|  | Sihizm ( Sıkh Dini) |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Sihizm ( Sıkh Dini)Sihizm olarak geçen Sıkh Dini; Hindistan 'da takriben 1500 'lü yıllarda doğmuştur  Günümüz Hint Yarımadası 'nda diğer dinlere nazaran daha aktif ve uzlaşmaz tutumu ile gündemde kalmaya çalışan Sıkh Dini, Hint Felsefesinden kaynaklanan Maya ve Nirvana tasavvurlarını benimsemiş olmakla tanınmıştır  Sihizm, günümüzde Hindistan 'ın dini ve siyasi hayatında önemli yerini korumaktadır   Doğuşu ve Gelişimi Sihizm Sri Guru Nanak Dev Ji (1469-1539) tarafından kurulmuştur edilmiştir  Ýslam ve Hinduizm karışımı bir dini harekettir  Sihler Kuzeybatı Hindistan 'ın Pencap bölgesinde yaşamaktadırlar  1995 sayımına göre nüfusları 18  7 milyon idi  Bu da Hindistan nüfusunun % 1  9 unu teşkil etmekteydi  Ayrıca küçük gruplar halinde İngiltere, Kanada, ABD, Malezya ve Doğu Afrika 'da bulunmaktadırlar  Günümüzde Hint dini ve siyasi hayatında önemli bir yer tutmaktadırlar   Sihizm hareketini Pencap 'ta ilk başlatan Guru Nanak (1469-1539) yalnızca dini akideler çerçevesinde Müslüman ve Hindu unsurlarını uzlaştırmaya gayret ederek başlamıştır  O sistemi “Tanrının birliği”, “İnsanlığın kardeşliği” , “Kast sisteminin reddi” ve “puta tapıcılığın faydasızlığı” prensipleri üzerine kurmuştur  İslam 'ın Hindistan 'a girmesinden sonra İslam ile Hinduizmi sentezleme çalışmalarının en ilgi çekeni Nanak 'ın çalışmasıdır  Önce siyasi olarak başlayan bu hareket, sonradan dini bir yön kazanmıştır  İslam tasavvufunun da etkisinde kalan Nanak, Kuzey Hindistan 'da vaazlarda bulunmuş ve uzlaştırmacı (Sinkretist) Sih hareketini ortaya çıkarmıştır  İslam 'ın Tanrı inanışını, Hinduizmin Maya ve Nirvana tasavvurlarını ve tenasüh (ruh göçü) fikrini kabul etmiş olmasına rağmen Avatarlara inanmayı reddetmiştir   Budanın reformcu hareketine benzer şekilde Nanak da kast sistemini bütünüyle reddetmiş, putlara tapınmanın kötülüğü ile kardeşçe sevginin önemini dile getirmiştir   Ortaçağ boyunca Hindistan 'da çıkan toplumsal, dinsel ve siyasal hoşnutsuzlukların yeni dini reformistler tarafından ortaya konacak ilkelerle giderilmesi bekleniyordu  Özellikle İslam 'ın Hindistan 'a girmesiyle Hinduizmle Ýslam arasında Orta Yolcu uzlaştırmacı hareketler ortaya çıkmıştır  Dini reform konusunda XV  yüzyılın ikinci yarısında, kendisini kabul ettiren ilk büyük isim Kabir (Kebir) dir  O (İ  S  1435-1518) tek tanrı inancını yerleştirmeye çalışmış, ancak Hinduizmin bazı önemli kavram ve düşüncelerini muhafaza etmişlerdir  Müslüman hükümdar Ekber de (1542-1605) düşünce bağlamında bütün dinleri felsefi bir monoteizmde uzlaştırmayı denemiş, Onun açtığı bu yolda yürüyüp de başarıya ulaşmış olan Sihizmin de kurucusu Nanak olmuştur   Guru Nanak ve Misyonu Guru Nanak , İ  S  1469 yılında Hindistan 'ın en kritik döneminde Pencap 'taki Talvandi köyünde doğmuş, çocukluğu ve yetişkinlik çağı bu köyde geçmiş; bu köyde evlenmiş ve bu köyde iki oğlu olmuştur  Fakir ancak soylu bir ailenin çocuğu idi  O Sultanpur şehrinde Müslüman bir idarecinin hizmetinde uzun yıllar geçirdi  Guru Nanak 'ın hayatını üç parçaya ayırabiliriz: İlk 