![]() |
Jean-François Lyotard |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Jean-François Lyotard![]() Jean François Lyotard(1924-1998) Jean-François Lyotard 1924'de Versailles'de doğdu ![]() ![]() 1954 ile 1964 yılları arası Lyotard'ın marksist bir yönelim ile "Sosyalizm ya da Barbarlık" adlı marksist bir dergiye yazı yazdığı dönemdir ![]() ![]() 1968 Mayıs'ı esnasında Lyotard Sorbonne-Nantere üniversitesinde dersler vermekteydi ![]() ![]() ![]() Lyotard, 21 Nisan 1998’de Paris’te lösemiden öldü ![]() 1979 yılında yayınlanan “Postmodern Durum” adlı kitabı dünya çapında ilgi görmüş ve kısa sürede referans gösterilen bir metne dönüşmüştür ![]() 1983 yılında yayınlanan “Le Differende”de Lyotard Wittgensteinci dil felsefesine yakın durduğu görülür ![]() Lyotard, Wittgenstein'dan "dil oyunları" anlayışını alarak kendi bünyesine katmış görünür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lyotard'a göre postmodern duruma yol açan etken bu güne kadar dillendirilen büyük anlatıların hedeflediklerini gerçekleştirememeleri ve başarısızlığa uğramalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jean-François Lyotard |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Jean-François LyotardLyotard ,ortaya ölçülemezlik ya da karşılaştırılamazlık denilen teorik sorunu koyar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu beraberinde bilginin meşruiyeti sorununu getirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde bilgi ediniminin zihinlerin,hatta tek tek bireylerin eğitilmesinde ayrılamayacağı biçimindeki eski ilkenin gittikçe modası geçmiştir Lyotard’a göre ![]() ![]() ![]() Lyotard’a göre bilgi,doğruluk ölçütünün basitçe belirlenip uygulanmasıyla sınırlı değildir;doğruluk ölçütünün belirlenmesinin ötesine geçen ve verimlilik (teknik ve vasıf),adalet ve/ya da mutluluk,güzellik(işitsel ya da görsel duyarlılık) ölçütlerinin belirlenmesine kadar uzanan bir yeterlilik sorunudur ![]() ![]() ![]() Dil Oyunları Bu noktada Wittgenstein’ın “dil oyunları” kavramından etkilenen Lyotard’ın aşağıdaki gözlemlerde bulunduğunu belirtmemiz gerekiyor ![]() ![]() ![]() Toplum, basitçe dil gibi değildir ![]() ![]() Her sözce oyundaki bir hamle gibi düşünülür ![]() ![]() ![]() Lyotard dil oyunlarının birbirleriyle karşılaştırılamaz oldukları düşüncesindedir ![]() ![]() Muhtemeldir ki Lyotard,dil oyunların esas itibarı ile hilekarlar arasında çatışmaya dayalı olarak gerçekleşen ilişkiyi cisimleştiren oyunlar olarak görüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Totalitarizme karşı çoğulcu demokrasi Lyotard’a göre postmodernizmin siyasal anlamı, totaliterliğe karşı çıkıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lyotard’in kuşkuculuğu, nihilizme varmaz, adalet modası gecmis bir kavram değildir ona göre, moderligin demokratik potansiyeli vardır ve yapılması gereken onun yenilenmesi ve derinleştirilmesidir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jean-François Lyotard |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Jean-François LyotardAnlatısal Bilgi ve Bilimsel Bilgi Bilimsel bilgi bilginin bütününü temsil etmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geleneksel toplumlardaki anlatı geleneği,aynı zamanda topluluğun kendisi ve çevresiyle yaşadığı ilişkiye dayalı üç ayaklı bir yetki paylaşımının-“nasıl yapacağını bilmek(know how),”nasıl konuşacağını bilmek” ve “nasıl dinleyeceğini bilmek”-tanımlamasına yönelik bir gelenektir ![]() ![]() ![]() Lyotard anlatısal ya da öykü anlatan bilgi savlarının geri çekilmesini tartışır-genellikle bilimle bağlantılı olan soyut,düz anlamlı ya da mantıksal,bilişsel yordamlar bağlamındaki bilgi savlarının ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yeniden üretimin gerçekleşmesini olanaklı kılan öğretkelerdir (didactics) Bunun ilk önkabulü öğrencinin göndericinin bildiğini öğrenebileceği, bu anlamda bir uzman olan öğretmenle eşit yeterliliğe sahip olabileceği düşüncesine dayalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek