![]() |
Konfüçyüs |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() KonfüçyüsBüyük Çin bilgesi, filozof, siyasal yönetici ve Çin tarihinde resmi din olarak kabul edilen öğretilerin kuramcısı Konfüçyüs, M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ambar bekçiliği ve kamu arazisi yöneticiliği yaptı ama asıl isteği, Chou hanedanlığının ilk zamanlarına özgü ahlak değerlerini yaymak, bu hanedanlığın kuruluş döneminde hüküm süren iki kralın, Wen ile Wu'nun ülkülerini yeniden canlandırmaktı ![]() ![]() ![]() Konfüçyüs'ün kenti Lu işgalcilerin denetimi altına girmişti ![]() ![]() Konfüçyüs'ün yaşam öyküsüyle kişiliğinin de ona atfedilen öğretilerin ayrıntılarının da doğruluğundan emin olmak olanaklı değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konfüçyüs düşüncesi, 1583'te Pekin'e yerleşen Cizvit misyonerleri, Çin bilgisi ile kültürünü özümseyip bu yeni bilgilerini Avrupa'ya aktarancıya kadar Batı dünyasında bilinmiyordu ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Konfüçyüs |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() KonfüçyüsGİRİŞ Konfüçyüs'ün felsefesi, ahlak ile siyaset felsefesinin ağırlıkta olduğu bir felsefeydi ![]() ![]() ![]() ![]() DENGE FELSEFESİ VE CHOU HANEDANLIĞI Konfüçyüs'ün uyumlu yaşam öğüdü, hoş, sessiz sakin akıp giden bir yaşam sürmek adına tutkularla duygulan tümüyle bastırmak gerektiği anlamına gelmiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konfüçyüs, Chou hanedanlığının ilk yıllarını -beş yüzyıl önceyi- bir altın çağ olarak adlandırır ![]() ![]() Uyum, bütünlük, denge, Çin düşüncesinin içgüdüsel kabulleri olagelmiştir hep ![]() Konfüçyüsçülük kadar Taoculuk ile Budacılığın da Çin kültürünün bir parçası olmasına karşın, bu üç güçlü akım arasında rekabetin pek az olmasını açıklar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Konfüçyüs |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() KonfüçyüsAHLÂK VE JEN Konfüçyüs'e göre tüm toplumsal, siyasal erdemler, temelde, genişletilmiş kişi erdemleriydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahlaksal iyilik kavramının merkezinde “jen”, yani iyilikseverlik ya da insan sevgisi düşüncesi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyilikseverlik, kişinin kendisine dönük ilgisinin, kendinden hoşnutluğunun üstesinden gelmesini gerektirir; iyilikseverliğin yolu; her yönüyle insan davranışlarını düzenleyen, örnek eylemlere ulaşmasında kişiye kılavuzluk etmek üzere tasarlanmış olan bir kurallar ya da ilkeler bütününe uymaktır ![]() ![]() ![]() Konfüçyüs, gerçek iyilikseverlik ya da gerçek insancıllığın, gönül ile zihnin dışsal davranışlarla tutarlık gösterdiği bir kişi bütünlüğünü gerektirdiğini savunurdu ![]() Konfüçyüs, öngörülen ahlaksal bütünlüğün sonucu olan eylemi, yani hep yararın, öğretmenin amaçlandığı bir kişi ahlakını geliştirmekle oluşan bütünlüklü iyilikseverliğe ahlak bakımından uygunluk diye tanımlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Bilgi ile öğrenme, ahlaksal kavrayışı geliştirmeye yardımcı olur; kişi, böylece, cömertliğini nasıl gerçek bir iyiye göre yönlendireceğini görebilir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Konfüçyüs |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() KonfüçyüsBİLGİ VE İNSAN Konfüçyüs, en iyi insanın bilge insan olduğu kanısındadır, ama kendisini bir bilge olarak görmez; pek az insanın bilge olmayı başardığını düşünür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konfüçyüs, yöneticilere "eğer siz iyiyi isterseniz, insanlar