30 yıllık bölümü Talvandi ve Sultanpur şehrinde ev hizmetçiliği yaparak geçirmiştir  İkinci 22 yıllık peryod uzak yakın birçok yerlere misyonerlik seyahatleriyle geçirdiği dönemdir  Üçüncü son 18 yıllık bölümü ise Kartarpur 'da müritlerini eğitmeye harcadığı hayatının son bölümüdür   Hayatının ilk safhası aynı zamanda aydınlanmaya ulaştığı dönemdir  O boş zamanlarında ormana çekilip düşüncelere dalmış, bu gezilerinin birinde kendisine “Yüce Tanrının varlığı düşüncesini yayma” görevi verilmişti  Bu arada kendisi Mekke 'ye gitmiş, Tanrının evinin sadece Kabe olmadığı sonucuna varmış, 1500 yılına doğru “tek ve gerçek olan tanrı” sını anlatmak için Sultanpur şehrinden çıkmış, kutsal yerleri gezmiş, birçok din adamlarıyla görüşmüş, tartışmalara girişmiş, bu sırada bir zengin tarafından şerefine Ravi Nehri kıyısında kurulan Kartapur köyüne yerleşti ve hayatının son on yılını burada geçirdi  Bu köyde yeni inancını yaymaya çalıştı  Guru Nanak insanın eşitliği üzerinde durdu  O Hindularla Müslümanları birbirlerine yaklaştırmaya çalıştı  O önemli şeyh ve azizlerin yanına gitti ve onlara ruhsal hayatın gerçek yolunu açıklamaya çalıştı  O kast sisteminin ayırıcı özelliğine hep karşı çıktı  Kendisini en alt kastın bir üyesi olarak adlandırdı, hep  Guru Nanak 1539 yılında 70 yaşında iken geride iki oğul ve birçok Sih bırakarak bu dünyaya veda etti  Guru Nanak 'ın ölümünden sonra Guru olarak Sihlerin başına Angad (1504-1552) geçti  Angad, Nanak 'ın en sadık talebesiydi ve Nanak 'ın telkin ettiği tenasüh (ruh göçü) inancı gereği, Onun ruhunun sırasıyla kendini takip eden “guru”ya geçeceği fikri ile Angad ve daha sonra gelen guruların hepsi Nanak 'ın yeni tezahürleri olarak görüldü   Angad 1552 yılına kadar sürdürdüğü guruluğu sırasında Nanak 'ın şiirlerini bir araya topladı  Nanak 'ın ilk biyografisini yazdı  Pencap 'ta kullanılan Gurmuki Kutsal Metni Angad 'a dayandırıldı   Sihler arasında birlik ve beraberliği sağlayan 3  guru Amar Das (1479-1574) yeni töreler oluşturdu  Kendilerine özel evlilik ve doğum törenleri ihdas etti  Kendisini ziyarete gelenlerle birlikte yemek yedi  Dini toplantılarda üç festivali (Divali, Barsakhi ve Maghi) ortaya koydu  Ondan sonra da Amardas 'ın damadı Ram Das guru oldu  Guru Ramdas (1534-1581) 4  guru olarak misyonerlik faaliyetlerine ağırlık verdi  Ramdas zamanında zengin ve fakir sınıflar arasında Sihizm yayıldı  Bazı Aristokratlar Amitsarı ( Ramdas 'ın yeni ibadet merkezi olarak kurduğu ve yerleştiği yer ) ziyaret etmişler ve Onun müritleri olmuşlardır   Cemaatin gelişimi Ramdas 'ın en küçük oğlu Arjan 'ın (1563-1606) 5  guru olmasıyla sürdü  Arjan Ramdas 'ın hayatını kendisine adadığı en küçük oğlu idi  Arjan babasının isteğiyle evlenmek üzere Lahor 'a gitti  Orada babasından ayrı kaldığı için korkunç bir depresyon geçirdi  O haliyle Guru aşkı ve hasretiyle dopdolu iki önemli şiirsel mektuplar yazdıysa da Kardeşi Prithi Chand onlara el koyduğundan mektuplar babasına ulaşmamıştı  Mektuplarının bir yerinde : “Ruhum Guruyu görmenin hasretiyle yanıyor ve inliyor  Feryatlarım yağmur için ağlayan Çatriklerin feryatlarına