![]() |
Johann Gottlieb Fichte Oberlausitz |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Johann Gottlieb Fichte OberlausitzJ ![]() ![]() Johann Gottlieb Fichte Oberlausitz (Saksonya) - İ ![]() ![]() köydeki fakir bir dokumacının oğludur Fichte ![]() dokumacılık ve çobanlık yapmış ![]() onun zekasını farketmiş ve himayesine alarak bir okula başlatmış ![]() bu kişinin ölmesi ile tekrar yoksulluk ve sıkıntı çekmeye başlayan Fichte üniversiteyi çok zor bitirebilmiş ![]() kazanmaya çalıştığı sıralarda bir öğrencisi sayesinde Kant'ın felsefesiyle tanışmış ve o günden sonra tüm hayatını onun felsefesini geliştirmeye adamıştır ![]() Fichte, Kant'ın bir başlangıç yaptığına ve bu başlangıcın bir sisteme kavuşturularak tamamlanması gerektiğine inanmıştır ![]() için de bir çıkış noktası arar ![]() bilinçtir ![]() ![]() zaman objenin yanında nasıl oluyor da bir suje, bir bilinç var olabiliyor sorusu ile karşılaşırız ![]() insanı determinizm ve mekanizme sürükler ve bu durumda özgürlük diye birşey olamaz ![]() ![]() objeyi nasıl tasarımladığı sorusu ile karşılaşırız ve bu sorunun çözümü vardır ![]() Fichte'ye göre bilincin özü eylemdir ![]() yanlış düşünme diye adlandırdığı dialektitiği kullanarak ilerler ![]() göre bütün bilgimiz üç adımlı dialektik bir hareketle oluşur ![]() ![]() "a, a'dır" gibi ortaya koyup kavramak ![]() ![]() gibi öteki objeler ile karşılaştırarak ayırt etmek ![]() ![]() içine alan bir kavram ile sınırlamak ![]() ![]() Altını görüp tanırım ![]() ![]() ![]() ![]() karşısında şu yada bu nitelikle sınırlanmış bir "maden" olarak kavrarım ![]() Şimdi "ben" kendi özünü bilmek isterse önce kendisini bilmesi, düşünmesi gerekir ![]() ![]() eylem ile "ben", "ben olmayanı" karşısına koymalıdır ki kendisini ayırt edebilsin ![]() ![]() noktada doğa kendimizi bilmemizin bir aracıdır ![]() bilmek değil eylemek esastır ![]() amacı eylemdir yani özgür olan özünü gerçekleştirmek ![]() Fichte'de ahlak felsefesinin temeli özgürlük sorunudur ![]() öğretisinin formunu sağlayan özgürlüktür ![]() dir ![]() ![]() olmalıdır, yoksa eylem dış amaçlara yöneldiğinden özgürlük gerçekleşmez ![]() Bu eylemin uygunluğuna da vicdan karar verir ![]() bir yeri vardır ![]() ilkeye göre eyle" demişti, Fichte "Vicdanına göre eyle" der ![]() Fichte'ye göre iyi olan, eyleme halidir, çünkü eyleme geçmek özgürlüğün gerçekleşmesidir ![]() ![]() Ancak buradaki eyleme hali olarak doğal gereklilikler veya içgüdüler göz önünde bulundurulmaz, bu tür eylemler insanı edilgin yapar ![]() doğal yönünü aşıp kendi "Ben" 'inden dolayı eyleme geçmelidir ki özgür olabilsin ![]() ![]() Kişinin kendisini gerçekleştirmeside üç aşamalıdır ![]() ![]() ![]() aşamada kişi hazza ve mutluluğa varmaya çalışır, hayvanlar gibi çevresinin uyarımlarına bağlıdır, sadece gereksinimleri karşılayacak araçlara yönelir, iştahını doyurmaya çalışır ![]() ![]() ![]() olma ![]() olmaya bırakmıştır ![]() ![]() ![]() kişi diğerlerinin hak ve özgürlükleri karşısında kendi haz ve egemen olma arzusunu kendiliğinden, özgür olarak sınırlamayı bilir ![]() Fichte devlet ve hukuk konusunda da özgürlüğü temel alır ![]() hukukun tümel geçer bir yönü vardır ve bu insanın ilk ve doğal hakları olduğu fikrine bağlıdır ![]() kişi kendi özgürlüğünün başka kişilerin özgürlükleri ile sınırlanmış olduğunu kabul etmelidir ![]() vardır ![]() ![]() otoritesini kendisi istemeli ve devletin kendisini zorlayacağı yasayı da kendisi seçmelidir ![]() vatandaşların kendi emekleri ile yaşayabilmeleri ve kaynakları hakça paylaşabilmeleri için devletin dışa kapalı olması gerektiğini savunur ![]() Devletin ödevi ise yasaya kendiliğinden uyan kişiler yetiştirmektir, böylece zorlayan devlet ortadan kalkacaktır ![]() Fichte Kant'ın felsefesinden yola çıkmıştır ![]() romantiklerden etkilenmiş ve kendisinden sonraki Alman filozofları için bir kaynak oluşturarak yeni bir akımın doğmasını sağlamıştır alıntıdır |
![]() |
![]() |
|