![]() |
Bölgelere Göre Halk Oyunları Nelerdir ? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bölgelere Göre Halk Oyunları Nelerdir ?Bölgelere Göre Halk Oyunları Nelerdir ? Folklor genelde Halkoyunları ile eşanlamlıymış gibi kullanılır ![]() ![]() Melekler Mekanı - Bölgelere Göre Halk Oyunları Kısaca diyebiliriz ki; Folklor halk oyunlarıyla birlikte diğer öğeleri (gelenek, inanç, türkü…vb) de kapsayan bir kavramdır ![]() Çeşitli bölgelerimizde tarihi ve coğrafi bir gerçek olarak değişik örneklerle gelişen ve çoğalan halk oyunları geleneği tabiat,insan,yurt sevgisi ve milli bütünlüğün en açık ifadesidir ![]() ![]() Bölgelere Göre Halk Oyunları Belirli Özelliklerine Göre Halk Danslarının Bölümlenmesi Halk danslarının ortaya çıkış koşullarını ve günümüz toplumundaki yerini kısaca belirledikten sonra, bu dansların yansıttıkları zengin kültür öğelerine, sunuşlarına, bölgelerine, belirli ortak özelliklerine ![]() ![]() ![]() ![]() Halk danslarının kümelendirilmesinde bir yol olarak bölgesel dağılış ele alınabilir ![]() Çünkü Anadolu'da kimi dans dalları bölgelere de adını vermektedir ![]() ![]() Ancak bu tür kümelendirmeyi kesin çizgilerle belirlemenin güçlüğü vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu koşula bağlı kalarak halk danslarının bölgesel tür özelliğine göre dağılımını kümelendirebiliriz: ZEYBEK : Zeybek oyunları tek kişi tarafından oynandığı gibi teklerden oluşan bir daire halinde de oynanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HALAY : Toplu, düz dizi biçiminde ve oyuncuların birbirine tutunarak oynadığı oyun türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HORON : Oyuncuların dizi biçiminde birbirine tutunarak oynadığı oyunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() BAR : Toplu olarak ve genellikle düz dizi ya da yarım ay biçiminde, oyuncuların birbirlerine tutunarak oynadıkları disiplinli grup oyunlarına bar denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HORA : Bu oyun Bar ve Halaylar gibi el ele ya da kol kola tutuşularak disiplinli bir biçimde ve dizi halinde oynanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KARŞILAMA : Karşılama iki kişinin karşılıklı durarak oynadıkları bir oyun biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAŞIK : Ellerinde ritim aracı olarak tahta kaşıklar bulundururlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BENGİ : Marmara Bölgesinin güneyinde genellikle Balıkesir dolaylarında görülen bir oyun türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() MENGİ: Ege bölgesi ve Akdeniz Bölgesinin bazı illerinde bu oyun türüne rastlamak mümkündür ![]() TEKE ZORTLATMASI: Bu tür de yine Türkiye’nin batı ve güney bölgelerinde oynanır ![]() ![]() SEMAH: Genellikle Türk-Alevi topluluklarının özel ayin ve toplantılarında kendi aralarında yaptıkları törenlerle ilgili oyunlardır ![]() ![]() Halk danslarının kümelendirilmesinde izlenebilecek bir yol da konularına göre ayırımlamadır ![]() Bu kümelendirme değişik biçimlerde yapılabilir: Örneğin bir ayırım dansçıların sayı ve cinsiyetine göre yapılandır: Tek kişilik kadın dansları Estireyim mi (Bolu), Yoğurt (Eskişehir) ![]() ![]() ![]() Tek kişilik erkek dansları Zeybek (Aydın), Misket (Ankara) ![]() ![]() ![]() İki kişilik kadın dansları Ördek (Bolu), Mandalar (Kırklareli) ![]() ![]() ![]() İki kişilik erkek dansları Hançer Barı (Erzurum), Kırka Zeybeği (Eskişehir) ![]() ![]() ![]() toplu kadın dansları Güvercin (Erzurum), Çömüdüm (Kütahya) ![]() ![]() ![]() Toplu erkek dansları Coşkun Çoruh (Artvin), Koçaklama (Ağrı) ![]() ![]() ![]() Kadın-erkek karışık danslar Delilo (Elazığ), Dokuzlu (Gaziantep) ![]() ![]() ![]() Bir başka ayırım da dansın eşliğinin türkülü Bağ Belleme (Afyon), Çalgılı Bengi (Balıkesir) ya da suskun Kılıç Kalkan (Bursa) oluşuna dayanmaktadır ![]() Bir başka ayrımlama biçimi de dans adlarının anlamlarından kaynaklanır: Yer adı taşıyan danslar Sivas Halayı (Sivas), Tavas Zeybeği (Denizli) ![]() ![]() ![]() renk adı belirten danslar Sarı Zeybek (Antalya), Yeşilim (Konya) ![]() ![]() ![]() sayı adı taşıyan danslar Beş Ayak (Malatya), On dört (Artvin) ![]() ![]() ![]() iş, meslek adı belirtilen danslar Kasap (Edime), Yağcılar (İzmir), Ormancı (Kastamonu) ![]() ![]() ![]() Anadolu halk danslarının büyük bir bölümü taklitli, dramatik yapılı danslardır ![]() ![]() Örneğin hayvan yansıma1ı danslardan Tavuk Ban (Erzurum) tavuğun hareketlerini; Ceylani (Kars) ceylanın yürüyüşünü; Serçe Oyunu (Gaziantep), serçe sıçramalarını taklit eder ![]() ![]() İş ve günlük yaşamı taklit eden danslardan Tesi (Artvin) yün eğirmeyi Köy Halayı (Sivas) günlük yaşamın değişik görüntülerini; Türkmen Kızı (İçel) hamur yoğurma, ekmek yapma, yün eğirme hareketlerini taklit eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadın-erkek ilişkilerinin hareketlerle taklidine dayanan danslardan Sarı Zeybek (Sivas) ve Bıçak (Elazığ) erkeğin kadına dil dökmesine ve sonunda beraberliklerini anlatır ![]() Aynı kümede Tekerleme, Kıskanç (Kars), Hürünü (Çorum), Sürdüm (Ankara), Sudan Geçirme (Kütahya) dansları da sayılabilir ![]() Çarpışma ya da savaşı konu alan danslar arasında Hançer Barı (Erzurum), Bıçak Horonu (Trabzon) saldırma, vuruşma ve savunma taklitlerine dayanır ![]() ![]() ![]() Ayrıca yine bu küme içinde fakat silahsız çarpışmayı anlatan taklitli danslar da vardır ![]() Örneğin Sin Sin (Adıyaman), Çepik (Bingöl, Diyarbakır), Harkuşta (Bitlis) ![]() ![]() ![]() Doğa olaylarını konu edinen danslardan Uzundere (Kars) ve Coşkun Çoruh (Artvin) ırmağın akışını, coşkunluğunu canlandıran hareketleri taklitle anlatırken, Kavak (Erzurum) dansında da kavak ağacının rüzgarla hareketi canlandırılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belirli Özelliklerine Göre Halk Danslarının Bölümlenmesi - Dr ![]() alıntıdır |
![]() |
![]() |
|