Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
john, rawls

John Rawls

Eski 08-20-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

John Rawls




John Rawls:





(1921-2002) Amerikalı ahlâk ve siyaset felsefecisi Rawls , hocalık
yaptığı yıllar boyunca Princeton Üniversitesi, Cornell Üniversitesi,
Massachusetts Teknoloji Enstitüsü ve Harvard üniversitesi'nde dersler
vermiştir Bir Adalet Kuramı (A Theory of Justice, 1971) başlığını
taşıyan kitabı siyaset kuramı alanında yirminci yüzyılda yazılmış en
önemli kitap diye görülmektedir Rawls, ceza üstüne 1950'lerde yazdığı
ilk yazılarından tutun da etik ile doğruluğun temellerine yönelik
yazılarına dek hemen bütün yazılarında toplumsal adalet ya da adaletin
eşit dağılımı sorunlarıyla uğraşmıştır Bir Adalet Kuramı başlıklı
çalışmasında daha önceki çalışmalarında vardığı ana sonuçları biraraya
getirerek "doğruluk/haktanırlık olarak adalet" diye adlandırdığı özgün
bir toplumsal adalet anlayışını kapsamli bir biçimde savunmaya
çalışmaktadır Bunu yaparken, egemen ahlâk felsefesi olarak
nitelendirdiği yararcılığın karşısına toptan başka bir seçenek getirdiği
görüşündedir Söz konusu yapıtında ayrıca liberal adalet anlayışının
temel il- kelerini sözleşmecilik çerçevesinde savunan bir kuram
geliştirerek, bir bakıma siyaset kuramında toplumsal sözleşme geleneğini
yeniden canlandırmaya giriştiği görülür Rawls'a göre adaletli bir
toplumun temel yapısı "doğruluk/haktanırlık olarak adalet"in iki ana
ilkesini onaylamaktan oluşmaktadır Bu ilkelerden ilkine göre her insan
alabildiğine geniş temel özgürlükler dizgesi önünde eşit haklara
sahiptir İkincisine göreyse toplumsal ve ekonomik eşitsizlikler en çok
sayıda insanın yararı gözetilerek giderilme yoluna gidilmelidir
Rawls'un terimcesine göre, bu ilkelerden birincisinin, yani bireysel
özgürlüğün, "fark ya da ayrım ilkesi" diye de bilinen ikincisi
karşısında önceliği vardır Bu nedenle, konuşma özgürlüğü ve ibadet
özgürlüğü gibi birtakım temel özgürlükler toplumun daha az avantajlı
olan kesimlerinin üyelerinin konumlarını geliştirmelerine engel olacak
biçimde işletilemezler Bu anlamda toplumsal kurumlar toplumun refah
açısından en kötü durumda olan kesimlerinin durumlarının iyileştirmek
için tasarlanmak zorundadırlar Rawls'un bu iki ana ilke üstüne bina
edilmiş genel adalet anlayışı uyarınca savunulan çoğıınluk kuralı şu
tümceyle özlü bir biçimde dile getirilebilir: ' "Birincil düzeydeki
bütün toplumsal iyiler -özgürlük, fırsat, gelir, refah, saygınlık- eşit
dağıtılmalıdır; bu iyilerden her- hangi birinin ya da bir bölümünün eşit
dağıtılmayışına ancak daha kötü durumda olan kesimlerin yararının
gözetildiği durumlarda izin vardır" Ne var ki Rawls'un bu sonucu
temellendirirken sunduğu uslamlama, kuramının en tartışmaya açık yönünü
oluşturur "Doğruluk/haktanırlık olarak adalet" düşüncesi öteki bütün
adalet anlayışlarından daha yeğlenir bir şeydir çünkü "ilk konum" adlı
varsayımsal bir başlangıç noktasından seçeceğimiz tek görüştür Burada
ilgilerimize, tercihlerimize, bağlamlarımıza ilişkin herhangi bir
bilgimiz olmadığından, tam bir tarafsızlıkla seçmeye zorlanırız İşte bu
"cehalet perdesi"nin arkasından usu olan birer kişi olarak yararcı,
sezgici, benci seçenekleri reddedecek, "doğruluk/ haktanırlik olarak
adalet" anlayışını usa yatkın tek seçenek olarak kabul edeceğizdir
Bir Adalet Kuramının yayımlanmasından sonra yirmi yılı aşkın bir süre
boyunca Rawls yeni bir kitap yazmaya girişmemiş, bir yandan kuramını
gözden geçirerek onu iyiden iyiye temellendirmeye yönelik yazılar kaleme
alırken bir yandan da kuramına ilişkin eleştirileri yanıtlamaya
çalışmıştır Rawls bu sessizliğini 1993 yılinda yayımladığı ve ilk
kitabının bir devamı olarak alınabilecek Siyasal Liberalizm (Political
Liberalism) ile bozmuştur Çoğulcu ve eşitlikçi bir liberalizm savunusu
olan Siyasal Liberalizm’de Rawls , özgün kuramı olan
“doğruluk/haktanırlık olarak adalet” uslamlamasını liberalizmin
çoğulculuğuna daha bir uygun hale getirme uğraşı içine girmiştir
Rawls’un bu kitabındaki temel amacı , taşları yerine oturmuş bir
demokraside , demokrasi kültürünün iyice yeşerdiği bir toplumda tüm
yurttaşlarca kabul görecek haktanır bir adalet anlayışını kamusal
düzeyde gerekçelendirip temellendirmektir



Felsefe Sözlüğü- ABaki Güçlü, Erkan Uzun, Serkan Uzun, ÜHüsrev Yoksal-Bilim Ve Sanat Yayınları

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.