemelerini Mısır’da değil de Fransa’da sürdürmeye karar verdi Fransızların Kuzey Afrika’daki geleceği pek parlak görünmüyordu Napolyon Paris’e dönmüştü 1801′de Fransızlar geri çekilmeye başladılar Osmanlı ve İngiliz kuvvetlerinin ilerlemesi yüzünden Rosetta Taşı da Mart 1801′de, Kahire’den İskenderiye’ye getirtildi Fransızların Mısır’daki durumu hızla kötüleşti Temmuzda Kahire’deki ve Ağus-tosta’da İskenderiye’deki Fransız askerleri teslim oldu Fransız bilim insanları yanlarına yalnızca özel eşyalarını ve bazı bitki ve hayvan örneklerini alarak Mısır’ı terk ettiler Rosetta Taşı da bu sırada İngilizlerin eline geçti ve Şubat 1802′de İngiltere’ye getirildi
Gizem Çözülüyor: Young ve Champollion
Rosetta Taşı’nın bulunmasıyla birlikte 1800′lü yılların başında Eski Mısır diline olan ilgide büyük bir artış oldu Çok sayıda dilbilimci ve arkeolog umutla bu dilin şifresini çözmeye çalışıyordu Çünkü ellerinde Rosetta Taşı gibi bir anahtar vardı Bilim insanları onun sa-yesinde hem demotiğin hem de hiyeroglif yazısının sırrını artık kolayca çözebileceklerini düşünüyorlardı Ama biraz yanıldılar Ellerinde böylesi bir anahtar olmasına karşın onu kullanmasını bilecek dehalara gerek vardı Böyle dehalar da yok değildi aslında; ama biri İngiltere’de ötekiyse Fransa’daydı
Taş İngiltere’deydi; buna karşılık Fransızlarda da Taş’ın üzerindeki yazıların kopyaları bulunuyordu Yazıların çözülmesi çalışmaları her iki ülkedede sürüyordu İngiltere’de bu konuda en büyük çabayı büyük bilim insanı Thomas Young harcadı ve bunun karşılığını da aldı Young Taş’ın üzerindeki iki gizemli yazıdan birini, demotiği, 1814′te tümüyle çözdü Sonra da hiyeroglif metin üzerinde çalışmaya başladı Demotik ve hiyeroglif işaretler arasındaki bazı benzerlikleri saptadı Sonra her demotik simgeye karşılık bir hiyeroglif simge olduğunu fark etti Gerçekte demotik simgeler hiyeroglif simgelerin basitleştirilmiş haliydi Bu çok önemli bir iler-lemeydi Belli ki demotik yazı hiyeroglif yazının daha basit bir biçimiydi Ayrıca Young metinlerde Mısır dilinden olmayan adları oluşturan işaretlerin fonetik özelliği olması gerektiğini de keşfetti
İngiliz Fizikçi Thomas Young Jean-Francois Champollion
Rosetta Taşı’ndaki hiyeroglif metnin çeşitli yerlerinde aynı kartuştan (bazı hiyeroglif işaretleri kuşatan elips şeklinde çizim) altı tane vardı Young, bu kartuşun içinde Ptolemi yazdığını anladı Başka yazıtlardaki kartuşlarda da kraliyet ailesinden bazı kişilerin adları olması gerektiğini öngördü Yazılarda kullanılan kuş ve hayvan şekillerinin baktığı yönün, yazının okunması gereken yön olduğunu da buldu Ne var ki bütün çabasına rağmen Young, yalnızca altı hiyeroglifin ses karşılığını bulabildi Dilbilgisinin temelini oluşturacak bir yapıyı ortaya çıkaramadı Hiyerogliflerin gizemini çözen kişi Fransız dilbilimci Jean-Francois Cham-pollion oldu 1790′da Pirenelerdeki Figeac kasabasında doğan Champollion’un ağabeyi bir arkeologdu Onun etkisiyle Champollion’da zamanla doğu dillerine karşı bir tutku gelişti Küçük kardeşinin dile karşı yeteneğini fark eden ağabey de onu elinden geldiğince iyi yetiştirmeye çalıştı Champollion 11 yaşındayken bir akşam ağabeyi onu ünlü Fransız matematikçi Joseph Fouri-er’in evine götürdü Napolyon’un büyük seferinde Mısır’a giden Fourier, o gece hepMısır’a ilişkin konuştu, Rosetta Taşı’nı ve üzerindeki gizemli yazıları anlattı Kimsenin o yazıları daha çözemediğini söyledi Küçük Champollion bunlardan çok etkilendi ve heyecanlandı Fourier, taşın üzerindeki yazıların bir kopyasını ona da gösterdi Bu etkileyici buluşmadan coşkuyla ayrılan Champollion hiyeroglifleri çözen kişi olmayı kafasına koymuştu Bunun için de öncelikle doğu dillerini iyi bilmesi gerektiğinin farkındaydı Champollion 16 yaşındayken Latince ve Yunanca’nın yanı sıra, altı doğu dilini biliyordu Lisedeyken o dönemde Mısır’da konuşulan Kıpti dilinin aslında Eski Mısırlıların konuştuğu dil olduğunu ileri süren bir makale yazdı Üniversite eğitimi sırasında doğu dilleri üzerine çalıştı; artık on kadar doğu dilini biliyordu Uzmanlık alanı da Mısır’dı 19 yaşında Grenoble Üniversitesi’nde akademisyen olarak çalışmaya başladı