benziyor” diyordu  Üçüncü mektup Ramdas 'a ulaşınca, Onu hemen çağırdı  Prithi Chand babasının yerine geçmeye çok meraklı ve istekliydi  Ancak Guru Ramdas çocuklarını test etti ve sonunda küçük oğlu Arjan 'ı halefi tayin etti  Guru Arjan Sihlerin endüstriyel ve kültürel merkezi olan Amritsar 'ı daha da geliştirdi  Oradaki Altın Mabed 'in (Har Mandar) yapım işini sona erdirdi  Bu Mabed Sihlerin ziyaret ettiği, kutsal bir mabettir  Ekber Şahın Sihlere tahsis ettiği toprak üzerinde Ramdas zamanında yapımına başlanmıştı  Tapınak güzel bir gölet ortasında etrafındaki topraktan daha düşük seviyede bina edilmişti  Yine Arjun ilk dört Gurunun ilahilerini ve Hindu Bhagatları ve Bhattları topladı  Onlara kendi dikte ettiği ilahileri içeren Gurdası ilave etti  1604 de ilk kitap Adi Granthın derlemesini tamamlamış oldu  Bu kitapta Sihlerin dini inanç ve ahlak ilkeleri ortaya konulmuştur  Amritsar Onun zamanında bankacılığın, marangozluk, nakış, süsleme ve at eğiticiliğin merkezi oldu  Sihleri Orta Asya ve Afganistan 'a iyi atlar için gönderdi  Sihler atları yetiştirme ve binicilikte ilerlediler  Bütün bu gelişmeler Ekber 'in oğlu Cihangir 'in döneminde oluyordu  Müslümanlar bile Altın Mabede (Har Mandar) geliyorlardı  Cihangir onların kendilerine ait kelimeler kullanmaları gerektiğini böylece oraya akan trafiğin kesileceğini düşündü  Guru Arjan 'dan Adi Granthdaki İslam 'ın Peygamberi Muhammed ile ilgili bölümlerin çıkarılmasını istedi  Guru bunu yapmayı reddetti  Bu arada Divanda yalan yanlış hikayelerle Cihangirin düşünceleri zehirlendi  Sonunda Guruya kaynamış sular ve kumlarla işkenceler yapıldı  Guru Arjan büyük bir tevekkülle bütün eziyetlere katlandı  Sih tarihinin ilk şehidi oldu   Har Gobind (1595-1644), babası Arjun 'un 1606 da ölmesi üzerine 6  guru olarak Sihlerin başına geçti  Babası Moğol tiranlığının kurbanı olmuştu  Har Gobind zamanında Sihler , Cihangir ve daha sonra oğlu Şah Cihana karşı askeri teşkilatlanma yoluna gittiler  Bunun için 800 at, 300 atlı süvari ve topçu sınıfı oluşturdular  Moğollarla üç savaş yaptılar  Birincisi 1643 de Amritsar 'da oldu  İkinci savaş Lehra yakınlarında 1637 de oldu  Gurunun ordusu kazandı  Üçüncü savaş 1638 de Kartarpur 'da yapıldı  Gurunun bu üç savaşta da gösterdiği başarılar Sihler arasında büyük itibar sağlamasına sebep oldu  Guru Har Gobind 'in bu kariyeri Sih tarihinde bir dönüm noktası oldu  Bu yeni şartlarla Sihizm militaristleşti  Guru iki kudrete sahip oldu: Ruhsal Gücü (Peeri) ve askeri gücü (Meeri)  1644 de Guru Har Gobind Guru Har Raiyi halefi olarak atadı  | 
|   | 
|  | 
|  | Sihizm ( Sıkh Dini) |  | 
|  08-20-2012 | #2 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Sihizm ( Sıkh Dini)Guru Har Rai (1630-1661) 7  Guru oldu  Guru Har Rai Sihleri Moğolların baskısından kurtarmaya çalıştı  Guru Har Rai aşk ve barış adamı idi  Sangat 'ın hizmetinde bulundu  O müritlerinden Guru Granth Sahib 'in ilahileri ve kendi disiplinli hayatına yönlendirme üzerine meditasyon yapmalarını sağladı  O hayırsever ve cömertti  Bir seferinde ataları Nabha, Jind ve Patıla 'nın önceki yöneticileri olan kimseler