![]() |
Bahailik |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() BahailikBahai Dini: 1800'lerde İran'da Mehdi inancının uzantısı olarak doğan Babiliğin Bağımsız Dine dönüşmüş biçimi ![]() ![]() ![]() ![]() Prensipleri İnsanlık alemi tek bir ailedir Irk, din, dil, cinsiyet gibi tüm önyargılar kaldırılmalıdır Tüm dinlerin temeli birdir (şimdilik son din İslam ya da Bahailik değildir, gelecekte de dinler gelecektir) Din bilim ve akıl ile uyum içinde olmalıdır Kadın ve erkek eşittir Genel barış için çalışılmalıdır Evrensel eğitim hedeflenmelidir Serbest düşünce ile gerçek araştırılmalıdır Aşırı zenginlik ve yoksulluk kaldırılmalıdır ![]() Bahai Dininde tek evlilik (monogami) esastır, kadınlar türban takmak zorunda değillerdir ![]() Tüm dünya ülkelerinde değişik ırksal ve dinsel kökenden gelme (İslam, Hıristiyan, Yahudi, Zerdüştî, Hindu vs) Bahailer vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihi Bilgiler Yeni Delhi'de Bahai MabediSeyyid Ali Muhammed(Bab) (Bab, Arapça'da kapı demektir), kendisinin tüm Müslüman aleminin beklediği kişi olan "Kaim", "Mehdi" olduğunu 23 Mayıs 1844'te ilan etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mirza Hüseyin Ali (Bahaullah) ‘ nin vefatından sonra büyük oğlu Abdülbaba ( 1844-1957 ) öğretinin liderliğini yapmış, Abdülbaha ' nın vefatından sonra ise büyük torunu Şevki Efendi Bahai misyonunun liderliğine getirilmiştir ![]() Bahai Dünya Merkezi İsrail'in Hayfa şehrindedir ![]() ![]() ![]() Kutsal Yazılar ve İbadet Kutsal Kitaplar Temel yasaları ve dinin şer'i hükümlerini içeren Kutsal kitap olan Kitab-ı Akdes (En Kutsal Kitap), İkan Kitabı [Kitab-ı İkan- Tevrat, İncil ve Kur'an'daki bazı ayetlerin açıklamasını ve bazı ilahiyat konularını içeren bir kitap ![]() ![]() ![]() ![]() Kitab-ı Akdes, Bahailik'in en önemli kutsal kitabı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her ne kadar kitabın bir kısmının daha erkenden yazılmış olduğuna dair bazı deliller olsa da, genel kanı kitabın 1873 yılı civarında tamamlanmış olduğudur Kitab-ı İkan, yani İkan kitabı Bahai inancının kutsal kitaplarındandır ![]() Kitap 1862'de Bahailik'in kurucusu olan Bahaullah tarafından kaleme alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbadet Başlangıçta islam dininin bir mezhebini andıran Bahailik zamanla bağımsız bir din halini almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Bağnazlıklardan vazgeçilmesi - Kadın erkek eşitliği - Zorunlu eğitim - Uluslar arası ortak bir dilin gerekliliği - Aşırı zenginlik ve fakirliğin ortadan kaldırılmasının sağlanması gibi öğretiler Bahai dinin temel öğretileri arasında sayılmaktadır ![]() Bahailik 'te namaz ve oruç gibi ilahi yasaların yanında insansı yasalarda bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bahailer 21 mart günü başlayan her biri 19 gün süren 19 aydan oluşan Bahai Takvimini kullanırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bahai Dini'nde Dünya Barışı, Dünya Görüşleri Dünya barışı sadece mümkün olmakla kalmayıp aynı zamanda kaçınılmazdır ![]() ![]() Dünyanın tek bir ülke olması, insanlığın vatanı olarak yeniden örgütlenmesi ve yönetimi için ilk temel şart, insanlığın birliğini kabul etmektir ![]() ![]() ![]() En zararlı ve inatçı kötülüklerden biri olan ırkçılık barışın en büyük engellerinden biridir ![]() ![]() ![]() Makul ve meşru bir vatanseverlik dışında, dizginlenmemiş bir milliyetçiliğin yerini daha geniş temelli bir bağlılığın, tüm insanlık sevgisinin alması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Dinsel çatışmalar tarih boyunca sayısız savaşlara ve çarpışmalara neden olmuş, ilerlemeye büyük bir engel teşkil etmiş, her dinden veya dinsiz insanlar için gitgide menfur hale gelmiştir ![]() ![]() Kadınların özgürlüğü, iki cins arasında tam eşitliğin sağlanması, barışın daha az kabul edilmekle beraber, en önemli ön şartlarından biridir ![]() ![]() Tüm din ve ırklar birdir: “Hiç şüphesiz hangi milletten, hangi ırk veya dinden olursa olsun, tüm insanlık ilhamını bir İlahi Kaynaktan almaktadır ve tek Tanrı’nın kuludur ![]() Diğer Dinler'e Göre Bahailik Birçok kaynağa göre Bahai Dini, yeni dini akımlar arasında sayılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Başta 3 büyük Ortadoğu dini, yani İslam, Hıristiyanlık ve Yahudilik inananlarının Bahailik ile çatıştığı ve karşı olarak öne sürdüğü noktaların başında "son din, son peygamber inanışı" sayılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bahailik, dünyada birçok ülkede resmi din olarak tanınmakla birlikte bazı yerlerde bu söz konusu değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Bahai Tapınakları Chicago,Wilmette'deki Bahai MabediBahai Tapınakları, her dinden kimsenin sessiz olmak koşuluyla bildikleri şekilde ibadet edebilecekleri mekanlardır ![]() ![]() ![]() İlki Aşkabat’ta 1908’de inşa edilmişti ![]() ![]() ![]() 1953 yılında ABD’nin Illinios eyaletinde Chicago’nun kuzeyinde bir Bahai mabedi tamamlandı ![]() Daha sonra inşa edilen tapınaklar sırasıyla şu ülkelerdedir: Uganda(Kampala), Avustralya (Sidney yakınında), Almanya (Frankfurt’un dışında), Panama (Panama City yakınında), Batı Samoa (Apia), Hindistan (Yeni Delhi) En yeni Bahai Tapınağı olan Hindistan, Yeni Delhi’deki tapınak, 1986’da tamamlandı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bahailik |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() BahailikOsmanlı Reformcuları ve Bahailik Osmanlılar/Tanzimat Devri 1789 Fransız Devrimi’nden sonra Hürriyetçilik (liberalizm) ve Milliyetçilik gibi bazı ideolojiler Osmanlı İmparatorluğu’na da ulaştı ve 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1839-1876 senelerini “Tanzimat Devri” olarak tanıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gülhane belgesinin ilanından hemen sonra reform çabaları, onlara karşı olanların çoğunluğu yüzünden durakladı, ama 1856’da Hatt-ı Hümayun veya İslahat Fermanı ilan edildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni sultan II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat ve Yeni Osmanlıların Muhalefeti Devlet görevlerinde çalışan ve Batı’da eğitim gören bu entelektüeller 1860-1870’li yıllarında Tanzimat reformlarını yürüten yüzeysel politikayı ağır eleştirdiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüşleri yüzünden bazı Yeni Osmanlılar 1867 senesinden sonra Avrupa’ya kaçmak zorunda kaldılar; 1871’de Âli Paşa’nın ölümünden İstanbul’a geri döndüler ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni Osmanlılar ve Bahailer Ebüzziya Tevfik Yeni Osmanlı Tarihi adlı eserinde, “Babiler”den yani Bahailerden, onların İstanbul’dan Rodos üzeri Akka’ya sürgün edildiklerinden bahsediyor ve şöyle yazıyor: Daha evvel Babî’lerden kimseler Rodos’a gönderilmiş, çünkü bizim Hükûmet kendisi için aldığı zabıta tedbirlerine kanaat etmeyerek, komşu Devletler için de zaptiyelik ederdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu kimselerden Bahaeddin Efendi isminde ve ihtimal halen hayatta bulunan bir zatın, insanlık göstermek gayreti sayesinde, Nuri Beyle Hakkı Efendiden, önce bir haber, sonra da yazdığımız mektuba cevap aldık ![]() Tevfik burada şüphesiz “Bahaullah” ismini “Bahaeddin” ile karıştırıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir mektupta Magosa ve oradaki insanlardan anlattıktan sonra “Babiler”den şöyle bah-sediyor: Gâh nübuvvet ve gâh ulûhiyyet davasında bulunan ve hatta haşa Cenâb-ı Hakk’ı kendi-leri yaratmış olmak zu’mlarına kadar çıkışan Babiler burada ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve daha başka bir mektupta Namık Kemal Babileri “eşerr-i mevcudât” (en kötü yaratıklar) olarak nitelendiriyor ![]() Kemal Bey’in Babileri “eşerr-i mevcudât” kabul etmiş olması Abbas Efendi’yi [Abdülbaha’yı] yalanlamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nazif’in burada “Abbas Efendi Babilikten ayrılmış” demesinin anlamı, üvey amcası olan ve Bahaullah’ın peygamberliğini reddeden Subh-i Ezel’in ve “Babilerin fena ve soysuzlaşmış takımı”nın yaydıkları Babilikten ayrılmasıdır ![]() Bahaullah’ın oğlu Abbas Efendi ile iki sene önce [1917] Hayfa kasabasında görüştüğüm zaman, Kemal Bey’e birçok mektuplar ilettiğini ve fakat Sultan II ![]() ![]() ![]() ![]() Namık Kemal Ezelîler hakkında kötü konuşmasına rağmen, kendisinden, “Gülnihal” adlı tiyatrosunu Subh-i Ezel’in oğlu Ahmed Ezel’e yazdırdığını ve tebyizi onun olduğunu ögreniyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biz Akka’da bulunduğumuz müddetçe, Bahâullah Efendi, kirayla oturduğu evde münzevî olup cemaattan baska kimseye görünmez olduğundan cemaatin işlerini Abbas Efendi idare ederdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bahailik |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() BahailikŞerif Mardin’e göre İsmail Hakkı Efendi Akka’daki “Babiler”i ilkel görmüş ve ciddiye almamış, ancak İsmail Hakkı’nın söylediğine bakarsak bunun doğru olmadığını görüyoruz: “ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah Cevdet ve Bahailik Bunlardan biri Doktor Abdullah Cevdet’dir (1869-1932) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah Cevdet yogun siyasal faaliyetleri sonucu birkac defa sürgün edildi ve başka yerler arasında Fransa’ya da kaçmak zorunda kaldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bahailik bir din-i merhamet ve muhabbettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Abdullah Cevdet’in gördüğü büyük tepkinin nedeni bizzat Sultan’ın bu olaydan dolayı kendisine kızmasıdır” ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Toplum için yeni bir ‘ethic’ (ahlak) yaratma çabaları Abdullah Cevdet’i Bahailiği bu gö-revi ifa etmek için topluma sunmaya kadar götürmüştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde Bahailik Günümüzde hareketi yönlendiren Umumi Adalet Evi ilk kez 1963 yılında kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam ülkelerindeki bu tavırlara rağmen Bahailik günümüzde içlerinde ülkemizin de bulunduğu dünyanın hemen hemen tüm ülkelerinde Bahai inancını taşıyan topluluklara rastlanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|