08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Sihizm ( Sıkh Dini)
Sihizm olarak geçen Sıkh Dini; Hindistan 'da takriben 1500 'lü yıllarda doğmuştur Günümüz Hint Yarımadası 'nda diğer dinlere nazaran daha aktif ve uzlaşmaz tutumu ile gündemde kalmaya çalışan Sıkh Dini, Hint Felsefesinden kaynaklanan Maya ve Nirvana tasavvurlarını benimsemiş olmakla tanınmıştır Sihizm, günümüzde Hindistan 'ın dini ve siyasi hayatında önemli yerini korumaktadır
Doğuşu ve Gelişimi
Sihizm Sri Guru Nanak Dev Ji (1469-1539) tarafından kurulmuştur edilmiştir Ýslam ve Hinduizm karışımı bir dini harekettir Sihler Kuzeybatı Hindistan 'ın Pencap bölgesinde yaşamaktadırlar 1995 sayımına göre nüfusları 18 7 milyon idi Bu da Hindistan nüfusunun % 1 9 unu teşkil etmekteydi Ayrıca küçük gruplar halinde İngiltere, Kanada, ABD, Malezya ve Doğu Afrika 'da bulunmaktadırlar Günümüzde Hint dini ve siyasi hayatında önemli bir yer tutmaktadırlar
Sihizm hareketini Pencap 'ta ilk başlatan Guru Nanak (1469-1539) yalnızca dini akideler çerçevesinde Müslüman ve Hindu unsurlarını uzlaştırmaya gayret ederek başlamıştır O sistemi “Tanrının birliği”, “İnsanlığın kardeşliği” , “Kast sisteminin reddi” ve “puta tapıcılığın faydasızlığı” prensipleri üzerine kurmuştur İslam 'ın Hindistan 'a girmesinden sonra İslam ile Hinduizmi sentezleme çalışmalarının en ilgi çekeni Nanak 'ın çalışmasıdır Önce siyasi olarak başlayan bu hareket, sonradan dini bir yön kazanmıştır İslam tasavvufunun da etkisinde kalan Nanak, Kuzey Hindistan 'da vaazlarda bulunmuş ve uzlaştırmacı (Sinkretist) Sih hareketini ortaya çıkarmıştır İslam 'ın Tanrı inanışını, Hinduizmin Maya ve Nirvana tasavvurlarını ve tenasüh (ruh göçü) fikrini kabul etmiş olmasına rağmen Avatarlara inanmayı reddetmiştir
Budanın reformcu hareketine benzer şekilde Nanak da kast sistemini bütünüyle reddetmiş, putlara tapınmanın kötülüğü ile kardeşçe sevginin önemini dile getirmiştir
Ortaçağ boyunca Hindistan 'da çıkan toplumsal, dinsel ve siyasal hoşnutsuzlukların yeni dini reformistler tarafından ortaya konacak ilkelerle giderilmesi bekleniyordu Özellikle İslam 'ın Hindistan 'a girmesiyle Hinduizmle Ýslam arasında Orta Yolcu uzlaştırmacı hareketler ortaya çıkmıştır Dini reform konusunda XV yüzyılın ikinci yarısında, kendisini kabul ettiren ilk büyük isim Kabir (Kebir) dir O (İ S 1435-1518) tek tanrı inancını yerleştirmeye çalışmış, ancak Hinduizmin bazı önemli kavram ve düşüncelerini muhafaza etmişlerdir Müslüman hükümdar Ekber de (1542-1605) düşünce bağlamında bütün dinleri felsefi bir monoteizmde uzlaştırmayı denemiş, Onun açtığı bu yolda yürüyüp de başarıya ulaşmış olan Sihizmin de kurucusu Nanak olmuştur
Guru Nanak ve Misyonu