Gurunun yanına geldiler  Yiyecek için ağlıyorlardı  Guru onlara yiyecek verdi ve onları memnun etti  Guru Har Rai kendini onlara adamış, ihtiyaçlarını gidermede yardımcı olmuştu   Guru Harkrişhan (1656-1664) 8  Guru oldu  “Çocuk Guru” diye anılan Harkrishan özellikle çocukları ve öğrencileri korudu ve onları sevdi  30 mart 1664 de öldü  Yerine amcası Tegh Bahadır (1621-1675) dokuzuncu Guru olarak geçti  Guru Tegh Bahadur 'un hayatı üç önemli devreye ayrılır: Birinci dönem Amritsarda babasıyla birlikte 23 yıllık dönem  İkinci devre Bakala 'da meditasyonla geçen 19 yıllık dönemi ile Doğu Hindistan 'da ve Pencap 'ta geçirdiği hayatın son 11 yıllık dönemi  Tegh Bahadur, Pencap 'ta zenginlerden zorla para alması, kaçakları saklaması ve yağmalara girişmesi yüzünden Gurkanlılar tarafından öldürülmüştür  Rivayete göre İmparator Evrengzip Tegh Bahadur 'u hapsetmiş ya İslam 'ı kabul etmesi ya da bir mucize göstermesini istemişti  Guru Bahadur ikisini de reddetmiş; mucize konusunda şunları söylemişti: “İmparator başkalarına zulmederken kendi ölümünü unutması, asla mucize değildir  ” Daha sonra İmparator Evrengzip Gurunun idamını emretmiş, böylece Sih tarihinde öldürülen ikinci kişi olmuştur   Gobind (1666-1708) babasının öldürülmesinden hemen sonra Onuncu Guru olarak (1675-1708) göreve başladı  Guru Gobind 'in önderliği altında Sihler dört başarıya ulaştılar: 1-Moğol gücüne karşı direnişe geçtiler   2-Khalsa 'yı (Tanrının Grubu) kurdu   3-Savaşa uygun bir literatür ortaya koydu   4-Sihler için daimi bir Guru ve Guru Granth Sahib olarak Adi Granth 'ın tesisini sağladı   Guru Gobind gerçek bir vatanseverdi  Sihleri hem ruh, hem de şekil bakımından bir birliğe kavuşturmak için Pahul ne Khalsa sistemini geliştirdi  Khalsa 'ya girenler Pahul denilen bir takdis merasiminden geçmekte ve “k” ile başlayan şu 5 esası yerine getirmekteydi: Pahul ve Khalsa Sismeti 1-Kesha Saç ve sakalların kesilmemesi; Sihler diğer insanlardan uzun saçlı olmalarıyla ayrılıyorlardı  Hayatlarına mal olsa bile saçlarını kesemezler  Keshas Guru tarafından Sihlere bir nişane olarak verilmişti  Sihler bu sebepten saçlarını düzenli, taranmış olarak muhafaza ederler ve türbanla saçlarını güzelce sarıp örterler  Bu bağlamda 1990 lı yıllarda İngiltere 'de yaşayan bir Sihli motor sürerken kask takma mecburiyetinin kendisine uygulanmaması için dava açmış ve bu davayı kazanmıştı  Sihli bayanlar da ne saçlarını ne de kaşlarını alamazlar   2 - Kangha Tarak saçların temizliği için kullanılır  Sih saçlarını daima kangha 'yla muhafaza eder  Onlar düzgün, temiz ve tertipli saçlarıyla gayet şık görünürler  Genellikle tahta tarak kullanırlar ve sabah akşam olmak üzere günde iki kez saçlarını tararlar   3- Karha Her Sih sağ bilek üzerine çelik bir bilezik takar  Altın, gümüş ve metal bilezikler Guru tarafından kutsanmış olarak dikkate alınmaz   4-Kachhehra Her Sih altına özel dizayn edilmiş ve yapılmış olan kısa pantolonu yüksek karakterin bir nişanesi olarak giyerler   5- Kırpan Her Sih ilericiliğin ve özgürlükte kararlığın bir sembolü olan bir kamayı (ya da kılıcı) Gatra denilen sırmalı şeritle kuşanırlar   