ki bilimsel bilgi ile anlatısal bilgi arasındaki temel ayrım,bilimsel bilginin gereksinim duyduğu bir dil oyunu ile düzanlamı alıkoyması,diğerleriniyse dışlamasından kaynaklanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lyotard anlatısal bilginin kendisini uslamlamaya ve tanıtmaya başvurmaksızın onayladığını ileri sürer ![]() ![]() ![]() ![]() Lyotard’ın uslamlamasında ilginç bir döngü söz konusudur ![]() ![]() ![]() Bilimsel bilgi temelde kendi görüşüne göre bilgi olmayan anlatısal bilgiye ihtiyaç duyar Kendisini,bir destan olarak satması için devlet bilime büyük miktarlarda para harcar ![]() ![]() ![]() ![]() Kurumsal bilimsel araştırma gerekçeleri olarak sunulan iki söylen-insanlığın özgürleşimi ile bütün bilgilerin kurgusal birliği-aynı zamanda ulusal söylenlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Lyotard artık bilimin kendisini bir üst anlatı ile meşrulaştırması gerekmediğini bildirir ![]() ![]() ![]() Bu anlatılardan ilkinin konusu özgürlüğünün “kahramanı” olması bakımından insanlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jean-François Lyotard |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Jean-François LyotardBilginin ticarileşmesi Bu bölümde Lyotard'tan yaptığım alıntıların altına kendi fikir ve eleştirilerimi de yazarak size aktarmaya çalışacağım ![]() ![]() ![]() Lyotard: Sanayi devrimi sonrasında bilim sermayenin üretim gücü haline gelmiştir ![]() ![]() Burada ilginç olan makine-işçi ile canlı işçi arasında kurulan analoji ![]() ![]() Canlı işçinin ise beslenmesi ve yorulduğu için gece dinlenmesi,işçi sınıfının kuşaklar boyu devam edebilmesi içinde aile kurup üremesi ve karısı ile çocuklarını besleyebilmesi gerekiyor ![]() Makine işçinin performansı (üretim kapasitesi) ve verimliliği (hatasız üretim) canlı işçiden çok daha fazla ![]() ![]() ![]() Böyle bakınca her ikisi için de artı değerden söz edilebilir ![]() ![]() ![]() Lyotard: Bilim “doğruluk” arayışının aracı olmaktan çıkmış , “üretkenlikle” ilgilenen bir oyun haline gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kanıt üretmek amacı ile insan bedeninin performansını artıran araçlar ek para gerektirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lyotard “doğruluk” ve “adalet” fikrini büyük anlatıların bir parçası olarak gördüğü için diskalifiye ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() Lyotard: Bilim adamları,teknisyenler ve araç gereçler doğruluğu bulma adına değil,iktidarı büyütmek adına satın alınırlar ![]() Doğruya doğru ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lyotard: İşlerlik kanıt üretimini artırırken haklı olma payını da artırır ![]() ![]() Bu cümle adaletin(doğruluk ölçütünün) bilim ve teknolojiyi satın alan iktidar odaklarının tekeline verilmesini olağanlaştırmaya çalışıyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jean-François Lyotard |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Jean-François LyotardLyotard: Dikkatlerin eylemin amaçlarından eylemin araçlarına kayması-doğruluktan işlerliğe-günümüzdeki eğitim politikasına dahi yansımaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenci,devlet ya da üniversite tarafından günümüzde sorulan soru artık “Doğru mu?” sorusu değil,”Ne işe yarar?” sorusudur ![]() ![]() Amaçların değil araçların öne çıktığı bir devride "doğrumu?" sorusu yerine "ne işe yarar?" sorusunun sorulduğunu söylüyor Lyotard ki oldukça iyi yapılmış bir tespit bence ![]() ![]() ![]() Lyotard,sayısız bilim adamının kendi icat ettiği yeni kuralları kimileyin yıllarca gözardı ettiğini ya da bastırdığını yazar-çünkü söz konusu icat yalnızca üniversite ve bilimsel sıradüzendeki mevcut konumlarını değil aynı zamanda bağlı bulundukları disiplindeki konumlarını da bir anda tehlikeye sokabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lyotard bilimin içindeki iktidar ilişkilerini ve bir dil oyunu olarak bilimi anlatmış yukarıda ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|