Guru Nanak , İ S 1469 yılında Hindistan 'ın en kritik döneminde Pencap 'taki Talvandi köyünde doğmuş, çocukluğu ve yetişkinlik çağı bu köyde geçmiş; bu köyde evlenmiş ve bu köyde iki oğlu olmuştur Fakir ancak soylu bir ailenin çocuğu idi O Sultanpur şehrinde Müslüman bir idarecinin hizmetinde uzun yıllar geçirdi Guru Nanak 'ın hayatını üç parçaya ayırabiliriz: İlk 30 yıllık bölümü Talvandi ve Sultanpur şehrinde ev hizmetçiliği yaparak geçirmiştir İkinci 22 yıllık peryod uzak yakın birçok yerlere misyonerlik seyahatleriyle geçirdiği dönemdir Üçüncü son 18 yıllık bölümü ise Kartarpur 'da müritlerini eğitmeye harcadığı hayatının son bölümüdür
Hayatının ilk safhası aynı zamanda aydınlanmaya ulaştığı dönemdir O boş zamanlarında ormana çekilip düşüncelere dalmış, bu gezilerinin birinde kendisine “Yüce Tanrının varlığı düşüncesini yayma” görevi verilmişti Bu arada kendisi Mekke 'ye gitmiş, Tanrının evinin sadece Kabe olmadığı sonucuna varmış, 1500 yılına doğru “tek ve gerçek olan tanrı” sını anlatmak için Sultanpur şehrinden çıkmış, kutsal yerleri gezmiş, birçok din adamlarıyla görüşmüş, tartışmalara girişmiş, bu sırada bir zengin tarafından şerefine Ravi Nehri kıyısında kurulan Kartapur köyüne yerleşti ve hayatının son on yılını burada geçirdi Bu köyde yeni inancını yaymaya çalıştı Guru Nanak insanın eşitliği üzerinde durdu O Hindularla Müslümanları birbirlerine yaklaştırmaya çalıştı O önemli şeyh ve azizlerin yanına gitti ve onlara ruhsal hayatın gerçek yolunu açıklamaya çalıştı O kast sisteminin ayırıcı özelliğine hep karşı çıktı Kendisini en alt kastın bir üyesi olarak adlandırdı, hep Guru Nanak 1539 yılında 70 yaşında iken geride iki oğul ve birçok Sih bırakarak bu dünyaya veda etti Guru Nanak 'ın ölümünden sonra Guru olarak Sihlerin başına Angad (1504-1552) geçti Angad, Nanak 'ın en sadık talebesiydi ve Nanak 'ın telkin ettiği tenasüh (ruh göçü) inancı gereği, Onun ruhunun sırasıyla kendini takip eden “guru”ya geçeceği fikri ile Angad ve daha sonra gelen guruların hepsi Nanak 'ın yeni tezahürleri olarak görüldü
Angad 1552 yılına kadar sürdürdüğü guruluğu sırasında Nanak 'ın şiirlerini bir araya topladı Nanak 'ın ilk biyografisini yazdı Pencap 'ta kullanılan Gurmuki Kutsal Metni Angad 'a dayandırıldı
Sihler arasında birlik ve beraberliği sağlayan 3 guru Amar Das (1479-1574) yeni töreler oluşturdu Kendilerine özel evlilik ve doğum törenleri ihdas etti Kendisini ziyarete gelenlerle birlikte yemek yedi Dini toplantılarda üç festivali (Divali, Barsakhi ve Maghi) ortaya koydu Ondan sonra da Amardas 'ın damadı Ram Das guru oldu Guru Ramdas (1534-1581) 4 guru olarak misyonerlik faaliyetlerine ağırlık verdi Ramdas zamanında zengin ve fakir sınıflar arasında Sihizm yayıldı Bazı Aristokratlar Amitsarı ( Ramdas 'ın yeni ibadet merkezi olarak kurduğu ve yerleştiği yer ) ziyaret etmişler ve Onun müritleri olmuşlardır
