![]() |
Ölü Deniz Yazmaları.... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ölü Deniz Yazmaları....![]() Ölü Deniz Yazmaları 1947 yılında, Ölü Deniz Kıyısında Kumran'da, çobanlık yapan bir Bedevi'nin kaybolan hayvanlarını ararken girdiği bir mağarada bulduğu yazmalar bilim ve teoloji dünyasını alt üst etmişti ![]() ![]() Yazmaların 1947 yılında çoban tarafından bulunmasından sonra, bu yazmalar Kudüs Üniversitesi'nin eline geçmiş ve bu mağaralarda araştırmalar başlamıştır ![]() ![]() 10 yıl süresince 11 mağarada yapılan kazılar 800 kadar yazmanın ve bir çok parçanın gün ışığına çıkmasını sağlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Metinler daha çok deri üzerine yazılmış olmakla birlikte papirüs ve bakır üzerine yazılmış metinler de vardır ![]() ![]() ![]() Bu metinleri bir Yahudi topluluğunun yazdığına kuşku yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YAZMALARI KİMLER YAZDI? Yazmaların bir Yahudi tarikatına ait oldukları konusunda araştırmacılar görüş birliğine varmışlardır ![]() ![]() ![]() Çıkan yazmaların arasında bu tarikatın kurallarını belirleyen yazmalar da vardır ![]() ![]() Kanunlar yazmasında bu tarikatın kuralları ile ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olabiliyoruz ![]() ![]() ![]() Yazmalara göre bu topluluk İsrail halkından çıkma , katılmak isteyen ve akıl ve disiplin sınavlarını verebilen herkese açıktı ![]() Tarikata girenler için , artık bu hayata başladığına ilişkin törenler yapılmaktaydı ![]() ![]() ![]() Yeni girenin tam olarak kabul edilmesi ise seneler sonra yaptığı işlere göre oluyordu ![]() Topluluk içinde ruhban sınıfının tam bir hegemonyası vardı ![]() ![]() ![]() ![]() "Kardeş"ler arasında ise tam bir sevgi ortamı öngörülmekteydi ![]() ![]() ![]() Topluluğa girenler maddi zevklerden uzaklaşmak, bunların peşinden koşmamak zorundaydılar ![]() ![]() Bu topluluk aynı zamanda “Kanun Evi” olarak da adlandırılıyordu ![]() ![]() Kanunlara karşı koyanlar ise cezalandırılıyor ve topluluktan ihraç ediliyorlardı ![]() Törenler : Topluluğa kabul edilen kişi tam bir yıl geçmeden bazı törenlere katılamıyordu ![]() Bu törenlerden en önemlisi ise arınma (purificatio) töreni idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir önemli tören de komünyon, topluluk yemeği idi ![]() ![]() Bu iki önemli tören de farklı şekillerle de olsa Hristiyanlığa geçmiştir ![]() ![]() YAZMALARIN İÇERİĞİ Daha önce de belirttiğimiz gibi 11 mağaradan çeşitli boyutlarda yazmalar çıkmıştır ![]() ![]() ![]() Bu yazmaların konuları çeşitlidir ![]() - Yaradılış (Tekvin bölümünün apokrif’i) - Kurallar - Işık oğulları ve Karanlık oğulları (İyi kötü mücadelesini anlatan yazılar) - Tevrat yorumları - İlahiler Ölü Deniz yazmaları içinde farklı konularda olanlar olsa da kabaca bu başlıklar altında toplanabilirler ![]() Bir envanter çıkartmak gerekirse, parçalı olarak 600 civarında yazma sözkonusudur ![]() ![]() ![]() Bulunan parçalardan bir bölümü de , 1896-1897 yıllarında Kahire’de bir sinagogda Salomon Schechter tarafından bulunan ve 1910’da yayımlanan yazmalarla aynı bölümleri içermektedir ![]() ![]() Bakır Rulolar Ölü deniz yazmaları içinde en ilginç olanları da kuşkusuz bakır rulolardır ![]() ![]() Bu rulo’nun bir hazine hakkında bilgi vermesi , yazmaları araştıran ekibi de şaşırtmış, hatta bunu ilk tercüme eden John Marco Allegro’nun bunu basması bu ekip tarafından, define avcılarının hücum etmesi korkusuyla engellenmiştir ![]() Bu keşif bilim dünyasını da ikiye bölmüştür ![]() ![]() Bunun gerçek hazine olduğunu iddia edenler bu hazinelerin birinci ya da ikinici tapınaktan geldiğini ve Esseniler tarafından saklandığını söylemektedirler ![]() Bunun tersini iddia edenler ise Kumran Essenileri’nin bu kadar zenginliğe sahip olamayacaklarını ve Kudüsteki toplulukla olan ilişkilerinin kötülüğünden, tapınaktaki hazineleri elde edemeyeceklerini söylemektedirler ![]() Bu hazinelerin gerçek anlamı ne olursa olsun bu hazineleri arayanlar, hatta bu hazineleri Tapınakçıların bulduğunu söyleyenler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() TOPLULUĞUN ÖĞRETİLERİ Topluluk kaçınılmaz olarak Tevrat’da geçen ana kavramlara bağlı idi ancak yine de kendine özgü görüşler geliştirmişti ![]() Ölü