İnanç ve Ayinleri Sihizm temel yapı itibariyle Tanrı ve O 'nun birliğine inanır  Nanak Tanrıya isim vermekten sakınarak Ona Hari demiştir  Nanak 'a göre Tanrı ' görünmez üç şey (1 Brahma (vareden), 2 Vişnu (Rızıklandıran) 3 Şiva (Öldüren)) yaratmıştır  Sihizm 'in inanç esasları; -Gars 'tan başkasının önünde eğilmemek -Amritsar 'da yıkanmak -Bir birlerine Singh diye hitap etmek -Traş olmamak -Kama-kılıç taşımak Sihizm 'de kişinin bu dünyada yaptıklarının öteki alemdeki hayatına tesir edeceğine (Karma) ve ruh göçü (Tenasuh) 'ne inanmaktadır   Anlaşılmaz, karışık dua ve ayinler yerine, basit ibadet ve ayinleri tercih eden Sıkh Dini, dünya ve ahrete ait her tür faaliyetinin merkezi olarak Amritsar 'daki Altın Mabed 'i seçmişlerdir  Sihizm 'de Altın Mabed 'i önemini bugünde korumaktadır  İbadet niyetiyle bu Mabed 'in havuzunda yıkanırlar  Altın Mabed 'te ayrıca sembol olarak bir kılıç bulunur  Ayin ve ibadetleri basit bir dua, İslam 'daki abdeste benzer bir yıkanma ile “hac” için Altın Mabed 'e girmekten ibarettir  Dindar bir Sihin, günlük ibadeti şu üç dini hükümde toplanır: -Adi Granth 'tan ve Guru Nanak 'a ait pasajlardan ezber okumak, -Ailevi bir vecibe olarak her sabah toplanıp Adi Garnth 'tan her hangi bir yer okumak, -Tapınağa ibadet için girmek   Hint Yarımadası 'nda eğitim-öğretim, askerlik ve ata binmeye en çok önem veren Sihlerdir  Hindistan 'ın koruma ve güvenlik görevlilerinin çoğunu Sihlerin teşkil etmesi bundandır  Kutsal yazıları Sıkh Dini 'nin kutsal kitabı Adi-Granth 'tır  Daha önceleri dağınık ve düzensiz olarak halde bulunan bu metinler Guru Arcan (1581-1606) zamanında bir araya getirilmiştir  Sihlerin tabi oldukları dini ve ahlaki büyük ölçüde bu kitaptan alınmıştır  Ayrıca bu kutsal kitapta Nanak 'ın hayatı, konuşmaları, O 'ndan sonra üç “guru”nun derlediği ilahiler mevcuttur   Mezhepleri Sıhk Dini başlıca beş mezhebe ayrılmıştır: 1- Orsi, 2- Hendali 3- Artenas 4- Namdari 5- Akali  Bunlardan son ikisi önem arz eder   Günümüzde Sihizm 19  yy ilk yarısından itibaren hüküm süren Hindistan 'ın Pencap eyaletinde ki Sihlerin Devleti 1875 bağımsızlık savaşından önce sona ermiştir  1947 de Hindistan 'la Pakistan 'ın ayrılmasından önce Pencap 'ta Sihler önemli siyasi mevkileri işgal ederlerken ayrılmadan sonra sihlerin büyük bölümü Hindistan 'ın farklı bölgelerine gönderilerek dağıtılmışlar ve Doğu Pencap ' daki Sih Devletinin askeri kuvvet ve siyasi gücü dağıtılmıştır  Hindistan 'da sürmekte olan Sihlerin Hindulaştırılması kampanyalarında 1941-1951 yılları arasında yaklaşık 200  000 Sih, Hindu olmuştur  Özellikle Hindu ve Müslümalar arasına sıksık patlak veren din çatışmalarında bir çok insan hayatını kaybetmiştir  Hatta bu çatışmalar 1984 yılında Hindistan Başbakanı İ  Gandi'nin bir Sih'li taraından öldürülmesi sonucunu doğuracak kadar şiddetlenmiştir  Gittikçe küçülme eğilimine giren Sih toplumunun bugün ne bağımsız bir devletleri nede kendilerine ait bir vilayetleri vardır  17 milyon civarında taraftarı olan Hindistan ve Pakistan da yayılan Sihizm'in taraftarlarına azda olsa diğer ülkelerde de rastlanmaktadır  | 
|   | 
|  | 
|  |