Cemaatin gelişimi Ramdas 'ın en küçük oğlu Arjan 'ın (1563-1606) 5 guru olmasıyla sürdü Arjan Ramdas 'ın hayatını kendisine adadığı en küçük oğlu idi Arjan babasının isteğiyle evlenmek üzere Lahor 'a gitti Orada babasından ayrı kaldığı için korkunç bir depresyon geçirdi O haliyle Guru aşkı ve hasretiyle dopdolu iki önemli şiirsel mektuplar yazdıysa da Kardeşi Prithi Chand onlara el koyduğundan mektuplar babasına ulaşmamıştı Mektuplarının bir yerinde : “Ruhum Guruyu görmenin hasretiyle yanıyor ve inliyor Feryatlarım yağmur için ağlayan Çatriklerin feryatlarına benziyor” diyordu Üçüncü mektup Ramdas 'a ulaşınca, Onu hemen çağırdı Prithi Chand babasının yerine geçmeye çok meraklı ve istekliydi Ancak Guru Ramdas çocuklarını test etti ve sonunda küçük oğlu Arjan 'ı halefi tayin etti Guru Arjan Sihlerin endüstriyel ve kültürel merkezi olan Amritsar 'ı daha da geliştirdi Oradaki Altın Mabed 'in (Har Mandar) yapım işini sona erdirdi Bu Mabed Sihlerin ziyaret ettiği, kutsal bir mabettir Ekber Şahın Sihlere tahsis ettiği toprak üzerinde Ramdas zamanında yapımına başlanmıştı Tapınak güzel bir gölet ortasında etrafındaki topraktan daha düşük seviyede bina edilmişti Yine Arjun ilk dört Gurunun ilahilerini ve Hindu Bhagatları ve Bhattları topladı Onlara kendi dikte ettiği ilahileri içeren Gurdası ilave etti 1604 de ilk kitap Adi Granthın derlemesini tamamlamış oldu Bu kitapta Sihlerin dini inanç ve ahlak ilkeleri ortaya konulmuştur Amritsar Onun zamanında bankacılığın, marangozluk, nakış, süsleme ve at eğiticiliğin merkezi oldu Sihleri Orta Asya ve Afganistan 'a iyi atlar için gönderdi Sihler atları yetiştirme ve binicilikte ilerlediler Bütün bu gelişmeler Ekber 'in oğlu Cihangir 'in döneminde oluyordu Müslümanlar bile Altın Mabede (Har Mandar) geliyorlardı Cihangir onların kendilerine ait kelimeler kullanmaları gerektiğini böylece oraya akan trafiğin kesileceğini düşündü Guru Arjan 'dan Adi Granthdaki İslam 'ın Peygamberi Muhammed ile ilgili bölümlerin çıkarılmasını istedi Guru bunu yapmayı reddetti Bu arada Divanda yalan yanlış hikayelerle Cihangirin düşünceleri zehirlendi Sonunda Guruya kaynamış sular ve kumlarla işkenceler yapıldı Guru Arjan büyük bir tevekkülle bütün eziyetlere katlandı Sih tarihinin ilk şehidi oldu
Har Gobind (1595-1644), babası Arjun 'un 1606 da ölmesi üzerine 6 guru olarak Sihlerin başına geçti Babası Moğol tiranlığının kurbanı olmuştu Har Gobind zamanında Sihler , Cihangir ve daha sonra oğlu Şah Cihana karşı askeri teşkilatlanma yoluna gittiler Bunun için 800 at, 300 atlı süvari ve topçu sınıfı oluşturdular Moğollarla üç savaş yaptılar Birincisi 1643 de Amritsar 'da oldu İkinci savaş Lehra yakınlarında 1637 de oldu Gurunun ordusu kazandı Üçüncü savaş 1638 de Kartarpur 'da yapıldı Gurunun bu üç savaşta da gösterdiği başarılar Sihler arasında büyük itibar sağlamasına sebep oldu Guru Har Gobind 'in bu kariyeri Sih tarihinde bir dönüm noktası oldu Bu yeni şartlarla Sihizm militaristleşti Guru iki kudrete sahip oldu: Ruhsal Gücü (Peeri) ve askeri gücü (Meeri) 1644 de Guru Har Gobind Guru Har Raiyi halefi olarak atadı
|
|
|