Birçok dilbilimci gibi Champollion da önceleri hiyerogliflerin tümüyle simgesel olduğunu düşündü 1822′de bu düşüncesini değiştirdi ve en azından bazı işaretlerin fonetik özellik taşıyabileceğini düşünmeye başladı Öncelikle Ptolemi ve Kleopatra gibi aslında Mısırlı olmayan soyluların adlarının karşılığını bulmaya girişti
Eski Yunanca ile hiyeroglifler arasındaki ilişkiyi Rosetta Taşı’ndaki Ptolemi sözcüğünden yola çıkarak ortaya koydu Ama bunu ka-nıtlamak için Rosetta Taşı’ndaki adlardan daha çok ada gereksinimi vardı Bu konuda bir arkadaşının Mısır’dan gönderdiği bir çizim çok işine yaradı Bu çizimde de tıpkı Rosetta Taşı’nda olduğu gibi hem Eski Yunanca hem de hiyeroglif yazısıyla yazılmış bir metin bulunuyordu
Champollion Eski Yunanca’nın yanı sıra birlikte Kıpti dilini de okuyabiliyordu (hatta zaman zaman notlarını bu dille tutuyordu) Bu dil gerçekte Eski Mısır dilinin o döneme değin gelen bir uzantısıydı İki dilde birçok ortak sözcük ve ses vardı Champollion önce demotik şekillerin Kıpti dilindeki olası karşılıklarına baktı O dilde onların nasıl kullanıldığını, ne anlama geldiğini bulmaya çalıştı Ardından demotik işaretlerin hiyeroglif karşılıklarını buldu Bir süre sonra hiyeroglif işaretlerin bazılarının harflere, bazılarının hecelere ve bazılarının da sözcüklere karşılık geldiğini anladı
1822′nin sonlarına doğru Champollion seksenden çok adı çözmüş ve yüzden çok hiyeroglif işaretin de anlamını bulmuştu Kıpti dilinden yararlanarak bir hiyeroglif sözlüğü oluşturdu ve yazıların okunma kurallarını çıkardı Bunları 1824′te yayımladığı bir kitapta topladı Kitabında hiyeroglif yazısını anlamanın anahtarının “yazının bir metinde, bir cümlede hatta bir sözcükte hem simgesel hem de fonetik özellikler taşıması” olduğunu açıkladı
Bu başarısı Champollion’u bir anda ünlü biri yaptı Fransa Kralı 18 Louis’nin huzuruna kabul edildi ve Louvre Müzesi’nde Mısır Bölümü’nün başına getirildi Eski Mısır’dan kalan yazıların çözülmesiyle birlikte Eski Mısır bilimi doğdu ve binlerce yıllık gizemli bir kültür açığa kavuştu Bilim insanlarının işi artık eldeki bütün hiyeroglifleri ve demotikleri okuyarak bu eşsiz kültürü anlamak ve tanıtmaktı
Taşın Serüveni… 
Rosetta Taşı, 1802′den bu yana kesintisiz olarak Londra’daki British Museum’da sergileniyor Yalnız iki kez müzeden çıkarılmış Bunlardan ilki I Dünya Savaşı sırasında olmuş 1917′nin sonlarına doğru Londra’nın ağır bombardıman altında olması nedeniyle taşınabilir öteki eserlerle birlikte güvenli bir yere götürülmüş İki yıl boyunca Holborn metro istasyonunda yerin 15 m altında kalmış
Taş’ın müze dışına ikinci çıkarılışının anlamlı bir nedeni var Ekim 1972′de hiyerogliflerin çözülmesinin 150 yılı nedeniyle bir ay boyunca Paris’teki ünlü Louvre Müzesi’nde sergilenmek amacıyla Fransa’ya gönderilmiş Mısır kültürünün anlaşılmasında anahtar rol oynayan eşsiz Rosetta Taşı hala Londra’da, British Museum’da ve ziyaretçilerini bekliyor Ne var ki bazı bilim insanlarına göre taşıdığı metnin içeriği nedeniyle Rosetta Taşı tek olamaz; onun birçok kopyasının henüz ortaya çıkarılmamış başka tapınaklarda bulunması gerekiyor
Alıntı
|