08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Türkiye'de Eğitim Ve Öğretim Sistemi Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim
Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim
Atatürk'ün eğitim alanındaki inkılapları
Tevhid-i Tedrisat Kanunu'nun kabulu (1924) Bütün eğitim kurumları Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlanmıştır
Türk alfabesinin latin harflere göre düzenlenmesi ve kabulu (1928) Bu harf sisteminin Türk dilindeki seslere daha uygun olması ve anlaşılmasındaki kolaylık nedeniyle, bu değişimi takip eden okuma-yazma seferberliğinde okur-yazar oranı artmıştır
Türk Tarihi Kurumu'nun Kurulması (1931) 1935 yılında resmi olarak Türk Tarihi Kurumu adını almıştır Kurum milli tarih anlayışının gelişmesine yardımcı olmuştur
Türk Dil Kurumu'nun Kurulması (1932) (1936) yılında resmi olarak Türk Dil Kurumu adını almıştır Kurum Türkçeyi sadeleştirmeyi ve zenginleştirmeyi amaçlamaktadır
İstanbul Üniversitesi resmi olarak 1933'te öğretime başlamıştır
Tarih boyunca Türkiye'de kurumsal eğitimin dışında toplumsal eğitimi gerçekleştiren kurumlar ve yapılar da bulunmuştur ve günümüzde de halen bulunmaktadır Alevi ocakları, köy birlikleri, dini bayramlar ve kültürel şenlikler Anadolu'da farklı eğitsel ihtiyaçları karşılamaktadırlar Toplumsal eğitim, kurumsal eğitim kadar Türkiye Cumhuriyeti'nin kültürünün ve kimliğinin parçasıdır Bugünün Türkiyesi'nde (Atatürkün tanımladığı şekliyle ortak geçmişi olan bugün ve gelecek de beraber yaşamak isteyen Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları) Kürt, Laz, Çeçen, Ermeni, Yahudi, Rum ve diğer kültürleri içerdmesinden dolayı toplumsal eğitimin çok çeşitli örnekleri vardır
2 Mart 1926'da kabul edilen, "Maarif Teşkilatı Hakkında Kanun" eğitim hizmetlerini düzenlemiştir Bu düzenlemeyle milli eğitim kontrollü bir yapıya dönüşmüştür
Cumhuriyetle beraber eğitim anlayışı bilimin diğer alanlarında olduğu gibi sistemler dünya görüşüne bağlı olarak algılanmaktadır Sistemler dünya görüşü ile eğitime bakmamızda bize olguları anlamamızda donuk bir izlenimden daha çok dinamik ve sorgusal yaklaşım sağlaması yatmaktadır Eğitim süreklilik içeren bir olgudur Bir örnekle açıklayacak olursak sistemler eğitim modelini oluştururken ezberci eğitimi eğitim sisteminden çıkaracağız yaklaşımını bütün eğitsel olgulara uygulamak yerine; hangi eğitim metodlarının, hangi koşullarda yararlı olmadığını tanımlanması ve tanımlanan koşullarda ne yaparak eğitimin genel amaçlarına doğru uygulamarımızın verimli hizmet etmesini sağlayabiliriz sorularını sorar Üniversite seçme sınavlarında eğitim katsayılarının belirlenmesi bu yaklaşımın bir ürünüdür Genelde bireylerde eşitsizlik yaratıyor izlenimi versede bu katsayılar doğru belirlendiğinde hem sistemin, hem de istemin içinde yer alan bireylerin başarılarına katkıda bulunmaktadır Bu yaklaşımın öncülerinden Bertalanffy (Bertalanffy L , von 1968, General Systems theory) sistemleri tanımlarken birbirleriyle ilişki içindeki olguların davranış şekillerini inceleyen çalışma alanı olarak tanımlamaktadır Eğitimle ilgili faliyetleri incelerken birbirleriyle ilişkili temel üç ögenin varlığı kabul edilmektedir; eğitim teorisi, eğitim felsefesi, ve eğitim metodu
Kaynak : Wikipedia
|
|
|