Deniz yazmaları incelendiğinde , topluluğun kendine özgü doktrinleri ve topluluk kurallarının büyük ölçüde yazıya geçirildiği görülmüştür ![]() Topluluğun inanışına göre, topluluk kutsal yazılardaki gizemleri anlamış ve bunların sırrına ermektedir ![]() ![]() Bu şekli ile bu topluluk ezoterik karakterini göstermektedir ![]() ![]() ![]() İyi – Kötü Karşıtlığı Topluluğun öğretilerinde en ilgi çekici husus , Zerdüştlük’de olduğu gibi , iyi ve kötü güçlerin karşıtlığının önemli bir yer tutmasıdır ![]() İyi güçlere hükmeden güç topluluk tarafından “Işık Prensi” diye adlandırılmaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() Ölü Deniz yazmalarına göre, Tanrı insana iki tür ruh vermişti ![]() ![]() ![]() Sapkınlık ise karanlıkların kaynağından, Işık Prensi’nin elinde Doğruluk oğullarının hükümdarlığı vardı, Işık yolundan yürüyorlardı ![]() Karanlıklar Prensi ise Sapkınlık oğullarının hükümdarlığını elinde bulunduruyordu, Ve onlar Karanlıkların yolundan yürüyorlardı ![]() Kralların dördüncü bölümünde de buna benzer ifadeler geçer ![]() ![]() Burada dikkat edilmesi gereken, Işık ve Karanlıklar Prensinin İyi ve kötü tanrılar olarak düşünülmemesi gerektiğidir ![]() ![]() ![]() Bu onun gizemi ve bilgeliğinin zaferidir ![]() Ve Tanrı yeniden geldiği vakit doğruluk sonsuza kadar hükmedecektir ![]() Ancak iyi ve kötünün savaşı Tanrı’nın geleceği hüküm gününe kadar sürmektedir ![]() Bu bölümler bize, Hıristiyanlığın kökeni, daha başka bir deyişle Hıristiyanlıktaki Şeytan kavramının kökeni hakkında bilgi vermektedir ![]() Kişilerin Işık Oğullarına ya da Karanlık oğullarına katılmaları tamamen Tanrı’nın önceden yaptığı bir seçim olarak belirlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buradaki bir dikkat çekici nokta da , hüküm gününde ödüllendirilme ve cezalandırılma kavramlarıdır ![]() Hüküm günü geldiğinde “ölüler topraktan kalkacaklar” (Savaş Kuralları Yazması 12,5) ve son mücadele başlayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Mesih beklentisi Mesih beklentisi de topluluğun doktrinlerinin önemli bir öğesidir ![]() Değişik tarihlere tarihlenen belgeler ışığında, Mesih beklentisi topluluğun tarihi boyunca da farklılık göstermiş , yukarıda adı geçen kavramlarla karışmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adalet Üstadı Yazmalarda geçen bir önemli kavram da “more hassedek” diye adlandırılan ve Adaletin Efendisi, Adalet Üsdatı ya da Adil olan, Adil Efendi diye tercüme edebileceğimiz kavramdır ![]() ![]() Bazı yazmalara göre Adalet Üsdatı, İsa’dan önce 180-60 yılları arasında bir dönemde yaşamış ve ölmüş biridir ![]() ![]() ![]() Ancak Adalet Üsdatı hakkındaki bilgilerimiz oldukça kısıtlıdır ![]() Ölü Deniz yazmaları arasındaki Habakkuk yorumuna göre, Habakkuk kitaabı aslında Adalet Üsdatı’nı anlatmaktadır ve zamanın sonunun geldiğini haber vermek de Adalet Üsdatı’na düşmüştür: “Ve Tanrı son nesile neler olacağını yazmasını Habakkuk’a bildirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada bir başka dikkat çekici nokta da, Kumran topluluğu zamanında çok yaygın olan, zamanın sonunun geldiği düşüncesinin, Adalet Üsdatı tarafından ele alınıyor olmasıdır ![]() ![]() ![]() Zamanların sonunun geldiğini söyleyen Adalet Üsdatı, Habakkuk yorumuna göre etrafındaki insanların karşı koyması ile karşılaşmış ve onlar tarafından suçlanmış, hatta cezalandırılmıştır ![]() ![]() Şam yazmasına göre ise Adalet Üstadı Tanrı’dan esin alan biri olmaktan öte, insanlara yol gösteren bir rehberdir ![]() ![]() KAYNAKÇA ALLEGRO John Marco, The People of the Dead Sea Scrolls, Doubleday &Company Inc ![]() ALLEGRO John Marco, The Treasure of the Copper Scroll, Doubleday Anchor Books, New York, 1964 BAIGNENT Michael, LEIGH Richard, The Dead Sea Scrolls Deception, Touchstone, New York, 1991 DANILEOU Jean, Les Manuscrits de la Mer Morte et les Origines du Christianisme, Editions de l’Orante, Paris, 1974 EISENMAN Robert, James, the Brother of Jesus, Penguin Books, New York, 1998 FEATHER Robert, The Copper Scroll Decoded, Thorsons, London, 2000 GASTER Theodor H ![]() LAPERROUSAZ E ![]() ![]() SHANKS Hershel, The Mystery and Meaning of the Dead Sea Scrolls, Random house, New York, 1998 VERMES G ![]() |
![]() |
![]() |
|