da iyi olur" der ![]() ![]() Konfüçyüs insanların doğuştan eşit olduğuna inanırdı; eğitime ilişkin tüm görüşlerinin altında yatan, sonraki yüzyıllarda Çin'in eğitim siyasetini etkileyen onun bu inancıydı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Konfüçyüs |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() KonfüçyüsADLARIN DÜZELTİLMESİ Konuşmalar'da 'adların düzeltilmesi' diye anılan Konfüçyüs öğretisi ilginç felsefi sonuçlara varır ![]() ![]() ![]() Geçmişin, ataların yüceltilmesi, töremlere gösterilen büyük ilgi, evlatlık görevi ile baba oğul ilişkisinin öneminin ısrarla vurgulanması, Konfüçyüsçülüğün Batı geleneğine aykırı düşebilecek yönleridir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Konfüçyüs |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() KonfüçyüsKONFÜÇYÜS VE ESKİ YUNAN Konfüçyüsçü düşünce ile eski Yunan'da, M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konfüçyüs'ün kişiliği, alçakgönüllü bilgeliği, kendini öğretmeye adayışı, Sokrates'in benzer özellikleriyle karşılaştırıla gelmiştir; Sokrates'in altın kuralı, "kendine yapılmasını istemediğin şeyi başkasına yapma" diyen kural, ahlakçıların genel geçer kurallarından biridir ![]() Konfüçyüs metafizik kurgulamalar geliştirmekle uğraşmamıştı; insan bilgisinin doğasına ya da olanağına ilişkin bir kuram da geliştirmemişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Konfüçyüs |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() KonfüçyüsKONFÜÇYÜSÇÜLÜĞÜN TARİHİ SERÜVENİ Konfüçyüs'ün M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan böyle Konfüçyüsçülük -daha doğrusu Yeni Konfüçyüsçülüğün çeşitli biçimleri- Çin kültüründeki ana akışın bir parçası olarak varlığını sürdürdü, eğitimin Konfüçyüsçü temel yapıtlara dayanmasından ötürü halka yayıldı ![]() ![]() ![]() Konfüçyüs ile izleyicilerine atfedilen özdeyişlerle öğretiler, M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 20 ![]() ![]() ![]() 1960 Kültür Devrimi*'nin, Halk Cumhuriyeti'nin ilk yıllarında ortaya çıkan Konfüçyüs karşıtı eleştirileri pekiştirmesine karşın, Konfüçyüsçülüğü ortadan kaldırmayı hedefleyen yenilikler de Konfüçyüsçülük çizgisine, biçemine uydu ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Konfüçyüs |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() KonfüçyüsSEÇMELER " İyi yaşamayı sonraya bırakan; yolunda ırmağa raslayıpda akıp geçmesini bekleyen adama benzer ![]() ![]() "Halkı kanunlarla yönetip cezalarla düzeni sağlarsanız, onlarda cezalardan kaçınacaklardır; ama bu arada ar duyguları da kaybolacaktır ![]() ![]() "Onbeş yaşımda zihnimi vicdanıma bağladım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Erdemsiz bir insan mahrumiyete fazla tahammül edemez; nasıl ki mutluluk içindeyken bile rahat edemezse ![]() ![]() "Doğa eğitimin önüne geçerse, bir dağ adamı yetiştirmiş olursunuz ![]() ![]() ![]() "Derin olan kuyu değil, kısa olan iptir ![]() " Düşünmeden öğrenmek faydasızdır ![]() ![]() ![]() ![]() "Karanlığa söveceğine kalk bir mum yak ![]() "Allah’ım, senden başka hiçbir şeyi olmayan ben senden başka her şeyi olanlara acırım ![]() "Bildiğini bilenin arkasından gidiniz ![]() ![]() ![]() ![]() "Kamil insan; kişisel olarak ciddi, büyüklere hizmet ederken saygıyı elden bırakmayan, halka karşı çok nazik olan ve onları yönetirken de adaletli davranan kişidir ![]() "Erdemli kişi, ne kadar zor olursa olsun, hizmeti öne koyar, ondan ne fayda temin edileceği ise daha sonra düşünülecek bir meseledir ![]() |
![]() |
![]() |
|