![]() |
İstanbul Metrosu Tarihi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul Metrosu TarihiTarihi L ![]() ![]() İstanbul Teknik Üniversitesi Müzesi'nde, son senelerde eski kitaplar arasında bulunarak sergilenen, Avant Projet d'un Métropolitain Ã* Constantinople (İstanbul'da bir metro ön projesi) L ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prost teklifi (1936) Şehri imar etmek gayesiyle 1936'da davet edilen Fransız şehirci Prost, bu ihtiyacı hissederek Taksim-Beyazıt arasında bir metro hattı kurulmasını önermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nedeco Teklifi (Ekim 1951) Yabancı Memleketlerde Bayındırlık işleri Hollanda Teknik Müşavere Bürosu "Nedeco", İstanbul şehrinin seyrüsefer meselesi hakkında bir incelemeyi Ekim 1951'de vilayete vermişti ![]() ![]() ![]() Nedeco teklifinde, Taksim-Beyazıt arasında teklif edilen güzergahta eğimlerin yüzde 4'ü geçmemesi için katarın devamlı olarak yolların altından gitmeyip sağlı sollu kavisler çizmesi öngörülmekteydi ![]() ![]() ![]() Bu güzergahtan başka gene ilk aşamada inşa edilmek üzere, ileride Boğaz irtaibatını yapacak hattın başlangıcı olarak Karaköy-Tophane parçası da teklif edilmiştir ![]() ![]() Nedeco teklifi bir bütün olarak ele alındığında, a) Mevcut köprünün (Galata Köprüsü) hemen batısında, dört metropoliten hattı ile iki trafik yolunun yapımını mümkün kılan yeni bir köprü inşaasını b) bu yeni köprünün her iki ucunda modern trafik için düzenlenecek meydanların tahsisini, c) Beyoğlu yakasındaki meydan ile Taksim arasında ve İstanbul yakası ile Beyazıt arasında tünel inşaatını; d) Taksim ile Beyazıt arasında inşa edilecek tünellerin içinden ve yeni Galata Köprüsü'nün üstünden geçecek bir metropoliten hattının tesisini; e) gelecekte ikinci bir metropoliten hattının işletmesinde kullanılacak ve Beyoğlu ile Tulumbacı Sıtkı Sokağı arsında bulunacak bit tünelin inşasını: f) Boğaziçi sahilini takip ederek Necati Bey caddesi'nden geçen tramvayı "e" maddesinde bahsedilen tünelden ve yeni Galata Köprüsü'nden geçrirerek İstanbul sahilindeki meydana ulaştıracak uzatmanın yapılmasını; böylece, köprü üzerinden 4 hat geçebilmesini; g) Taksim ile Beyazıt arasında bulunan mahallelerden geçen tüm tramvay hatlarının kaldırılmasını içeriyordu ![]() Langevin raporu (Eylül 1952) İETT İdaresi tarafından davet edilmiş olan Paris Nakliyat Müstakil Reji İdaresi Etüt Dairesi Direktörü ve Paris Metropoliten Şimendifer Kumpanyası Fahri Genel Müdürü Yüksek Mühendis Mr ![]() ![]() ![]() ![]() 1) Şehir dahilinde trafiğin başlıca unsurları, 2) Şehir Nazım Planı, 3) Şehirlerde işleyen çeşitli taşıma araçlarının türleri, 4) Başlıca büyük şehirlerde yolcu taşıma idareleri ve tarifelerinin tanzimi, 5) Şehir metropoliteni, 6) Bölge metropoliteni ve Avrupa-Asya otomobil yolu, 7) Modern tramvay arabalarıyla beslenen esas şebeke, 8) Esas şebekenin troleybüs ile çalıştırılması 9) İstanbul şehrinde halk taşıma işlerinin tertiplenmesi ve bununla ilgili bir ofisin kurulması, 10) Ücret tarifeleri, bilet satış ve şekilleri, 11) Önerilen çeşitli teknik çözümlerin ve uygulama şartlarını eleştirel olarak incelenmesi, 12) İş programı, 13) Rumeli ve Anadolu yakalarının bir şehir metropoliteni ile bağlanması Societe Generale de Traction et d'Exploitations Teklifi (Nisan 1952) Diğer teklifler Kaynak : Wikipedia |
![]() |
![]() |
|